Voditeljstvo v dobi generacijskih razlik: ključ do trajnostne uspešnosti podjetja

Anita Lovše, senior svetovalka Competo

Vse pogosteje poslušamo o izzivih vodenja sodelavcev različnih generacij. Veliko smo lahko prebrali o posebnostih ene ali druge generacije. Imamo osebno izkušnjo, kako drugače je sodelovati v homogenih ali heterogenih timih glede na starost. Mikavno je predalčkati generacije, analizirati posebnosti, ugotavljati razlike in jih primerjati med seboj, kaj drži in kaj ne, kaj je stereotip in kakšni zaključki nam bolje ali slabše služijo. Zagotovo drži, da smo generacijsko različno doživljali določena pretekla obdobja, v katerih so se menjavale politične in družbene okoliščine, razvijale so se nove tehnologije. Priča smo vse večjim inovacijam na področju znanosti. Spremembe, s katerimi smo odraščali, so nas do določene mere oblikovale.

A na kaj želimo biti res pozorni, ko se ukvarjamo z vodenjem sodelavcev z morda tudi 40. letnim razponom delovnih izkušenj?

V iskanju idealnega timskega sodelovanja več generacij

Poglejmo primer delovanja eno-generacijskega tima. V delovnih timih je zagotovo zelo prijetno, če smo obkroženi z enako mislečimi sodelavci. Hitro najdemo skupne teme za pogovor, če so naši otroci ali starši podobne starosti, imamo podobne hobije, življenjski stil ali navade. Ko se lotimo dela, se razumemo že s kratko kretnjo ali pogledom. Odločamo se lahko hitro, saj smo soglasni, imamo podobne izkušnje, znanja in cilje. Komunikacija je tekoča in učinkovita. Pogosto si v takem timu tudi lažje zaupamo, saj nas družijo mnoge vidne in nevidne vezi. Sliši se sanjsko in super učinkovito. Včasih in samo v določenem času. V večini primerov se zatika tudi v idealnih pogojih za delo, saj je tim dinamična struktura, polna nepredvidljivih situacij.

Raznolikost v medgeneracijskih ekipah: Ključ do inovacij in osebne rasti

Pravi izziv se skriva v vodenju medgeneracijskih timov, ko se ekipe oblikujejo okrog enakega poslanstva, vizije in ciljev, vsak član tima pa teče s svojo hitrostjo, motivacijo in energijo, opremljen z različnimi izkušnjami in znanjem.

Prednosti timskega dela različnih generacij se skriva v širokem spektru znanj, izkušenj in perspektiv, kar vodi k inovativnemu razmišljanju in boljšim rešitvam. Različni pogledi lahko spodbudijo kreativnost in inovacije v procesu dela. Raznolikost tima pomeni tudi boljše razumevanje potreb različnih skupin ljudi, učenje drug od drugega pa prinaša osebno in strokovno rast. Pestrost pogledov, mnenj in delovanja nas osebno bogati, ob tem pa, ko se bolje spoznavamo in razumemo, razvijamo strpnost in spoštovanje do različnosti, drugačnosti.

Vse te prednosti pridejo do izraza z ustreznimi voditelji, ki uporabljajo veščine vodenja na način, da so vsi člani tima spoštovani, upoštevani, slišani in vključeni ne glede na generacijo. Prilagajanje stila vodenja, spodbujanje in podpora članom tima pomagajo vzpostaviti uspešno in vključujoče delovno okolje, v katerem so pomembni dobri medsebojni odnosi, posledično pa je zavzetost sodelavcev na visokem nivoju.

In za konec še pomislimo, čemu posvečamo našo pozornost, ko se pogovarjamo o medgeneracijskih razlikah in  morda pozabljamo na skupne točke, ki nas zbližujejo. Ali res vodimo predstavnike različnih generacij ali vodimo konkretne osebe z unikatnim zapisom potencialov, vrednot in osebnih želja.

Sodobni voditelj razvija potenciale sodelavcev, jih opolnomoči, krepi njihove odgovornosti za doseganje ciljev in spodbuja timsko sodelovanje. Gradi zaupanje in psihološko varnost s tem, ko se zaveda pomena raznolikosti in vključevanja.

V kolikor potrebujete podporo na področju opolnomočenja in razvoja vodij, vabljeni, da si ogledate naš program akademije DNK voditeljstva

Ali zaposlitveni paket vsebuje tudi program prezaposlovanja?

Maša Budnar Radilović, svetovalka za iskanje in selekcijo Competo

Trg dela se neprestano spreminja, prilagaja in razvija v skladu s potrebami in zahtevami gospodarstva. To ga dela izjemno dinamičnega, pa tudi negotovega. Zato verjetno ne preseneča več naslednje vprašanje, ki ga iskalci zaposlitve zastavljajo na razgovorih: »Ali zaposlitveni paket vsebuje tudi program prezaposlovanja?«.

Ob takih vprašanjih se zavemo, kako pomembno je prehodno obdobje v zaposlitvenem ciklu. Prezaposlovanje namreč odraža odgovornost in skrb organizacije do svojih zaposlenih tudi v času sprememb, zagotavlja ustrezno usposabljanje in pomoč pri iskanju zaposlitve ter gradi znamko delodajalca v očeh zaposlenih, iskalcev zaposlitve in širše javnosti.

Kako lahko organizacija pripomore k pozitivni izkušnji v prehodnem obdobju

Razhod, zlasti če je podan enostransko in na pobudo delodajalca, običajno predstavlja eno težjih izkušenj v okviru sodelovanja med zaposlenim in organizacijo. Medtem, ko je nemogoče določati, kako se bo zaposleni ob tem počutil, lahko kot delodajalec vseeno ustvarimo pogoje, ki omilijo to izkušnjo. Zaposlenemu pomagamo pri preusmerjanju nekonstruktivnih misli v konstruktivna vedenja, ki so usmerjena v prihodnost in nove cilje.

Eno najbolj uporabnih orodij pri tem je vsekakor program prezaposlovanja. Niz vsebin, ki zaposlene ob razhodu preko pogovorov in delavnic podprejo pri premagovanju izzivov, ki jih prinaša iskanje zaposlitve. Omogočajo jim bolj učinkovito soočanje s spremembami, oblikovanje osebne znamke in uspešen nastop na trgu dela. Čeprav je večina tovrstnih vsebin danes zlahka dostopnih na spletu pa udeleženci tekom programa spoznajo, da gre pravzaprav za veščine, ki se jih je potrebno priučiti. Primere učinkovitih življenjepisov, spremnih pisem in LinkedIn profilov najdemo z dvema klikoma. A so nam težko v pomoč, če ne razumemo, na kaj so pozorni kadroviki pri njihovem pregledu.

Marsikdo se tekom srečanj prvič zares poglobi v svoje izkušnje, znanja, kompetence in dodane vrednosti, jih poveže s svojimi kariernimi aspiracijami in uskladi z realnostjo trga dela. Če ga pri tem spretno vodita psiholog in strokovnjak za iskanje in selekcijo kadrov, so uvidi prežeti z aha momenti, njihova integracija v prakso pa je učinkovitejša. Ne čudi, da so po takem programu običajno bolj uspešni pri iskanju nove zaposlitve, še posebej take, ki v okviru njihovih želja kotira najvišje.

