Katere ideje bodo rešile prihodnost dela?

Če sodimo po energiji in idejah na drugem Competo HR hekatonu, se nam za prihodnost dela ni treba bati.

Foto: Matic Gabriel

Drugi Competo HR hekaton je v Telekomov Brihta plac pripeljal zaposlene petih podjetij: Telekoma Slovenije, Abanke, Leka, Skupine Cetis in Merkur zavarovalnice. Naš cilj je bil v raznolikih ekipah poiskati rešitve za izzive, ki jih prinaša prihodnost dela. In rezultat: 10 zanimivih rešitev, številni »mini-hacki« za izboljšavo vsakdanjega dela in neverjetna kreativna energija, s katero si bomo prizadevali »okužiti« vse svoje sodelavce.

Nagradili smo 4 ideje v 4 različnih kategorijah: najbolj kreativna, najbolj aplikativna, najbolje raziskana in najbolje predstavljena ideja.

NAJBOLJ KREATIVNA IDEJA

  • Zmagovalna ideja: Tržnica prenosa znanja
  • Problem: Kako vzpostaviti sistem izmenjave znanj, kjer mlajši prispevajo digitalno znanje, starejši pa ekspertno znanje?
  • Rešitev: Sistem medgeneracijskega prenosa znanja, ki omogoča različne načine izmenjava znanja (vizualno, auditivno, interaktivno,…) in je podprt z aplikativno podporo. Sistem omogoča tudi povezovanje posameznikov z namenom prenosa znanja, veščin in izkušenj. Vpeljava ideje bo vplivala na večjo produktivnost, hitrejše in zabavnejše pridobivanje znanj in veščin ter posledično večjo produktivnost.

NAJBOLJ APLIKATIVNA IDEJA

  • Zmagovalna ideja: Ko bom velik, bom zavarovalni agent!
  • Problem: Komu narediti poklic zavarovalniškega zastopnika privlačnega in kako?
  • Rešitev: Spodbuditi željo za poklic zavarovalnega zastopnika preko ambasadorjev poklica. Cilj: predstaviti zastopnika in pozitivne plati tega poklica preko promocijskega oglasa, video-spota za objavo v medijih in na družbenih omrežjih ter preko sodelovanja ambasadorjev na dogodkih. Ambasadorji bodo hkrati spodbudili mlade, da se odločijo za ta poklic, kasneje pa bodo tudi njihovi vzorniki. Začetniki v poklicu bodo deležni podpore s strani ambasadorjev v smislu pomoči pri sestavljanju baze kontaktov, dogovarjanju za sestanke s klienti, izobraževanjih in podobno.

NAJBOLJE RAZISKANA IDEJA

  • Zmagovalna ideja: Digitalni motivator
  • Problem: Kako preseči odpor zaposlenih, starejših od 45 let, pred novimi digitalnimi načini komuniciranja?
  • Rešitev: : Digitalni motivator je dodatek obstoječim digitalnim orodjem, ki omogoča vprašanja, učenje in podporo uporabnikom. Je digitalni prostor, kjer ni neumnih vprašanj. Po uporabi digitalnega motivatorja bodo zaposleni popolnoma podučeni in integrirani v nov pristop dela oziroma v uporabo nove tehnologije. Na kratek rok se poveča motivacija za spoznavanje z novo tehnologijo, Na dolgi rok pa vsi uporabniki vseh generacij z veseljem uporabljajo nove produkte.

NAJBOLJE PREDSTAVLJENA IDEJA

  • Zmagovalna ideja: FIT 4 LIFE – (za)živi svoj zdrav življenjski slog v službi
  • Problem: Kakšen zaposlitveni oglas bi v Merkur Zavarovalnico privabil mlade na začetku njihove karierne poti?
  • Rešitev: Želimo si, da lahko naši zaposleni svoj zdrav življenjski slog živijo tudi v službi. Zato bomo s pomočjo ambasadorjev ( naših zaposlenih) obstoječe dobre prakse v podjetju komunicirali tudi navzven. Izpostavili bomo ambasadorje 5 področij (gibanje, zdrava prehrana, odprta komunikacija, sodelovanje, premagovanje stresa), ki bodo svoje izkušnje komunicirali skozi različne komunikacijske kanale, prilagojene mladim.

Te in ostale ideje s Competo HR hekatona bomo spremljali in spodbujali v okviru naše »Future of Work« skupnosti. Verjamemo, da bodo udeleženci hekatona kreativno energijo prenesli na svoja delovna mesta in postali prvi ambasadorji boljše prihodnosti dela v svojih podjetjih.

