Zaposlitveni razgovor naj se preoblikuje v zaposlitveni pogovor

V odnosu “delodajalec – kandidat/-ka” gre za razmerje dveh enakovrednih partnerjev. “Jaz si želim delati s teboj in soustvarjati zgodbo zate, ampak po drugi strani imaš ti kot delodajalec neko kulturo in poglejva, kje se lahko najdeva“. To je kot win-win situacija.

Z iskrenostjo in avtentičnostjo morda ne bomo “všečni” vsem. A to naj tudi ne bo naš cilj. Nismo vsi za vse. Vsaka organizacija je avtentična. Vsak posameznik je unikaten. S tem, ko odprto govorimo o sebi, povemo tiste prave stvari, ki jih bodo “za nas pravi” posamezniki ali organizacije prepoznali kot dodano vrednost.

V zaposlitvenem procesu je pomembno, da so posredovane informacije kakor tudi povratne informacije čim bolj transparentne in iskrene.

✔️ Obljubimo le tisto, kar lahko dejansko ponudimo, omogočimo in tudi naredimo.
✔️ Izpostavimo naše prednosti in hkrati tudi področja, kjer imamo priložnost za rast in razvoj.
✔️ Del pogovora namenimo naši kulturi.
✔️ Bodimo maksimalno iskreni in transparentni.
✔️ Odprto se pogovorimo o naših željah in pričakovanjih.
✔️ Podrobno se dotaknimo področja (ne)skladnosti.
✔️ Podajmo si hitre povratne informacije.
✔️ Če hitro zaznamo, da nismo za skupaj, to čimprej povejmo.

Čas je dragocen – to velja za oba partnerja v procesu izbora.

Dober mentor

Pri kandidatih se lahko »dober utrip«, ki ga začutijo s prihodom v podjetje, v dani se v ekipi hitro izkaže kot žal drugačen. Marsikaj lahko predvidimo, a tega dela žal ne dovolj globoko. Veliko je odvisno od kompetentnosti vodje ter intenzivnega uvajanja (onboardinga).

Pomembno je, da novo zaposleni že od prvega delovnega tedna dobi strokovno podkovanega mentorja. Le ta z intenzivnimi rednimi srečanji poskrbi, da se oseba hitro integrira v novo delovno okolje. Z mentorstvo prav tako poskrbimo, da se novo zaposleni naučil predvsem tisto, kar ni  nikjer zapisano, a je za delovanje prav tako pomembno.

Intenzivno učenje in uvajanje v prvih tednih je marsikdaj zelo naporno. Vsekakor pa je vredno našega truda in časa.

Naša popotnica za vnaprej 

V zaposlitvenem procesu izbirata »oba«, tako delodajalec kot posameznik. Če želimo v svoje vrste pritegniti dobre kadre, prisluhnimo njihovim željam in pričakovanjem. Bodimo fleksibilni in prilagodimo posamične korake našega zaposlitvenega procesa.

Kar smo se dogovorili pred nastopom dela, naj drži tudi v praksi.

Vse se začne in konča z odnosi.

Kakovostni odnosi delajo razliko.

👉Win- Win👍

Pomerili smo organizacijsko klimo. Kaj pa sedaj?

Organizacijska klima je raziskava, ki jo mnoga podjetja uporabljamo za merjenje utripa, vzdušja in občutkov zaposlenih. Praktično je že skoraj obvezna, če se želimo pomeriti v mednarodnem okolju, pridobiti certifikate, se uvrstiti na lestvico uglednih, odličnih in investicijsko zanimivih podjetij. A usode prejetih krovnih poročil so lahko zelo različne in tu je »kleč«: rezultate je potrebno pravilno interpretirati, umestiti v kontekst in izbrati smiselne ukrepe za izboljšanje klime.

Najslabša praksa = ne narediti ničesar

Recimo, da rezultate pospravimo v predal in čakamo na naslednje merjenje. Da počakamo na čase, ko bodo morda gospodarske in družbene okoliščine bolj ugodne. Morda upamo, da se bo vse sâmo uredilo in bodo rezultati brez intervencij višji. No, kar ste pravkar prebrali, je najbolje takoj pozabiti.  Najslabša praksa bi bila, če ne bi naredili ničesar. Zanemarili bi pomemben vir informacij, zapravili dragocene vire in udeleženci raziskave se bodo zagotovo slabše odzivali na naslednja vabila k izpolnjevanju mnenjskih anket.

Čim prej predstavimo rezultate in izluščimo ključne točke za diskusijo

Namesto tega se pripravimo na predstavitev rezultatov prek kanalov internega komuniciranja. Organizirajmo predstavitvene delavnice in izluščimo ključne točke za diskusijo. Vključimo zaposlene k razpravi in podajanju konstruktivnih predlogov za izboljšave. Ne zadovoljite se z zaključkom, da bomo uvedli ‘redne delovne sestanke’ in ‘organizirali team building’, kar se lahko pogosto pojavi v akcijskem načrtu za izboljšanje klime in zadovoljstva.

Vodenje, komunikacija, delovno okolje, medsebojni odnosi in ostale dimenzije raziskave so v vsaki sredini malo drugačne. Ujemimo te posebnosti. Izkoristimo priložnost raziskave tudi za razvoj timov, da se aktivno vključijo v oblikovanje sistemov. Tako bodo različna mnenja slišana in ob skupnem dogovoru upoštevana.

Kakšne pa so vaše izkušnje po merjenju klime?

Katere naslednje korake ste ubrali?

V kolikor potrebujete strateško kadrovsko podporo na področju razvoja ljudi in organizacij, vabljeni, da nas kontaktirate: office@competo.si

Od Booma do Alphe brez X Y Z ne gre

Zakaj preoster fokus na medgeneracijske razlike ni OK in kako pomembne te razlike so

Veliko se govori o razlikah med generacijami na delovnem mestu, kako jih prepoznati, razumeti in ob tem tudi kakovostno sodelovati. Cilj zanimanja drug za drugega je osnovni temelj trdnih odnosov na delovnem mestu. Se pri raziskovanju medgeneracijskih razlik lahko ujamemo v par zank. Zato, preden naslovimo pomen različnih generacij na delovnem mestu, nekaj besed o potencialnih pasteh.

Pasti medgeneracijskih razlik

Skozi fokus na razlikah se lahko prej oddaljujemo kot povezujemo.

Sprejemanje različnosti je ključno zato, da lahko sploh prepoznamo potencialne priložnosti znotraj teh razlik. Vendar pa se s ciljem, da bomo te razlike iskali in izpostavljali, obračamo stran od tistega, kar nam je skupno in nas tako povezuje. Ljudje namreč gradimo pripadnost skozi tisto, kar je blizu našemu notranjemu svetu (našim ciljem, vrednotam, poslanstvu, prepričanjem, viziji, kakorkoli to pač poimenujemo). Naša zaznava sveta okoli nas sledi našim ciljem. Tako nam lahko tisto, kar nam je v resnici skupno z nekom deset let mlajšim, ali dvajset let starejšim, uide.

Posameznik ni nujno predstavnik svoje generacije.

Pred leti je sodelavka generacije X izpostavila, da se ji ne zdim ravno predstavnica milenijcev. Skovala je celo naziv zame – retro milenijec. Do takrat se nikoli nisem kaj dosti spraševala o tem, ali sem bolj ali manj milenijec. Strinjam se, da če bi drugi sklepali o moji generaciji na podlagi tega, kar opazijo pri meni, bi bilo potrebno spet napisati kakšno knjigo o moji generaciji. Četudi so trenutno bolj na udaru z-jevci. Moj primer kaže na to, da si z ”navodili za uporabo” določene generacije, pri nekaterih ljudeh ne moremo kaj dosti pomagati. In pri tem lahko stopimo v naslednjo past.

Ko posplošujemo se ne zanimamo za posameznika.

Četudi so morda določenim generacijam skupne neke značilnosti, pa so to še vedno posamezni sodelavci, ki so v resnici unikat. Ljudje smo naše izkušnje in nihče na svetu nima popolnoma enakih izkušenj kot vi, jaz ali drugi. Kadar pa predvidevamo, si odvzamemo priložnost, da bi bolje spoznali drugega. Če na primer sklepamo, da vsi z-jevci hočejo redno, instantno povratno informacijo, potem ne preverimo pri mlajšemu sodelavcu, ali je dejansko pripravljen nanjo, v kakšni obliki jo želi, ali želi, da je povratna informacija vzajemna, da ima možnost prediskutirati to, kako ga vidimo itd.

Pomen medgeneracijskih razlik na delovnem mestu 

Kaj sploh so te razlike in kaj pomenijo za sodelovanje in vodenje na delovnem mestu, je na spletu že nešteto informacij. Se pa zato tudi ne bomo ponavljali. V  nadaljevanju bomo naslovili tisto, kar se mi zdi pomembno k njim dodati. Pogledali bomo, kakšen pomen imajo te razlike za uspeh in prihodnost zaposlenih in podjetja.

Trajnostno kadrovanje

Bolj raznovrsten in vključujoč je naš kader, več izzivov, ki jih prinaša prihodnost, bomo lahko kot podjetje naslovili. Ne samo vezano na staranje kadra ter tako iskanje naslednikov. Tudi potrebe usklajevanja s hitrim tehnološkim napredkom, pri katerem bodo generacije, ki so se vanj rodile, veliko lažje nosilci teh sprememb. Seveda, če ne gre za retro milenijce. Le ti se umetne inteligence bojijo kot maček vode. Za povrh so prihajajoči sodelavci tudi generacija ljudi, ki hočejo pomagati Zemlji, da se zaceli in ne le izčrpati tisto malo, kar še lahko da. Koraki k zelenemu jutri so že del njihovega DNK. Medtem ko mi včasih še vedno ne vemo, kam spadajo porabljene baterije ter da namesto “printanja”, lahko veliko zadev rešimo z digitalnim podpisom.