Velikani kot so Google, IBM, Cisco, Microsoft, Salesforce in drugi se ponašajo s svojimi programi prezaposlovanja, ki ponujajo individualno mentorstvo in podporo odhajajočim zaposlenim pri iskanju novih kariernih priložnosti. Srednje velika in majhna podjetja pa imajo običajno kapacitet za takojšnjo odzivnost ob razhodu in individualizirano prilagojen pristop manj. Zato si pomagajo z zunanjimi strokovnjaki. Ne glede na to, kdo izvaja program prezaposlovanja je pomembno zagotavljanje visoko kakovostnih vsebin preko osebnega in prilagodljivega pristopa do potreb vsakega posameznika.

Kako prezaposlovanje gradi znamo delodajalca

Ko razmišljamo o znamki delodajalca, se pogosto osredotočamo na privlačnost organizacije in njeno sposobnost privabljanja talentov ter zadrževanja zaposlenih. Pozabljamo pa na še en izredno pomemben vidik, ki ima ključno vlogo pri oblikovanju znamke delodajalca – na izkušnjo ob odhodu zaposlenega iz podjetja. Ta vidik dopolnjuje celoten cikel, ki se začne s privabljanjem novih zaposlenih in se zaključi s pozitivno ali negativno izkušnjo ob odhodu, kar lahko vpliva na percepcijo širše javnosti o organizaciji in na privabljanje novih talentov, pa tudi na klimo in produktivnost znotraj podjetja. Zaposleni, ki ostajajo opazujejo dogajanje ob razhodih in se pogovarjajo. Lahko se pogovarjajo o strahovih in krivicah zaradi odpuščanja, ali pa o tem, kako je podjetje odhajajočega podprlo v najtežjih trenutkih. S pozitivno izkušnjo ob razhodu se ohranja tudi dober ugled organizacije v širši skupnosti, kar lahko pozitivno vpliva na odnose s strankami, dobavitelji in drugimi poslovnimi partnerji. Poleg tega lahko učinkovit program prezaposlovanja zmanjšuje tveganje za nastanek tožb.

Kompas kaže v smeri odnosa

Ključno je razumevanje zaskrbljenosti in stisk, ki nastanejo zaradi odpuščanj. Čeprav nihče čisto zares nima moči, da vsakemu, ki je ostal brez dela zagotovi novo karierno priložnost pa je posamezniku prilagojen program prezaposlovanja ob iskreni skrbi podjetja lahko dragocena podpora na poti do nove zaposlitve. Če kompas usmerimo v odnose, bomo vedno izbrali pravo pot. Ta bo koristila posameznikom in organizacijam. Prvi bodo, opolnomočeni z veščinami in zaupanjem vase bolj kompetentni in uspešni na trgu dela. Slednje pa bodo z vse bolj privlačno znamko delodajalca v zaposlitveni cikel dodale trajnost.

Poslanstvo, vizija, vrednote, kultura – še nikoli tako pomembni

Anita Lovše

Anita Lovše, senior svetovalka Competo

Vse pogosteje slišimo, da so zaposleni v organizacijah preobremenjeni, da so postavljeni cilji vedno bolj ambiciozni, resursi omejeni, nikoli ni dovolj ali dobro narejeno, vedno bi lahko še več ali bolje. In ljudje to občutijo, slišijo in odreagirajo. Verjetno se prav vsak lahko poistoveti z nekim obdobjem, ko je »pustil srce na igrišču«, »ko smo delali ko norci«, ko so bili roki neizprosni in je divji delovni ritem narekoval mnoge prilagoditve zasebnega življenja. Spomnimo se, kdaj in zakaj smo se tako trudili in kdaj smo imeli zaradi opravljenega dela kljub naporom dober občutek osebne zmage in smo odlične rezultate proslavljali skupaj. Ali pa nismo imeli te sreče in je ostal grenak občutek, »za kaj in za koga že« smo to počeli?

Potrebujemo voditelje z vizijo

Če si priznamo ali ne, je še kako pomembno, da verjamemo, da delujemo za višje in ne zgolj parcialne cilje, da ustvarjamo sledi, ki jih bomo lahko s ponosom kazali zanamcem, da ima delo širši pomen in osmišlja naše poslanstvo. In če včasih izgubimo kompas, je pomembno, da imamo blizu nekoga, ki nam je v oporo, nakazuje pravo smer razvoja ter najde v vsakem delu smisel in dober namen.

Take občutke nam daje voditelj z vizijo, ki jo pogosto in jasno komunicira, z načinom vodenja pa pritegne k sodelovanju in ustvarjanju nove zgodbe prav vsakega v ekipi. Če želimo vzpostaviti kulturo, ki bo kljubovala vsem turbulencam v okolju, je v prvi vrsti potrebno vzpostaviti medsebojno zaupanje. O zaupanju je bilo prelitega že mnogo črnila, a je še kako res, da se ga hitro izgubi in zelo počasi gradi.

Pravi vodja se posveča poslanstvu vsakega dela posameznikov in ekip. Ve, kako se zaposleni počutijo in kako razmišljajo ter je pozoren na skupne vrednote, ki se odražajo v vsakdanjem delu. Pri tem ne gre nad obstoječe strukture z rušilko, ampak se loti dela prosto po Michelangelu – vsak kamen ima v sebi izdelano obliko in naloga kiparja je, da jo odkrije. Delo z ljudmi, ki so danes ključna dobrina, je za pravega vodjo inspiracija, iz katere se rojevajo nove priložnosti za mnoge potenciale, da se uresničijo.

Kandidati na trgu dela iščejo zaposlitev, kjer lahko prepletajo svoja prepričanja in vrednote z vrednotami podjetja ter skupaj ustvarjajo uspešno zgodbo. Vodje naj ponovno razmislijo o tem, kako oblikujejo in gradijo kulturo, ki združuje ljudi okoli skupnega cilja. Odlična kultura podpira vizijo, namen in cilje organizacije.

Pričakovanja zaposlenih in vloga vodstva

Današnji zaposleni imajo visoka pričakovanja do svojih delodajalcev in to daleč presega zgolj plačilo za opravljeno delo. Pravzaprav je nedavna raziskava LinkedIna pokazala, da bi se ljudje raje sprijaznili z nižjo plačo (65 %) in se odrekli privlačnemu nazivu pozicije (26 %), kot da bi se ukvarjali s slabim delovnim okoljem. Raziskava je tudi pokazala, da zaposlenim ni vseeno, ali podjetja spodbujajo delovna okolja, kjer so zaposleni lahko to, kar v resnici so (47 %), in s svojim delom pozitivno vplivajo na celotno družbo (46 %). Zaposleni želijo imeti občutek, da je njihovo delo pomembno in da vplivajo na pozitivne spremembe znotraj organizacije. Pravi vodja omogoča, da se zaposleni počutijo cenjeni, slišani in da so vključeni.

Od vodje se hkrati pričakuje uresničevanje strategije, kar pomeni, da v svojem mandatnem obdobju izpelje kakšno reorganizacijo, vzpostavi nove prodajne kanale, lansira nove produkte, izvede akvizicije in podobno. Je tri leta veliko ali premalo dolgo obdobje za doseganje vseh teh sprememb? Kakorkoli, obremenitve so velike, kar je v konkurenčnem okolju razumljivo, pravi vodja pa ve, da je pospeševanje procesov možno samo ob zavzetih in motiviranih ekipah, ki jih vodi. Tu pridemo do svetega grala: kako v vsakem, tudi težjem trenutku poslovanja, zagotoviti, da bodo ljudje zaupali odločitvam vodstva, tekli še eno ekstra miljo in ob tem uživali.