Naslednji Competo HR hekaton bo marca 2019. Več informacij: ana.gabrscek@competo.si.

Foto galerija

“Future of Work” skupnost

Case study: BIG BANG NA COMPETO HR HEKATONU

»Prepričana sem, da so inovativne in HR agilne rešitve možne in smiselne za podjetja ne glede na panogo, na vrsto storitev, zrelost podjetja ali miselnost. Nujno je veliko eksperimentiranja ter najbolj važno – začeti je treba z majhnimi koraki.« 

Maja Majstorović Hajduković, direktorica HR, Big Bang, d. o. o

O Big Bangu

Podjetje Big Bang, d.o.o. je največji slovenski ponudnik avdio-video izdelkov in računalništva s tržnimi deleži, ki segajo od 30 % do 60 %. Sodi tudi med večje ponudnike izdelkov bele tehnike in telekomunikacij.

V Competu smo sodelovanje z Big Bangom začeli na področju iskanja in selekcije, marca 2018 pa so kot partnerji sodelovali na našem prvem Competo HR hekatonu. Skupaj smo oblikovali tudi HR marketing kampanjo.

Povzetek

Big Bang se v procesu spremembe organizacijske kulture osredotoča na spodbujanje ambicioznosti, dinamičnosti, fleksibilnosti, odgovornosti, strokovne usposobljenosti in motiviranosti za razvoj pri svojih zaposlenih. Prizadevajo si, da bi bili takšni tudi njihovi kadrovski procesi, zato so v inoviranje in iskanje novih možnosti na področju kadrovanja želeli vključili vse zaposlene. Competo HR hekatona se je udeležilo šest Big Bangovcev, ki so sodelovali pri razvoju rešitev za različne kadrovske izzive. Trenutno so v fazi implementacije ene izmed rešitev, po pozitivni izkušnji na Competo HR hekatonu pa so se lotili tudi organizacije svojega internega hekatona.

Izzivi/cilji

  • V času spremembe organizacijske kulture na inovativen način spodbuditi zaposlene, da se vključijo v prepoznavanje izzivov na kadrovskem področju ter v iskanje rešitev zanje.
  • Z majhnimi koraki v kadrovske procese vpeljati agilno miselnost ter zaposlenim pokazati dodano vrednost agilnih in inovativnih HR rešitev.

Kakšen je bil učinek udeležbe na Competo HR hekatonu?

Maja Majstorović Hajduković, direktorica HR, Big Bang, d. o. o: “V nas je udeležba na Competo HR hekatonu vzbudila ogromno željo, da nekaj podobnega izpeljemo tudi interno. In to nam bo uspelo že letos! V juniju smo začeli z nizom aktivnosti – oblikovali smo InnoTeam, ki ga sestavljajo ambasadorji Hackathona, sredi julija so se zaključile prijave (tako idej kot udeležencev), nato je sledil korak, v katerem so idejni vodje posredovali specificiran in bolj podroben opis svojega »heka«.

 

V juniju smo začeli z nizom aktivnosti – oblikovali smo InnoTeam, ki ga sestavljajo ambasadorji Hackathona.

S ponosom povemo, da bo na 1. internem poslovnem Big Bang Hackathonu prisotnih več kot 80 udeležencev, ki bo »hekalo« kar 18 izvrstnih idej (s področja poslovnih idej – npr. novi prodajni kanali, kategorije, storitev ali pa odnos do potrošnika itn.). Navdušeni smo, saj smo cilje, ki so se dotaknili števila prijav, krepko presegli. Do 1. Hackathona se bodo imeli prijavljeni člani priložnost udeležiti vrste zanimivih izobraževanj in s pomočjo zunanjih strokovnjakov se bodo naučili ogromno uporabnega. Verjamemo, da bomo v sklopu tega Hackathona poleg kreiranja novih poslovnih rešitev vzpostavili tudi sistematičen prenos praks in skupne sinergije različnih timov ter dvignili inovacijsko kulturo znotraj podjetja. Že komaj čakamo – o vtisih zagotovo poročamo!

Pravzaprav so bile vse predstavljene rešitve na Competo HR hekatonu izjemno zanimive.

