Kako leto 2020, morda za vedno, spreminja področje zaposlovanja?

Ko pomislim na leto 2020 na področju zaposlovanja v stilu vsakoletnega Google videa, ki prikazuje pregled leta skozi največkrat iskane pojme v brskalniku, se v prvih nekaj mesecih vrtijo podobe številnih zaposlitvenih oglasov in negativnih odzivov najboljših headhuntiranih kandidatov. Nato se sredi marca video dramatično zatemni. Pompozna glasba pa upočasni. Odprte karierne priložnosti se ožigosajo z zaustavljeno in preklicano. Zaznati je porast ključnih besed tipa »delo od doma«, »razgovor preko spleta«, »protikoronski paket«, »zavod za zaposlovanje«, »posledice Covida-19 na zaposlovanje«, »karierne priložnosti med korono«… V nadaljevanju se v glasbi in sličicah izmenjujeta poskočnost in previdnost na strani zaposlovalcev ter kandidatov. Vključijo se grafi, ki prikazujejo dogajanje pod letnimi plani in ponujajo več možnih scenarijev za leto, ki prihaja. Zadnji kadri ulovijo še ključni besedi »prilagajanje« in »nova normalnost«. Nato ostanem v tišini, ki jo prekine divja možganska nevihta. Kako korona, morda za vedno, spreminja področje zaposlovanja?

Nujen dvig konkurenčnosti kandidatov

Prej zaprt trg kandidatov se je nenadoma močno odprl. Deloma zaradi odpuščanj oz. zaznane nestabilnosti v podjetju, deloma zaradi vzgibov samih kandidatov, ki pogodbe za nedoločen čas neustrašno zamenjujejo za nove priložnosti s poizkusno dobo, saj so v krizi prepoznali prave obraze organizacijske kulture, s katero se ne želijo več usklajevati. Trg kandidatov je nenadoma, zaradi možnosti dela od doma, tudi širši kot kadarkoli, saj se seli na svetovno raven.

Za kandidate spremembe na področju zaposlovanja pomenijo nujen dvig lastne konkurenčnosti na vsaj dveh področjih:

  • Na področju veščin se je potrebno vprašati, ali njihov nivo in nabor gradimo v koraku z novimi potrebami trga zaposlovanja, med katerimi za ključne veljajo:
    • Digitalna pismenost, ki je v tem letu presegla suvereno uporabo spletnih komunikacijskih orodij kot je Zoom in se že konkretno spogleduje s celostnim prenosom procesov v elektronske module.
    • Kreativnost, inovativnost, sposobnost iskanja rešitev in kritičnega mišljenja so vse manj le v domeni strokovnjakov s področja marketinga, razvoja, kontrole letalskega prometa in poslovne analitike, vse bolj nujnost vseh nas, ki želimo učinkovito in tekoče delovati v hitro spreminjajočem okolju, ki ga je soustvaril Covid-19.
    • Medosebne spretnosti, komunikacijske spretnosti in čustvena inteligenca so v časih, ko je osebnih stikov malo, prava čarovnija. In to še kako pomembna za uspešno sodelovanje in upravljanje.
    • Prilagodljivost, odpornost in vzdržljivost imamo priložnost vaditi že vsaj od marca. Pričakovali bi, da bo dobra izraženost teh kompetenc iz nas naredila brezčutne vojake. A lepota je prav v občutkih ranljivosti in nelagodja, ki jih spremljajo, saj nas ti ženejo, da se neprenehoma urimo.

Zaposlovanje je vse bolj prepleteno s tehnologijami

Prvi stik običajno ustvarjamo preko elektronske pošte ali sistema z oddano vlogo oz. življenjepisom. Drugega ustvarjamo preko kamere (razgovori preko spleta). V okviru prvega vedno poudarjamo, naj bo pripravljen tako, kot da je bil pisan le za razpisano delovno mesto (oseben pristop, poudarek na skladnosti vsebine življenjepisa s potrebami delovnega mesta). V obdobju večje konkurence na trgu kandidatov je to še posebej pomembno. Naj bo optimiziran za vse pogostejšo uporabo sistemov za zbiranje in pregledovanje prijav (ATS). Pomaga uporaba ključnih izrazov, skladnih s potrebami delovnega mesta.

Ker si zaposlovalci v novih časih še toliko manj želijo dragih spodrsljajev pri zaposlovanju, ste lahko prepričljivejši, če v življenjepis navedete dejstva, ki jasno prikazujejo vaše dosežke in dodane vrednosti. Na primer »Dvig prodaje za 30% v obdobju dveh let.« ali »Organizacijske spretnosti sem uril/a v hitro spreminjajočih okoljih, kjer sem dnevno načrtoval/a svoje aktivnosti v skladu z viri, pravili, zahtevami in cilji, k nalogam sem pristopal/a strukturirano in v skladu s spremembami učinkovito prilagajal/a svoj načrt dela.«

Nujnost prenovitve obljube delodajalca

V obdobju, ko so bolj kot kadarkoli pomembni proračuni, postajajo procesi zaposlovanja še toliko bolj premišljeni in previdni. Želja po najboljših kandidatih pa toliko večja.

Še vedno velja, da bodo najboljše talente najlažje prepričala in obdržala podjetja z močno znamko delodajalca in privlačno obljubo (EVP – employee value proposition). Ta se, če se še ni, mora spreminjati v skladu z novo normalnostjo in v ospredje močneje kot kadarkoli prej postaviti vsaj:

  • Zdravje in varnost zaposlenih
    • Razširjeni redni zdravniški pregledi,
    • dodatno zdravstveno zavarovanje,
    • možnosti za varno vadbo,
    • dvig zavesti o pomenu skrbi zase,
    • terapevtsko svetovanje,
    • ureditev ustreznega pisarniškega kotička na domu,
    • razumevanje ob usklajevanju družinskih in delovnih obveznosti…
  • Odnos, ki je empatičen, spoštljiv, odkrit, sprejemajoč, vključujoč, človeški, razumevajoč, oseben
    • Je tisto, kar poboža tudi brez telesnega stika. Je lepilo tima, se množi, prenaša, vrača in kroži. Odraža pa se tudi v delu in navzven ter ima dolgoročen učinek.
  • Stabilnost
    • Po kateri (se) sprašujejo tako zaposleni kot kandidati. Če ravno ne delujejo na področjih, ki jih Covid kriza ni prizadela. Če gre, je pomembno, da podjetje predstavi, zakaj bo še naprej (uspešno) delovalo. Zakaj ne bodo ogroženi prihodki in delovna mesta. Če temu ni tako, bodo cenjeni odprtost, jasnost in pravočasnost podajanja informacij, v okviru tega tudi skupno iskanje rešitev za povrnitev stabilnosti. Če sta med zaposlenimi in kandidati prepoznani in živeti prvi dve točki, bo dala tretja vse od sebe.

Kategorija: Izjemno leto

Zdi se, da letos bolj kot o trendih, govorimo o nujnostih. Takih, nad katerimi smo in bomo še večkrat bentili. Vnukom pa pripovedovali, kako smo se leta 2020 obrnili k sebi in sočloveku. Kako smo poskrbeli zase ob drugih in kako se je to odrazilo tudi na delovnem mestu. Kako ni bilo vedno lahko, niti najmanj, a kako smo zmogli, kako kreativni in inovativni smo bili v tem. Kako smo ob tem rasli in kaj smo se naučili. Male glavice nas bodo poslušale z iskrico v očeh in si želele, da bi doživele to izjemno leto 2020.

Maša Budnar Radilović, svetovalka za iskanje in selekcijo

VSE BO OK

Moje najljubše leposlovje je delo Douglasa Adamsa Štoparski vodnik po galaksiji. Adams pravi, da je na slednjem vodiču v prijaznih in spodbudnih črkah zapisano SAMO BREZ PANIKE. V primeru, da omenjene trilogije v štirih delih ŠE niste prebrali, je velika verjetnost, da se boste v nadaljevanju spraševali, ali nisem slučajno jaz odštopala v neznano galaksijo. Tole je namreč moj Štoparski vodič po Covid galaksiji, na katerem je v sprejemajočih in toplih črkah zapisano VSE BO OK. Vzemite brisačo, stegnite palec in pojdimo na pot.

PLANET PRVEGA VALA

Napad Vogonov na Zemljo bi lahko bil prispodoba za Covid-19. Na začetku leta se nam sanjalo ni, da ima lahko kaj (za nas manj ugodne) načrte z nami in našim preživetjem. Seveda, saj smo ja najpametnejša, najiznajdljivejša, najnaprednejša (in še kakšen presežnik) živa bitja na tem planetu. Če ne celo v celotni galaksiji. Tako presežni smo, da si drznemo vzeti pravico, da uničimo ta planet. Ampak to vse v prid zelo ”resnih in pomembnih” stvari, ki jih te nove generacije človeške vrste (ki nas opozarjajo, kako zelo smo zafurali) ne razumejo. Enako jih tudi ne razumejo te mikro-kronice, ob katerih smo zdaj sami že večino leta v krču.

Le mi sami lahko, ne glede na okoliščine, poskrbimo za lastno dobro počutje

Priznam, tudi meni je krona padla z glave, ko smo spomladi prvič zaprli vrata in se začeli skrivati pred nečem, kar je očem nevidno. Ko je takole krona ležala pred menoj in izgubljala blišč, sem spoznala, kako sem sama tista, ki ji je pripisala vso ”resnost in pomembnost” in kako zdaj to ni več tisto, kar potrebujem. In da je tisto, kar potrebujem lahko potencialno nevarno zame. Skočiti v objem, podati roko, poljubiti lice, se skupaj smejati… nikar!

A ker verjamem, da smo le mi sami tisti, ki lahko, ne glede na okoliščine, poskrbimo za lastno dobro počutje, se nisem brez blišča predano ulegla poleg krone. Pospravila sem jo v predal ter začela plesti novo tiaro. Enako smo počeli vsi. Nekateri so še nekaj časa poskušali na vsak način obdržati prvotno krono. Spet drugi so celo hitreje prepoznali, da je čas za novo pokrivalo.

Mislim pa, da nam je vsem ob tem usklajevanju z novimi okoliščinami postalo jasno, da je naša gonja za vsemi temi ”resnimi in pomembnimi” stvarmi, v resnici umetno ustvarjena bitka za prestol.

Medtem, ko smo se mi mali fevdalci usklajevali z novimi davki, pa si je edina resnična vladarica tega sveta malo spočila. Narava je za trenutek zadihala s polnimi pljuči, medtem ko smo mi zadrževali dih, da ne bi vdihnili kaj preveč. Po dolgo časa smo s tem, ko smo hoteli zavarovati sebe, dejansko varovali tudi njo.

MLEČNA CESTA POLETJA

A ne za dolgo, ker smo le zmagovalci. Višje temperature so prinesle zmagoslavni prelet reaktivcev. In kot da nismo preživeli par mesecev na planetu šole življenja, vesolja in sploh vsega, smo spet pograbili staro krono. Začeli smo siliti na stara pota novega dne.

Nekaj znanja, kaj je res pomembno, smo le prenesli v prakso in se stisnili k tistim, katerih takisti objem je bil pred meseci potencialna grožnja. Praznovali smo poroke, rojstne dni, poletje, življenje. Vendar tako kot imamo mi pravico slaviti lastno življenje, ga ima čisto vsaka entiteta tega sveta. Le da nekatere k temu pristopajo nekoliko bolj skromno in so pripravljene potrpežljivo čakati na ugoden trenutek, medtem ko mi letimo tako blizu Sonca, da se nam topijo možgani.