Priložnost vzajemnega učenja

Pa ne samo iz vidika delovnih izkušenj, ampak tudi kakovostne skrbi zase. Novopečeni zaposleni prinašajo drugačen pogled na usklajevanje osebnega in poklicnega življenja. Prinašajo drugačen pogled na razvijanje kariere, ki je več kot služba. Prinašajo drugačen pogled na vzpostavljanje odnosov, ki so več kot le službeni. Na drugi strani pa tisti, ki že nekaj ali veliko časa orjemo ledino, lahko podelimo izkušnje iz terena, kaj v praksi pomeni work-life balance realnosti. Skupaj lahko gradimo prihodnost dela, ki bo prijaznejša do vseh, znotraj katere bo vsak od nas lahko kakovostno skrbel za osebno ravnovesje.

Trening čustvene inteligence oz. razvijanje empatije

Empatija je pravzaprav to, da se zavedamo, da se ne moremo postaviti v čevlje drugega, pa vseeno poskušamo. In kaj je lepša priložnost kot to, da se zanimaš za trideset let stare All-starke. Ali pa se čudiš, kaj so to Yeezy-s ter kako hoditi v njih? Oče čustvene inteligence dr. Goleman poudarja, kako je ravno čustvena inteligenca ta, ki v veliki večini loči visoko uspešne posameznike od ostalih. Prepoznavanje in razumevanje, da ima nekdo drugačne izkušnje od nas, ker je odraščal in delal v drugem času kot mi ter iskanje, kako kakovostno sodelovati, to je čustvena inteligenca.

Osebna rast

Skozi spoznavanje in sodelovanje s sebi drugačnimi tudi najbolj rastemo. Ponujajo nam veliko priložnosti za nabiranje novih izkušenj. In to ne takrat, ko gre vse z lahkoto, ampak skozi trud. Namreč, evolucija ni posledica ugodja, ampak frustracij. Bolj kot je nekdo drugačen in težje kot ocenjujete, da bo sodelovanje s to osebo, večja je priložnost za vaš osebni razvoj. Naj ne bo ob prepoznanem neskladju med tem, kako mi mislimo, da bi stvari morale izgledati ter oceno, kako drugače jih počne drugi, takoj korak v sojenje in prepričevanje. Veliko bolj prijetno bo naše počutje na delovnem mestu, če bomo na takšne situacije gledali kot priložnosti, da mi spoznamo kaj novega ter tako zorimo.

Cona treninga tudi za podjetje

Zgornja točka se predvsem navezuje na posameznika. Je pa medgeneracijsko sodelovanje tudi dober poligon za trening samega podjetja. Omogočajo namreč lažjo evolucijo organizacijske kulture. Podjetja, ki predvsem vztrajajo v ohranjanju kulture, ki je bila oblikovana še v času drugačne generacijske strukture ter se otepajo sprememb, postopoma iz cone udobja preidejo v cono bolečine. Ob tem pride do odhoda potencialov, talentov, ključnih kadrov. Prav tako pride tudi do padca atraktivnost njihove znamke delodajalca. Preden lahko prepoznajo, da imajo narediti kaj na sebi ter da ni problem v ”ta mladih”, je lahko tudi prepozno.

Skozi raziskovanje, kako ustvarjati pogoje, znotraj katerih lahko različne generacije sodelavcev kakovostno sodelujejo, podjetje raziskuje tudi organizacijsko kulturo. Hitreje prepoznava potrebo po spremembah na različnih področjih. Slednje se včasih lahko prepozna že skozi razlike med generacijami v zaznavanju različnih področij merjenja organizacijske klime. Še posebej pa, ko se podjetje loti spoznavanja organizacijske kulture. Ko različne generacije vezano na slednjo poročajo o različnih izkušnjah in izzivih, ima podjetje priložnost prepoznati, kako zasledovati strategijo skupaj z vsemi zaposlenimi ter ustvarjati skupno kulturo prihodnosti.

Ne glede na to, kateri generaciji pripadajo naši sodelavci, pa je tako iz vidika vodenja, sodelovanja, kot tudi ustvarjanja pogojev za razvoj, zavzetost in pripadnost zaposlenih, ključno, da vsakega posameznika obravnavamo kot edinstvenega. Povezujemo se skozi zanimanje za drugega ter ne predvidevanje, kaj bi bilo dobro zanj. Namreč, ne delajte z drugimi tako kot bi radi, da bi ljudje delali z vami. Z drugimi delajte tako, kot oni hočejo, da bi delali z njimi. Pa če so Boom, X, Y, Z…ali pa enkrat celo Alpha.

Adijo »šefi«, pozdravljeni coachi!

Kar 86% sodelujočih v naši anketi je zamenjalo službo izključno zaradi ne dovolj kompetentnega (slabega) vodje

Izzivi sodobnega časa na trgu dela postavljajo vse bolj v ospredje pomen vloge vodje v podjetjih. Učinkoviti pristopi k vodenju se v današnjem času precej razlikujejo od pristopov v preteklosti. Kot vse bolj pomembne se izkazujejo medosebne veščine, čustvena inteligentnost, gradnja psihološke varnosti v timih. Visoko izražene so tudi veščine za upravljanje medosebnega prostora ter pristopi k vodenju, ki v središče postavljajo človeka. Na naših delavnicah udeleženci pogostokrat v šali rečejo, »potrebuješ biti skoraj psiholog, da lahko dobro vodiš«. Navedena šala ni daleč od resnice. Psihološka znanja so pomembna, saj če zelo poenostavim, je vodenje pravzaprav delo z ljudmi.

Pričakovanja ljudi do dela in organizacij se zelo spreminjajo

Nedvomno sta k temu veliko prispevali covid epidemija ter vstop mlajših generacij na trg dela. Kakovostno delo z ljudmi danes pomeni, da se vodje najprej sami osebnostno razvijajo. Kakovostno delo z ljudmi prav tako pomeni graditi razumevanje človeka (njegovih potreb, pričakovanj, izzivov) in skupin. Pomembno je, da vodje znajo uporabljati veščine čustvene inteligentnosti in voditi z zgledom. S tem ne želim zanemariti vloge finančnih, ekonomskih, tehničnih … in drugih specifičnih znanj in kompetenc, ki jih vodje potrebujejo za opravljanje svojega dela in doseganje zastavljenih ciljev podjetna. Vse to je pomembno, ni pa dovolj za učinkovito vodenje ter zadrževanje talentov in ključnih kadrov.

86% od 486 oseb je zamenjalo službo izključno zaradi ne dovolj kompetentnega vodje

Januarja 2023 smo na Competo Linkedin profilu zastavili vprašanje: »Ste kdaj zamenjali službo izključno zaradi ne dovolj kompetentnega (slabega) vodje?«. Na naše presenečenje je kar 86% od 486 oseb označilo odgovor »da«. To je res zelo velik odstotek in ogromno pove o ključnem pomenu vloge vodje za zaposlene. Osebe, ki so imele tovrstno izkušnjo, so najverjetneje pogrešale kaj več kot strokovna znanja svojega vodje. V eni izmed Gallupovih raziskav (2021) o dejavnikih, ki vplivajo na zavzetost zaposlenih, je bilo ugotovljeno, da vodstveni slog vodje pojasnjuje 70% variance zavzetosti med delovnimi timi. Neustrezni vodstvenih slogi tako lahko vplivajo na znižanje stopnje zavzetosti pri zaposlenih. Ob tem je potrebno poudariti, da je delež zavzetih v podjetjih že tako nizek. V podjetjih po svetu 21% zaposlenih, v Evropi pa 14% zavzetih.

Med pomembne dejavnike, ki vplivajo na zavzetost izpostavljajo (v Gallupovih raziskavah zavzetosti 2021):

  • zaupanje v vodstvo,
  • kakovost odnosov z neposrednim vodjem,
  • načine vodenja,
  • ponos do organizacije,
  • jasna pričakovanja in cilje,
  • povezanost v timu in
  • doživljanje smisla pri delu.

Te raziskave preučujejo tudi vplive stresa in preobremenjenosti na zavzetost, ki je velik. Med ključne dejavnike, ki lahko prispevajo k prehodu iz preobremenjenosti v izgorelost, poleg težko obvladljive količine dela, močnih časovnih pritiskov in nepravične obravnave pri delu, navajajo tudi nejasno komunikacijo s strani vodje ter pomanjkanje podpore s strani vodje.

V raziskavi, ki je preučevala razloge za odpoved v obdobju med aprilom 2021 in aprilom 2022 (McKinsey, The great Renegotiation), so bili med pogostejšimi razlogi navedeni sledeči: pomanjkanje priložnosti za razvoj, nezadostno plačilo, slabo vodenje (ali brezbrižni vodje), delo brez pomena, nerealna delovna pričakovanja, pomanjkanje delovne fleksibilnosti… V različnih raziskavah se vodenje pojavlja kot pomemben dejavnik odhoda kadrov, poleg ustreznega plačila, možnosti razvoja in napredovanja ter usklajevanja poklicnega in zasebnega življenja.

Kakovost vodenja je pomemben dejavnik uspeha organizacij

Kakovost vodenja ima močan vpliv na to, kako zaposleni doživljajo svoje delo, odnose pri delu, delovno okolje, na zadovoljstvo in zavzetost zaposlenih ter na organizacijsko klimo in kulturo. Kakovost vodenja je pomemben dejavnik uspeha organizacij. Potrebno bi mu bilo nameniti več pozornosti v smislu strukturiranega in kontinuiranega razvoja vodstvenih kompetenc in veščin. Izzivi današnjega poslovnega okolja zahtevajo od vodij več kot le visoka strokovna znanja – iznajdljivost, delavnost, vztrajnost, avtoriteto in vsaj nekaj občutka za ljudi. Vodja lahko doseže zadane cilje le v sodelovanju z ljudmi, zato je še kako pomembno, kako jih vodi. Kakovost vodenja znotraj organizacij naj ne bo prepuščena »slučaju« oz. večje ali manjše ozaveščenosti in pripravljenosti za razvoj posameznega vodje.