Sami smo začeli uporabljati »semafor« počutja v manjši skupini, stremimo pa k temu, da bomo počutje spremljali vsakodnevno med vsemi zaposlenimi – trenutno smo v dogovorih, da pripravimo platformo, ki bo to spremljanje omogočala.

Udeležba na tovrstnih dogodkih je izjemno pomembna, saj se odpira širina, ideje kar vrejo iz glav udeležencev. Vsekakor si želimo, da bi bilo takšnih dogodkov vse več.

Ali po vaši izkušnji inovativne in agilne HR rešitve uspevajo tudi v manj agilnih podjetjih?

»Verjamem v agilne HR rešitve, saj velja, da so to le nekoliko drugačni principi razmišljanja in delovanja. Ugotavljam, da je drugačen pristop HR procesov v poslovanju ključen, saj se tudi poslovno okolje in način dela nenehno spreminja, prilagaja.

Korporativne kulture, globalna miselnost in primarni cilji zaposlenih se spreminjajo, kar pomeni, da se morajo tudi HR rešitve razvijati/spreminjati. Za zagotovitev, da so ekipe dobro oblikovane, motivirane in uspešne, morajo vodje in HR strokovnjaki izstopiti izven svojega območja udobja in se prilagoditi modernim načinom razmišljanja – postati agilni v razmišljanju oz. ključnih procesih, rešitvah.

Nujno je veliko eksperimentiranja ter najbolj važno – začeti je treba z majhnimi koraki.

Prepričana sem, da so inovativne in HR agilne rešitve možne in smiselne za podjetja ne glede na panogo, na vrsto storitev, zrelost podjetja ali miselnost. Vsekakor moram biti iskrena, da je hitrost povzemanja tovrstnih rešitev hitrejša in intenzivnejša v tehnoloških okoljih. Pa vendarle, tudi v morebiti bolj »tradicionalnih« panogah je uvedba agilnih in inovativnih HR rešitev uspešna – nujen je le drugačen pristop in potrpežljivost. Dane rešitve je potrebno povezati s poslovno strategijo in kar je najbolj pomembno: zaposlenim pokazati, kje je dodana vrednost za njih. Nujno je veliko eksperimentiranja ter ključno – začeti je potrebno z majhnimi koraki.?«

Rezultati

  1. Competo HR hekaton kot kick-off projekt za interni Big Bang hekaton.
  2. Oblikovanje skupine InnoTeam, ki ga sestavljajo udeleženci Competo HR hekatona in ki je gonilna sila za interne hekaton aktivnosti.
  3. Implementacija “semaforja počutja” v manjši ekipi in priprave na širitev na celotno organizacijo.

 

Kaj je Competo HR hekaton?

FOTO in VIDEO iz prvega Competo HR hekatona

O septembrskem Competo HR hekatonu

 

Bi želeli tudi vi kot podjetje sodelovati na Competo HR hekatonu? Pišite nam na ana.gabrscek@competo.si.

 

 

 

 

 

 

 

 

Competo HR hekaton: PRIHODNOST DELA

»HR se je znašel na prelomni točki: spoznanje, da organizacijo ustvarjajo njeni ljudje, zahteva prenovo našega pogleda na kadrovanje. Čas je, da stopimo v transformacijsko miselnost, da se aktivno lotimo sprememb, ki bodo ponesle naše ljudi in naš posel v prihodnost.« Perry Timms

Aktivne spremembe na poti prenove kadrovanja se začnejo pri zavedanju, da HR že dolgo ni zgolj administrativna funkcija – je področje, ki zahteva vedno več inovativnosti in kreativnosti. Glede tega se večinoma že strinjamo, kako pa je to videti v praksi? Kako začeti s transformacijo HR funkcije znotraj podjetja? Kako v kreativno ustvarjanje boljših delovnih mest v prihodnosti vključiti vse zaposlene?

Competo HR hekaton je enodnevni dogodek, ki lahko predstavlja bodisi prvi korak k inoviranju HR praks in procesov, lahko pa služi kot »prevetritev« in vir novih idej za že obstoječe inovativne HR projekte. HR hekaton je metoda inoviranja HR praks in procesov, pri kateri sodelujejo talenti različnih podjetij, različnih generacij, z različnimi znanji in izkušnjami. Cilj Competo HR hekatona je na enodnevnem intenzivnem dogodku poiskati čim več inovativnih rešitev za izzive, s katerimi se bodo podjetja srečevala pri kadrovanju v prihodnosti.