Avtentično vodenje z zgledom

Kultura organizacije lahko določene spremembe sprejme, nekaterim se upira. Vloga voditelja je ključna. Skrbi, da kar je dobrega v obstoječem sistemu in funkcionira na daljši rok, ohranja, kar je novega in neznanega, pa z občutkom vpeljuje. Vodenje z zgledom se morda sliši floskula, a ljudje se radi ozirajo k voditeljem in jih posnemajo v dobrem in slabem. Pravi vodja ustvarja pozitivni naboj o novostih, ki jih vpeljuje, počasi pridobi zaupanje sodelavcev, ki pri svojem delu potrebujejo avtonomijo in jasno vizijo, kam želi vodstvo in kaj to prinaša kolektivu.

Raziskava National Bureau of Economic Research navaja, da kar 85 % CEO in CFO verjame, da nezdrava kultura vodi k neetičnemu vedenju. Devet od desetih CFO verjame, da bi izboljšanje organizacijske kulture povečalo poslovno uspešnost in vrednost podjetja. Da imajo vodje še kar nekaj izzivov v svojem delovanju, pa kaže drugi podatek te raziskave: skoraj polovica oz. 45 % zaposlenih meni, da se vodstvo  minimalno ali sploh ne zavzema za izboljšanje organizacijske kulture (https://hbr.org/2020/04/build-a-culture-that-aligns-with-peoples-values).

Veščine vodenja niso samoumevne in prirojene. Se pa jih da priučiti, pomeriti, razvijati in izboljšati. Da skupaj ustvarjamo sledi, ki jih bomo s ponosom pokazali zanamcem.

Dobro se poznati je profit zame kot tudi organizacijo

 »Poznavanje sebe je začetek vseh modrosti je dejal eden od velikih brihtnežev Aristotel. Spet drugi, Sokrat, da: »Neraziskanega življenja ni vredno živeti.«. Danes žal samo besede velikih mislecev večinoma za nas nimajo dovolj teže, da bi prepoznali smisel v raziskovanju lastne narave ter osebnem razvoju. Četudi to v nekoliko drugačni obliki naslavljajo tudi trenutno živeči strokovnjaki, modreci ali vplivneži. Na primer, ko Wim Hof poudarja, kako ima vsak možnost izkoristiti lastno moč misli za doseganje skoraj nemogočega. Ali pa, ko celo ena ”najvplivnejših” žensk na svetu Kim Kardashian, kateri v družbi ne pripisujemo ravno miselne veličine, razmišlja o spoznavanju in razvijanju sebe: »Mislim, da je življenje učenje in rast, in dokler vsak dan delaš nekaj, da bi bil boljši, zmaguješ.«.

Če se toliko govori o osebni rasti, zakaj potem ljudje bolj intenzivno ne delujemo v smeri spoznavanja ter razvijanja sebe? Ker ne gori voda. Šele, ko je frustracija življenja s seboj danes dovolj globoka, prepoznamo smisel spremembe za jutri. Manj kot smo ob tem v stiku s seboj, bolj globoko luknjo skopljemo. Ob ne-prepoznavanju, koliko je v situaciji našega, kažemo s prstom na druge in okolico. Ob tem ne prepoznamo, da so trije naši prsti uperjeni proti nam (če nadaljujemo v duhu globokih misli).

Pokazatelji visoko razvitega samozavedanja 

Posamezniki, ki imajo visoko razvito samozavedanje prej prepoznajo potrebo po spremembi pri sebi. Vešči so zavestne samo-presoje; bolje razumejo kaj je v njihovi kontroli, zavedajo se kaj hočejo in ali se s svojim vedenjem v izbrani situaciji temu tudi dejansko približujejo (npr. Vodja z visoko stopnjo samozavedanja se zaveda, da je ob doseganju zastavljenih poslovnih ciljev v njegovem timu, njegov cilj tudi ohranjanje kakovostnih odnosov s svojimi sodelavci. Tako potem v fokusu ves čas ohranja odnos tudi takrat, ko morda vse ne gre v prid poslovnih ciljev.).

Samozavedneži učinkoviteje skrbijo za osebno ravnovesje, kar vključuje tako telesni kot miselni nivo. Posledično najverjetneje tudi prihranijo na času in denarju, saj potrebujejo manj takšnih ali drugačnih terapij. Raziskave kažejo, da so posamezniki z razvitim samozavedanjem bolj odporni in prilagodljivi (Mori & Tanno, 2013) ter poročajo o višji stopnji zadovoljstva z življenjem (Harrington & Loffredo, 2010).

Drzno ocenimo, da se omenjeno vse povezuje z zdravjem posameznika ter verjetno vpliva na pogostost bolniške odsotnosti posameznika. Posledično lahko sklepamo, da posameznikova stopnja samozavedanja potencialno vpliva tudi na to, kakšen strošek njegova bolniška odsotnost predstavlja za delodajalca. Če bi se na primer lotili raziskovanja teh povezav v Sloveniji, bi lahko postavili hipotezo, da obstaja korelacija med v povprečju 21,6 dni nezmožnosti dela na zaposlenega (v letu 2022, ker za preteklo leto podatkov še ni) in stopnjo razvitosti posameznikovega samozavedanja. Ker pa nimamo časa in financiranja za takšne podvige, vseeno ostanimo znotraj okvirjev obstoječih raziskav povezanosti med samozavedanjem ter delom.

RAZISKAVE: S ČIM VSE SE POVEZUJE SAMOZAVEDANJE

Samozavedanje nam omogoča sprejemati bolj učinkovite in kakovostne odločitve.

Avtorji Ridley in sod. (1992) so že pred 30 leti povezali visoko stopnjo samozavedanja ter sposobnost sprejemanja odločitev. V njihovi raziskavi so tisti študentje, ki so dosegli višje rezultate pri sposobnosti razmišljanja o osebnih mislih, občutkih, odnosih in prepričanjih, sprejemali bolj učinkovite odločitve v računalniški simulaciji diagnosticiranja in zdravljenja pacientov. Avtorji so to povezavo razložili skozi zmožnost postavljanja bolj natančno opredeljenih ciljev in izvajanja strateških potez, ki vodijo do doseganja teh ciljev.

Samozavedanje se povezuje z višjo stopnjo vztrajnosti

Feldman in sod. (2014) so povezali določene aspekte zavedanja sebe (pozornost in razmislek ob sprejemanju odločitev) z uspešnostjo. Posamezniki, ki so se v njihovi raziskavi imeli višjo stopnjo pozornosti ter bolj razmislili o svojih odločitvah, so bili pripravljeni vztrajati dlje, četudi so doživljali določeno stopnjo stresa.

Samozavedanje se pozitivno povezuje s proaktivnostjo ter osebnim razvojem

Avtorica Sutton (2016) je s sodelavci ob razvijanju vprašalnika, ki je namenjen prepoznavanju stopnje razvitosti posameznikovega samo-zavedanja Self-Awareness Outcomes Questionnaire (SAOQ), prišla do ključnih spoznanj, ki jih lahko povežemo tudi s posameznikovo uspešnostjo pri zasledovanju zastavljenih ciljev na delovnem mestu ter posledično s (poslovno) uspešnostjo organizacije. Samo-zavedanje je opisala kot zavestno zavedanje lastnega notranjega stanja (osebnih namer, ciljev, prepričanj, pričakovanj itd.) kot tudi zavestno zavedanje sebe ob drugih. Znotraj raziskave so spremljali štiri področja oz. tematike samo-zavedanja: vpogled vase in vpliv nase, osebni razvoj in napredek, sprejemanje drugih in izkušnje ob njih, z delom povezani izidi. Zanimivi so sledeči rezultati njihove raziskave:

  • Samozavedanje se povezuje z višjo stopnjo proaktivnosti na delovnem mestu.
  • Posamezniki, ki se poslužujejo več samo-refleksije, tudi posvečajo več energije in časa osebnemu razvoju ter se tudi bolj zavedajo lastnih osebnostnih potencialov.
  • Ljudje, ki se pogosto poslužujejo ruminacije (ponavljajočega se razmišljanja, obsesiranja o preteklih izkušnjah doživljanja neprijetnih čustev, stresa, vzrokih in posledicah, ob odsotnosti prepoznavanja priložnosti osebnega razvoja) so na delovnem mestu manj proaktivni ter sprejemajoči do drugih.