Vodje je pomembno opremiti z ustreznimi veščinami, jih razvijati v smeri voditeljstva. Pričakovanja zaposlenih do vodij so presegla sliko »šefa«, ki pove kaj je prav in narobe. Prešla so v sliko »coacha«, ki vključuje, spodbuja, gradi tim, daje redno povratno informacijo, spodbuja izboljšave, krepi razvoj in opolnomoča zaposlene. Ob tem je pomembno poudariti tudi vpliv novih generacij, ki vstopajo na trg dela. Prinašajo namreč drugačna pričakovanja do vodij in delovnega okolja. Še manj sprejemajo avtoritarne ali transakcijske sloge vodenja in si želijo biti vse bolj sprejeti, vključeni in upoštevani ter postati hitro opolnomočeni pri delu.

Zaposleni si želimo biti obravnavani kot posamezniki

Na trgu dela so trenutno aktivne vse generacije (leta 2025 bo vsak 3. zaposleni v Sloveniji milenijec). Z vstopom mladih se vse bolj povečuje pomen možnosti hitrega razvoja kariere, fleksibilnih oblik dela, dialoga z vodstvom ter opravljanja dela, ki ima smisel (oz. širši družbeno-ekonomski-ekološki doprinos). Zlasti mladi si želijo na strani vodje/vodstva sogovornike, sodelavce. Želijo si biti vključeni in razumeti širši, strateški smisel ciljev organizacije. Želijo se razvijati znotraj organizacije, a ne kot zaposleni, temveč kot osebe. Vse izrazitejši izziv vodenja je tudi povezovanje z različnimi generacijami pri delu, ki imajo določena zelo različna pričakovanja, a določena zelo podobna.

Vsi zaposleni si namreč želijo oz. bolje rečeno, potrebujejo pri delu, primerno plačilo, povezanost s sodelavci in vodjo, spoštovanje s strani vodje (da vodja ceni njihovo delo), možnosti za razvoj (ne nujno napredovanje po vertikali), zanimivo in smiselno delo ter možnosti za dobro usklajevanje poklicnega in zasebnega področja življenja. Poleg tega večina ljudi vse bolj aktivno zasleduje svoje psihofizično blagostanje (vpliv covid epidemije na drugačno vrednotenje zdravja, življenja, dela) in si želi biti bolje prepoznana ter obravnavana »kot posameznik oz. osebnost (individualizirano)«.

Kompetentno vodenje

Za organizacije, ki želijo biti privlačen delodajalec, pridobiti in zadržati kakovosten kader in dvigniti raven zavzetosti zaposlenih, je pomembno vzpostavljati ustrezne pogoje za kakovostno vodenje. Iz vidika večanja učinkovitosti je pomembna krepitev sodelovanja med oddelki, omogočanje fleksibilnejših oblik dela in tudi digitalizacija. Iz vidika razvoja voditeljstva pa je pomembno vzpostavljanje sodobnih HR sistemov ter sistematičen in kontinuiran razvoj kompetenc vodij, s poudarkom na čustveni inteligentnosti, medosebnih veščinah, vzpostavljanju psihološke varnosti pri delu ter slogov vodenja, ki spodbujajo visoko opolnomočenost zaposlenih (npr. coaching pri vodenju, delegiranje, transformacijsko vodenje, demokratično vodenje so nekaj takih primerov).

Ob tem je pomembno, da HR služba tesno sodeluje z vodji in razvija sisteme, ki bodo odgovarjali na izzive kadrovanja in vodenja v organizaciji – ključno je zato, kakšno vlogo nameni organizacija kadrovski službi (strateško) in kako obravnava izzive vodenja ter podpira razvoj pogojev pri delu za kakovostno vodenje in delo z ljudmi.

Voditeljstvo se začne pri sebi

Razvoj voditeljstva je že nekaj časa ena od aktivnosti, ki so v uspešnih trajnostno naravnanih organizacijah strateško pomembno. Na to temo kroži kar nekaj izkrivljenih mitov. Kakšen je voditelj, kdo je sploh lahko voditelj. Med tovrstne stereotipne fraze sodijo primeri: »Uspešen voditelj je rojen, uspešni voditelji so karizmatični in ekstrovertirani, voditelji niso managerji, najboljši voditelji so deloholiki in se ne ukvarjajo sami s sabo, vodijo druge«. V tem prispevku bom analiziral nekatere od teh mitov, ki krožijo in jih večkrat slišim od kandidatov za vodilne kadre.

Voditelji so karizmatični ekstroverti

Res je, večina znanih voditeljev ima značilnosti ekstrovertov in najprej pomislimo na najbolj karizmatične osebnosti, kot so Barack Obama, Elon Musk, Richard Branson…. Statistično gledano je 96% voditeljev ekstrovertov. Posebno v velikih korporacijah so lažje opaženi in hitreje pririnejo na vrh. Vendar kar nekaj najbolj znanih in uspešni voditeljev prej sodi na drugo stran spektruma in so introvertirani. Najprej pomislim na Billa Gatesa in Marka Zuckerberga. To me tolaži, ker sem tudi sam introvertirana oseba in me globok razmislek, nova ideja ali nov pogled bolj napajata z energijo kot srečevanje vedno novih ljudi in ponavljanje večkrat slišanih zgodb.

Novejši pristopi k voditeljstvu zagovarjajo različne tipe vodenja in voditeljstva. Najboljši voditelji jih obvladajo celo več in jih znajo prilagajati situacijam. Voditeljskega stila se ne da uspešno kopirati. Ni čarobne enostavne formule. Uspešen voditelj je avtentičen in razvije lasten slog. Ker ga razvija le-ta ni prirojen. S samoanalizo in izbiro dolgoročno najbolj optimalnih vedenj, vajo in vztrajnostjo to veščino razvijamo, učimo možgane kot mišico, ustvarjamo nove sinapse in spreminjamo zaznavo sebe in kako nas vidijo drugi.

Voditeljstvo – sebe

Ko pomislimo na voditeljstvo vedno najprej pomislimo na vodenje ekipe, projektno vodenje, potem na vodenje podjetja in strateški vidik. Pozabljamo, da moramo za uspešno vodenje drugih predvsem znati voditi sebe. Ko sebe ne vodimo uspešno, nismo na 100% ali smo pod stresom, to močno vpliva tudi druge.

Vodenje sebe nam pove kako učinkovito upravljamo z energijo, svojimi emocijami, fizičnim zdravjem in psiho na dolgi rok. Da lahko uspešno vodimo sebe je ključno, da redno delamo samopresojo, raziskujemo svoje poslanstvo, cilje, pomanjkljivosti in razmišljamo kako se razvijati ter izboljševati na vseh področjih. Samo tako smo lahko agilni in učinkoviti, smo prilagodljiv vodja, ustvarjamo pogoje za visoko učinkovite in uspešne time ter posledično uspešne organizacijske kulture. Na ta način lahko svoje osebno poslanstvo povežemo s svojim podjetjem ter pomagamo graditi in utrjevati poslanstvo organizacije. Ko nam vodenje sebe ne gre dobro, delamo napake. Bolj kot je naša funkcija v organizaciji strateška in vodstvena, večji vpliv imamo na druge. Velika možnost je tudi, da ustvarjamo okolje, kjer naši sodelavci prav zaradi nas postanejo nezavzeti.

Najbolj pogoste napake, ki delajo sodelavce nezavzete in imamo na njih neposreden vpliv so:

  • Slaba komunikacija (pomanjkanje informacij, nespoštljiva komunikacija).
  • Pomanjkanje neformalnega prepoznavanja uspehov.
  • Pomanjkanje razlage kako naloga prispeva k strategiji/ veliki sliki.
  • Pomanjkanje transparentnosti karierne poti.
  • Transakcijski/brezosebni odnosi, brez povezovanja posameznikov na osebni ravni.

Z delom na sebi, ko ne bežimo od raziskovanja svojih pomanjkljivosti temveč jih vidimo kot priložnost (da, enako kot to že znamo gledati na izzive pri projektih!!!), spoznavanjem svojih skritih mehanizmov in zavedanjem kako delujemo pod stresnimi okoliščinami lahko vsi močno izboljšamo svoje veščine voditeljstva. Od tega nas veliko beži, ker je težko. Vendar, ko osvojimo nekaj težkega, nas to osreči bolj kot karkoli drugega. Ključno je delo na vseh treh področjih sebe – telesu, umu in duši.

Najboljši voditelji se ne ukvarjajo sami s sabo – um

Za knjižno uspešnico »Tools of Titans« je Tim Ferriss opravil intervjuje z več kot 200 svetovno najuspešnejšimi CEOji in voditelji. Več kot 80% mu jih je zaupalo, da se redno ukvarjajo z eno od oblik čuječnosti ali meditacije. Druga raziskava* je pokazala, da so pri kontrolni skupini ameriških marincev na vojnih območjih samo v 8 tednih 15 minut vaj čuječnosti dnevno zaznali občutno povečano zmožnost reakcij in hitrejšega fizičnega okrevanja. Dokazali so tudi izboljšan razpon pozornosti, hitrejše mentalno procesiranje in reakcijski čas, višjo toleranco za bolečino, boljše delovanje imunskega sistema, zmanjšano negativno razpoloženje in manj simptomov izgorelosti.