ČRNA LUKNJA ZIME

In je prišel ugoden trenutek, ko so se spustile temperature ter so spet druge krone v igri. Zdaj pa, kot da se naše kraljestvo spet oži na par kvadratnih metrov in sosed sosedu je spet naenkrat vrag. Nezaupljivo se opazujemo iznad pisanih mask ter odštevamo zadnje dni tega leta, ker potem bo vse drugače. Ne bo. Ampak bo pa vse ok. Ker je že ves čas vse ok, samo mi ne opazimo tega. Ker smo pomembna in resna bitja, ki počnejo ”resne in pomembne” stvari. In ko nas narava ne uboga, potem pa ja ne more biti vse ok.

GALAKSIJA ZAPRTIH SISTEMOV

Res je, norčujem se iz sebe in iz moje vrste. Ampak le zato, ker smo groteskno smešni. In ker verjamem, da če se mislimo tako resno jemati še naprej, bo prepozno. Prepozno, da bi se imeli dobro na kakovosten način. Ob štopanju tega leta namreč razmišljam naslednje.

Narava je zaprt sistem. Nihče in nič ga ne more kontrolirati. Z njo se  le usklajuje, tako kot se ona usklajuje z vsemi elementi tega planeta. Tako smo tudi vsa živa bitja tega sveta zaprti sistemi znotraj nje. Usklajujemo se drug z drugim in z njo. Enako je Covid-19 zaprt sistem, ki išče načine, kako bi se usklajeval z nami. Vse do točke, ko bo najučinkovitejši način usklajevanja, da nas pusti na miru. V tej zgodbi ni nihče šef nikomur, razen vsak od nas sebi. Dokler pa se bomo jemali tako resno, da bomo živeli v prepričanju, da lahko kontroliramo druge in svet okoli sebe, oziroma da lahko okoliščine in drugi ljudje kontrolirajo nas, bomo hranili najhujši virus tega sveta – nesrečnost.

Če je kaj pokazalo to leto, je ravno to, da lahko vsak od nas kraljuje le lastnemu zadovoljstvu. Ključno za zasluženo kronanje pa je, kako skrbimo za naše kraljestvo. Ali prevzamemo osebno odgovornost, ali bomo raje odgovornost preložili na vse te ”pomembne in resne” stvari. Narava bo našla način, da bo zanjo vse ok, z nami ali brez nas. Se nam pa kot štoparjem splača iskati načine, da se ji bo zdelo smiselno obdržati nas na njeni vesoljski ladji.

Narava je zaprt sistem, ki ga nihče in nič ne more kontrolirati, ampak se lahko le usklajuje z njo, tako kot se ona usklajuje z vsemi elementi tega planeta. Tako smo tudi vsa živa bitja tega sveta zaprti sistemi znotraj nje, ki se usklajujemo drug z drugim in z njo. Enako je Covid-19 zaprt sistem, ki išče načine, kako bi se usklajeval z nami do točke, ko bo najučinkovitejši način usklajevanja, da nas pusti na miru. V tej zgodbi ni nihče šef nikomur, razen vsak od nas sebi.

VESOLJE, V KATEREM JE ITAK VSE OK

Štoparski vodnik po galaksiji je znanstvena fantastika in tako se verjetno bere tudi moj zapis. Upam pa, da ste v njem vseeno našli vsaj kakšen košček tudi zase. Da ste ob tem morda prišli v stik z vam lastnim čudovitim sci-fi notranjim svetom. Znotraj njega se skriva vsa moč, da lahko poskrbite za svoje dobro počutje ne glede na norijo zunaj vas. Da prepoznate, kaj so tiste zares pomembne in resne stvari, ob katerih se lahko imate dobro na kakovosten način. Tako vam ob teh praznikih želim, da se v novem letu ne bi jemali preveč resno, ampak da bi se imeli predvsem radi. Namreč nekdo, ki se ima zares rad, skrbi ne le zase, ampak tudi za svet okoli sebe.

Tako vam ob teh praznikih želim, da se v novem letu ne bi jemali preveč resno, ampak da bi se imeli predvsem radi. Namreč nekdo, ki se ima zares rad, skrbi ne le zase, ampak tudi za svet okoli sebe.

Maša Žilevski, svetovalka-psihologinja Competo

Svet HR – moč in odgovornost, da spreminjamo prihodnost dela in organizacij

Pogovor z Ilijano Šuligoj Javornik, direktorico kadrovskega področja RLS Merilna tehnika

Katera nova spoznanja vam je prineslo letošnje leto?

Letošnje leto je bilo leto posebnih izzivov. Prineslo nam je veliko novih izkušenj, nova učenja in tudi mnoge potrditve. Potrdilo se je, da je podjetje z dobro kulturo bolj agilno in na spremembe v spomladanskih mesecih smo se odzvali izjemno hitro in izjemno uspešno. Naučili smo se, da se da delati tudi na daljavo, istočasno se je potrdilo, da to ni nekaj, kar bi si želeli vedno in ves čas, da smo socialna bitja in da potrebujemo osebni stik. ž

V spomladanskih mesecih je prej zaželena oblika dela na daljavo izgubila svoj čar in večina se je poslužuje bolj kot ne občasno. Naučili smo se uporabe novih orodji dela na daljavo in potrdilo se je, da ni vse, kar tehnika in tehnologija omogočata, tudi najboljša možnost. Je pa odlična, kadar je edina.

Kako ste v tem letu ohranjali povezanost z zaposlenimi?

Delo na daljavo smo skoraj v celoti (razen dežurne ekipe in proizvodnje), opravljali samo v spomladanskem valu epidemije. Zelo veliko so na povezanosti in ohranjanju stikov delale posamezne skupine in odlično jim je uspevalo. Najbolj inovativna je bila najbolj »družabna« skupina, marketinga in prodaje. Polni idej so poleg redne jutranje Skype kave vpeljali tematska srečanja (enkrat so bile to barvno usklajene majice, drugič klobuki, tretjič v opremi svojega hobija …). Jutranja srečanja skupin so bila bolj družabne narave in manj poslovne. Delovna usklajevanja so sledila tekom dneva. Vodje so izjemno opravili svojo vlogo povezovalcev, pomirjevalcev in navduševalcev.

In ko govorimo o pomirjanju, ki je v okoliščinah, kot je epidemija, nujno, da posameznik in skupina lahko normalno dela, moram izpostaviti pomembnost ustreznega toka informacij. Te morajo biti pravočasne, jasne in usklajene. Znova se je potrdilo, kako pomembno je vzajemno zaupanje v podjetju in kako se obrestuje naložba v dobre odnose. Povezanost se je na nek način odražala tudi v neposredni skrbi za zaposlene. Za vse zaposlene smo priskrbeli zaščitne maske in razkužila in jih dostavili na dom.

Vodje so izjemno opravili svojo vlogo povezovalcev, pomirjevalcev in navduševalcev. In ko govorimo o pomirjanju, ki je v okoliščinah, kot je epidemija, nujno, da posameznik in skupina lahko normalno dela, moram izpostaviti pomembnost ustreznega toka informacij. Te morajo biti pravočasne, jasne in usklajene. Znova se je potrdilo, kako pomembno je

vzajemno zaupanje v podjetju in kako se obrestuje naložba v dobre odnose.

Kako boste s sodelavci proslavili čarobni mesec in obeležili to prav posebno leto? 

Kako ustvariti praznično vzdušje v teh časih je izziv. Smo podjetje, ki veliko da na odnose, na neformalna druženja in prisilna distanca je za nas velik ”hendikep”. Odločili smo se, da ohranimo Dedka Mraza za otroke in vnuke naših zaposlenih (vseh otrok je 152 ?). Običajno pripravimo dan odprtih vrat in čarobno praznično vzdušje, z lutkovno predstavo, čarodeji, eksperimenti, peko palačink, Dedkom Mrazom in darili. Tokrat nas bo Dedek Mraz z lutkovno igrico obiskal »na daljavo« in potrudili se bomo, da dogodek ohrani vsaj del svoje čarobnosti. Darila pa bo skril v domove otrok?.

Letos žal odpade tradicionalno tekmovanje v peki božičnega peciva. Smo pa zato odprli FB praznično RLS skupino in tri različne natečaje. Tokrat bomo delili gorske fotografije, otroške risbice z zimskim motivom in recept za najboljše Miklavževe piškote (s fotografijo, seveda). Izbrane fotografije bomo natisnili na kapa plast in razstavili v poslovni stavbi. Razstava fotografiji naših sodelavcev je tudi že tradicija. Slike po letu dni prodamo na interni dražbi, izkupiček pa namenimo eni od dobrodelnih organizacij. RLS hišo in intranet bomo obvezno okrasili, brez tega ne gre.

In ker večina sodelavcev dela na lokaciji in ne od doma, se kljub tem čudnim časom ne bomo odrekli tradicionalni potici na zadnji delovni dan v letu. Saj se bomo morali držati vseh zaščitnih ukrepov, a po potici in praznikih bo le zadišalo.

Ali je to leto v vaši družbi spodbudilo digitalizacijo in avtomatizacijo na področju HRM? V kolikor da, katere novosti in spremembe imate v načrtu implementirati?

Neposredno to leto ni vplivalo na digitalizacijo in avtomatizacijo na področju HRM, vse kar razvijamo, razvijamo neodvisno od letošnjih dogodkov.

Vaše prioritete za 2021?

Obdržat vse dobre prakse, ki jih je prineslo to leto in s pridom izkoristiti nova učenja. Kot nepoboljšljiv optimist se pripravljam na vnovično rast.

Svet HR – moč in odgovornost, da spreminjamo prihodnost dela in organizacij

Pogovor z Leo Dražić, direktorico razvoja zaposlenih in organizacije PM, Poslovni mediji

Katera nova spoznanja vam je prineslo letošnje leto?

Leto 2020 je zagotovo prineslo veliko presenečenj in sprememb. V mesecu marcu smo imeli občutek, da se je življenje ustavilo, dneve je prežela rahla tesnoba, zaskrbljenost in negotovost. Pa vendar, ko se ena vrata zaprejo, se druga odprejo in vsaka sprememba ponuja nove priložnosti, če jih le znaš prepoznati. Eno prvih spoznanj je bilo zagotovo to, da smo ekipa, ena celota. Kljub začetnemu strahu, predvsem glede zdravja, pa tudi poslovnih gibanj, smo delovali enotno in ob tem spoznali, da smo zelo prožni in se hitro prilagajamo na spremenjene okoliščine. Tako smo se že v prvem valu naučili, da skupaj zmoremo premagati vse ovire.

Drugo ključno spoznanje pa je bilo to, da nas spremembe motivirajo. Tako smo v letošnjem letu ne le premagovali poslovne ovire, temveč naredili velik korak naprej v kreativnosti ter kvaliteti naših storitev in produktov.

Kako ste v tem letu ohranjali povezanost z zaposlenimi?

Verjamemo, da so dobri odnosi temelj našega uspešnega delovanja, zato jih gradimo in negujemo na vseh področjih, tako z naročniki kot tudi z zaposlenimi. Že pred tem turbulentnim letom smo imeli redna petkova srečanja, na katerih smo se zbrali vsi zaposleni, z namenom, da se vidimo in slišimo ter podelimo misli. To prakso smo ohranili tudi letos, le da se zdaj srečujemo virtualno. Izmenjujemo si pomembne poslovne in malo manj poslovne informacije, se pohecamo, pohvalimo in konstruktivno pokomentiramo. Tako vsak zaposleni dobi priložnost kaj povedati in podeliti s preostalimi.