Kako delati na samozavedanju oz. samo-spoznavanju 

Prvi korak v procesu razvijanja višje stopnje samozavedanja je zagotovo spoznavanje lastnih potencialov, s katerimi posameznik razpolaga pri zasledovanju osebnih ciljev ter usklajevanju z okoljem. Pripomoček, ki nam pri tem lahko ponudi bogat nabor informacij o naših psiholoških potencialih, je psihološko testiranje ter analiza psihološkega profila. Skozi slednjo lahko posameznik pridobi vpogled ne le v njemu edinstven nabor osebnostnih lastnosti, ampak tudi rezultate s pomočjo dodatnega pojasnila poveže s svojimi izkušnjami, osebnimi cilji ter delovanjem, tako v delovnem kot privatnem okolju. Ob teh spoznanjih bolj kakovostno presodi, znotraj katerih področij se dobro pozna, se zaveda svojih izzivov ter že dela na njihov premostitvi ter katera so še tista področja, ki kličejo po razvijanju višjega samozavedanja.

Opisano nato osmišlja vse nadaljnje korake oz. cilje, ki si jih zastavimo v procesu spoznavanje sebe.

Vabimo vas, da ali sami naredite ta prvi korak na odprti delavnici: Kdo sem, kako delujem in zakaj? (termin delavnice: 16.2.2024), ali pa ga omogočite sodelavcem, za katere prepoznavate, da se srečujejo s sledečimi izzivi:

  • Je prepoznati razkorak med njihovo oceno lastnih kompetenc ter oceno vodji, sodelavcev, drugih zaposlenih.
  • Si želijo delati na sebi, pa ne vedno kje začeti.
  • So presenečeni, ko slišijo, kako jih drugi zaznavajo.
  • Se sprašujejo, ali imajo vodstvene potenciale.
  • Želijo napredovati, prevzeti vodstveno funkcijo, pa prepoznavate pri njih potrebo po predhodnem treningu.
  • Še nikoli niso oblikovali osebnega razvojnega načrta.
  • Pogosto izražajo visoko stopnjo stresa, so napeti, razdražljivi.
  • Izgubljajo zagon ob zasledovanju zastavljenih ciljev.
  • Se pogosto znajdejo v konfliktih.
  • Se jim zdi, da jih drugi ne razumejo, ali pa sami težko razumejo večino drugih.
  • Imajo odpor do sprememb.
  • So bolj pesimistični.
  • Samo želijo poskusiti nekaj novega.

Za prijavo in več informacij o delavnici pišite na masa.zilevski@competo.si.

LITERATURA

Feldman G., Dunn E., Stemke C., Bell K., Greeson J. (2014). Mindfulness and Rumination as Predictors of Persistence with a Distress Tolerance Task. Personality and Individual Differences, 56, 154–158.

Harrington, R., & Loffredo, D. A. (2010). Insight, Rumination, and Self-Reflection as Predictors of Well-Being. The Journal of Psychology, 145, 39-57.

Mori M., Tanno Y. (2013). The Moderating Effect of Self-Reflection on the Relationship between Depression and Stressors. The Japanese Journal of Personality. 22(2), 189-192.

Ridley S., Schutz P., Glanz R., Weinstein C. (1992). Self-Regulated Learning: The Interactive Influence of Metacognitive Awareness and Goal-Setting. Journal of Experimental Education, 60(4), 293-306.

Sutton A. (2016). Measuring the Effects of Self-Awareness: Construction of the Self-Awareness Outcomes Questionnaire. Europe’s Journal of Psychology, 12(4), 645–658

So mladi res razvajeni in brez delovnih navad?

Erika Škerlj, psihologinja Competo

S sodelavko Tino sva pred časom sodelovali v reportaži Inšpektorja24 na temo generacije Z (mladih, rojenih med približno 1997 in 2012) ter njihovih delovnih navad. Zame je bila to še posebej zanimiva izkušnja, saj sem nastopila v dvojni vlogi. Tudi sama sem pripadnica generacije Z, hkrati pa delodajalcem svetujem pri zaposlovanju glede na psihološki profil kandidatov in sem torej na nek način tudi na drugi strani enačbe.

Nešteti članki in panika okrog tega, kako mlade generacije nimajo delovnih navad, so razvajene in se niso pripravljene prijeti dela, se mi zdijo zanimivi in tudi pričakovani. Starejši se namreč nad »lenimi mladimi, ki ne bi nič delali« pritožujejo vsakič, ko začnejo nadobudni mladi stremeti k socialnim spremembam. Za tem seveda do neke mere tiči naravni človeški odpor do sprememb, ki s sabo prinašajo negotovost, vendar pa je po mojem mnenju tu v ozadju še nekaj drugega.

»Mi smo morali na tak način, vi smrkavci pa bi zdaj vse spreminjali.« Edina interpretacija, ki jo nekdo s takim mišljenjem ponudi je, da želja po spremembi izvira iz razvajenosti in lenobe. Ne pomisli, da obstaja možnost, da mladi izpostavljajo resnične težave v sistemu, ki jih starejše generacije preprosto težje vidijo, saj v njem delujejo že dlje časa in so nanj navajene. Težko jim je priznati, da sistem ni pravičen. To namreč lahko s sabo potegne žalovanje za vsemi leti življenja, ki so jih preživeli znotraj njega, prikrajšani za stvari, za katere se zdaj borijo mladi.

Kaj bi pravzaprav sploh radi?

Vedno me preseneti intenzivnost odziva nekaterih starejših na zahteve mladih na delovnem mestu. Ali so stvari, za katere se zavzemamo, res tako nepredstavljive? Ravnotežje med prostim časom in delom, spoštovanje dogovorov, direktna in iskrena komunikacija, pravično plačilo, nagrajevanje večjega vložka… Meni se ne zdi, da sem razvajena, če od delodajalca pričakujem, da te zahteve na nek način naslovi. V sistemu, kjer osnovno spoštovanje lahko pričakuješ šele po petih letih garanja na začetniškem delovnem mestu, si jaz ne želim delati.

Po mojih izkušnjah se mladi v glavnem delijo na dve skupini. Prvi, ki vedo, da odnos med zaposlenimi in delodajalci (pa tudi širšimi gospodarskimi sistemi) ni pravičen, in se mu poskušajo na različne načine izogniti  – s samostojnim podjetništvom, vlaganjem v kripto-valute, poskusi doseganja prepoznavnosti na družbenih medijih, da bi postali »influencerji«… In drugi, ki vedo, da odnos ni pravičen, in bodo delodajalcu ponujali zelo osnoven vložek truda, saj plačo vendarle za preživetje potrebujejo. Niso pa pripravljeni narediti več, vložiti kake ure več, biti proaktivni in angažirani. To se jim enostavno ne splača, saj ocenijo, da jih delodajalec za dodaten trud ne bo nikakor nagradil ali bolj cenil – tako imenovani quiet quitting.

Kako torej privabiti, motivirati in zadržati mlade?