Skrb za naš um v naši kulturi pogosto zanemarjamo. Tehnike izboljševanja pozornosti, zmanjševanje stresa in odklop morda niso za vsakega, vsekakor pa omogočajo hitrejše spoznavanje sebe, poseg v naš nezavedni del in aktivacijo vedenj, ki omogočajo spremembe ter nas delajo uspešnejše. Tudi sam lahko potrdim, da preizkušeno delujejo, čeprav sem se meditaciji in čuječnosti uspešno upiral kakšnih 20 let, od kar so mi jih prvič priporočili.

Najboljši voditelji se ne ukvarjajo sami s sabo – telo

Večina najuspešnejših voditeljev se redno in večkrat na teden rekreira. K skrbi za telo poleg aktivnosti sodi še zdrava prehrana in kakovostno spanje. Včasih so se nekateri bahali, da potrebujejo samo nekajurni spanec, danes jih vse več priznava, da so bolj uspešni, ko so dobro naspani po 7-8 urah. Glede na raziskave le 1% populacije lahko optimalno deluje z nekaj urami spanca. Če cel dan ne jemo ali zbašemo v sebe samo kakšen sendvič, ne skrbimo za svoje telo. Na dogi rok bomo čutili posledice, ki dokazano vplivajo ne samo na naše zdravje, temveč tudi na um in počutje.

Najboljši voditelji se ne ukvarjajo sami s sabo – duša

Skrb za našo dušo se sliši zelo posvetno, ker jo v naši kulturi povezujemo s katoliško cerkvijo. Vendar ne ciljam na to. Poznamo tudi stavek delam za dušo, ker v tem uživam in vidim smisel. Pri delu na duševnem delu skrbimo prav za smisel in našo povezanost z družbo. Vsi vemo, da organizacija potrebuje vizijo in poslanstvo, ki daje tako podjetju kot zaposlenim smisel in občutek pripadnosti. Vendar koliko ljudi se posveča osebnemu poslanstvu in ciljem ter jih redno prilagaja?

Osebno poslanstvo nam pove, kako želimo videti sebe ob drugih. Kako se povezujemo, ko sebe vidimo kot uspešne in zadovoljne. Daje nam fokus, smisel in je podlaga za osebne cilje. Eden prvih, ki je analiziral in izpostavil pomen osebnega poslanstva je bil  Stephen R. Covey v knjigi Sedem navad zelo uspešnih ljudi. Samo 3% ljudi redno razmišlja, prilagaja in si zapisuje konkretne osebne cilje, poslanstvo in vizijo ter jih utrjuje s tem, ko jih deli z najbližjimi. Raziskave kažejo, da so ljudje, ki to zmorejo bolj zadovoljni s svojim življenjem, so bolj uspešni in imajo višjo verjetnost, da dosežejo zastavljene cilje.

Nisem manager, sem voditelj

Ta stavek pogosto slišimo pri kandidatih, ker smo ustvarili famo, da je voditelj nekaj več od managerja. V resnici ni koristno, da smo samo eno ali drugo. Uspešni CEOji zanjo prilagajati in glede na potrebe situacije potegniti iz klobuka tako svoje veščine vodenja, kot voditeljstva. Nekatere situacije od nas zahtevajo, da smo operativni, izvajamo taktike, določamo prioritete nalog, planiramo vire. Takrat smo managerji. V drugih situacijah je pomembno, da znamo razmišljati strateško, svoje ljudi opolnomočiti, jih pritegniti k skupnim ciljem. Takrat smo bolj voditelji. Bolj kot poznamo sebe, bolje opazujemo okolico, se prilagajamo in izbiramo učinkovita vedenja, ki nas delajo uspešne in zadovoljne.

Pod črto

Pavšalno gledano smo nekje do 27 leta starosti v obdobju, ko se naše telo še vedno razvija. Polni smo ambicioznih in idealiziranih sanj o tem, kaj si želimo postati. Po tem obdobju se razvoj našega telesa obrne v drugo smer, če smo ambiciozni pogosto lahko tudi kmalu dosežemo svoje karierne cilje ali pa ugotovimo, da so nerealni. Ko enkrat pridemo na vodstveno pozicijo se začnemo spraševati kaj je sedaj še pred nami. Dobimo družino, odgovornosti v službi so vedno večje, časa nam zmanjkuje. Še najbolj zagrizeni športniki opustimo rekreacijo, ker težko usklajujemo službo, družino in hobije. Po tiho in nezavedno nas večino postopoma začne glodati vprašanje: »Kaj nam je bolj pomembno?« Čeprav tega pogosto ne znamo izluščiti in konkretizirati gre v resnici za iskanje smisla in osebnega poslanstva ter iskanje ravnotežja.

Tudi osebno mi je bilo obdobje med 28. in 36. letom v tem smislu težko. Dosegel sem svoje karierne cilje in imel čudovito družino. Za javnost se je vse zdelo idealno, navznoter pa me je dolgo časa najedalo in mi je negotovost glede novega osebnega poslanstva pobirala energijo za stvari, ki so me v resnici osrečevale. Iz mesta, kjer sem sedaj, ko imam bolj uravnotežen um, telo in dušo, vem, da bi bil z lahko takrat (tako doma kot v poslovnem svetu) s sedanjimi vpogledi in vedenji veliko boljši voditelj.

Zato verjamem, da se voditeljstvo se začne pri sebi.

Začne se s samopresojo, prepoznavanjem šibkosti ter prednosti, razvojem svojih veščin in učinkovitih vedenj. Če najdemo ravnotežje med zdravim telesom, umom in osebnim poslanstvom imamo večje možnosti, da smo zadovoljni s sabo in uspešni. Če delamo vse to načrtno, nismo pavšalni in si ne mečemo pesek v oči z nekonkretnimi idejami, smo lahko dokazano še bolj uspešni. In ko smo sami kot voditelji zadovolji in uspešni, se to samo od sebe prenaša na sodelavce, ekipe in nivo organizacije.

Miha Novak Kač, senior svetovalec Competo

Viri:

Raziskava objavljena v  : Modifying Resilience Mechanisms in At-Risk Individuals: A Controlled Study of Mindfulness Training in Marines Preparing for Deployment; Avtorji Douglas C. Johnson, Ph.D., Nathaniel J. Thom, Ph.D., Elizabeth A. Stanley, Ph.D., Lori Haase, Ph.D., Alan N. Simmons, Ph.D., Pei-an B. Shih, Ph.D., Wesley K. Thompson, Ph.D., Eric G. Potterat, Ph.D., Thomas R. Minor, Ph.D., and Martin P. Paulus, M.D.

Misli in objave: Mischa Zielke; Partner McKinsey & Company; Associate Professor & Dean of Management & Leadership at ThePowerMBA

Knjigi: Stephen R. Covey; The 7 Habits of Highly Effective People in Tim Ferriss; Tools of Titans

Pomen vodenja in psihološke varnosti v kontekstu zadrževanja kadrov

V zadnjem letu smo se srečevali z vprašanjem “Kako pridobiti in zadržati kakovosten kader?”. Zaposleni se vse hitreje odločajo za zamenjavo zaposlitve. Zakaj? Različne raziskave, ki so bile narejene v letih 2021 – 2022 v ZDA, Evropi ali so zaobjemale države iz različnih delov sveta, poročajo o zelo podobnih ugotovitvah. Covid pandemija je močno vplivala na spremembo pogleda na delo. Ob tem je vse bolj izrazita menjava generacij v podjetjih (s pogostejšim upokojevanjem babyboomer-jev). Le te imajo drugačna pričakovanja in poglede na delo in življenje. Okrog 40% udeležencev v različnih raziskavah poroča o namenu zamenjave zaposlitve v prihodnjih 6 – 12 mesecih.

Med najpogostejšimi razlogi v raziskavah izstopajo:

  • pomanjkanje možnosti za razvoj (strokovni, karierni, osebni),
  • nezadostno plačilo, odnosi z nadrejenim (vodenje),
  • smisel dela, delovne obremenitve (nerealna pričakovanja) ter
  • odnosi pri delu, uravnoteženost poklicnega in zasebnega življenja (delovni čas, fleksibilnost).

Slovenske raziskave

V Slovenskih raziskavah močno izstopajo dobri odnosi pri delu (ali pozitivno delovno okolje), katerim sledijo višina zaslužka, možnosti razvoja/ napredovanja in delovni čas.

V tem obdobju se podjetja vse bolj sprašujejo, kateri so dejavniki privlačnosti za kader, ki ga najbolj potrebujejo. Podjetja se obračajo navznoter. Vse več pozornosti v podjetjih se namenja ustvarjanju ustreznih delovnih pogojev, pozitivne klime ter razvoju kadra (tako v smislu usposabljanja kot napredovanja). V tem okviru, kaj pa je tisto, kar bi lahko še doprineslo k zadrževanju kadra in krepitvi zavzetosti dolgoročno? Čemu še ne dajemo dovolj poudarka? Vodenju. Raziskave zavzetosti na svetovani ravni (Gallup) poročajo, da vodenje pojasnjuje 70% variance stopnje zavzetosti med delovnimi timi.

Med pomembne dejavnike vezane na vodenje, ki vplivajo na zavzetost zaposlenih, sodijo:

  • odnosi z neposrednim vodjo,
  • zaupanje v vodstvo,
  • jasna pričakovanja in cilji,
  • sam način vodenja,
  • doživljanje smisla pri delu in
  • povezanost v timu.

Mogoče je pri tem vredno omeniti, da je v Evropi delež zavzetih 14% in nezavzetih 86%, kar je zelo visok delež nezavzetih. Vodenje ima torej pri tem močan vpliv. Strateškega pomena za podjetja bo zato razvoj vodstvenih veščin pri vodjih in krepitev zavedanja, da je pravzaprav vodenje »delo z ljudmi«.