Znotraj projektnih timov so predvsem vodje projektov poskrbeli za motivacijo, ohranjanje stikov in povezanosti med člani ekip. V mesecu maju smo organizirali tudi prvo interno virtualno zabavo, s katero smo simbolično označili konec prvega vala ter se s polnimi in zdravimi pljuči podali novim zmagam naproti.

Kako boste s sodelavci proslavili čarobni mesec in obeležili to prav posebno leto?  

December je v našem podjetju vsako leto čaroben in prav poseben mesec. Pisarne navdaja praznično vzdušje, smeh in božične pesmi. Tudi letos smo ohranili tradicijo in okrasili našo smrečico, ki pa je letos prav posebna – lesena in eko. Z obdarovanjem smo letos začeli že nekoliko prej, in sicer oktobra, darila pa je obarvala predvsem skrb za zdravje. Tako smo zaposlenim podarili »vrečko zdravja«, ki smo jo napolnili z vitamini in minerali, čaji, razkužili in maskami za obraz iz organskega bombaža. Vrečko sproti dopolnjujemo, da nam ne zmanjka zdravih zalog.

V decembru si bomo izmenjali tudi novoletna darila. Slednja so letos prav posebej izbrana z namenom, da vsaj simbolično podpremo najbolj ranjene dele slovenskega gospodarstva. V drugi polovici meseca bomo odgovorno in ob upoštevanju vseh varnostnih in zdravstvenih ukrepov organizirali tudi kratko srečanje z novoletno zdravico in tako v prazničnem duhu zaključili to drugačno leto.

V decembru si bomo izmenjali tudi novoletna darila, ki so letos prav posebej izbrana z namenom, da vsaj simbolično podpremo najbolj ranjene dele slovenskega gospodarstva.

Ali je to leto v vaši družbi spodbudilo digitalizacijo in avtomatizacijo na področju HRM? V kolikor da, katere novosti in spremembe imate v načrtu implementirati?

Na kadrovskem področju oz. področju razvoja organizacije smo se posvetili predvsem prenovi in optimizaciji internih procesov. Le -te poskušamo zapeljati v smeri agilnih metodologij, hkrati pa ohraniti lastno identiteto in pristop. Digitalizacijo oziroma kreativno uporabo tehnologije vidimo predvsem kot medij, ki nam olajša in pospeši implementacijo novih konceptov.

Vaše prioritete za 2021?

V letu 2021 se bomo posvetili integraciji letošnjih izkušenj in spoznanj, ohranjanju praks, ki so se izkazale za dobre in učinkovite ter implementaciji prenovljenih procesov, ki smo jih zasnovali v letošnjem letu. Še bolj bomo v ospredje postavili dobre odnose tako z zaposlenimi, kot z našimi poslovnimi partnerji. Le-ti so temelj dobrega poslovanja in poslovnih uspehov.

Pogled z vrha – Blaž Brodnjak, predsednik uprave NLB

Katera nova spoznanja vam je kot voditelju prineslo letošnje leto?

Doumel sem, da so v razmerah velike negotovosti in skrbi mogoče stvari, ki so se prej zdele neizvedljive, nezaželene ali celo nesprejemljive. Čez noč je digitalizacija dobila izjemen pospešek, delo od doma je postalo ustaljeno, trajnostni vidiki poslovanja in bivanja so odločno prodrli v ospredje, med ljudmi pa zaznavam veliko že dolgo odsotne solidarnosti. Hkrati se je pokazalo kako zelo pomembno je, da imamo posamično in kolektivno dobro definirane in hitro izvedljive programe za zagotavljanje neprekinjenega poslovanja oz. preživetja v nepredvidenih kriznih obdobjih. Še posebej slednje je bilo v aktualnem letu ključno, da bo škoda pri izgubi delovnih mest kolikor se da omejena in da v banko-centričnem gospodarstvu banke izvajajo svojo vlogo ter ne odtegujejo likvidnosti iz sistema. Je pa to leto tudi dokončno razgalilo kako nizkotno in samouničujoče lahko deluje politični sistem v krvoločnem boju za oblast. Namesto poenotenja pri skupnem izjemnem izzivu si politikanti mečejo polena pod noge, ceno pa plačujemo Slovenke in Slovenci in to z življenji ter ekonomsko stisko. To je iskreno zame eno od največjih razočaranj v življenju.

Empatija, pravijo, bo ena od ključnih lastnosti novodobnih liderjev. Kaj vam ta beseda pomeni in kako jo živite? Naj voditelj pokaže tudi svojo ranljivost? V kolikor da, do kakšne mere?

Empatijo sam razumem v dveh dimenzijah. Ena stvar je sočutje ob stiski in delovanje v smeri njenega zmanjševanja, drugo pa je iskren interes prepoznavati in naslavljati dejavnike, ki vplivajo na voljo in motivacijo posameznikov, da so pri svojem delu izpolnjeni in uspešnejši. Odrastel sem ob kariernem managerju in socialni delavki, tako da verjamem, da razumem poslovne interese in potrebo po učinkovitosti, a tudi kako to vpliva na ljudi in njihove občutke. Svoje tri otroke sem skušal vzgojiti v sočutne ljudi, ki so sposobni prevzemati odgovornost za vsa svoja ravnanja. Sem zahteven, tudi do samega sebe, a sem v stiski vedno pripravljen pomagati. Anonimno denimo pomagam dvema otrokoma, ki nimata sreče mojih, leta sem nakazoval manjšo štipendijo nadobudnemu rojaku za študij prava v Veliki Britaniji, s soprogo pa velikokrat anonimno pomagam tudi ob mnogih drugih stiskah ljudi, ki se naju dotaknejo. Moja vloga kot vodje je predvsem, da se obkrožim z ljudmi, ki so boljši od mene, jim posledično lahko polno zaupam in delegiram pristojnosti, hkrati pa odstranjujem ovire, ki so jim na poti pri doseganju ambicioznih osebnih in kolektivnih ciljev. Voditelj ob tem po moji presoji mora pokazati, da je iz mesa in krvi. Tako z iskreno solzo veselja in ponosa ob najpomembnejših mejnikih, kakor tudi z odkrito komunikacijo v primeru lastnih izzivov. Mora pa vse to biti iskreno, avtentično in pospremljeno s pravo mero volje in pozitivne naravnanosti, da bodo ti izzivi premagani in bomo zaradi njih vsi skupaj še močnejši. Solidarnost in humanitarnost pa sta po moje potrebni vrlini vsakega zrelega človeka in ne zgolj voditeljev.

Moja vloga kot vodje je predvsem, da se obkrožim z ljudmi, ki so boljši od mene, jim posledično lahko polno zaupam in delegiram pristojnosti, hkrati pa odstranjujem ovire, ki so jim na poti pri doseganju ambicioznih osebnih in kolektivnih ciljev. Voditelj ob tem po moji presoji mora pokazati, da je iz mesa in krvi. Tako z iskreno solzo veselja in ponosa ob najpomembnejših mejnikih, kakor tudi z odkrito komunikacijo v primeru lastnih izzivov. Mora pa vse to biti iskreno, avtentično in pospremljeno s pravo mero volje in pozitivne naravnanosti, da bodo ti izzivi premagani in bomo zaradi njih vsi skupaj še močnejši. Solidarnost in humanitarnost pa sta po moje potrebni vrlini vsakega zrelega človeka in ne zgolj voditeljev.

Pravijo, da je v tem letu kultura podjetja na preizkušnji – vaš pogled na to?

Absolutno je temu tako, saj so ustaljeni vzorci razmišljanja in utečeni procesni, vedenjski ter komunikacijski tokovi bili na neki točki soočeni z zidom, ki je zahteval medsebojno razumevanje, kljub distanciranju pa intenzivnejše sodelovanje in predvsem izjemno prilagodljivost. Tak primer so recimo dolgotrajna sestankovanja s parlamentarnimi razpravami. Po digitalnih kanalih je potrebno ostale udeležence poslušati, kar je ključ do boljšega razumevanja in posledično učinkovitejše komunikacije ter sprejemanja odločitev. Na eni strani odsotnost ustaljenih socialnih stikov ob kavi ali cigareti zagotovo veliko ljudem manjka, na drugi pa je zaradi tega manj veliko krat parcialno interesnih lobiranj in prostega teka. Silosi v organizaciji so manj izraziti, v prvem valu smo kolektivno ugotavljali, da se je produktivnost institucije celo povečala. Kot vedno vsak tak izziv prinese dobre in slabe plati in delo od doma denimo tistim, ki ga sprejemajo s perspektive pol polnega kozarca, bistveno izboljšuje kakovost življenja. To je še posebej izrazito, ko so otroci dejansko v vrtcih oz. šolah. Drugi ga jemljejo kot odtujitev oz. kot celo morebiten korak k izgubi zaposlitve. Ta odnos sloni na zaupanju in v organizaciji, kjer to ni prisotno, so kulturni izzivi veliko večji od teh, ki jih je prinesel COVID. Z vidika pol polnega kozarca, verjamem, da je to leto v ospredje postavilo tudi pomen zdravega trajnostno naravnanega poslovanja in bivanja. Manj prometa v mestnih središčih, manj posekanih dreves za gore papirja, zato pa več gibanja in zdrave prehrane v kombinaciji z opustitvijo kajenja, zagotovo nikomur ne škoduje.

Kako ste NLB Skupini HR funkcijo naredili strateško? Kako in koliko ste sami v tem letu sodelovali s HR direktorico?

To funkcijo sam raje imenujem HTD (Human Talent Development), saj svojih poslovnih »soborcev« ne želim obravnavati kot resurse, ampak ključne talente. V okviru nove strategije smo zavestno projekt z istim imenom (HTD) postavili v osrčje ključnih prioritet in v nadzorni skupini tega projekta kolektivno sodeluje celotna uprava matične banke skupine, seje te nadzorne skupine pa se izvajajo mesečno. To je strateški pogled v prihodnost, sicer pa je v NLB to področje vedno sodilo med ključna. Ne vem koliko je to poznano širši javnosti, ampak NLB ima svoj lasten izobraževalni center že skoraj pol stoletja, že leta posedujemo certifikat Top Employer, smo Družini prijazno podjetje in svojim zaposlenim omogočamo izjemno široke možnosti za strokovni in osebnostni razvoj. V tem letu pa smo v prvem valu takoj odreagirali predvsem samozaščitno in vse sodelavke ter sodelavce iz ranljivih skupin poslali na dom ob polnem plačilu. Kolegice in kolegi iz razširjenega vodstva v celotni skupini smo si prostovoljno znižali fiksne prejemke za obdobje 8 mesecev in pomemben del tega prihranka preusmerili h kolegicam in kolegom, ki so v poslovalnicah, trezorju in v nekaterih drugih enotah skrbeli za neprekinjeno oskrbo Slovenk in Slovencev z gotovino ter vsemi ostalimi bančnimi storitvami. Ogromno aktivnosti je bilo posvečene zagotavljanju zaščitne opreme in tehnične opreme za delo od doma, evidentiranje posameznih statusov prisotnosti oz. odsotnosti od dela pa je v slovenskem visoko birokratskem okolju zahtevalo res neverjetno veliko energije. V teh dneh zaključujemo aktivnosti glede urejanja dela od doma kot trajnega načina delovanja in računam, da bo konec leta kakih 25% sodelavk in sodelavcev, ki tako lahko delujejo, to opcijo tudi že izkoristilo, sam pa ocenjujem, da bi srednjeročno ta številka lahko presegla 40%.

