Za povečavo in pomanjšavo uporabljajte tipki CONTROL+ in CONTROL-.

Gostujoči blog: Ali lahko podjetja brez šefov sploh obstajajo?

piše: Eva Zorko, Generali zavarovalnica

Ne le da obstajajo, obstajajo tudi takšna podjetja brez šefov, ki poslujejo izjemno dobro. Imajo vse, kar imajo ostala podjetja. Produkte, vizijo, zaposlene, ter poslovni model.

Poslovni model brez šefov

Njihov poslovni model je poseben v tem, da nima hierarhične strukture. Ima pa sistem, ki to hierarhično strukturo nadomešča in opravlja vse delovne naloge, ki bi jih naj opravljal šef.

Osnovna ideja je, da za to, da je delo opravljeno, ne potrebujemo vodstva, saj njihove delovne naloge nadomešča dober sistem organizacijske strukture.

Čeprav osnovna ideja, da za to, da imamo vodenje, ne potrebujemo nujno šefa, zveni že malo bližje realnosti, pa vseeno ostaja dvom, ali pa radovednost o tem, kako poteka tavanje po brezšefovski divjini, ter ali je tak sistem resnično tako trajnosten, kot pravijo številke.

 

Umik hierarhije mora podpreti dober sistem

Prva stvar, na katero pomislimo, ko iz podjetja odstranimo vodje, je anarhija. Če pomislimo na svojo organizacijo in odstranimo vodje, zadeva seveda ne deluje.

Za to, da bi si lahko sploh predstavljali, kako je videti delo v samoupravljalnih organizacijah, moramo preseči meje znanega in se odprtih misli podati v brezšefovsko divjino.

Verjamem, da je v teh podjetjih prijetna klima in da ne drži, da v nihče ne ve, kaj naj počne, da sestanki ne vodijo do dogovorov, da je produktivnost praktično neobstoječa… Te stvari so namreč preproste, za to lahko poskrbi organizacijska struktura in odlično podprt sistem spremljanja.

naloge ki simulirajo situacije na delovnem mestu ocenjevalni center

Za spremljanje procesa dela, usmerjanje ekipe, opolnomočenje, jasnost ciljev in delovnih nalog, ter odločanje, lahko poskrbi sistem. Na ta način se umik hierarhične strukture sploh ne zdi tako nerealna ideja. Kljub temu, da z umikom hierarhične strukture presežemo nekaj njenih omejitev, kot so moč v rokah majhnega števila vodij, politike podjetja, upad motivacije proti dnu piramide, pa je lahko alternativa še veliko slabša.

Šef kot mentor

Tej alternativi namreč manjka tisto nekaj, kar je dano ljudem. Tisto nekaj, zaradi česar delam zate in ne za nekoga drugega. Poleg nujne človeške, osebne povratne informacije, je pomembno še eno. Inspiracija, pogled navzgor, črtanje karierne poti. Pa tudi povezovalna funkcija, kreiranje timov, selekcija na način, da se bo ustvarjala sinergija. Pravijo, da brezšefovska divjina omogoča, da ljudje prevzamejo več odgovornosti, čutijo večjo pripadnost nalogam, avtoriteto v svoji domeni, lažje bdijo nad lastnim procesom. Šef ne rabi biti nujno oseba, odgovorna za to, da so naloge opravljene.

Kaj pa šef kot mentor? Noben sistem, še tako podprt s strani umetne inteligence in strojnega učenja, ne preseže osebnega pristopa, ki ga ima mentor.

Če moram izbirati med dobrim sistemom in dobrim šefom, bom zmeraj izbrala dobrega šefa. Če moram izbirati, ali naj svet vlaga v razvoj dobrih sistemov, ali razvoj dobrih šefov, stavim na slednje.

 

Eva Zorko, Generali zavarovalnica d.d., sodelavka za razvoj kadrov

 

Kateri so top karierni premiki v Sloveniji? Kaj se dogaja na področju iskanja talentov? Kako učinkovito voditi, sodelovati in komunicirati? Kako graditi dobre odnose in razvijati kompetence? Kako ponotranjiti agilni način razmišljanja? Prijavite se na Competo e-novice in bodite v stiku z aktualnim HR dogajanjem.

Ostali članki

Voditeljstvo v dobi generacijskih razlik: ključ do trajnostne uspešnosti podjetja

18.04.2024
Vse pogosteje poslušamo o izzivih vodenja sodelavcev različnih generacij. Veliko smo lahko prebrali o posebnostih ene ali druge generacije. Imamo...

Ali zaposlitveni paket vsebuje tudi program prezaposlovanja?

16.04.2024
Trg dela se neprestano spreminja, prilagaja in razvija v skladu s potrebami in zahtevami gospodarstva. To ga dela izjemno dinamičnega, pa tudi...

Znamka delodajalca: kaj je, kaj ni, s čim jo pogosto zamenjujemo

20.03.2024
Znamke podjetja Korporativna znamka podjetja, blagovne znamke podjetja in znamka delodajalca predstavljajo tri stebre identitete podjetja, ki skupaj...