Competo HR hekaton je namenjen podjetjem, ki želijo narediti prvi korak k inoviranju HR praks in procesov ali prevetriti obstoječe inovativne HR projekte.

Kaj podjetje pridobi s sodelovanjem na Competo HR hekatonu?

  1. Podporo pri definiranju ključnih prihajajočih kadrovskih izzivov,
  2. zunanji neobremenjen pogled na izzive v prihodnosti dela,
  3. ideje za rešitve teh izzivov, ki jih oblikuje raznolika skupina kreativnih posameznikov (različne generacije, različne industrije, znanja, izkušnje),
  4. kreativne ideje, ki jih v internem okolju zaradi izkušenj in rutine podjetje samo ne bi generiralo,
  5. s sodelovanjem podjetje skupino svojih zaposlenih iz različnih oddelkov opolnomoči za „ambasadorje boljše prihodnosti dela,
  6. kot delodajalec inovativnim posameznikom omogočite kreativnost v demokratičnem prostoru,
  7. zaposlenim omogočite povezovanje z vrstniki iz drugih podjetij, kar služi kot močno motivacijsko orodje,
  8. postanete član skupnosti „Future of Work“, ki je namenjena deljenju dobrih praksi, spoznavanju trendov iz tujine in podpori pri implementaciji HR inovacij.

       

Kako poteka Competo HR hekaton?

1. KORAK: Definicija izzivov in priprava skupine sodelujočih 

Dobra definicija izzivov, ki vas na področju kadrovanja čakajo v prihodnosti, je zelo pomembna, saj lahko le tako pričakujemo aplikativne ideje. Pri procesu prepoznavanja »pravega« izziva vam nudimo podporo, da so izzivi na koncu čim bolje opredeljeni. VODIČ: 6 korakov do dobro definiranega izziva

Pomembna je tudi izbira in priprava skupine sodelujočih na Competo HR hekatonu – teorija in praksa zagovarjata čim bolj raznolike ekipe, tako starostno, kot glede na strokovno področje in izkušnje. Ekipa se na celodnevno inoviranje pripravlja na spletni platformi, kjer se že pred dogodkom povežejo z ekipo in zbirajo informacije o izzivih.

2. KORAK: Competo HR hekaton – dan intenzivnega viharjenja možgan in iskanja rešitev 

  • – Ogrevanje skupin in kick-off aktivnosti,
  • – Motivacijsko predavanje: Prihodnost dela,
  • – HR hekaton:
    1. inoviranje v mešanih skupinah (v eni skupini možgane viharijo pripadniki različnih podjetij in študentje kadrovskih smeri)
    2. posveti z mentorji, ki so strokovnjaki na področju inovativnih načinov poslovanja, kreativnosti in priprave dobrega pitch-a.
  • – Pitch: predstavitve rešitev komisiji (predstavniki vodstva sodelujočih podjetij) in podelitev nagrad.

3. KORAK: Follow-up aktivnosti 

  • – Podpora pri razvoju ideje in testiranju rešitve,
  • – vabilo k sodelovanju v skupnosti »Future of Work«, ki se srečuje na spletu in na »Future of Work« zajtrkih.

Ali se ideje s hekatona tudi zares uresničijo?

Udeležba na Competo HR hekatonu je le prvi korak proti drugačnemu in bolj vključujočemu načina kadrovskega dela. Za implementacijo je potrebna dodatna energija, ki pa jo hitro zberemo, če vemo, da imamo za seboj celotno FOW skupnost, ki je vedno pripravljena pomagati in podpreti pri uresničevanju idej s hekatona.

Katere ideje so se že uresničile (ali pa so na poti tja)?

  • “Mood barometer”: merjenje počutja organizacije
  • Izmenjava talentov – projekt medpodjetniške izmenjave in učenja
  • Interni hekaton – Case Study: BIG BANG
  • “Working buddy” za hitrejše uvajanje novo zaposlenih,
  • “Digital officer” – računalniško opismenjevanje kot ena izmed vsebin na spletni učilnici
  • “Idea channel” – uvedba kvartalnega zbiranja novih kreativnih idej

Kdaj bo naslednji Competo HR hekaton?

Naslednji Competo HR hekaton bo novembra 2019. Namenjen je podjetjem, ki želijo narediti prvi korak k inoviranju HR praks in procesov ali prevetriti obstoječe inovativne HR projekte. Če bi želeli o projektu vedeti več ali vas zanima sodelovanje na naslednjem Competo HR hekatonu, nam pišite na ana.gabrscek@competo.si.