V teh dneh zaključujemo aktivnosti glede urejanja dela od doma kot trajnega načina delovanja in računam, da bo konec leta kakih 25% sodelavk in sodelavcev, ki tako lahko delujejo, to opcijo tudi že izkoristilo, sam pa ocenjujem, da bi srednjeročno ta številka lahko presegla 40%.

Kako v teh časih ohranjate psiho-fizično kondicijo – vaš recept za tiste trenutke, ko je energija nekoliko nižja in ko imajo trenutni izzivi podobo neskončnosti?

2 krat tedensko ob večerih izvajam funkcionalno vadbo, v času zaprtja doma, vsak dan brez izjeme pa se tri do pet krat povzpnem po stopnišču na sedežu banke, kar se sešteje v 840 do 1.400 stopnic. Sicer pa kakih 30 vikendov na leto preživim na družinski kmetiji. 8 ur med trtami glavo in telo postavi v ravnovesje, misli pa usmeri k bistvenim stvarem. Ko je vsega preveč, pa pomaga tudi kak dan za filme, dokumentarce in posnetek kakega rock koncerta. Predvsem slednje res že močno pogrešam, saj so bili moji dopusti v zadnjih letih bolj ali manj kratki odklopi, ko smo s soprogo in otroki potovali po Evropi in v živo spremljali največje glasbene skupine.

Kako poskrbite za osebno in karierno rast? Ste imeli (imate) ob sebi coacha oz. morda več njih?

Predvsem se zavedam pomena vseživljenjskega učenja in živim z odprtimi očmi in ušesi. Zelo veliko spoznanj črpam iz zelo raznolikih lastnih izkušenj, navsezadnje sem v 22 letih deloval v sedmih družbah na 13 položajih na vseh ravneh poslovanja – od skrbnika za podjetja v poslovalnici Maribor hčerinske banke v Sloveniji do predsednika uprave matične banke mednarodne bančne skupine – v Sloveniji in Avstriji, ob tem pa tudi v nadzornih svetih enajstih bank, treh zavarovalnic, družbe za upravljanje in globalno delujoče proizvodno-storitvene skupine v skupno sedmih državah. V zadnjem obdobju predsedujem tudi nadzornemu svetu Združenja Bank Slovenije in svetu guvernerjev zbornice AmCham. V vseh teh letih sem imel dostop do zelo velikega števila uspešnih posameznikov in podjetij, ob katerih sem ob vsaki priložnosti (bodisi v osebnih pogovorih ali njihovih nastopih na dogodkih) vpijal njihove izkušnje, hkrati pa sem imel priložnost videti tudi zelo veliko ponesrečenih zgodb in projektov ter žalostnih usod, kar pa me je ravno tako opremilo z izjemno koristnimi spoznanji. Študij na IEDC me je usmeril v bolj analitično spoznavanje principov delovanja posameznikov v kritičnih situacijah in danes recimo zelo pozorno spremljam ravnanje vodij v zelo različnih okoliščinah, ki jih skušam analogno projicirati v poslovno življenje. Kako je denimo v na videz brezizhodnem položaju v neki filmski sceni ravnal nek vojskovodja in zakaj so mu soborci sledili, kako je nek športni selektor svojo ekipo v prelomnem trenutku animiral za tisti zadnji napor na poti do uspeha, kako delujejo podobni principi v živalskem svetu, kako dirigent vodi orkester itd. Če se človek preučevanja vplivanja vodje loti sistematično, ima takih študij konkretnih primerov na razpolago nekaj deset vsak dan. Seveda pa je postavitev ogledala vedno najtežja, zato se z veseljem posvetujem tudi s prof. Filipovićem z IEDC, za mnenje povprašam očeta, najbolj neizprosen kritik pa je seveda soproga, ki naložena bremena iz delovnega okolja občuti doma. Ta del managerskih poti je običajno najbolj krivičen, saj se nakopičena negativna energija prečesto lomi na plečih najbližjih. Človek določene stvari jemlje za samoumevne in se premalo zaveda, da temu ni tako, zato je moj izjemno pomemben coach in prizemljitelj moja soproga in življenjska sopotnica že dobrih 31 let.

Katere so vaše prioritete za 2021 v odnosu do kulture podjetja in sodelavcev?

Do nadaljnjega je prva prioriteta, da vsi skupaj z našimi najbližjimi s samozaščitnim ravnanjem zdravi in mentalno močni COVID dokončno pustimo za seboj. Sicer pa smo ravno zagnali tudi drug strateški projekt, s katerim naslavljamo ciljno kulturo NLB Skupine. Odkrito se bomo pogovorili o vrednostnem sistemu in vedenjskih vzorcih, ki bi jih v banki želeli videti in opredelili bomo nabor aktivnosti, s katerimi bomo taka ravnanja pozitivno stimulirali. Želimo si manj silosnega razmišljanja, več gospodinjske logike in poistovetenja z banko kot drugim domom, predvsem pa večjo osredotočenost na pričakovanja in uporabniško izkušnjo naših strank, zaradi katerih dejansko sploh obstajamo. NLB poleg tega želi postati svetilnik trajnostnega delovanja, zato se denimo želimo papirja znebiti v celoti, preko ureditve možnosti dela na daljavo bomo bistveno zmanjšali potrebo po lastnih pisarniških prostorih in s tem občutno zmanjšati lasten ogljični odtis, svoje naložbene aktivnosti pa bomo vse intenzivneje usmerjali v promocijo trajnostno naravnanih projektov in investicij naših strank. ESG želimo razumeti tako kot je zamišljeno, torej poleg okoljevarstvenih tem nas zanimajo tudi družbene in upravljavske. Zagovarjamo družbo enakih možnosti in neodvisno ter strokovno relevantno korporativno upravljanje. Banko, ki je nekoč bila najuglednejše podjetje v Sloveniji, želimo ponovno pozicionirati kot eno od najodgovornejših družb v regiji, ki bo, preko pozitivnega vplivanja na izboljšanje kakovosti življenja, ena od tistih, ki bodo ljudem pomenile največ in bo posledično ponovno sodila tudi med najbolj zaželene zaposlovalce. Sliši se visoko leteče, a če današnji položaj primerjam s tistim decembra 2012, ko sem se banki pridružil, je napredek ogromen, zato sem prepričan, da nam bo uspelo.

Zagovarjamo družbo enakih možnosti in neodvisno ter strokovno relevantno korporativno upravljanje. Banko, ki je nekoč bila najuglednejše podjetje v Sloveniji, želimo ponovno pozicionirati kot eno od najodgovornejših družb v regiji, ki bo, preko pozitivnega vplivanja na izboljšanje kakovosti življenja, ena od tistih, ki bodo ljudem pomenile največ in bo posledično ponovno sodila tudi med najbolj zaželene zaposlovalce. Sliši se visoko leteče, a če današnji položaj primerjam s tistim decembra 2012, ko sem se banki pridružil, je napredek ogromen, zato sem prepričan, da nam bo uspelo.

O čem v teh časih največ razmišljate?

Predvsem o tem, ali nas je COVID izkušnja pretresla dovolj, da bomo trajnostni razvoj dejansko postavili na prvo mesto, ali se bomo po cepivu vrnili k instantnemu površinskemu užitkarstvu in potrošništvu, ki razgrajujeta planet ter razslojujeta družbo. Taka sprememba se začne pri vsakem posamezniku in ko sem v nedeljo hodil po gozdu proti Orlam, me je količina odvržene embalaže hrane, zaščitnih mask in cigaretnih ogorkov šokirala. Ko sem se vrnil pred svojo hišo, pa sem zaradi smrdečega dima iz peči na trda goriva v soseščini imel občutek, da sem nekje v Birminghamu sredi industrijske revolucije, ne pa v Ljubljani leta 2020. Dokler je ljudem povsem normalno, da se na ta način smeti po gozdovih, jim je zagotovo tudi vseeno koliko in kako proizvedene energije se potroši v proizvodnji, za ogrevanje in v prometu, sledi se modnih muham z nakupom nepotrebnih in nekakovostnih kosov oblačil, uživa se velike količine netrajnostno pridelane hrane, ki se jo pripelje z drugega konca planeta itd. Zanima me, ali smo dovolj zreli, da se naposled zavemo, da smo tudi za lastno zdravje, osebnostni razvoj preko vseživljenjskega učenja in lokalni ekosistem v prvi meri pristojni in odgovorni sami, ne pa država in da to tudi več stane, a je to hkrati vložek v nas same. Na strani države pa me zanima, ali smo dovolj zreli, da namesto logike razdeljevanja in vladanja končno zagrizemo v res že nujno potrebne strukturne reforme. Da trajnostno uspešno Slovenijo in kakovost življenja Slovenk ter Slovencev končno postavimo na prvo mesto. Čakam na odločitev, da se na ključne položaje, ki nam definirajo pogoje gospodarjenja in bivanja, končno brezpogojno imenuje ideološko neobremenjene in v praksi prekaljene rojakinje in rojake z iskrenimi ambicijami, da Slovenija ponovno postane najuspešnejše tranzicijsko gospodarstvo in zgled ostalim. Le taki talenti bodo namreč tako zahtevne reformne projekte lahko izpeljali.

Za pozitiven zaključek pa bi želel dodati, da je COVID kriza Sloveniji in naši regiji zaradi delnega repozicioniranja globalnih nabavnih verig ponudila zgodovinske priložnosti. Verjamem, da bomo v prihajajočem letu strnili glave in bo med ključnimi deležniki v slovenski družbi prišlo do neke vrste pakta za Slovenijo in bomo te priložnosti tudi ustrezno naslovili ter izkoristili. Športniki, podjetniki, znanstveniki in mnogi drugi nam dokazujejo, da smo narod zmagovalcev, zato se vnaprej srčno veselim naših uspehov v prihajajočih letih.

Gostujoči blog – Generacija Z: ključna je izbira

Nika Čermak, strokovna sodelavka za kadre – psihologinja Medis 

Zgodba se začne nekako tako

Mlad sodelavec, ki se je pred kratkim zaposlil, se naroči na pogovor v kadrovsko službo in pravi: »Zdaj sem že skoraj celo leto pri vas in mislim, da plača, ki ste mi jo ponudili, ni poštena. Vsi moji prijatelji imajo boljše plače in glede na to, da sem bil že na fakulteti odličen študent, mislim, da si tudi jaz zaslužim povišico

Sodelavka v kadrovski službi se nasmehne in prijazno skuša pojasniti: »Res si že nekaj časa pri nas, a najprej si opravljal prakso, kjer si se učil dela, veliko sodelavcev se je ukvarjalo s teboj in ti predajalo svoje znanje. Zdaj ti ponujamo še več, in sicer stabilno redno zaposlitev, pri čemer smo ti vseeno ponudili višjo plačo kot si jo imel prej

Mlad sodelavec pa se ne da: »Ampak jaz sem že tekom prakse res veliko prispeval in delal, enostavno mislim, da taka plača ni sorazmerna z mojim doprinosom in da si jo zaslužim

Generacija Z

Zadnje čase na trg dela pospešeno vstopa nova generacija – generacija Z. To je generacija, ki je odrasla ter odrašča v svetu, ki se spreminja tako hitro kot še nikdar. Njihov svet je instanten. Dobrine so samoumevne. Vse je dostopno v trenutku in mladi so prepričani, da jim vse to tudi pripada. Njihovo življenje se vrti okrog tehnologije. Pametne naprave so jim bile položene tako rekoč v zibko. Zato ni nenavadno, da si življenja brez njih ne predstavljajo. Njihove socialne interakcije se odvijajo na socialnih omrežjih in spletu. Tudi zato jim tudi poslovne interakcije preko spleta ne predstavljajo težav.