Zaposleni vidijo vse

Iz izkušenj dela z različnimi strankami se pogosto potrjuje ugotovitev, da na razlike v delovanju timov zelo vpliva njihov vodja. Pogosto nam sami zaposleni na delavnicah ali fokusnih skupinah povedo o razlikah, ki jih v splošnem opazijo glede vodenja. Veliko je odvisno od posameznega vodje. Kaj pa je tisto, kar potem loči posamezne vodje (glede na naše izkušnje iz prakse)? Odprtost, dostopnost, spoštovanje do vseh zaposlenih, vključevanje, človeškost, sposobnost poslušanja in slišanja, jasnost pričakovanj, usmerjenost v iskanje rešitev, ustrezne povratne informacije, osredotočenost na razvoj zaposlenih, krepitev samostojnosti in odgovornosti zaposlenih – opolnomočenje … Mogoče si mislite »nič posebno novega«. In res ni nič posebno novega. Čeprav to vemo, še vedno očitno tega ni dovolj prisotnega znotraj slovenskih podjetij. Zakaj?

Kompetentno vodenje

Glede na to, kar že več kot 10 let poslušam v podjetjih, s katerimi sodelujem, je morda premalo prisotno zavedanje o tem, kaj je vloga vodje. Ukvarjanje z ljudmi je ključni element vodenja in pri tem je pomembno vprašanje, kako uspešno sodelovati z njimi. Druga, pravzaprav s tem močno povezana zadeva pa je, ali in kako vodja gradi psihološko varnost v timu. Slednja vpliva na vključenost in učinkovitost zaposlenih in tima kot celote. Psihološka varnost v timu je »po domače« prepričanje, da temu, da spregovorim. Pomeni, da spregovorim z idejami, predlogi, vprašanji, skrbmi, napakami …) in, da ne bo sledilo obsojanje, poniževanje, kritiziranje, kaznovanje ipd.

Za gradnjo močnega občutka psihološke varnosti so pomembne 3 komponente:

  • sprejemanje: vključevanje sodelavcev, zanimanje drug za drugega – »mi je mar zate« (tudi v osebnem smislu), sprejemanje sodelavcev takšnih, kakršni so,
  • razvojna usmerjenost: krepitev izmenjave znanj in izkušenj med sodelavci, spodbujanje in odprtost za predloge in ideje sodelavcev, spodbujanje vzajemne pomoči in usmerjenost v razvoj kompetenc,
  • povratne informacije oz. komunikacija ob napakah: na kakšen način se pogovarjamo, ko pride do težav, napak, neuspehov, ko niso izpolnjena pričakovanja, cilji, dogovori ipd.

Za močan občutek psihološke varnosti je pomembno, da se v timu pristno zanimamo drug za drugega. Pomembno je, da smo v tim sprejeti, takšni, kakršni smo. Da je celoten tim, vključno z vodjo, razvojno usmerjen – medsebojna pomoč, odprtost, želja po izboljšavah, novih znanjih, obravnava težav kot premostljivih izzivov ipd. Poleg tega, da se ob napakah, težavah, neuspehih usmerjamo v iskanje rešitev in izboljšave – ne v iskanje krivcev, v obsojanje, kritiziranje, obtoževanje …

Psihološka varnost

Prav način, kako vodja daje povratne informacije sodelavcem v timu (in na tej osnovi kakšen vzor daje), pomembno vpliva na občutek psihološke varnosti v timu ter posledično na motivacijo, zavzetost zaposlenih in učinkovitost tima. Tukaj opažam, da imamo v slovenskem prostoru še velike rezerve in priložnosti za izboljšanje načina vodenja. Večinoma vodje v timih krepijo sprejemanje in razvojno usmerjenost. Prav tako se zavedajo pomena povratnih informacij, a so slednje ob soočanju s težavami in napakami še vedno izpeljane na način, ki bolj diši po »kritiki oviti v celofan« (no, pogosto tudi to ne). To pa dolgoročno vpliva na krhanje odnosov med vodjo in zaposlenimi ter zmanjšanje občutka psihološke varnosti.

Zavest o pomenu lastnega nenehnega učenja

Vodje morda nimajo neposrednega vpliva na spremembo določenih delovnih pogojev (kot je npr. fleksibilen delovni čas) in višine plače. Imajo pa zelo močen, neposredni vpliv na spremembo svojega sloga vodenja, na izboljšave načina dajanja povratnih informacij in torej načina, kako vplivajo na gradnjo občutka psihološke varnosti v timu. Različne raziskave v zadnjih 2 letih poudarjajo pomen vodenja v okviru razlogov za menjavo zaposlitve. Dobra novica je, da podjetja in vodje lahko brez večjih sistemskih posegov vplivajo na ta dejavnik. S tem je seveda povezana zavest o pomenu lastnega nenehnega razvoja – koliko kot vodja razvijam svoje vodstvene veščine ter veščine upravljanja medosebnih odnosov s čustveno inteligentnostjo na čelu. Ker je človek socialno bitje bo vprašanje, kako ob različnih spremenjenih okoliščinah učinkovito upravljati medosebne odnose in krepiti psihološko varnost pri delu, vedno aktualno.

Trg dela v letu 2023

Podjetja bodo zaposlovala premišljeno, osredotočenost bo na razvoju potenciala zaposlenih, cenjeni bodo generalisti.

Tina Novak Kač, partnerka in Maša Budnar Radilović svetovalka za iskanje in selekcijo – Competo 

V preteklih letih smo spoznali in izkusili, da so spremembe ena bolj prisotnih stalnic in trg dela pri tem ni izjema. Ko smo se ob prisotnosti Covida-19 pričenjali vse bolj sproščati, je zavrelo v Ukrajini. Svetovno gospodarstvo se (bolj ali manj uspešno) bori z inflacijo in recesijo. Vplive ves čas zaznavamo tudi na področju iskanja in selekcije. Raziskava Gartnerja med direktorji in top managementom kaže, da bo skrb za ljudi (privabljanje in zadržanje) prihodnje leto visoko na lestvici prioritet, natančneje na tretjem mestu.

Kandidati so postali bolj previdni pri menjavi karierne poti. Podjetja postajajo vse bolj premišljena pri zaposlovanju. Ob tem tisti, ki bi želeli zaposlovati upajo, da bo trg že čez nekaj mesecev ponudil večje število dobrih kandidatov. Tiste, ki si želijo narediti nov korak na karierni poti pa je strah, da bo vlak številnih privlačnih priložnosti prehitro odpeljal. Resnica je mnogo manj dramatična. Talentov bo prihodnje leto toliko kot pred letom dni in ti bodo še naprej izbirali del katere zgodbe želijo (p)ostati. Izrazito deficitarni profili ostajajo vse vrste inženirjev, računovodij, specialistov za kontroling, prodajo in digitalni marketing. Od Covida dalje pa so med njimi tudi kadrovski strokovnjaki, kar je povezano s spremenjeno vlogo kadrovske funkcije, ki postaja strateški partner vodstva. To so tudi profili, ki jih bodo seznami morebitnih odpuščanj dosegli v nizkem številu.

Naše prednosti kot delodajalca

Ob pomanjkanju talentov je pri iskanju pomembno aktivno prepoznavanje in komuniciranje naših prednosti kot delodajalca. V kolikor pri tem iščemo podporo zunanjega kadrovskega partnerja, moramo izbrati smiselno. Podjetja pri odločanju vse prevečkrat vodijo cene. Učinkovitejši pa je izbor partnerjev, ki imajo dober vpogled na trg, argumente in podatke o tem, kaj si želijo kandidati. Partnerji, ki nudijo dobro izkušnjo v procesu, znajo predstaviti podjetje in delovno mesto na privlačen način ter z nasveti postrežejo na svetovalno strateškem nivoju.

Zmagovalci bodo podjetja, ki bodo posvojila prilagodljivost, ki bodo znala prisluhniti potrebam kandidatov in se jim v luči konkurenčnega pozicioniranja na trgu dela tudi približati (t.i. job crafting). Predvidoma bodo privlačnost zaposlovalcev (še posebej v očeh milenijcev in mlajših generacij) dvigovali uravnoteženost med delovnim in zasebnim časom, prilagodljiv delovnik, prilagodljive možnosti hibridnega dela, število dni dopusta, skrb za zdravje zaposlenih, temeljito uvajanje in mentorstvo ter druženja. Generacijo X in starejše bodo sicer še naprej najbolj motivirali finančni paketi in ugodnosti, a zgolj če bodo predstavljene transparentno in bodo varnost nudile tudi v primeru sprememb. Pomembno vlogo pri zaposlovanju bosta tudi v prihodnje igrala odzivnost in hitrost. Dolgoročnost bo še naprej mogoča zgolj ob skladnosti smisla posameznikov in vizije podjetja.

V zahtevnih razmerah je naravno, da se obrnemo navznoter in še posebej dobro skrbimo za potenciale zaposlenih. Raziskava Go2HR kaže, da si 76% zaposlenih želi priložnosti za nadaljnjo kompetenčno rast, 40% jih bo ob priložnosti, da jim to omogoči podjetje, ostalo v podjetju vsaj leto dlje od predvidenega. Možnost, da ostanejo tri leta dlje od predvidenega se bo povečala za 64% v primeru, da zaposleni interno napredujejo.

Kako si lahko kandidati še povečajo možnosti na trgu dela?