 

Spremljajte dogajanje na Competo HR hekatonu preko Facebook, Instagram ali Twitter profila.

Competo HR hekaton – marec 2019 FOTO in BLOG

Competo HR hekaton – september 2018 FOTO in VIDEO

Competo HR hekaton – marec 2018 FOTO in VIDEO

Kaj je FOW zajtrk?

Prvi šolski dan in konec učenja

Vsaka nova situacija je priložnost za učenje, vsak neuspeh priložnost za rast. Komuniciranje, čustvovanje in razmišljanje so veščine, ki niso predmeti v šoli in se jih ne učimo iz knjig. Če se učimo vsak dan, hoditi v šolo (ali službo) ni groza, temveč vsakodnevno raziskovanje in rast.

Šola in učenje sta na prvo žogo nerazdružljiva. A ko gledam in slišim vse objave o začetku šole, imam občutek, da šola in učenje vseeno nista povezana. 1. september je prvi dan šole. Šolarji se vračajo v učilnice, a ne začnejo se učiti na ta dan – učijo se ves čas. Prav tako moramo biti pozorni vozniki in starši celo leto, ne zgolj prvi teden septembra. Podobno se zgodi 25. junija – konec, končno mir, ni več šole, ni več učenja, ni več kontrolk…

Takšna čustva zavladajo tudi v petek in nedeljo vsak teden – tako šolarjem, kot staršem. Šola so kontrolke, učitelji in ravnatelji; služba so šefi, nadzorniki in procesi, ki nam krojijo usodo in odločajo o tem, kaj se bo zgodilo z nami.

V šoli in na delu se v ospredje postavlja zadovoljitev želja avtoritete: dobiti dobro oceno, doseči tuje standarde. Delo dobro opraviti, se nekaj naučiti, priti do določenega spoznanja o sebi ali svetu se zdi nepomembno. Več poudarka dajemo na zunanje potrditve in pohvale, zato ni čudno, da šola in služba prenekateremu staršu in učencu ne vzbujata pozitivnih misli. Kaj nam pomaga dobra ocena za dober faks, za dobro plačano delo, če nas delo ne veseli in se ne razumemo s sodelavci ali vodjo. Zdi se, da je pri šoli pomemben le (tuj) cilj, ne pa tudi pot.

Pa vendar je življenje drugačno. Nihče ne čaka samo na to, da bo umrl. Večini se nam tudi ne mudi na ta cilj. Zato je pot še kako pomembna. In tudi učenje je pot – zanimiva, zavita, težka, zabavna, dolga… V življenju je pomembno, da vemo, kaj se z nami dogaja, kaj lahko naredimo in kako to tudi povedati drugim. Moramo znati čutiti, razmišljati in komunicirati. Tega pa se ne učimo v šoli.

Nihče ne čaka samo na to, da bo umrl. Večini se nam tudi ne mudi na ta cilj. Zato je pot še kako pomembna.

Na roditeljskem sestanku sem izvedela, da hči zna dobro ubesediti čustva, da pa je matematika ne zanima. Te navidezno »slabe« novice sem se nadvse razveselila: prvi del sporočila je veliko pomembnejši in bolj relevanten za njeno srečo in uspeh v življenju. Tudi pri delu z različnimi podjetji opažam, da največ težav ne nastaja zaradi neznanja matematike ali jezika. Največ težav povzročajo odnosi in sodelovanje – pri učenju tega pa imamo še vedno največjo vlogo starši.

Največ težav povzročajo odnosi in sodelovanje – pri učenju tega pa imamo še vedno največjo vlogo starši.

Če bi se tega učili sistematično oziroma če bi imeli kot otroci dober zgled, bi se vsak odrasel vodja zavedal, kaj čuti in bi potrebne spremembe komuniciral na ustrezen način. Če bi se učili razmisliti o možnih rešitvah, ne zgolj o izogibanju negativnim posledicam, potem bi bilo prijetneje delati v kolektivu – če bi se znali pohvaliti, če bi se spoštovali in če bi si povedali, kaj pričakujemo. Če bi vedeli, kaj je nam pomembno, bi lažje stali za tem, bili bi manj nevoščljivi, lažje bi sodelovali. Če bi se dobro počutili v svoji koži, bi lažje priznali napake, skupaj bi pogledali, kako jih popraviti in kaj smo se naučili za naslednjič. Tako bi vsak dan rasli in se razvijali. Prebrali bi kako knjigo, pogledali kak e-seminar, naučili se kaj od sodelavcev… Tako bi bil začetek šole zgolj en dan, a ne bi bil dan, ko se začnemo učiti. In 25. junij ne bi bil dan, ko se nehamo učiti. Vedeli bi, da se učimo vsak dan, da imamo vsak dan možnost, da nekaj spremenimo in naredimo, da je v naših rokah, kako se bo naše življenje odvijalo.