Mladi lahko izbirajo in izbire imajo veliko

Kratka zgodbica, s katero sem začela to razmišljanje, je mogoč scenarij, s katerim se lahko že zdaj ali pa v bodoče sreča vsak delodajalec. Obenem pa nas tudi opozarja na (sicer zgolj) eno izmed značilnosti nove generacije in nam lahko pomaga pri oblikovanju delovnega okolja ter procesov. S tem v mislih je beseda, s katero bi opisala pripadnike generacije Z, izbira. Mladi imajo v delovnem okolju bodisi kot kandidati bodisi kot zaposleni veliko možnost izbire in tega se zelo dobro zavedajo. Izbirajo lahko med različnimi delodajalci, ki si prizadevajo, da bi talentirane in ambiciozne zvezde čim prej pridobili na svojo stran, in ko s čim niso več zadovoljni, delovno okolje brez težav zamenjajo. So ambiciozni, napredni in zelo samozavestni – včasih se njihova samozavest lahko zdi celo previsoka.

Značilnosti generacije Z

Značilnosti generacije Z ne moremo zreducirati le na visoka pričakovanja glede hitrega osebnega in finančnega razvoja.  Veliko njih se, zlasti v zadnjem času, sooča s precejšnjo negotovostjo zaposlitve in prekarnim delom. Vendar pa smo si lahko precej enotni, da si mladi kadri želijo fleksibilnosti v delovnem okolju, zanimivega dela, ravnotežja med delom in zasebnim življenjem. Prav tako si želijo relativno hiter vzpon po karierni lestvici. V kolikor njihova pričakovanja slej ko prej niso izpolnjena, brez težav delodajalca zapustijo in hitro najdejo priložnost drugje.

Naši selekcijski postopki odražajo oseben pristop in odprto kulturo

Tudi v podjetju Medis imamo zaposlenih že kar nekaj mladih generacije Z. Smo farmacevtsko podjetje, a smo kljub temu nekoliko drugačni, posebni. Odlikuje nas visoka stopnja fleksibilnosti, inovativnost, hitrost in srčnost.

Proces iskanja in izbora mladih kadrov se trudimo peljati kar se da hitro. Začetne razgovore vodimo tudi preko spleta. Kandidatom vedno sproti dajemo povratne informacije in smo odzivni. Naši selekcijski postopki niso zastrašujoči temveč že odražajo naš oseben pristop, odprto kulturo in dostopnost. Vse navedeno verjetno ceni vsak posameznik. Še zlasti pa to cenijo mladi. Bolj so navajeni hitrega življenja. Nemudoma želijo videti, ali kultura podjetja sovpada z njihovimi željami in vrednotami.

V podjetju si želimo ambicioznih mladih zaposlenih, ki v Medis prinašajo svežino, nov pogled, drugačno razmišljanje. V zameno jim nudimo okolje, v katerem se lahko veliko izobražujejo, razvijajo, preizkusijo na različnih področjih dela. In vse to v sožitju dobrih odnosov.

Spremembe so edina stalnica

Razmišljanje bi sklenila z znanim rekom, ki pravi, da so edina stalnica spremembe. Morda je ta rek že res stokrat slišan in prežvečen, a v resnici je tako. Seveda bi si večina ljudi želela živeti v udobnem in varnem svetu, ki ga poznamo, v katerem ni veliko sprememb in ki ga znamo navigirati. A v današnjem tempu življenja je tako, da se še niti ne uspemo navaditi na zadnjo spremembo, ko se že pojavi naslednja.

Kot smo se že na vse do sedaj, sem prepričana, da se bomo uspešno prilagodili tudi novim generacijam, ki prihajajo ter sooblikovali naše delovno okolje na način, ki bo še naprej spodbujal medsebojno spoštovanje in raznolikost.

Primer dobre prakse na področju predajanja znanja mladim – Knauf Insulation

Kaja Nemanič, HR Project Manager in Eva Sirc Mitrovič, HR Business Partner Knauf Insulation

Radi rečemo, da na mladih svet stoji; mladi prinesejo v okolje sveže, nove ideje in poglede, entuziazem, energijo. So radikalni zagovorniki hitrih sprememb in prilagoditev na odzive v okolju, saj so tega navajeni. Če samo pogledamo v kako hitro razvijajočem se okolju odraščajo, ni presenetljivo, da bodo to obnašanje prenesli tudi v poslovno okolje.

V podjetjih z dolgo tradicijo in starejšo starostno strukturo lahko pomembno vplivajo na vnos novosti, ki jih kot agilno podjetje potrebujemo in bi bile brez takih podpornikov/zagovornikov/ambasadorjev težje oz. pozneje uresničljive. Po drugi strani pa se je treba zavedati, da za razvoj in pritegnitev mladih potrebujemo tudi ustrezno okolje, ki dopušča to svobodo, je nagnjeno k poenostavitvi procesov (debirokratizaciji) in digitalizaciji. Vprašati se moramo, ali se lahko poistovetijo s poslanstvom in vrednotami podjetja. Danes je mladim zelo pomemben predvsem odnos do okolja, prostega časa in zdravja. Prav na teh področjih je tudi ključno, da se mladi aktivno vključujejo.

Kako v našem podjetju skrbimo za predajanje znanja mladim?

Predajanje znanja mladim lahko razdelimo na dve področji:

Interno učenje – predajanje znanja s strani izkušenih zaposlenih, ki poznajo panogo, kupce, podjetje in njegov razvoj skozi zgodovino, ki je pri nas ni malo (več kot 60 let), poznajo trike, ki jih verjetno težko najdeš v kateremkoli delovnem navodilu, imajo izkušnje z vodenjem, komunikacijo, predstavitvami itd. So izjemna zakladnica znanja in informacij za mlajše, zato je predajanje njihovega znanja na mlade izjemnega pomena. V to skupino bi vključila dva naša interna programa, to sta mentorstvo in uvajanje v delo.

Poleg navedenega pa bi omenila še možnost opravljanja prakse za dijake in študente, ki pogosto vodi v dolgoročno sodelovanje, zaposlitev. Poleg opravljanja obvezne prakse pa imamo tudi mednarodni trainee program, ki je namenjen prav mladim, da zgodaj v karieri pridobijo raznolike medfunkcijske in medkulturne izkušnje preko internih rotacij in na koncu programa tudi najdejo delovno mesto, ki najbolj ustreza njihovim prednostim.

Zunanje pridobivanje znanja – podjetje omogoča zaposlenim in jih s tem spodbuja, da znanje, ki je usklajeno s posameznikovimi razvojnimi cilji in poslovno strategijo podjetja, pridobivajo tudi izven podjetja. Po eni strani so to zunanji programi za pridobivanje raznolikega znanja – od visoko specializiranega tehničnega znanja do mehkih veščin, kot je na primer program za mlade AmCham Young Professionals, po drugi pa podjetje sofinancira tudi programe za pridobivanje ali dokončanje formalne izobrazbe. Pri programih, ki jih izvajamo v sodelovanju z zunanjimi sodelavci, stremimo k temu, da so rešitve prilagojene trenutnim in prihodnjim potrebam našega podjetja.

Različne vsebine, ki niso strogo vezane na poklicni razvoj, skušamo pripeljati do zaposlenih tudi preko podpore različnih projektov, v katere verjamemo. Trenutno teče 6. Maraton pozitivne psihologije, preko katerega naši zaposleni dobijo dostop tudi do raznolikih strokovnih vsebin na teme, kot so pozitivna komunikacija, partnerski odnosi, motivacija, kako pomagati osebam v duševni stiski in še in še.

Kako poteka proces internih projektov ter njihova predstavitev in zakaj v vključevanju mladih prepoznavamo dodano vrednost/potencial?

V podjetju Knauf Insulation imamo oblikovanih kar nekaj neformalnih skupin, ki pokrivajo različna področja (promotorji zdravja, ambasadorji vrednot, Kaizen mini združbe). Z njimi dajemo prostor mladim, da se povezujejo znotraj podjetja, spoznavajo sodelavce drugih oddelkov, s katerimi v rednem delovnem času načeloma ne sodelujejo, da zavzemajo različne vloge in jim damo možnost, da njihove morda skrite sposobnosti pridejo do izraza in do prepoznavnosti v očeh vodstva. Neformalne skupine vedno vodijo zaposleni, ki niso v funkciji vodje in navadno niti nimajo izkušenj z vodenjem, bi pa to lahko bila njihova razvojna pot in imajo na tak način možnost poskusiti vlogo brez pritiska.

V podjetju namreč podpiramo učenje na delovnem mestu, verjamemo, da je najboljši način »learning by doing«. Z vzpostavljanjem okolja (skupin, projektov), v katerem mladi prevzemajo vodilno vlogo, jim nudimo možnost osebnega in poklicnega razvoja, ki ga jim morda trenutno delovno mesto ne omogoča. Vključevanje mladih v neformalne skupine omogoča zelo zavzetim zaposlenim tisti del prostora za ustvarjanje, učenje, sodelovanje, ki ga na delovnem mestu ni.

Čedalje večji poudarek dajemo vključevanju zaposlenih v strateške projekte podjetja, saj smo ugotovili, da je to ključ do večje uspešnosti projekta. Lani smo se začeli ukvarjati z zavzetostjo zaposlenih in trenutno na izboljšanju določenih procesov v delovnem okolju dela skupina mladih zaposlenih, zbranih iz različnih oddelkov znotraj regije. Tako dobijo priložnost sooblikovati delovno okolje za vse zaposlene, kar je res unikatna priložnost.

Možnosti izobraževanj in proces mentorstva/uvajanja

Babica mi večkrat reče: »Kaja, tebi se ves čas tako mudi, da boš enkrat sama sebe ujela.« Menim, da to lepo ponazarja, kako se starejše generacije ločijo od mlajših. Mladi vse delajo hitro, multitasking je stalnica, energija je na visokem nivoju. To potrebujemo za spremembe. Vendar je za prihodnje delovanje podjetja pomembna tudi zakladnica izkušenj zaposlenih, ki so v podjetju že več 10 let in so v tem času pridobili ključno znanje o podjetju, tehnologiji, procesih in se naučili preudarnosti. Včasih je bolje počasi razmisliti in šele nato storiti, zato so v paru z mlajšimi sodelavci lahko odlična kombinacija. Tako smo v podjetju začeli program mentorstva, pri katerem oblikujemo pare izkušenih mentorjev z nadobudnimi (navadno mlajšimi, vendar to ni pogoj) mentoriranci, željnimi širitve obzorja. Mentoriranci si tako v dogovoru z vodjem in razvojnim načrtom izberejo mentorja, ki jih bo s področja interesa ali manka znanja dopolnil. Pri tem spodbujamo neformalno druženje, torej ni treba, da se srečanja izvajajo strogo v prostorih podjetja. Pogosto se tako mentorstvo razvije v dolgoročen kvaliteten odnos, ki temelji na medsebojni pomoči, zaupanju in sodelovanju. Skupina mentorjev je sestavljena iz vodstvenega kadra in področnih specialistov, zaposleni pa lahko med cikli prehaja med vlogama mentorja in mentoriranca, odvisno od njegovih izzivov.