Kandidati bodo svoje možnosti na trgu dela povečali, v kolikor se bodo zmogli prepričljivo predstaviti, predvsem skozi svoje kompetence in dodane vrednosti. Še posebej bodo cenjeni generalisti, ki lažje podpirajo prilagodljivost podjetja v negotovih časih. Ključna bo proaktivnost v okviru lastnega razvoja. Z novimi veščinami v podjetju lahko prevzamejo več vlog ali pa med njimi agilno preskakujejo. Investicija v dodatne spretnosti s področja digitalnega marketinga, prodaje, programiranja in spletnega oblikovanja so lahko pomembna konkurenčna prednost. Na področju mehkih veščin bodo po McKinseyju ključne spretnosti, ki jih umetna inteligenca ne naslavlja učinkovito. Gre za kritično mišljenje, komunikacijo, mentalno fleksibilnost, učinkovito delo v timih, samo-vodenje in digitalno pismenost. Ta pot bo hvaležno vračala z višjim potencialom za varnost zaposlitve in pogajalsko močjo za boljše pogoje. Zagotovili pa si bomo tudi  konkurenčno prednost pred ostalimi kandidati na trgu dela.

Leto, ki prihaja bo zagotovo razgibano in v marsičem zahtevno. Na gospodarske in politične okoliščine imamo manjši neposreden vpliv, zagotovo pa imamo vpliv na lasten osebni in poslovni razvoj. Odgovornost za razvoj je naša osebna odgovornost. In ta je najboljša garancija  za spretno in uspešno plovbo skozi vsakršno nevihto.

Začarani krog minimalne plače

Že nekaj let opažam, da se vsako leto veliko podjetij ujame v začaran krog minimalne plače, ki jo po posvetovanjih določi vlada. Vsem, ki delajo v industrijah z nižjo dodano vrednostjo, predstavlja to veliko bolečino. Navsezadnje je to prepoznala tudi politika, saj na vsakih volitvah vsepovprek vsi obljubljajo dvig minimalne plače, če bodo le izvoljeni. Kolikor opažam zaradi poenostavljenosti ukrepov na koncu ni veliko srečnih obrazov pri nobenem od deležnikov. Zakaj niso zadovoljni niti zaposleni, niti kadrovska služba, niti management in ne lastniki. Zakaj je tako, če je za večino podjetij dvig minimalne plače velik projekt in dvig mase plač nekatere skoraj spravi na kolena? Zakaj niso zadovoljni vsaj zaposleni?

Ker pademo v začaran krog. Masa plač se dvigne. Lastniki imajo že vračunane dobičke v najem morebitnih kreditov za investicije. Potrebujejo načrtovano dobičkonosnost. Management v okolju, ki vsakih par mesecev prinese novo krizo mrzlično išče rešitve in kompromise. Ob tako velikih dvigih minimalne plače, ki smo jih bili deležni v zadnjih letih, le-ti zlahka odnesejo milijon EUR dobička (če ga imamo toliko).

Kako do rešitev?

Rešitve najpogosteje ne moremo najti le s prerazporejanjem stroškov in nižanjem dobička. Dvigniti je potrebno cene izdelkov. Ne pozabimo, da so cene dvignili tudi dobavitelji. Prav tako je potrebno prenoviti plačni model. Le ta  je zaradi preteklih dvigov minimalne plače pogosto že pokrpan kot staro strašilo za ptiče ter iznakažen do neprepoznavnosti. Dvig cen povzroči, da je minimalna plača naslednje leto ponovno prenizka . Ponovno je del političnih obljub, zahtev sindikatov in pričakovanj zaposlenih. Vendar to ni vse. Gre za poenostavljen ukrep, ki ne prinaša dolgoročne vzdržnosti in lahko kritično vpliva na stroške podjetja ter preživetje.

Rezerve, rezerve, rezerve,…

Podjetja po mojih izkušnjah iščejo vse rezerve. Zmanjka denarja za razvoj ljudi, veščin in znanj, ki so nujna za ohranjanje konkurenčnosti in dvig dodane vrednosti izdelkov in storitev. Prav tako zmanjka denarja za pravično plačilo tistih, ki so ujeti med minimalno plačo in individualnimi pogodbami. Velikokrat so to  operativci (strokovnjaki), ki jih najbolj cenimo, potrebujemo in želimo razvijati.

Krivulja plačnih razmerij se vsako leto bolj plošči. Zaposleni z bolj zahtevnimi nalogami, višjimi odgovornostmi in bolj izobraženi se obrišejo pod nosom za dvig plač, saj vso razpoložljivo maso namenimo dvigu plače ali doplačilom tistih, ki so pod minimalno plačo. Najprej se naši operativci soočijo s spoznanjem, da so sedaj blizu repa plač in kljub večjim vložkom niso nagrajeni.

Zakaj bi jaz delal več in bolje, se sekiral in bil plačan enako kot manj izobraženi sodelavci z manjšimi odgovornostmi?

In zakaj je to pomembno? Ker se ljudje vedno primerjamo z drugimi ter nihče ne želi biti na zadnjem mestu. Ne želimo biti vsi enaki, če to pomeni zadnje mesto na družbeni lestvici. Povečuje se nezadovoljstvo velikega števila zaposlenih. Posledično se začnejo spraševati: ”Zakaj bi jaz delal več in bolje, se sekiral in bil plačan enako kot manj izobraženi sodelavci z manjšimi odgovornostmi? Zakaj bi si želel biti vodja za 50 EUR višjo plačo?”. Trud za to skupino zaposlenih zgubi smisel. O čem se pogovarjajo v službi vsak dan? O nizkih plačah in kmalu je to nezadovoljstvo prevladujoča tema delovnika, ki se zaje v vse oddelke družbe.

Moje videnje je, da namenjamo temam enakih zmožnosti za vse in trajnega razvoja sodelavcev (tako na področju veščin kot kariere) veliko premalo pozornosti in jih ne vključujemo v celovite zahteve za spremembe. Enaka izhodišča za vse skupine omogočajo večjo širino idej ter kreativnosti in so temelj pravičnega nagrajevanja, kjer tisti, ki vlaga več in prevzema več odgovornosti ob enakih izhodiščih dobi večjo finančno kompenzacijo. Nenehno vlaganje v posodabljanje in razvoj novih veščin nas tako na osebni ravni kot na ravni podjetja in družbe ohranja dovolj prilagodljive za nenehne spremembe v okolju. Samo to nas v prihodnosti ohranja konkurenčne, omogoča dvig kompleksnosti izdelkov, višje marže izdelkov/storitev, viša dodano vrednost na zaposlenega ter tudi viša sredstva za boljše plače vseh zaposlenih.

Sam dvig plače ni dovolj

Želim si več ambicioznosti in srednjeročnega razmišljanja nas posameznikov, podjetij in družbe. Želim si, da se podjetja ob koncu leta ne bi ukvarjala samo z dvigom minimalne plače, ampak bi razmišljala tudi o drugih vidikih kako družbi in zaposlenim zagotoviti uspešnost na dolgi rok. Dvig plače ni dovolj. Je izoliran ukrep, ki ne upošteva vseh dejavnikov potrebnih za uspešnost podjetij in (ne spodbuja) jih ne sili v dvig dodane vrednosti, ki se prelije v plače in razvoj zaposlenih in družb samih. Preveč je že bilo tujih in domačih lastnikov proizvodnih podjetij, ki so se preselile v države z nižjimi stroški dela. Smo predraga država, da bi delali poceni izdelke in storitve z nizko dodano vrednostjo. Preprosto ne vidim kako dvig minimalne plače (brez drugih celovitejših ukrepov) vodi v dvig dodane vrednosti.

Le visoka dodana vrednost omogoča vzdržen in dolgoročen razvoj podjetij ter delovnih mest. Plača je higienik. Biti mora dovolj velika za normalno življenje. Tudi najranljivejšim skupinam bi morala omogočati dostojno življenje. Vendar tudi njim privoščim več. Vsem, najbolj ranljivim in ostalim želim, da imajo možnost napredovanja, karierne vitalnosti in prilagodljivosti. Zahtevajmo od nas samih, podjetij in politikov ukrepe, ki so dolgoročno ambiciozni in dovolj celostni, da nas pripravijo za uspešno prihodnost.

Zrcalce, zrcalce,…

Matic Vošnjak, direktor in Nina Potisek, partnerka in strateška svetovalka –  Competo

Vsako leto je zahtevno in prav je tako – zato so nas lastniki postavili na vodstvena in vodilna delovna mesta. V času konjunktur si po navadi postavljamo ambiciozne cilje. V času kriz si postavljamo zahtevne cilje. Leto, ki prihaja, bo zahtevno. Na naše poslovanje bo vplivalo veliko dejavnikov, na katere nimamo vpliva oziroma je naš vpliv omejen. V letu 2023 se bomo soočali s še vedno povišano inflacijo, predvidoma visokim dvigom minimalne plače in nepredvidljivo oskrbovalno verigo.  Še naprej pa se bomo soočali s pomanjkanjem ljudi. Zato je še toliko bolj pomembno, kam bomo organizacije usmerjale svoje vire in energijo na področju dela z ljudmi, da bomo uspešno pridobivali in zadržali sodelavce ter dosegali poslovne cilje podjetja.

Konkurenčne plače

Letni dvigi minimalne plače vsako leto vplivajo na plačna razmerja v podjetjih. Zaradi visokega dviga v letu 2019 in nadaljnjih dvigih so v mnogih podjetjih razmerja med plačami po delovnih mestih že porušena. Zato bo leto 2023 glede na predvideni dvig minimalne plače zagotovo močno obarvano z obvladovanjem stroškov dela. Prav tako se bomo soočali z uravnilovko oziroma izzivom, kako vendarle ohranjati ustrezna razmerja med plačami glede na zahtevnost dela.

Ena osrednjih odgovornosti vodstev in kadrovske funkcije bo zato zagotovo, ob skrbi za stroške dela, zagotavljati konkurenčne plače – tako z vidika osnovnih plač kot tudi plač v celoti. Brez konkurenčnih plač ne bo mogoče pridobiti in obdržati sodelavcev. Vprašanje ustreznih plač in razmerij ter stroškov dela bo aktualno ne le naslednje leto, temveč tudi naprej. Mase plač v nedogled v večini podjetij ne moremo dvigovati. Lahko pa z avtomatizacijo in digitalizacijo procesov ter tudi zdravo pametjo zasledujemo cilj, da imamo dobro plačane sodelavce, ki zaradi želje po boljši plači ne bodo iskali novih priložnosti.