Stopite nam nasproti in nam pokažite, da niste le še en “izkoriščevalski” delodajalec, ki pričakuje vse, daje pa le malo. Le nekaj predlogov, kako to storiti v praksi:

  1. Realistično predstavite možnosti razvoja in napredovanja v vašem podjetju ter s tem nadobudnemu zaposlenemu pokažite, da pri vas ne bo stagniral. Če možnosti napredovanja omejujete z arbitrarnimi časovnimi obdobji (npr. po najmanj treh letih v podjetju), se vprašajte “zakaj”. Ali bi lahko ta kriterij lahko nadomestili s konkretnimi merili znanja in izkušenj, ki jih mora zaposleni pridobiti, da bo lahko napredoval?
  2. Kjer je to mogoče, se nagibajte k drsnemu delovnemu času, delu na daljavo, možnosti koriščenja nadur,… Vse to so ukrepi, ki zaposlenim omogočajo, da lažje usklajujejo delovno in zasebno življenje ter vas naredijo privlačnejšega delodajalca. Ali je za vaš proces res nepogrešljivo, da so vsi zaposleni 8-16 ves čas v pisarni?
  3. Ustvarjajte kulturo iskrenosti in povratnih informacij. To se začne že na zaposlitvenem pogovoru z realistično predstavitvijo dela v vašem podjetju, nadaljuje pa s trudom, da ves čas teče dialog o tem, kdaj je bilo delo dobro opravljeno, in katera so področja, kjer je še prostor za izboljšave. Ta dialog mora biti vselej dvosmeren: zaposlene spodbujajte, da dajejo povratne informacije tudi vodjem ter podjetju kot celoti. Bodite pripravljeni te povrtane informacije tudi dejansko slišati.

Skupaj spremenimo kulturo dela na boljše, za dobro vseh, ne le mladih.

Pričakovanja HR v letu 2024

Leto prilagajanja in zadrževanja mlajših generacij, pridobivanja zaposlenih ter razvoja vodij in zaposlenih

Tina Novak Kač, partnerka Competo

Kot se spodobi za konec leta, so naši načrti za prihodnje leto večinoma že »pod streho«. Kar smo dali v plan, bo naše vodilo in vir navdiha za leto, ki prihaja. Z raziskavo o HR sentimentu 2024 smo vas povabili, da z nami delite svoje načrte, ključne fokuse vlaganj ter vas povprašali, kateri so vaši trenutni  izzivi na kadrovskem področju*.

Izzivi pri pridobivanju in zadrževanju mladih generacij

Pa začnimo kar pri izzivih. Kar pri dveh tretjinah podjetij ostaja najbolj aktualen izziv kadrovske službe pridobivanje zaposlenih ter prilagajanje in zadržanje mladih generacij. Ja, mladi so nas kar pošteno stresli iz hlač s svojimi visokimi pričakovanji glede tega, kaj in kako bodo delali. In ker so pripravljeni tvegati več, ne želijo biti zgolj številka v delovnem okolju. Hibriden način dela, zagotavljanje ravnovesja med delom in prostim časom, smiselno delo, zavzemanje za (okoljsko) trajnost, neposredna in spoštljiva komunikacija ter hiter onboarding so postali novi standardi. Hitreje kot jih bomo osvojili, hitreje bodo izzivi »minili«.

Izzivi pri privabljanju zaposlenih in prilagajanje tržnim razmeram

Izziv privabljanja zaposlenih bo ostal pomemben tudi v prihodnjih letih. Kljub temu se v letu 2024 kaže nekoliko več negotovosti na področju zaposlovanja – slaba polovica vas napoveduje rast zaposlovanja, tretjina ohranitev, dobra petina pa celo zmanjšanje števila zaposlenih. V zadnjem letu smo opazili več odpuščanj kot v letu prej, predvsem v avtomobilski in finančni industriji, kjer smo priča nadaljnjim konsolidacijam trga in posledično optimizaciji in avtomatizaciji ponavljajočih, rutinskih del.

Izzivi pri vključevanju tujih delavcev in gradnji znamke delodajalca

Ker pritisk na trg dela v splošnem ne bo popustil, je pričakovano, da med izzivi navajate tudi vključevanje tujih delavcem v delovno okolje. Za uspešnejše privabljanje novih zaposlenih je smiselna nenehna skrb za gradnjo in osvežitev vaše znamke delodajalca ter skrben premislek, kaj je vaša obljuba delodajalca. Kako se razlikujete od drugih podjetij je ključni faktor X, oziroma konkurenčna prednost na trgu dela.

Investicije v razvoj zaposlenih in dobro počutje

Ob izjemno visokem deležu nezavzetih zaposlenih (kar 72% po Gallupu), sem zelo vesela podatka, da vas kar dve tretjini načrtuje povečanje vlaganj v razvoj in izobraževanje tako vodij kot sodelavcev. Zavzetost je neposredno povezana v vodenjem, in pospešeno vlaganje v vodje predstavlja najboljši odgovor pri spreminjanju delovnih okolij na bolje. Zagotovo bodo ta vlaganja pozitivno vpliva na vse kazalnike, ki ste jih opredelili kot ključne za spremljanje uspešnosti HR funkcije: višja zavzetost, nižja stopnja fluktuacije ter manjše število bolniških odsotnosti/absentizma. Med bolj inovativnimi kazalniki bi izpostavila eNPS (Employee Net Promotor Score) – merjenje zadovoljstva zaposlenih v organizaciji, skrb za mentalno zdravje ter merjenje ravnovesja med delom ter privatnim življenjem zaposlenih.

Dobra polovica vas načrtuje tudi povečanje vlaganj v programe za dobro počutje zaposlenih, kar daje pomembno sporočilo, da nam je mar!

Prenova HR sistemov za odzivanje na tržne razmere

Kar zadeva področje HR sistemov, se največje število podjetij (vsako tretje) odloča za najvišje odstotke vlaganj v prenovo sistemizacije in notranje organiziranosti. Slednje ni presenečenje, saj je fleksibilna in agilna sistemizacija izredno pomembna za hitro odzivanje na hitre spremembe na trgu. Hkrati predstavlja osnovo za ostale HR sisteme (kot npr. plačni model). Vsako šesto podjetje načrtuje prenovo plačnega modela in sistem nagrajevanja ter sistem upravljanja uspešnosti. S stanjem na trgu dela v zadnjih letih, ki je izrazito v prid kandidatom in vsakoletnim dvigom minimalne plače, so se v mnogih podjetjih podrla plačna sorazmerja. Tudi sistem nagrajevanja je potrebno redno prilagajati aktualni strategiji in tržnim razmeram.

Pogled v prihodnost

V letu 2024 se obeta dinamično obdobje za kadrovske službe, saj se soočamo z izzivi, ki zahtevajo inovativne pristope. Pridobivanje in zadržanje zaposlenih ostajata v središču pozornosti, pri čemer mlade generacije postavljajo nove standarde glede dela in pričakovanj. Hibridni načini dela, ravnovesje med poklicnim in zasebnim življenjem ter poudarek na trajnosti postajajo ključni dejavniki privlačnosti delodajalcev. Poleg tega se soočamo z večjo negotovostjo na področju zaposlovanja, kar zahteva prilagodljive strategije.

Zavzetost zaposlenih ostaja ključna, zato je spodbudno opaziti, da podjetja načrtujejo povečanje vlaganj v razvoj zaposlenih. V ospredju so tudi investicije v dobro počutje zaposlenih, kar odraža premik k bolj človeku usmerjenim praksam. Hkrati se podjetja zavedajo potrebe po prenovi HR sistemov, še posebej v luči spremenjenih tržnih razmer. Vse to nas vodi v leto, polno priložnosti za oblikovanje delovnih okolij, ki bodo odražala sodobne vrednote in spodbujala trajnostno rast.