Po drugi strani uvajanje pomeni vstopno točko za novega sodelavca, pri čemer ga pod okrilje za določen čas vzame izkušen zaposleni in ga uvede v delo. Pri uvajanju smo ločili formalno od neformalnega, tako novi zaposleni dobijo še »buddy-ja«, ki jim pomaga pri neformalni vključitvi v novo okolje.

Primer uspešne ideje oz. izboljšave s strani mladih, ki smo jo prenesli v prakso

Ravno se je začela odvijati »Šola kamene volne«. Na lastno pobudo jo organizira oddelek za procese in kakovost za svoje interne deležnike, s katerimi sodeluje, z namenom olajšati in izboljšati sodelovanje. Kot ključno pot do skupnega uspeha so prepoznali deljenje znanja in so se samoiniciativno lotili organizacije izobraževanj za ostale. Na ta način zaposleni sami kreirajo priložnosti za lasten razvoj in sooblikujejo svojo karierno pot, preko sprememb, ki jih uvajajo, pa lahko pomembno vplivajo na procese in kulturo v podjetju, saj znatno nadgrajujejo ustaljene prakse in prinašajo nove pristope k izzivom.

Poleg zgornje ideje imajo zaposleni možnost katerokoli izboljšavo tudi uradno prijaviti, in sicer preko Kaizen programa, ki je potem glede na področje dodeljena eni od šestih Kaizen mini združb, ki jo sestavljajo zaposleni iz različnih področij in pomagajo »inovatorju« izboljšavo realizirati. Te izboljšave prihajajo z zelo različnih področij, od izboljšav na proizvodnih linijah, delovnih oblačilih, oznakah, procesnih pa do popolnoma vsakodnevnih izboljšav, ki so obarvane zeleno. Ena takih izboljšav je prišla nedavno in sicer predlog za vzpostavitev sistema internega car sharing-a, pri katerem bi promovirali in omogočali skupne prevoze na delo.

Gostujoči komentar – Ali bi zaposlili bivšega zaposlenega?

In kako se odgovor na zgornje vprašanje sklada s sloganom »Ko strast postane delo«?

Morda bi začel iz drugega konca. Tako kot organizem potrebuje regeneracijo po napornih športnih dogodkih, jo potrebuje tudi po napornem delu. Glede na današnji tempo dela, je redno dopustno obdobje običajno prekratko za popolno regeneracijo. V kolikor ob svojem delu človek uživa in opravlja tako opevano hobi/delo, je skoraj logična posledica, da izgubi občutek za prepotrebno ravnotežje med delom, počitkom in skrbjo za fizično kondicijo. Vse to pa je tesno povezano s časom, ki je neusmiljen dejavnik našega življenja. Opravljanje napornega dela brez učinkovite regeneracije, v kolikor posameznik res ni discipliniran, slej ko prej vodi v izčrpanost ali še huje, v izgorelost. Zelo zanimiv del tega fenomena pa pride na koncu. Ko enkrat namreč občutiš, da nekaj ne »štima«, je že prepozno. Pot nazaj pa je strma in naporna.

Pa naj vas malo izzovem na temo slogana »Ko strast postane delo,« in ga malo podaljšam – »je zdravje v nevarnosti«. Kakšna je tukaj tista prava vloga (oziroma priložnost) HR služb in kadrovskih agencij?

  • Spremljanje psihološkega stanja posameznika na njegovi karierni poti?
    • Zakaj bi bil psihološki test koristen samo pri zaposlitvi?
    • Ali ne bi podal veliko informacij o zaposlenemu tudi med zaposlitvijo?
    • S pomočjo rezultatov bi lahko posameznika:
      • izobraževali,
      • vodili,
      • usmerjali,
      • začrtali njegovo kariero in prispevali k boljšim rezultatom, posledično pa tudi do boljših rezultatov njegovega delodajalca (win-win).

Po navadi imamo narejen plan izobraževanj, plan kariernega napredovanja, plan nagrajevanja, ….. Nikjer do danes pa nisem zasledil »plana psihološke in zdravstvene stabilnosti posameznika«, se pravi neke vrste investicije v karierno pot razvoja od »Juniorjev do Seniorjev«.

Kolikor gledam in spremljam svoje vrstnike (res poznam veliko posameznikov, s katerimi smo prehodili zelo podobno pot) oz. mojo generacijo in končno tudi sebe, se padec motivacije ali celo izgorelost dogaja, če ne že prej, nekje po 17ih do 20ih letih dela pri enem podjetju. Po tako dolgem obdobju po navadi pride do razhoda zaposlenega in delodajalca. Ni več motivacije, ni energije, ni več volje in končno ni več skupne vizije. Odnosi se lahko tudi zaostrijo, saj nobena stran ne razmišlja več racionalno. Bi pa lahko z razmeroma nekaj preprostimi koraki ohranili dobre odnose med zaposleni in delodajalci tudi naprej. V tovrstnih primerih HR službe (interne ali eksterne) svojega vloge ne odigrajo vedno dobro.

  • Najprej bi izpostavil pomoč psihologa. Seveda jo nihče nikoli ne potrebuje?! Navezal se bom na Ameriko. V ameriških podjetjih je nekaj običajnega, da imajo podjetja zaposlene ali pogodbene psihologe (t.i. terapevte). Le ti strokovno pomagajo zaposlenim v težjih situacijah, saj se zavedajo, da menjava zaposlenega, običajno pomeni razmeroma velik strošek, ne glede na to, da novi izpolnjuje vse zahteve iz razpisnih pogojev. V Sloveniji je sicer pomoč psihologa po mojem mnenju še vedno bolj tabu tema in človek lahko zaradi take pomoči dobi tudi določeno »etiketo«, ki po navadi ni pozitivna. V procesu zaposlitve je sicer pogovor s psihologom ali psihološki test že praktično normalni sestavni del. V samem delovnem procesu pa precej redko. To torej predstavlja pomanjkljivost naših kadrovskih sistemov, vsaj večine, da ne bom nepravično sodil. Mogoče je ta vidik tudi poslovna priložnost za same HR agencije?
  • Prav tako pa lahko zaposleni po daljšem obdobju dela (15 do 20 let) potrebuje malo daljšo prekinitev za regeneracijo in bi podjetja morala imeti posluh tudi za daljše premore (cca 6 mesecev). Tudi ta praksa v tujini ni nepoznana (sabbatical – a period of paid leave granted to a university teacher or other worker for study or travel, traditionally one year for every seven years worked).
  • Verjetno pa obstajajo še kakšni drugi strokovni prijemi ohranjanja opisanih delovnih razmerij, ki jih kot strokovnjaki na svojem področju, uporabljate pri svojem delu npr. začasna kontrolirana premestitev na drug oddelek, ali celo v drugo podjetje.

Sedaj pa še odgovor na vaše vprašanje. Da, zaposlil bi bivšega sodelavca, v kolikor bi bil razlog razhoda iz zgoraj omenjenih navedb. Tovrstno izkušnjo imam in bila je pozitivna. Menim, da bivši zaposleni v času svojega življenja, po razhodu z bivšim delodajalcem, vidi podjetje iz povsem druge perspektive, kot v času svojega dela, ko je bil tam zaposlen. Velikokrat šele takrat dojame pravo vrednost svojega bivšega delovnega mesta in s tem tudi delodajalca.

Vse navedeno so moja opažanja in doživetja moje skoraj 35 let trajajoče kariere, ki je nimam še namena zaključiti?.

Do naslednjič. Lep pozdrav, Tomaž Aberšek.

 

Svet HR – Moč in odgovornost, da spreminjamo prihodnost dela in organizacij

Pogovor z Vesno Vodopivec, direktorico upravljanja s kadri in razvoja organizacije NLB

Kako v zadnjem letu in pol skrbite za ohranjanje dobrih odnosov med zaposlenimi? Kakšna je pri tem vaša vloga in kakšna je vloga najvišjega vodstva ter vloga ostalih vodij na vseh ravneh organizacije?

V zadnjem letu in pol smo se srečali s precej novo, nenavadno situacijo, praktično čez noč in najbrž nihče ni vedel kako delovati, se odločati ipd. V prvi vrsti je bila in še vedno je skrb za zdravje zaposlenih. Negotovost, odsotnost stikov, sodelovanja je odprlo veliko izzivov dela z ljudmi in vodenja. Skušamo delovati kar se da normalno, običajno, poslužujemo se različnih kanalov, uvedli smo mnogo novih praks, vse z namenom da smo povezani, sodelujemo, proslavljamo uspehe. Je pa seveda to izziv, saj smo vsi že precej naveličani situacije, po drugi strani pa skušamo tako imenovano novo realnost narediti kar se da prijetnejšo. Zanimivo mogoče, da se sedaj zavedamo pomena odnosov v pravi meri.

V letošnjem letu ste uvedli možnost dela od doma. Nam lahko zaupate, kako to poteka v praksi? Koliko dni na teden lahko zaposleni delajo od doma? Ali je ta ukrep namenjen prav vsem zaposlenim?

Delo od doma je bilo v načrtu že precej pred pojavom epidemije, tako da smo bili relativno dobro pripravljeni. Ves svet se je praktično preusmeril v nove oblike delovanja, temu smo sledili tudi mi. Za enkrat imamo hibridno delo, 4 dni do doma, en dan v pisarni-za delovna mesta, ki to omogočajo seveda.  Ambicija je, da na srednji rok delo od doma uvedemo v popolnosti, saj se izkazuje, da ima pozitiven vpliv na zaposlene. Uspešnost in učinkovitost pri tem nista vprašljiva, po drugi strani pa seveda nadgrajujemo pomen vodenja, izobraževanja na tem področju, saj nov način dela terja tudi te prilagoditve.

Na kaj je potrebno biti pozoren ob hibridnem načinu dela – ali je potrebno v ta namen dodatno opolnomočiti vodje in spremeniti sam način vodenja – vaše izkušnje in kje prepoznavate največ izzivov?

Po mojem mnenju je vodenje vodenje. Sama definicija se ni spremenila. Nisem naklonjena preimenovanju vodenja, ker delujemo drugače. Pred leti smo govorili o digitalnem vodenju, vodenju 2.0 in ne vem kaj še vse…Vodenje ostaja po definiciji nespremenjeno, drugačni pa so kanali in načini. Še vedno je tu vodja, zaposleni, cilji, ipd.

Kako lahko podjetja ustvarjajo kulturo pripadnosti na način, da se sleherni zaposleni lahko počuti opolnomočenega in slišanega – vaše mnenje? Katere korake ste v tej smeri v vaši organizaciji že naredili in katere morda predvidevate v bližnji prihodnosti?

Zanimivo vprašanje. Mogoče je prav epidemija sprožila ta notranja vprašanja organizacij. V NLB d.d. smo merili kulturo organizacije, postavili želeno in ugotavljali vrzel med njima. Z Upravo, fokusnimi skupinami smo v fazi načrtovanja načrta aktivnosti, da se približamo kar najbolje temu, kar želimo doseči.

Odporne organizacije so tiste, ki bodo preživele tudi dolgoročno. Pomembno pa je, da pričnemo odpornost razvijati najprej vsak pri sebi, delovno okolje pa nas lahko pri tem spodbuja. Vaš pogled na to?