Voditeljstvo na vseh nivojih

Učinkovitost vodenja, voditeljstva na vseh nivojih v organizaciji, je element kulture v podjetju, ki ga imamo še kako v svojih rokah. Voditeljstvo v Competu razumemo kot ustvarjanje okoliščin, v katerih lahko posamezniki dosegamo zastavljene osebne in poslovne cilje, tako na kratek, srednji in dolgi rok. Le to pomembno vpliva na zavzetost v podjetju. Zavzetost v podjetju pa je kazalnik, ki dviguje produktivnost v podjetju. Prispeva k poslovnim rezultatom. Da pa ne bova danes v tem razdelku samo filozofska, bi se dotaknila le enega dela vodenja, hibridnega dela.

V zadnjem obdobju ugotavljamo, da se podjetja odločajo za vse večje omejevanje dela od doma oziroma dela na daljavo. Nič ni narobe s tem, če smo se prej vprašali, kako delamo, kaj potrebujemo od sodelavcev in koliko prisotnosti posameznikov, oddelkov potrebujemo v prostorih zaradi učinkovitega izvajanja delovnega procesa in vzdrževanja želene kulture. In če to pomeni, da moramo vsi sodelavci opravljati poln delovnik v pisarnah, potem je omejevanje razumljivo. Vse ostalo pa ni in je vprašanje učinkovitega vodenja oziroma vodij.

Uspešna kadrovska služba je zrcalo managementa

Kadrovske službe se v zahtevnih časih po navadi več ukvarjajo z internimi vsebinami in procesi. Poudarek je strateško pomembnih vsebinah (strategija, kultura, vrednote in podobno). Prav tako usmerjamo pozornost prevetritvi sistemov in procesov (sistemizacije, plačni modeli, nasledstva, talenti). Vedno se ujamemo v zanko časovnih omejitev. Pripravljamo veliko število različnih poročil za različne deležnike. Dobra IT podpora in učinkoviti kadrovski procesi, ki jih stalno izboljšujemo, omogočajo kadrovskim službam, da pridobijo dragocen čas za sodelovanje z managementom in skrb za sodelavca. Skrb za sodelavce v zahtevnih časih zahteva veliko premišljene in pravočasne komunikacije. Zahteva preverjanje utripa in skrb za dobro počutje ter zagotavljanje vključenosti. Dobra novica, z vidika financ nas zadnji stavek ne stane veliko.

Pričakovanja do kadrovskih služb so visoka – da razumejo posel, strategijo, podatke in analitiko, poglobljeno poznavanje stroke in dela z ljudmi ter sodobnih načinov dela. Prav je tako. Hkrati pa je tudi prav, da management ustvarja okolje in okoliščine, v katerih kadrovska služba lahko doseže stopnjo zrelosti in razvije lastne kapacitete in kompetence, da pričakovanja uresniči. Za konec pa še malo provokativnosti – uspešna kadrovska služba je zrcalo managementa.

Kako privabiti talente in poskrbeti, da nam že tekom procesa izbora ne “uidejo”?

Kaj danes posamezniki tekom postopkov iskanja in izbora zaznavajo kot največji izziv? Kaj pričakujejo od delodajalcev in kako se jim lahko približamo? Kako izgleda kakovosten zaposlitveni pogovor? Zakaj je raznolikost pri zaposlovanju pomembna? In zakaj je pomembno, da pričnemo čim prej upravljati svojo znamko delodajalca?

Delodajalci želimo v svoje vrste privabiti najboljše kadre, tiste, ki so najbolj primerni za nas. A najboljši kadri danes lahko izbirajo in izbire je veliko. Bitka za dobre kadre še nikoli do sedaj ni bila tako izstopajoča. Trg dela že dolgo ni bil tako dinamičen. Izzivi delodajalcev na področju privabljanja in zadrževanja ključnih kadrov pa še nikoli doslej tako izraziti. Tudi, ko se bo gospodarska krivulja obrnila v drugo smer, bo temu ostalo tako.

Očitno je, da nam je na tej poti nekje spodletelo. Znaki se kažejo na praktično vsakem koraku zaposlitvenega krogotoka. Zagotovo jih tudi sami zaznavate, čutite izzive in se sprašujete o možnih rešitvah. V nadaljevanju bom izpostavila najbolj akutne bolečine kandidatov, ki so jih z nami podelili v zadnjih dveh letih. Podala bom nekaj smernic in napotkov, da bo pozitivna izkušnja posameznika tekom zaposlitvenega procesa postala stalnica. Predstavila bom tudi določene usmeritve, vezane na gradnjo in upravljanje znamke delodajalca.

Dobre kadre izgubljamo v različnih fazah zaposlitvenega procesa in tudi tekom uvajalnega obdobja

Dobri kadri danes dobijo tudi po nekaj ponudb za delo na mesec. Nekatere prejmejo s strani zunanjih headhunterjev, druge s strani internih rekruterjev delodajalcev. Že v tem delu se kažejo velike razlike. V procesu aktivnega nagovarjanja posameznikov dobimo ali veliko zavrnitev ali pa se na naša sporočila sploh ne odzovejo. Na povratne informacije v smeri: »Hvala, a sem zadovoljen v obstoječi službi in pred seboj zaznavam še veliko priložnosti za rast in razvoj,« seveda ne moremo vplivati. Na ostale pa v določeni meri lahko. Kako? S samim pristopom, tonom ter kakovostno vsebino. Pomembno je, da uberemo ton in pristop, ki posameznikom vzbujata občutek osebnega odnosa in zaupanja, pa tudi, da je posredovana vsebina kakovostna in zelo konkretna. Idealno je, če lahko že takoj podelimo ključne informacije o kulturi in vrednotah podjetja, EVP, samem mikro-okolju ter o finančnem vidiku in ostalih bonitetah, ki jih ponujamo.

Kar 42% sodelujočih v naši anketi v zadnjem letu s strani delodajalcev ni prejelo povratne informacije na posredovano prijavo za delovno mesto

 V zadnjih dveh letih v Competu beležimo porast negativnih zaposlitvenih izkušenj. Kandidati si želijo in pogrešajo redno in transparentno komunikacijo tekom celotnega procesa izbora. Tisti, ki opravijo prvi razgovor z delodajalcem, lahko čakajo tudi tedne in več, da jim ta poda povratno informacijo oz. odločitev o neizbranosti. Zgodi pa se tudi, da je enostavno ne dobijo. Celo z razgovorov večkrat  odhajajo s slabimi  občutki in z ne dovolj prejetimi kakovostnimi informacijami, čeprav so zanje prosili. Ponudba ali pogodba prevečkrat prideta po elektronski pošti brez pravega konteksta, razlage ali usklajenosti s pogovori  (namig – le ti naj bodo vselej vnaprej osebno skomunicirani).

V letošnjem letu smo na Competo Linkedin strani izvajali anketo na temo: “Ste v zadnjem letu s strani delodajalcev takoj prejeli povratno informacijo na vašo prijavo za delo?” Kar 42% x (število) sodelujočih v anketi je obkrožilo odgovor »ne«, 38% »zelo redko« in le 18% odgovor »da«.

Beležimo tudi primere, ko novo zaposleni v prvih tednih po začetku dela ugotovi, da ni vse tako, kot je pričakoval. Ugotovi, da ni vse tako, kot je bilo dogovorjeno ob podpisu pogodbe. Posledično hitro sledi odločitev, da to ni okolje, kjer bi želel ostati. Tudi zato so visoka transparentnost, spoznavanje in raziskovanje drug drugega ter jasna predstavitve vsega, kar lahko dejansko ponudimo in omogočimo, ključne. Vplivale bodo na novo zaposlenega tekom uvajalnega obdobja. Pomembno je, da se o vseh vidikih delovnega mesta temeljito pogovorim že pred podpisom same pogodbe.

Predolgotrajni postopki izbora

V zadnjih letih upada povprečna dolžina popolne osredotočenosti. Posledično to pomeni, da si želimo stvari zaključiti hitreje in enostavneje ter da potrebujemo veliko več spodbud oz. dražljajev, če želimo pozornost ohranjati dlje časa. Marsikateri selekcijski postopki tega danes žal ne odražajo. Nekatera podjetja še vedno vodijo zelo kompleksne, dolgotrajne in rigidne selekcijske postopke, ki marsikaterega posameznika odvrnejo od odločitve, da se pridruži podjetju (pogosto celo, da mu podjetje ni (?) zanimivo). Čas je, da vse tisto, kar ni več v skladu z današnjimi razmerami, pričakovanji in potrebami (pošiljanje dokazil še iz osnovne šole, razgovori v (pre)številnih krogih in predolgotrajno testiranje in pa vprašanja kot so “Kje se vidite čez 5 -10 let?”,…) zamenjamo z novimi pristopi in vsebinami.

Confident owner of cafe interviewing young specialist

»Hire for attitude and train for skills«

Znanja lahko pridobimo, a naše lastnosti, zapisane globoko v DNK, se v glavnem ne spreminjajo. Ko podjetja danes iščemo nove sodelavce, si želimo v svoje vrste privabiti tiste najboljše na trgu, idealno iz konkurenčnih družb oz. nam sorodnih panog. Velikokrat smatramo, da so dozdajšnje izkušnje in znanja kandidatov ključni pokazatelj tega, kako se bodo vedli tudi v našem okolju. Pričakujemo, da bodo osebe iz konkurenčnih družb, ki dodobra poznajo našo panogo, najlažje predstavljale dodano vrednost tudi za nas. V tem kontekstu stavimo vse oz. preveč na »tehnično plat« kandidatov, osebnostni del (kako in zakaj nekdo razmišlja, kaj ga motivira, kako se loteva reševanja izzivov, kako analizira stvari, kako zaznava timsko delo, vodi ekipo ali sodeluje,…) pa ali zanemarimo ali le bežno preučimo. Veliko vprašanje je tudi, kolikšno težo na samem koncu odločanja dodelimo osebnostnemu elementu. Na ta način si zapiramo vrata do širšega bazena potencialno prav tako zanimivih kandidatov.