Za konec vam želim veliko pozitivne energije pri inovativnem reševanju kadrovskih izzivov in dober skok v 2024.

* Skupno je v raziskavi doslej sodelovalo 32 podjetij. Vprašalnik je še vedno odprt od 15. decembra, tako ste še vedno vabljeni k reševanju: https://portal.digi.competo.si/public/questionnaires/v1H01dMkuicFVP9

Kompetentni vodje delajo razliko – Kako prepoznati in spodbujati vodstven potencial znotraj organizacije

 

Miha Novak Kač, partner in strateški svetovalec Competo

Pred nekaj leti nam je sredi morja zmanjkalo goriva. Na majhnem gumenjaku smo bili trije. Ne bom o imenih, čeprav veliko prijateljev zgodbo pozna. Na začetku smo skupaj pogledali, kaj imamo pri roki, da lahko veslamo. Našli smo dve majhni vesli in smučke za vodo. Ne da bi veliko premišljevali, je vsak posegel po svojem “orodju” in se lotili divjega veslanja. Po pol ure smo prvič omagali, z izmučenimi pogledi med seboj. Tisti, ki je bil utrujen, si je vzel kratko pavzo. Preostala dva sta veslala do zadnjih atomov moči. Seveda nismo prišli nikamor. Čez čas smo tudi ugotovili, da je eden od nas (ta oseba se bo seveda prepoznala 😊) veslal vzvratno. Še danes trdi, da je s tem ves čas vzdrževala smer. Nisem vedel, kam gremo, saj se nismo premaknili nikamor. Na čolnu smo bili trije visoko izobraženi intelektualci z istim ciljem. Toda, med seboj nismo komunicirali in se usklajevali. Zato tudi nismo nikamor prišli, vse dokler se nas ni usmilila mimo hiteča barka.

Podjetje brez učinkovitih in usklajenih vodij deluje podobno kot čoln brez usklajenih veslačev. Nekaj časa pluje po morju, a ga nenehno premetava brezciljno in brez jasne smeri. Lahko si mečemo pesek v oči, do končnega cilja pa ne pridemo. Razen če smo deležni sreče in nas reši druga “barka” v obliki nove priložnosti, ki pa jo moramo tokrat znati prepoznati in izkoristiti.

Če bi obstajala enostavna formula za uspeh, Competo ne bi imel veliko dela. Vsi bi lahko bili uspešni. Toda resničnost poslovnega sveta je kompleksna in zahteva sposobnost vodenja, sodelovanja ter prilagajanja okoliščinam. Brez usklajenih vodij podjetje tava v negotovosti, brez jasne vizije in ciljev. Sodelovanje in dobra komunikacija so ključni, da se izognejo nepotrebnim oviram ter da podjetje pluje proti uspehu.

Ko gledam nazaj na svoje izkušnje vodenja in zgodbe, ki jih vidimo kot svetovalci, bi izpostavil tri stvari, ki delajo razliko:

  • Iskanje sodelovanja, ki presega ekipo in oddelke
  • Prevzemanje odgovornosti za zaključevanje
  • Sposobnost kreacije zgodb o uspehu, ki navdušuje in povezuje

Iskanje sodelovanja, ki presega ekipo in oddelke

Ko sem prvič zapisal besedo “sodelovanje” kot osrednji element recepta za uspešnega voditelja, sem sam pri sebi zavil oči. Kakšen dolgčas in izrabljena fraza! Vendar pa, vse bolj kot sem razmišljal, nisem našel boljše nadpomenke. Življenje se je razvilo, ker so se samostojne celice začele povezovati, sodelovati in specializirati, kar je vodilo do nastanka skupnosti večceličnih organizmov. Bolj kot so te celice sodelovale, bolj so bile uspešne pri razvoju kompleksnih življenjskih struktur. Podobno se je odvijalo tudi v zgodovini civilizacij. Tiste, kjer so skupnosti in plemena začela sodelovati, razvijati kmetijstvo, specialiste in sisteme upravljanja, so bile uspešnejše. Enako je v podjetju. Zato osebno pri mladih vodstvenih potencialih najbolj cenim značilnost, da ne gledajo ozko na svoje naloge, temveč vidijo širšo sliko. Cenim, da zaznajo pomanjkljivosti in, da jih moti neučinkovitost celotne verige v sistemu. To izpostavijo in se trudijo izboljšati. Vodja, ki gleda le na svoj vrtiček, bo tudi v ekipi gledal samo nase.  Morda je apatičen do drugih ali pa se boji konkurence. Ne vidi pa, da nas raznolikost, povezovanje in sveže ideje delajo uspešnejše ter odpirajo nova vrata.

Prevzemanje odgovornosti za zaključevanje   

Zakaj? Ker sem vedno vihal oči nad tistimi, ki so veliko govorili in malo naredili. Nekateri imajo sposobnost svojo zgodbo dolgo prodajati. Ne verjamem pa, da lahko to prinese rezultate na daljši rok. Sistem na koncu takšnega sodelavca prepozna in ga izloči. Ker sem inženir, postavljam tudi dovolj visoke strokovne standarde. Če nisi primerno strokovno podkovan (in nikakor ne mislim, da vse veš najbolje), boš težko prevzel odgovornost za zaključevanje. Če odmislimo ekstremne primere tistih, ki skrbijo samo za lastni marketing, je tudi kreiranje novih norih idej značilnost voditeljstva, ki v določeni fazi razvoja podjetja prinaša korist. Vendar mora tudi takšen voditelj poskrbeti, da se ideje uresničijo in zaključijo. Če nič drugega, se obda z ekipo, ki izlušči seme od plevela ter poskrbi, da seme razvije svoj potencial. Nekdo, ki ima potencial vodje, ve kaj želi in ne čaka, gre v akcijo.

Sposobnost kreacije zgodb o uspehu, ki navduši in povezuje

Vsi dobri vodje so sposobni razviti zgodbe o lastnem delu ali delu ekip, ki jih celoten kolektiv ponotranji. Govorim o dobrih in uspešnih zgodbah, ki razvijajo kulturo. To so zgodbe, ki ostanejo v osebni in kolektivni podzavesti kot smerokaz o načinu dela, dokaz o tem, kaj je mogoče doseči. Navdihujejo nas in povezujejo. Z nami ostanejo še leta. So tema pogovorov ob službenih kavicah, ob uvajanju novih sodelavcev. Z veseljem jih delimo s prijatelji. Postanejo del našega sveta kakovosti, ideal, h kateremu stremimo. Povezujejo nas in delajo uspešnejše.

Psihološki testi, inteligenčni testi, meritev 360, vse to so pripomočki oziroma orodja, ki nam pomagajo, da iz intuitivne ocene potenciala naredimo korak naprej k večji stopnji zanesljivosti izbir naših vodij. Vendar jih sam vidim predvsem kot orodje za razvoj. Posamezniku in organizaciji dajejo možnost, da se osebno razvijajo in krepijo zmožnosti sodelovanja, doseganja rezultatov in zgodb o uspehu. Vse kar mora organizacija narediti je, da nudi okolje, ki to spodbuja, prepozna in podpira.

Močno verjamem, da lahko vsak z vztrajnim in poglobljenim delom na sebi razvije svoj potencial za uspešnega vodjo. Tudi, če tega v osnovi nima. Ni pa lahko. Terja vztrajnost, osebno vizijo in raziskovalno žilico. Ko smo ujeti v operativne naloge, to največkrat ni na prioritetni listi. In še nekaj. Vodje niso nadljudje in niso boljši od drugih. So drugačne vrste specialisti, ki skupaj z ostalimi razvijajo organizem podjetja. Vemo kam pride podjetje, ki ima na plačilni listi same vodje. Tudi mi smo bili na našem gumenjaku iz začetka zgodbe sami izkušeni vodje 😉.