Relacija je po mojem mnenju obojestranska. Odporen zaposleni pomaga odpornosti organizacije in le-ta pozitivno vpliva nazaj. Kumulativno je kot snežna krogla, več kot je udeležencev, večja je. Moja bojazen je nekaj drugega. Da se osredotočamo na kopico vprašanj v zunanjem okolju in vplivih le-tega, z manj poudarka na notranji moči, ki jo organizacija ima.

Kako skrbite za upravljanje svoje znamke delodajalca in kašna je vaša obljuba znamke delodajalca «EVP«?

Tudi ta iniciativa je na mizi. Pravkar zaposleni sodelujejo v projektu postavitve, ali bolje, redefiniranju blagovne znamke delodajalca. Bančništvo morda ni prepoznano na tak način, spremembe pa so res velike, privlačne, samo še ne prepoznane dovolj. NLB Skupina kot najbolj zaželen delodajalec, v regiji kjer smo prisotni in je naš dom, in ker je naš dom, prispevamo k boljšemu okolju, gospodarstvu, možnostim za ljudi. Kdo ne bi želel sodelovati v taki organizaciji?

Ko zaposlujete nove sodelavce, kam usmerjate pozornost? Koliko so pri izboru novih ljudi pomembne kompetence in potenciali in koliko tehnični vidik (znanja in izkušnje kandidatov)?

Moj profesor je nekoč rekel: »znanja, ki ga iščemo še ni, le-ta šele nastaja. Potrebujemo pa ga sedaj«. Torej, da je pomembno znanje in izkušnje, pa tudi želja po učenju, pogum in razmišljanje čez meje.

Kako pomembna je po vašem mnenju kognitivna raznolikost tudi pri samem procesu izbora novih sodelavcev?

Raznolikost jaz razumem tudi na tak način.

Kako v družbi poskrbite za področje upravljanja s talenti?

Z največjo pozornostjo Uprave in Nadzornega sveta, saj je to del strateških iniciativ Skupine. To so le zaposleni, na katerih sloni prihodnost NLB Skupine.

Kaj prepoznavate kot ključne konkurenčne prednosti mladih talentov v organizacijah?

Če ponovim, pogum, zmerno tveganje, razmišljanje preko okvirjev, prevzemanje iniciative. Menim tudi, da kombinacija različnih skupin zaposlenih, lahko precej nadgradi uspešnost organizacije. Iskati sožitje in kompatibilnost, ne le osredotočati se na razlike in težave pri premostitvi.

Na kakšen način skrbite za privabljanje mlade talentov v vašo organizacijo?

Če ste bili pozorni, ste videli, kako se spreminja že naše oglaševanje storitev in produktov. Banka je atraktivna, v njej je veliko izkušenj in znanja, vse tisto, kar je privlačno za mlade talente. Tudi celotno platformo privabljanja in selekcije prilagajmo tej skupini bodočih sodelavcev. Sodelovanje s šolami, fakultetami, preko meja države, in še in še.

Mladi kadri imajo visoka pričakovanja tudi v sami zaposlitvenih postopkih. Želijo si hitre povratne informacije, poglobljen uvid v kulturo podjetja, hiter proces izbora,… Ste morda za mlade kadre prilagodili sam postopek zaposlovanja?

Drži in delamo na tem. Smo pa res veliki, preko 2600 zaposlenih le v Sloveniji, če prištejemo celo Skupino se ta številka poveča skoraj za 4x in vse to je naš trg na katerem iščemo. Tudi zaradi tega dejstva nismo tako hitri, kot bi si kdo želel. Moramo biti hitrejši, ne glede na to, bomo vedno počasnejši od podjetja s 100 zaposlenimi. Tudi pripravljenost malce počakati s strani kandidatov, pove mnogo informacij o njih. Torej, če nas prepoznajo kot veliko priložnost za bodoči osebni razvoj, čas ne bo več odločujoč.

Kako lahko HRM funkcija postane še bolj strateška? Kdo je najprej za to odgovoren? Gre za proces ali odločitev – vaše izkušnje in pogled?

Po mojih izkušnjah oboje, vsaj tako smo naredili pri nas, po drug strani pa tudi nenehen trud, da se ta vloga ohrani. Ves čas, kontinuirano. Ni za pričakovati, da ko enkrat postane strateška, bo taka tudi ostala.

Katere so ključne veščine in kompetence, ki jih danes potrebuje strateški kadrovski manager? 

Tu je moj pogled najbrž diametralno drugačen od kolegic in kolegov. Podjetniški pristop, sestop iz HR piedestala in samozadostnosti ter razumevanje poslovanja, izzivov, okolja in gospodarskih smeri.

Kako poskrbite za lasten karierni razvoj in napredek?

Po naravi sem res radovedna, tako da je odgovor nenehno izobraževanje. Sedaj, ko je vse on-line, sem še bolj produktivna.

Katere članke, podcast-e, bloge na temo HRM najraje prebirate in katere 3 knjige iz navedenega področja bi priporočili v branje vašim kolegom?

Glede na situacijo v svetu, prebiram vse v povezavi s hibridnim načinom dela. Udeležila sem se res dobrega izobraževanja na univerzi Stanford in bila precej presenečena, kako podobni smo v resnici po svetu. Tu gre najbrž »zasluga« pandemiji. Torej trenutno je na mizi ta tema. Priporočila bi knjigo Mindset, ki jo najbrž vsi poznajo. Jaz jo vzamem v roke enkrat na kvartal in se prepustim razmisleku o sebi.

Vaše ključne prioritete za 2022?

Ohraniti pozitivizem, uspešno nadaljevati HR strateške iniciative, o katerih sem spregovorila, osebno pa ostati zdrava in agilna.

Pogled z vrha – Boris Štefančič, direktor družbe Elrad Electronics

Boris Štefančič direktor družbe Elrad Electronics

Skupina Elrad

Skupino ELRAD sestavljajo visokotehnološka podjetja z lastnim razvojem. Glavna dejavnost skupine je razvoj, proizvodnja in prodaja elektronskih sklopov ali EMS (electronic manufacturing services).

Na trgu smo prisotni v globalnem merilu. Danes smo s svojimi proizvodnimi podjetji prisotni v Evropi, Aziji in Ameriki. To je posledica partnerstva in sodelovanja s kupci, ki delujejo globalno. Vse Elradove proizvodne družbe imajo v proizvodnji primerljivo tehnologijo in tako lahko kupcem kjerkoli na svetu zagotavljamo izdelke enake kakovosti.

Sedež skupine ELRAD je v Gornji Radgoni, v Sloveniji, v krovni družbi Elrad International. Proizvodne družbe, ki so v 100% lasti Elrad International so lokacijsko v Sloveniji – Elrad Electronics v Gornji Radgoni, v Srbiji – Elrad Sebia v Vlasotincih, na Kitajskem – Elrad Dongguan v Donguanu in v Mehiki – Elrad Electronics v Celayi, na Filipinih pa je v letu 2021 ustanovljen joint-venture med Stihl-Zama Corporation in Elrad International, prav tako za proizvodnjo elektronik in z imenom ZE Electronics.

Z lastnim razvojem, ki je lociran v Sloveniji na lokacijah Gornje Radgone in Celja, zagotavljamo naročnikom celoten življenjski cikel od zasnove do dostave izdelkov, vključno s poprodajnimi aktivnostmi.

Celovito ponudbo razvoja, proizvodnje in prodaje elektronskih sklopov dopolnjujejo, v skupino ELRAD, povezane partnerske družbe Elrad Wire Systems in Dafra. Elrad Wire Systems v Srbiji razvija in proizvaja kabelske sete in snope, Dafra v Sloveniji pa je specialist na področju kontaktne tehnologije oziroma kombiniranih izdelkov iz kovine in plastike.

Skupina zaposluje preko 1900 sodelavcev, od tega 550 v Sloveniji in je v letu 2020 realizirala 145 milijonov EUR prodaje. Skupina od svoje ustanovitve leta 1997 dalje raste z dvoštevilčno letno rastjo prodaje z izjemo leta 2008/2009, ki ga je zaznamovala svetovna finančna kriza in leta 2020, ki ga je zaznamovalo zaprtje logističnih poti iz Azije in začasno zaprtje tovarn naših kupcev v Evropi zaradi izbruha epidemije Covid-19. Tudi napovedi naprej za rast prodaje so zelo optimistične.

Naši kupci so »world wide best in class« predvsem na področju ročnega in vrtnega orodja, v manjšem delu pa tudi na področju malih gospodinjskih aparatov, bele tehnike, avtomobilske ter industrijske tehnike. Naše elektronike so srce v robotskih, električnih in baterijsko gnanih kosilnicah, baterijskih žagah, vrtnih škarjah, električnih in baterijskih vrtalnikih, izvijačih, brusilnikih, kuhinjskih robotih, gospodinjskih mešalnikih, hladilnikih in zamrzovalnikih, štedilnikih, v Audijih A6 in A7, v Mercedesih A, v industrijskih linijah, v E-kolesih in še bi lahko naštevali izdelke, ki imajo v sebi elektroniko. Z leti smo postali sistemski, strateški in prednostni dobavitelj več kupcem kot so Stihl, Bosch, Husqvarna, Metabo, Gruner, Miele, Liebherr, Hella, Bosch Rexroth, Fromm, Gesipa, BSH, Gorenje, da naštejem samo nekaj njih.

Elrad ima pridobljene certifikate za standarde IS0 9001, ISO 14001, ISO 45001, IQNet SR 10 ter IATF 16949.

POGOVOR

Katera nova spoznanja vam je kot voditelju prineslo zadnje leto? Kaj so bili za vas v tem obdobju največji izzivi?

Poslovno leto 2021 je bilo zaznamovano s pandemijo COVID-19 in posrednim negativnim vplivom na dobavne verige z veliko motnjami in prekinitvami dobav, pomanjkanjem polprevodnikom, stalnim višanjem cen materialov in transporta iz Azije, izrazitim povečanjem naročil s strani kupcev glede na prvotne napovedi ter prilagojenega načina dela naših sodelavcev za preprečevanje širjenja pandemije z delom od doma in izvajanjem vseh preventivnih ukrepov.

Temeljna spoznanja, ki jih doživljamo v zadnjih dveh letih so vsaj naslednja:

Dobavna veriga se bo v prihodnosti povsem spremenila. Globalizaciji pojenja sapa, vse več je naporov, da se proizvodnja polizdelkov in materiala vrne v lokalna okolja iz Azije, večinoma iz Kitajske. Ta proces bo sicer trajal leta, saj se je v preteklosti celotna veriga vrednosti selila praviloma na Kitajsko. Ta proces se je v nekaterih segmentih že začel.

Ponovno je bilo potrebno premisliti, kako delujemo in kaj narediti, da iz obstoječih sprememb oblikujemo zmagovito strategijo, ki vodi k nadaljnji vzdržni rasti skupine in posameznih podjetij v skupini.

Največji izzivi v letu 2021 so na področju oskrbe s polprevodniki in spopadanje s povečevanjem cen na trgu materiala.

O čem, kot prvi človek družbe Elrad Electronics v teh časih največ razmišljate in katera vprašanja si zastavljate?

