Za povečavo in pomanjšavo uporabljajte tipki CONTROL+ in CONTROL-.

Kompetentni vodje delajo razliko – Kako prepoznati in spodbujati vodstven potencial znotraj organizacije

 

Miha Novak Kač, partner in strateški svetovalec Competo

Pred nekaj leti nam je sredi morja zmanjkalo goriva. Na majhnem gumenjaku smo bili trije. Ne bom o imenih, čeprav veliko prijateljev zgodbo pozna. Na začetku smo skupaj pogledali, kaj imamo pri roki, da lahko veslamo. Našli smo dve majhni vesli in smučke za vodo. Ne da bi veliko premišljevali, je vsak posegel po svojem “orodju” in se lotili divjega veslanja. Po pol ure smo prvič omagali, z izmučenimi pogledi med seboj. Tisti, ki je bil utrujen, si je vzel kratko pavzo. Preostala dva sta veslala do zadnjih atomov moči. Seveda nismo prišli nikamor. Čez čas smo tudi ugotovili, da je eden od nas (ta oseba se bo seveda prepoznala 😊) veslal vzvratno. Še danes trdi, da je s tem ves čas vzdrževala smer. Nisem vedel, kam gremo, saj se nismo premaknili nikamor. Na čolnu smo bili trije visoko izobraženi intelektualci z istim ciljem. Toda, med seboj nismo komunicirali in se usklajevali. Zato tudi nismo nikamor prišli, vse dokler se nas ni usmilila mimo hiteča barka.

Podjetje brez učinkovitih in usklajenih vodij deluje podobno kot čoln brez usklajenih veslačev. Nekaj časa pluje po morju, a ga nenehno premetava brezciljno in brez jasne smeri. Lahko si mečemo pesek v oči, do končnega cilja pa ne pridemo. Razen če smo deležni sreče in nas reši druga “barka” v obliki nove priložnosti, ki pa jo moramo tokrat znati prepoznati in izkoristiti.

Če bi obstajala enostavna formula za uspeh, Competo ne bi imel veliko dela. Vsi bi lahko bili uspešni. Toda resničnost poslovnega sveta je kompleksna in zahteva sposobnost vodenja, sodelovanja ter prilagajanja okoliščinam. Brez usklajenih vodij podjetje tava v negotovosti, brez jasne vizije in ciljev. Sodelovanje in dobra komunikacija so ključni, da se izognejo nepotrebnim oviram ter da podjetje pluje proti uspehu.

Ko gledam nazaj na svoje izkušnje vodenja in zgodbe, ki jih vidimo kot svetovalci, bi izpostavil tri stvari, ki delajo razliko:

  • Iskanje sodelovanja, ki presega ekipo in oddelke
  • Prevzemanje odgovornosti za zaključevanje
  • Sposobnost kreacije zgodb o uspehu, ki navdušuje in povezuje

Iskanje sodelovanja, ki presega ekipo in oddelke

Ko sem prvič zapisal besedo “sodelovanje” kot osrednji element recepta za uspešnega voditelja, sem sam pri sebi zavil oči. Kakšen dolgčas in izrabljena fraza! Vendar pa, vse bolj kot sem razmišljal, nisem našel boljše nadpomenke. Življenje se je razvilo, ker so se samostojne celice začele povezovati, sodelovati in specializirati, kar je vodilo do nastanka skupnosti večceličnih organizmov. Bolj kot so te celice sodelovale, bolj so bile uspešne pri razvoju kompleksnih življenjskih struktur. Podobno se je odvijalo tudi v zgodovini civilizacij. Tiste, kjer so skupnosti in plemena začela sodelovati, razvijati kmetijstvo, specialiste in sisteme upravljanja, so bile uspešnejše. Enako je v podjetju. Zato osebno pri mladih vodstvenih potencialih najbolj cenim značilnost, da ne gledajo ozko na svoje naloge, temveč vidijo širšo sliko. Cenim, da zaznajo pomanjkljivosti in, da jih moti neučinkovitost celotne verige v sistemu. To izpostavijo in se trudijo izboljšati. Vodja, ki gleda le na svoj vrtiček, bo tudi v ekipi gledal samo nase.  Morda je apatičen do drugih ali pa se boji konkurence. Ne vidi pa, da nas raznolikost, povezovanje in sveže ideje delajo uspešnejše ter odpirajo nova vrata.