Vloga vodje: oblikovanje delovnega okolja, ki spodbuja učinkovito delo

Ana Domenis Cankar, senior svetovalka in psihologinja Competo

Pred kratkim sem na delavnici slišala (nekaj v tem smislu, ne spomnim se več točnih besed, a je šlo nekako takle): “Velikokrat sem pri delu dal svoje mnenje in ideje glede stvari, kjer imam res veliko izkušenj, a me vodja ni upošteval. Sedaj pa sem vključen na delavnici, ker bi moj vodja rad, da dajem več povratnih informacij in predlogov za izboljšave. Ali res potrebujem delavnico komunikacije?” Mhm… delavnica o komunikaciji ne škodi, a tega izziva ne bo rešila 😊

Različne perspektive

Takih izjav sem skozi leta slišala veliko. Ne iščem krivca. Vem, da ima vsaka zgodba več različnih interpretacij iz strani vpletenih posameznikov. Zagotovo ima vodja svojo plat zgodbe in najverjetneje imata oba prav, vsak iz svoje perspektive in konteksta. Razlika pa je v vlogi, ki jo imata vodja in zaposleni. Vloga vodje je, da vzpostavlja takšno delovno okolje (tukaj mislim predvsem na psihološke bolj kot na fizične vidike delovnega okolja), ki spodbuja učinkovito delo. Vlogi vodje torej pritiče več odgovornosti v smislu vzpostavljanja pogojev za učinkovito, uspešno delo zaposlenih. To ne pomeni, da vodje počnejo stvari namesto zaposlenih. To tudi ne pomeni, da zaposleni nimajo pri tem nobene odgovornosti. Zaposleni seveda soustvarjajo delovno okolje, saj se na tak ali drugačen način vedejo v okviru delovnih pogojev ali okolja, ki jih vodja vzpostavlja.

Ljudje radi počnemo stvari, ki so za nas smiselne

Glede zgornjega primera se sprašujem, ali je način vodenja tega vodje res tak, da spodbuja vključevanje, povratne informacije in predloge zaposlenih? Zaposleni, ki so se soočili z več negativnimi izkušnjami, ko so delili svoje mnenje, poglede, ideje, pomisleke ipd., so se naučili, da je tako početje zanje nesmiselno. Zato tega ne počnejo več. Ljudje radi počnemo stvari, ki so za nas smiselne. To nam prinaša pozitivne učinke. Na tem mestu ne mislim, da morajo vodje upoštevati vsak predlog, mnenje, idejo s strani zaposlenih. Pomembno pa je, da se z njimi o tem pogovarjajo, da jim razložijo razloge, ko zavrnejo predlog in da jim omogočijo preizkusiti lastne ideje, ko je to mogoče.

Veliko težo ima odprt pogovor, v okviru katerega se vodja in zaposleni usklajujeta o medsebojnih pričakovanjih, pogledih, idejah. Tako lahko skupaj oblikujeta nove rešitve iz predlogov, ki jih zaposleni prinese. Pogovor, kjer vodja lahko preda informacije, ki jih zaposleni morda nima in mu bodo omogočale razumeti širšo sliko dogajanja, ciljev, usmeritev ipd. v organizaciji. Za oblikovanje delovnega okolja, kjer so zaposleni vključeni s svojimi pogledi, idejami, predlogi, je potrebno najprej vzpostaviti dobre pogoje za vzajemno komunikacijo in povratne informacije.

Vloga vodje

Ključno je, da se vodje zavedajo svoje vloge – kakšna pričakovanja in cilje imajo do sebe kot vodje, tudi iz vidika komunikacije in povratnih informacij. Običajno ljudje ne razmišljamo na tak način o sebi in svojih vlogah. Nič hudega, vedno lahko začnemo 😊 Samorefleksija je zelo uporabna,. Na ta način začnemo ozaveščati svoje početje iz vidika ciljev, ki jim sledimo v izbrani vlogi. Verjamem, da je cilj vsakega vodje biti uspešen vodja. Na to pa zelo močno vplivajo načini, kako se vodja ukvarja z zaposlenimi in kakšno delovno okolje vzpostavlja.

Pomembno je imeti jasne cilje o tem, kakšno komunikacijo hočemo vzpostaviti v svoji ekipi. Razmislimo o tem, kakšna okoliščina smo zato, da se takšna komunikacija vzpostavi. Smo ugodna okoliščina, ki pospešuje tovrstno komunikacijo ali smo okoliščina, ki ovira tovrstno komunikacijo. Pogosto glede ciljev še nekako vemo, kaj želimo. Prav zato je drugo vprašanje še bolj pomembno: kaj dejansko počnemo zato, da v delovnem okolju spodbujam odprto, vzajemno, spoštljivo komunikacijo.

Pomen vseživljenjskega učenja

Na delavnicah vodje običajno na zgoraj opisano odvrnejo: »nimamo časa«, »nimamo znanj«, »nismo psihologi«, »v teoriji zveni lahko, v praksi pa težko« ipd. Povsem se strinjam z njimi.  Menim, da je vloga vodje zelo zahtevna in kompleksna. Uspešna vloga vodje zahteva vseživljenjsko učenje. Zahteva neprestani razvoj kompetenc ob upoštevanju gospodarskih, ekonomskih, družbenih, socialnih sprememb. Zahteva učiti se in trenirati znanja, vezana tudi na psihologijo človeka, na medosebne odnose in nevroznanost. Zahteva preizkusiti teorijo v praksi in na podlagi izkušenj se učiti, kaj zame v okoliščinah moje organizacije in mojih ljudi, deluje. Zahteva neprestano ukvarjati se z ljudmi in si vzeti čas zanje.

Pravega vodenja brez ljudi ni. Uspeha organizacij brez ljudi ni. Je pa res, to bo morda tema kakšnega prihodnjega bloga, da tudi vodje potrebujejo organizacijo (vodstvo), ki vzpostavlja ustrezne pogoje za učinkovito vodenje. Pomembna je usklajenost vodstva in vodij ter podpora vodjem, da lahko uspešno vodijo svoje ekipe.

Vlaganje v razvoj voditeljstva se večkratno povrne

Anita Lovše

Anita Lovše, senior svetovalka Competo

Razvoj vodstvenih sposobnosti je vedno bila ključna skrb vodstvenih delavcev in kadrovskih strokovnjakov. To zavedanje je zaradi vse večje poslovne kompleksnosti, nenehnih sprememb in nepredvidljivosti v zadnjem času vse močnejše. Organizacije potrebujejo vse več izkušenih voditeljev. Vrzeli v vodenju je možno premostiti z zunanjim zaposlovanjem ali internim razvojem potencialov. Pri tem je ključnega pomena redno spremljanje tako delovne uspešnosti kot gradnjo kompetenc prek razvojnih načrtov. Organizacija, ki pozna svojo kulturo, ima jasno vizijo, strategijo in postavljene strateške cilje, pozna tudi ključne kompetence, ki naj bi jih vodje imeli. Koliko pozornosti in časa pa namenjajo njihovemu razvoju, pa je drugo vprašanje.

Prehod iz sodelavca v vodjo

Najtežji je prvi prehod iz sodelavca v vodjo. Po študijah se le nekaj čez 60 % novo imenovanih vodij počuti pripravljene prevzeti novo vlogo. Preden lahko organizacije hitro razširijo in pospešijo razvoj vodenja (zlasti manj izkušenih zaposlenih), je nujen prvi korak – vlaganje v stabilne procese razvoja vodenja za nove voditelje.