V teh časih se ukvarjamo s kar nekaj zahtevnimi temami. Poleg zdravega in ustreznega delovnega okolja v povezavi s pandemijo Covid 19, je visoko na prioritetni lestvici ohranjanje finančnega zdravja podjetja. Slednje zajema predvsem skrb za likvidnost in profitabilnost. Zajema tudi skrb za stopnjevanje zadovoljstva kupcev v različnih fazah prodajnega in izvedbenega procesa. Pa tudi pridobivanje in skrb za top kadre, obvladovanje stroškov z nadzorom rasti cen materiala in storitev, zagotavljanje konkurenčnosti proizvodnje z uvajanjem avtomatizacije in robotizacije ter z večanjem učinkovitosti procesov z stopnjevanjem digitalizacije.

Stalnica v mojem razmišljanju so tudi vprašanja kot so: kakšna bi bila najbolj prava in agilna organizacija, kateri so pravi ljudje na pravem mestu, katera šolanja in kompetence je potrebno razviti v spreminjajočem se okolju kot smo mu priča.

Med ključne izzive, s katerimi se podjetja danes soočajo, sodi tudi ohranjanje ključnih kadrov in privabljanje novih sodelavcev. Kako se v vaši družbi spopadate s temi izzivi?

Bitka za ključne kadre je prisotna povsod po svetu, tudi Elrad se sooča s temi izzivi. Naš pristop pridobivanja ključnih kadrov bi razdelil v grobem na dva vidika.

Notranji vidik zajema predvsem razvoj in napredovanje zaposlenih, ki so se dokazali z doseganjem rezultatov pri dosedanjem delu.

Zunanji vidik pridobivanja ključnih kadrov se izvaja na naslednje načine:

  • Razvoj perspektivnih posameznikov od študentskih let dalje, skozi prakso in študentsko delo pri nas, podelitev štipendij perspektivnim posameznikom, sodelovanje s fakultetami pri razpisih diplom, ekskurzij.
  • Zaposlitev potencialov iz oblikovane lastne baze iskalcev zaposlitve.
  • Zaposlitev preko oglasov in objav v javnih medijih.
  • Povabilo posameznikom na podlagi priporočila zaposlenih.
  • Sodelovanje z agencijami za iskanje kadrov.

Privabljanje odličnih kadrov vršimo preko:

  • Oblikovanja znamke privlačnega delodajalca (podjetje, ki dobiva nagrade, je vrhunsko v svoji panogi, v katerem je odlično delati, ki omogoča karierni razvoj, izobraževanja in usposabljanja).
  • Sodelovanja na kariernih sejmih.
  • Sodelovanja s fakultetami, z izvedbo predavanj, ekskurzij, razpisom diplom.

Ohranjanje ključnih kadrov pa izvajamo na naslednji način:

  • Motiviranje v skladu s pričakovanji in potrebami ključnih posameznikov.
  • Z nudenjem kariernega razvoja in izobraževanja.
  • Vključevanje ključnih zaposlenih v razne iniciative in projekte.
  • Podeljevanje priznanj in nagrad za rezultate.
  • Zagotavljanje ustrezne organizacijske klime, s fleksibilnim delovnim časom, s pristopom »družini prijazno podjetje«, z ustvarjanjem klime sodelovanja, inovativnosti, ustvarjalnosti in pripadnosti.
  • Organiziranje športnih dogodkov, druženj, družabnih dogodkov.

Kakšen je pri tem pomen močne znamke podjetja kot delodajalca – vaš pogled na to

Statistika pravi, da ima močna znamka podjetja kot delodajalca izjemen vpliv na zaposlovanje. Močna znamka delodajalca prinaša bistveno bolj kvalificirane prijave na razpisana delovna mesta, poleg tega podjetja z močno znamko prejmejo do 2x več prijav.

Podjetja s slabim ugledom morajo ponuditi najmanj do 10% višje plače, da bi pritegnili dobre kandidate. Delodajalci z močno znamko imajo do 30% nižjo stopnjo fluktuacije kot podjetja s šibko znamko.

Pomen znamke podjetja kot delodajalca je torej izjemen.

Ko zaposlujete ožjo ekipo sodelavcev, kam usmerjate pogled in kaj iščete v ljudeh?

V timu ključnih sodelavcev iščem predvsem energijo in proaktivnost, inteligenco, ki zajema razsodnost in zrelost, usmerjenost v rezultate in dosežke, fleksibilnost oziroma agilnost pri delovanju, odličen odnos do podjetja in ustrezno stopnjo samozavesti.

Seveda pa morajo biti zagotovljene tudi določene druge lastnosti kot je jasna in prepričljiva komunikacija, profesionalna drža, timsko delo, managerske sposobnosti in zmožnost reševanja problemov.

Veliko se govori o talentih. Kdo je v vaših očeh »talent« oz. katere karakteristike imajo talenti?

Sam rajši namesto izraza talent uporabljam izraz odlični ali ključni kadri. Menim, da takšne kadre odlikujejo predvsem lastnosti kot so izjemna energija in proaktivnost, inteligenca, ki zajema razsodnost, preudarnost, zrelost in izkušnje, usmerjenost v rezultate in dosežke, agilnost in prilagodljivost, odličen odnos do podjetja in ustrezna stopnja samozavesti.

Vse naštete lastnosti so redke. Energija je pomembna, ker vpliva na delovni pristop, na ustvarjanje delovnega mesta, na zagretost, na reševanje problemov in pretakanje te energije med ljudmi v timu. Visoka inteligenca ustvarja vrhunske rezultate in ustvarja nove, poenostavljene prijeme. Usmerjenost v rezultate daje raje prednosti ciljem kot pa aktivnostim in dejansko naredi razliko. Agilnost omogoča hitre odzive na spemembe v realnem času namesto togosti in vztrajanje pri načrtih, ki niso več izvedljivi. Odnos do podjetja je tista integriteta, ki dejansko pokaže skozi čas, na koga lahko dejansko računaš tudi v težkih časih. Če ima posameznik še ustrezno stopnjo samozavesti, je rojen za prevzemanje ključnih pozicij.

Katere ključne prednosti zaznavate pri mlajših talentih – kaj mladi prinašajo v naša delovna okolja?

Mladi v organizacije prinašajo novo energijo, željo po uspehu in nove ideje. Posledično so hitri, vešči uporabe novih tehnologij in radi naredijo korak več. Idealna kombinacija je imeti v timu mešano ekipo po starosti, to je kombinacija mladostne zavzetosti in zrelih izkušenj.

Na katere dejavnike ste še posebej pozorni pri procesu zaposlovanja mlajših?

Pri mladih predvsem opazujemo njihovo željo, da se pridružijo Elradu, njihovo zanimanje za različne stvari in njihovo energijo. Pomembno je seveda tudi to, kako uspešni so bili ob šolanju, saj je to pomemben pokazatelj zavzetosti in pristopa do zadev, ki se jih lotevajo.

Kateri so vaši ključni strateški cilji na HR področja za letos oz. za naslednji dve leti?

Področju HR dajemo velik pomen in ga želimo v naslednjih dveh letih razvijati v strateško smer. Oblikujemo strategijo HR s poudarkom na vprašanja: katere kadre, kakšna znanja in veščine bomo potrebovali v srednjeročnem obdobju, kako bomo le te dobili in jih razvijali.

Posebno poudarjena področja znotraj strategije HR so predvsem:

  • »Performance & Talent management«, torej razvoj in sistematično delo s ključnimi kadri preko osebnih razgovorov in postavljanja ciljev, kariernega razvoja in usposabljanja.
  • »Employee development«, celovita rast in usposabljanje vseh zaposlenih v podjetju z uvajanjem digitalizacije, I4.0, vitkih procesov, inovativnosti in ustvarjalnosti.
  • »Organizational climate and culture«, oblikovanje prijetnega delovnega okolja in vzdušja, ustvarjanje pogojev za usmerjenost zaposlenih v rezultate, ustvarjalnosti in inovativnosti ter vzpodbujanje teamskega dela za izvajanje pravih stvari, odpravljanje silosnega razmišljanja ter zagotavljanje visoke profesionalnosti.
  • HR branding, ustvarjanje privlačnosti znamke delodajalca. V preteklosti se s tem nismo ukvarjali, sedaj pa je ob naši hitri rasti prodaje in zaposlenih ter s preseganjem okvirjev velikega podjetja, to postala nuja.

Kako bi si lahko HR funkcija v organizacijah pridobila večji strateški pomen? In ali ga v vaši družbi ima? Zanima nas prav vaš pogled.

HR funkcija ima velik pomen v Elradu, v naslednjih letih pa bomo veljavo te funkcije še stopnjevali v smeri strateške funkcije v podjetju.

Posel so ljudje, je rek, ki še kako velja in je večno »zimzelen«.

Večkrat radi poudarimo, da smo dobavitelj kupcem, ki igrajo v »prvi« ligi in imajo vrhunske kadre. Da se bomo v Elradu lahko še naprej vzdržno razvijali, moramo tudi mi rasti na vseh področjih, to pa lahko le z vrhunskimi kadri. Tim vrhunskih kadrov lahko oblikujemo le s strateško HR funkcijo.

Kako ohranjate psiho-fizično kondicijo – vaš recept za tiste trenutke, ko je energija nekoliko nižja in ko imajo trenutni izzivi podobo neskončnosti?

Vsekakor smo tudi managerji ljudje in potrebujemo regeneracijo ter nekaj, kar nas napolni z novo energijo. Gibanje je gotovo zadeva, ki je prav nasprotna tistemu, kar delam v službi in napolni telo in duha z novo energijo. Zelo rad se zapeljem s kolesom specialko in naredim krajšo turo, z družino gremo zelo radi na izlet ali potovanja v bližnje in daljne dežele, pohod ali vzpon na planine, pozimi ne sme manjkati smučanje, poleti pa jadranje. Energijo mi napolnijo tudi razna dela okoli hiše. Imamo namreč večjo parcelo z vrtom in sadovnjakom, kjer lahko učinkovito preizkušam vrtna in ročna orodja z vgrajenimi elektronikami Elrad ?.

Sem tudi ljubiteljski slikar, čeprav ta aktivnost že leta malce trpi na račun drugih prioritet. Zelo rad tudi berem in to različne zvrsti, od strokovnih člankov do leposlovja.

Kako poskrbite za osebno in karierno rast? Ste imeli (imate) ob sebi coacha oz. morda več njih?

Izobražujem se neprestano, saj se poslovno okolje nenehno spreminja. Moje izobraževanje zajema kombinacijo seminarjev, branja strokovnih knjig in člankov, udeleževanja webinarjev in predstavitev ponudnikov profesionalnih rešitev, ki so »state of the art«. V podjetju za nekatera področja in izzive najamemo tudi poslovne svetovalce, ki prinesejo sveže in napredne ideje.

Coacha v svoji karieri nisem imel. V svoji delovni dobi pa sem imel veliko različnih izzivov. Služboval sem v različnih podjetjih. Srečal sem veliko managerjev in vplivnih oseb. Kot vzornika si nisem določil eno samo osebo, ampak sem poskušal vedno pobrati najboljše lastnosti in ravnanja različnih posameznikov.

Vedno sem si  rekel »takšen želim biti tudi sam, tako želim postopati, tako me naj začutijo in vidijo ljudje«. Veliko je bilo tudi obratnih oziroma negativnih izkušenj, kjer sem si rekel »tako ne želim ravnati nikoli, to ne bo v mojem repertoarju odzivov, nočem na takšen način vplivati na ljudi«. Predvsem to, kako ne bom ravnal, je bilo moje vodilo pri izoblikovanju osebnega managerskega profila.