Dobri kadri danes ne iščejo “službe” temveč dobro karierno priložnost v organizaciji in okolju, ki jim bo omogočala, da soustvarjajo zgodbo podjetja.

»Pogrešamo bolj človeški, pristen in iskren partnerski odnos,« je stavek, ki ga kandidati z nami zelo pogosto podelijo. Razgovor za delo posamezniki velikokrat zaznavajo kot zasliševanje, površno poslušanje. Občutek je, da prevladujejo enosmerna vprašanja, ki ne gredo v globino spoznavanja kandidata. Razmislimo o tem, kako lahko pogovor s posamezniki nadgradimo v smeri partnerskega odnosa.  Čas je, da spremenimo tudi samo terminologijo. Kar veliko izrazov je namreč »neprimernih« času in potrebam na trgu dela danes.

Namigi

  • Ne iščemo kandidatov, ampak v svoje vrste vabimo nove sodelavce/ke.
  • Ne ponujamo službe, ampak karierno priložnost, ki bo bodočim sodelavcem/kam omogočila soustvarjajanje zgodbe podjetja.
  • Naredimo premik od razgovora do pogovora, od zasliševanja in monologa do izmenjave pogledov in mnenj.
  • V kolikor se morda čisto takoj na začetku ne ujamemo, si dajmo priložnost z usklajevanjem ter izmenjavo pogledov in razmišljanj. Za to potrebujemo čas, visoko transparentnost in strokovnost vseh vpetih sogovornikov.

Plača

Pogovor o plači naj postane jedro zaposlitvena pogovora. Prav je, da se o finančnih pričakovanjih pogovorimo že na prvih razgovorih – ne v smislu zasliševanja in preverjanja, kolikšno plačo je posameznik imel pri preteklem delodajalcu, temveč z odprtim, celostnim pogovorom o delovnih pogojih in finančnih pričakovanjih. Upoštevajoč dejstvo, da danes posameznik prejme tudi po nekaj ponudb na mesec, je vredno že v prvi fazi pogovorov posameznikom predstaviti svojo ponudbo, preveriti njegova pričakovanja in se, v kolikor zaznamo skladnost, čim bolj približati njegovim pričakovanjem. Hkrati pa, če ugotovimo, da skladnosti ni, bodimo takoj odkriti in si to tudi povejmo. Drži, plača ni vse. Je pa vsekakor pomembna in če želimo v svoje vrste privabiti tiste najboljše na trgu dela, vedimo, da imajo slednji tudi višja finančna pričakovanja (v praksi to pomeni, da ne bodo sprejeli finančne ponudbe, ki je nižja od obstoječe).

Raznolikost pri zaposlovanju

Večja kot je raznolikost zaposlenih, boljša je učinkovitosti in inovativnost podjetja. A ljudje smo žal nagnjeni k temu, da so nam všeč podobni ljudje. Po eni strani jih bolje razumemo, po drugi strani pa je ljudi, ki so nam podobni, tudi lažje upravljati in spremljati (to velja še posebej za vodje). Vsakršna raznolikost je zdrava, dobra, prinaša večji preboj na področju kompleksnosti reševanja izzivov in analiziranja situacij. Pomembno je, da tudi v samem procesu iskanja novih sodelavcev ta vidik čim bolj integriramo v sam postopek zaposlovanja. Ko govorimo o raznolikosti, ne mislimo le na starostno, spolno ali nacionalno raznolikost, temveč tudi na kognitivno (kako posamezniki razmišljajo in procesirajo informacije in svoje zaznave).

Če želimo postati okolje, v katerem bo kultura inoviranja na najvišji ravni, je upoštevanje kognitivne raznolikosti pri zaposlovanju ključno. To od nas zahteva večjo mero novodobnega pristopa vodenja, ker je mentorstvo oz. usmerjanje raznolikih ljudi bistveno bolj kompleksno. Izbira novih sodelavcev na podlagi kognitivne raznolikosti spodbuja vodje, da še bolj upoštevajo individualni pristop do posameznikov z različnimi načini razmišljanja in procesiranja.

Že izvajate strukturirane vedenjske pogovore?

Zgolj na podlagi preteklih izkušenj posameznika ne moremo predvideti njegovega vedenja v bodoče. Kar je zapisano v življenjepisu, nam ne pove ali je kandidat pri obstoječem oz. preteklih delodajalcih razvil vse svoje potenciale in ali je učinkovito prispeval k reševanju izzivov. Klasičen zaposlitveni razgovor nem ne poda odgovorov na vprašanja, kako se je oseba v preteklosti v danih situacijah odzivala in zakaj ter česa se je pri tem naučila. Klasičen razgovor prav tako ne poda informacij o tem, kaj osebo dejansko motivira, navdihuje ter kateri dejavniki zadovoljstva najbolj vplivajo na njegovo učinkovitost.

Izobrazba in izkušnje same po sebi ne povedo vsega. Ne povedo, kako se bo oseba lahko hitro prilagajala na nove razmere. Ne povedo, kako učinkovito bo reševala kompleksne poslovne izzive; kako in ali bo izražala svojo kreativnost, ali bo uspešno delovala v timih in krepila medosebne odnose. Zato je pomembno, da raziščemo vedenja posameznika – kako in zakaj je v danih situacijah nekdo odreagiral, kako se je ob tem počutil, kaj se je ob tem naučil oz. spoznal. Vedenjski razgovor je metoda, ki nudi visoko zanesljivost in objektivnost pri selekciji. Usmerja se na vedenje posameznika v preteklosti, kar je zanesljiv pokazatelj vedenja v prihodnosti. Pomembno je, da prav vse, ki so vključeni v proces zaposlovanja v družbi, usposobimo in opremimo z veščinami in znanjem za izvajanje strukturiranih vedenjskih razgovorov.

Kandidati, ki jih podjetje prepozna kot ustrezne na podlagi njihovih kompetenc in lastnosti (strukturiranih vedenjskih razgovorov), se izkažejo kot srednjeročno ali dolgoročno tako za bolj uspešne kot tudi za bolj zadovoljne. Ta način izbora namreč povečuje verjetnost, da smo našli in izbrali »pravi fit«, torej posameznike, ki so bolj motivirani za učenje ter razvoj in posledično predstavljajo tudi večjo dodano vrednost za samo podjetje.

Bumerang zaposlovanje oz. vseživljenjska povezanost

Ali kdaj pomislimo tudi na svoje nekdanje zaposlene, ko razmišljamo o bodočih sodelavcih? V letošnjem letu smo na našem Linkedin profilu izvedli kratko anketo z vprašanjem “Bi se »kdaj v bodoče« morda vrnili nazaj na delo k bivšemu delodajalcu? Kar 47% od x (število) sodelujočih je označilo odgovor “nikoli ne reci nikoli”, 28%  pa odgovor »da«. Ponekod v tujini privabljanje bivših sodelavcev, povratnikov ali »boomerang employees« že postaja ustaljena praksa. Kvalitetno sodelovanje in pristna povezanost sta nekaj, kar v našem prostoru pogrešamo. Vredno je razmisliti o tem, kako lahko tudi z vsemi nekdanjimi zaposlenimi ohranjamo dolgoročne odnose. Ne pozabimo, da je mlajša generacija bolj dovzetna za menjave delodajalcev in da lahko poskrbimo, da se bo kdo od njih v bližnji prihodnosti vrnil nazaj v naše okolje.

Znamka delodajalca (Employer Brand) in upravljanje znamke delodajalca (Employer Branding)

Če bi vas danes posameznik na razgovoru vprašal, kakšen je vaš EVP, »obljuba znamke delodajalca«, ali bi znali vsi vaši hiring managerji in rektuterji zelo jasno in na kratko odgovoriti na to vprašanje? Če je odgovor da, odlično, to pomeni, da aktivno upravljate s svojo znamko delodajalca. Če pa je odgovor ne, imate še priložnost, da se tega lotite.

”Rad bi delal v podjetju z močno kulturo in zdravimi odnosi.” Ni ga posameznika, ki na naših zaposlitvenih pogovorih ne bi izrekel zgornjega stavka. Močna kultura podjetja je magnet tako za obstoječe zaposlene kakor tudi za privabljanje novih. A vsak od nas si “močno in zdravo” kulturo predstavlja na svoj način. Ko posameznikom na razgovorih postavim dodatna vprašanja v smeri, kaj konkretno zanje pomeni močna kultura, dobim zelo različne odgovore.

Nismo vsi za vse. Vsak od nas ima drugačne potrebe in poglede na privlačna delovna mesta in delovna okolja. Prav zato je pomembno, da razvijamo in komuniciramo lastno avtentično kulturo, katere temelj tvorijo vizija, vrednote in poslanstvo podjetja. In da, vse se začne na vrhu. Za podrobnejši vpogled v upravljanje znamke delodajalca vam svetujem, da preberete članek »Zakaj je danes pravi čas za investicijo v upravljanje znamke delodajalca«, v katerem smo natančneje opredelili vse prednosti in koristi dobre znamke delodajalca.

Del našega uspeha v bodoče temelji tudi na tem, kako bomo uspešni pri privabljanju, iskanju in izboru novih sodelavcev. Pomembno je slediti naši strategiji – kam gremo, kako bo izgledala ta pot in s kakšnimi ljudmi jo bomo dosegli.