Prevzemanje odgovornosti za zaključevanje   

Zakaj? Ker sem vedno vihal oči nad tistimi, ki so veliko govorili in malo naredili. Nekateri imajo sposobnost svojo zgodbo dolgo prodajati. Ne verjamem pa, da lahko to prinese rezultate na daljši rok. Sistem na koncu takšnega sodelavca prepozna in ga izloči. Ker sem inženir, postavljam tudi dovolj visoke strokovne standarde. Če nisi primerno strokovno podkovan (in nikakor ne mislim, da vse veš najbolje), boš težko prevzel odgovornost za zaključevanje. Če odmislimo ekstremne primere tistih, ki skrbijo samo za lastni marketing, je tudi kreiranje novih norih idej značilnost voditeljstva, ki v določeni fazi razvoja podjetja prinaša korist. Vendar mora tudi takšen voditelj poskrbeti, da se ideje uresničijo in zaključijo. Če nič drugega, se obda z ekipo, ki izlušči seme od plevela ter poskrbi, da seme razvije svoj potencial. Nekdo, ki ima potencial vodje, ve kaj želi in ne čaka, gre v akcijo.

Sposobnost kreacije zgodb o uspehu, ki navduši in povezuje

Vsi dobri vodje so sposobni razviti zgodbe o lastnem delu ali delu ekip, ki jih celoten kolektiv ponotranji. Govorim o dobrih in uspešnih zgodbah, ki razvijajo kulturo. To so zgodbe, ki ostanejo v osebni in kolektivni podzavesti kot smerokaz o načinu dela, dokaz o tem, kaj je mogoče doseči. Navdihujejo nas in povezujejo. Z nami ostanejo še leta. So tema pogovorov ob službenih kavicah, ob uvajanju novih sodelavcev. Z veseljem jih delimo s prijatelji. Postanejo del našega sveta kakovosti, ideal, h kateremu stremimo. Povezujejo nas in delajo uspešnejše.

Psihološki testi, inteligenčni testi, meritev 360, vse to so pripomočki oziroma orodja, ki nam pomagajo, da iz intuitivne ocene potenciala naredimo korak naprej k večji stopnji zanesljivosti izbir naših vodij. Vendar jih sam vidim predvsem kot orodje za razvoj. Posamezniku in organizaciji dajejo možnost, da se osebno razvijajo in krepijo zmožnosti sodelovanja, doseganja rezultatov in zgodb o uspehu. Vse kar mora organizacija narediti je, da nudi okolje, ki to spodbuja, prepozna in podpira.

Močno verjamem, da lahko vsak z vztrajnim in poglobljenim delom na sebi razvije svoj potencial za uspešnega vodjo. Tudi, če tega v osnovi nima. Ni pa lahko. Terja vztrajnost, osebno vizijo in raziskovalno žilico. Ko smo ujeti v operativne naloge, to največkrat ni na prioritetni listi. In še nekaj. Vodje niso nadljudje in niso boljši od drugih. So drugačne vrste specialisti, ki skupaj z ostalimi razvijajo organizem podjetja. Vemo kam pride podjetje, ki ima na plačilni listi same vodje. Tudi mi smo bili na našem gumenjaku iz začetka zgodbe sami izkušeni vodje 😉.

Ostali članki

Voditeljstvo v dobi generacijskih razlik: ključ do trajnostne uspešnosti podjetja

18.04.2024
Vse pogosteje poslušamo o izzivih vodenja sodelavcev različnih generacij. Veliko smo lahko prebrali o posebnostih ene ali druge generacije. Imamo...

Ali zaposlitveni paket vsebuje tudi program prezaposlovanja?

16.04.2024
Trg dela se neprestano spreminja, prilagaja in razvija v skladu s potrebami in zahtevami gospodarstva. To ga dela izjemno dinamičnega, pa tudi...

Znamka delodajalca: kaj je, kaj ni, s čim jo pogosto zamenjujemo

20.03.2024
Znamke podjetja Korporativna znamka podjetja, blagovne znamke podjetja in znamka delodajalca predstavljajo tri stebre identitete podjetja, ki skupaj...