Vodje morajo združevati podobne spretnosti in kompetence, ki so usklajene z organizacijskimi cilji in kulturo. Učinkoviti programi razvoja voditeljstva lahko pripomorejo tudi k privabljanju visokokakovostnih kandidatov, saj zagotavljajo dodano vrednost tako na področju razvoja notranjih vodij kot tudi na krepitvi znamke delodajalca v borbi za pridobitev novih vodij na trgu dela. Številne raziskave potrjujejo, da podjetja, ki vlagajo v razvoj svojih vodij, dosegajo višja mesta na lestvici najboljših podjetij po poslovnih rezultatih (npr. lestvica S&P 500).

Zaradi tega iskanje, razvoj in ohranjanje učinkovitih vodij ni le prednostna naloga upravljanja talentov, temveč tudi poslovna nujnost. Čeprav izzivi obstajajo na vseh ravneh vodenja. Še posebej pereči so v srednjem managementu, vpetimi med top managementom ter sodelavci, ki so odgovorni za izvedbo.

Tako zagotavljanje ustreznega bazena voditeljev za prihodnost prevzema ključno vlogo v odgovornosti trenutnega managementa.

Kje se lahko zalomi?

Organizacije komunicirajo, da spodbujajo notranjo napredovanje vodij, a v praksi pogosto ravnajo drugače.

Relativno malo voditeljev je vodstveno pozicijo dobilo prek internih sistemov, napredovanja in razvojnih načrtov. Zaznavamo več primerov zunanjega kadrovanja in celo napredovanja zaradi odličnega tehničnega znanja.

Organizacije nimajo natančnega pregleda nad vodstvenimi sposobnostmi svojih vodij.

Samo 56 % vodij meni, da ima njihov vodja potrebno znanje, ki bi podpiralo njihov razvoj. 89 % jih ima vsaj eno vodstveno slepo pego – področje, kjer vodje mislijo, da so bolj usposobljeni, kot dejansko so.

Relativno malo vodij je vključenih v formalno zapisane razvojne načrte s svojimi nadrejenimi.

Brez jasnega načrta za pridobivanje novih kompetenc in njihovo aktivno uporabo na delovnem mestu, je zelo malo verjetno, da bi se izboljšave samodejno zgodile.

Vodstvo meni, da so njihove organizacije porabile več deset tisoč evrov za usposabljanje voditeljev in ne vidijo rezultatov na delovnem mestu.

V tovrstnih situacijah je morda razlog v tem, da programi niso bili dovolj dobro zamišljeni, prilagojeni naročniku in podprti z različnimi pristopi k učenju. Sodelovanje, timsko delo, komunikacija, gradnja odnosov, individualno spremljanje napredka, so vsebine, ki se pogosto krčijo na račun drugih managerskih vsebin. Pomembno je, da programi nudijo priložnosti za uporabo naučenega na delovnem mestu. Ta pristop namreč omogoča trajen prenos znanja v prakso.

Pogost občutek vodij je, da so prepuščeni sami sebi, da ne dobijo dovolj pozornosti ali podpore s strani svojega vodje ali organizacije.

To je potrdila tudi raziskava Taleo Research:

    • Samo 53 % meni, da so njihove razvojne naloge dobre učne izkušnje.
    • Samo 49 % pravi, da dobijo dovolj povratnih informacij o svoji uspešnosti.
    • Samo 46 % meni, da je njihov vodja predan njihovemu razvoju.
    • Samo 40 % jih je zadovoljnih z razvojno ponudbo svoje organizacije.

(Taleo Research & DDI White Paper)

Pravilno izbrani programi voditeljstva prinašajo pozitivne rezultate na različnih kazalnikih poslovanja. Z ustreznim strateškim pristopom k razvoju voditeljstva in kontinuiranim spremljanjem napredka ustvarjamo zaupanje, spodbujamo sodelovanje in gradimo voditelje za sedanje in prihodnje potrebe.

Kompetence trajnosti: pomen sodelovanja in empatije

Ana Domenis Cankar, senior svetovalka in psihologinja Competo

Veliko se govori o trajnostnem razvoju, trajnostnih ciljih ter ključnih kompetencah pomembnih za prihodnost. Na nedavnem Competovem dogodku, ki je potekal 13.10.2023, smo se posvetili vlogi HR v kontekstu trajnosti. V sodelovanju z našimi partnerji smo identificirali pet ključnih kompetenc. Dve sta vezani na kakovost medosebnih odnosov. Osnovani sta na zavesti, da je človek socialno bitje, ki potrebuje sodelovanje z drugimi. To sta sodelovanje in empatija. Seveda, nič novega. Vsi vemo, da je to pomembno. Vsi poudarjamo ti dve kompetenci.

V podjetjih je slaba kakovost odnosov pogosto ključni dejavnik, ki močno vpliva na željo zaposlenih po menjavi službe. Napetosti, trenja, nesporazumi, konflikti, kritičnost, žalitve, nespoštljivost, nezdrava tekmovalnost so med oddelki pogosti, kljub močnemu zavedanju o pomenu sodelovanja in empatije.

Hitrost, storilnost, produktivnost, rezultati, cilji, dosežki in številke pogosto prevzamejo pomembnejšo vlogo od odnosov, kar vpliva na kakovost povezovanja in sodelovanja. Usmerjenost v dosežke in rezultate, ki omogoča realizacijo ciljev organizacije, je seveda pomembna. Včasih pa pozabljamo, da smo v procesu doseganja rezultatov in ciljev v soodvisnosti z drugimi.

Naše vloge pri delu so prepletene in soodvisne

Kot sodelavec potrebujem svoje sodelavce (člane tima), da se lahko realiziram v tej vlogi, da se lahko povezujem in dosegam cilje s sodelovanjem. Kot prodajalec potrebujem stranke, da se lahko realiziram v vlogi prodajalca. Kot vodja potrebujem ekipo, da se realiziram v vlogi vodje. Kot direktor potrebujem ljudi, sodelavce, da se realiziram v tej vlogi, hkrati realiziram cilje organizacije in ohranjam njen obstoj.

Če želimo uspešno realizirati svoje vloge pri delu (in seveda vse ostale vloge v življenju), ni čisto vseeno, kako se obnašamo do drugih, kako z njimi sodelujemo in kako se druge trudimo razumeti, sprejeti in jih vključiti v delo.

Odgovornost za razvoj kompetenc naj ne bo prepuščen naključju

Koliko se v resnici tega zavedamo in skladno s tem delujemo? Odgovor na to vprašanje se pokaže v trenutkih, ko doživljamo stres, pritiske z vseh strani, frustracije, nezadovoljstvo, nemoč, jezo, strah … Ali uspemo takrat, ko tako doživljamo, delovati v smeri ohranjanja kakovosti odnosov, povezanosti in sodelovanja?

Za gradnjo kompetenc sodelovanja in empatije imamo torej še nekaj prostora. Nismo še na cilju. Cilj je v resnici vseživljenjsko učenje. Za učinkovit trening pa potrebujemo globoko usidrano zavest, da kakovost odnosov resnično naredi razliko v naših življenjih, pri našem delu, v naših skupnostih ter nenazadnje v odnosu do naše prihodnosti. Ob tej zavesti pa je pomembna odgovornost, da razvoj kompetenc sodelovanja in empatije ni prepuščen naključju, ampak aktivnemu treningu. Priložnosti za trening je v poslovnem in zasebnem svetu veliko; ko nam je težko, se lahko od tega največ naučimo, če to vidimo kot priložnost za lastno rast in razvoj.