Če bi se učili razmisliti o možnih rešitvah, ne zgolj o izogibanju negativnim posledicam, potem bi bilo prijetneje delati v kolektivu – če bi se znali pohvaliti, če bi se spoštovali in če bi si povedali, kaj pričakujemo.

Če bi se učili razmišljati, čustvovati in komunicirati, bi zagotovo lažje prenesli slabo oceno v šoli ali na letnem pogovoru. Ko nam nekaj ne bi šlo, bi razmislili, kako pristopiti drugače in neuspeh bi dejansko videli kot lekcijo.

Ob novem šolskem letu velja moja popotnica predvsem staršem: naučijo se naj, da lahko z dobrim zgledom , največ naredimo za svojega otroka in zase.

Ali kot je dejal Konfucij: »Če dan ni bi tvoj prijatelj, naj bo tvoj učitelj.«

Odgovori na najpogostejša vprašanja o LinkedInu

LinkedIn, profesionalno družbeno omrežje, postaja vse bolj priljubljen medij tudi pri nas. Mnogo posameznikov in podjetij je že našlo način, kako s komunikacijo povečati prepoznavnost blagovne znamke, graditi odnos s potencialnimi kupci in podobno.

Piše: Manca Korelc

Še vedno pa je v vrstah iskalcev novih zaposlitvenih priložnosti mnogo tistih, ki so na LinkedInu povsem neaktivni. Zbrala sem pogosta vprašanja in pripravila odgovore, ki vas bodo usmerili pri komunikaciji in pomagali na poti do nove zaposlitve.

Kaj je LinkedIn in kaj je njegov namen?

LinkedIn je poslovno družbeno omrežje, ki se uporablja za online povezovanje v poslovnih vodah. Podobno kot na Facebooku na LinkedInu objavljamo svoje vsebine ali delimo vsebine drugih.

V čem se razlikuje od Facebooka?

Bistvena razlika je v tem, da je LinkedIn izrazito poslovno usmerjen. Tukaj ni prostora za osebne vsebine, razen če jih povežemo s poslom.

Kako mi LinkedIn lahko pomaga? Kaj so glavne koristi njegove uporabe?

LinkedIn je veliko več kot vaš spletni življenjepis. Povežete se lahko z vašimi kolegi iz panoge in tako gradite socialni kapital, povečate svojo prepoznavnost kot strokovnjak na svojem področju in pridobite ponudbo za zaposlitev, ki jo iščete že nekaj časa. S kontaktnimi podatki na svojem profilu poskrbite, da vas najdejo potencialni delodajalci in rekruterji.

Kako začnem s komunikacijo na LinkedInu?

Prvi korak k učinkoviti komunikaciji je strateški razmislek, kaj želite doseči: dobiti ponudbo za novo delovno mesto, povečati prepoznavnost v vaši stroki, pridobiti povpraševanja za vaše storitve ali kaj drugega.

LinkedIn profil obogatite s profesionalno fotografijo, kontaktnimi podatki, delovnimi izkušnjami, izobrazbo, veščinami, nagradami, projekti … Ne pozabite na povzetek (ang. Summary), v katerem v prvi osebi ednine nagovorite potencialne delodajalce. Umestite tudi poziv k akciji: klic za razgovor, elektronsko sporočilo (lahko tudi zasebno sporočilo na LinkedInu) ali sestanek za poslovno sodelovanje.

Ali je dober LinkedIn profil dovolj za posel?

Ne. Z dopolnjenim profilom se aktivnosti na LinkedInu šele pričnejo. Najbolj pomembno je redno objavljanje relevantne in kakovostne vsebine, povezane z vašo stroko.

O čem naj pišem na LinkedInu?

Izhajajte iz svojih vsakdanjih poslovnih situacij, tako boste vedno našli temo za pisanje objav. Vedno naj bodo povezane z vašim poslom in širšim okoljem vaše panoge.

Nekaj namigov za lažji začetek:

zapišite, kako ste rešili večji izziv z vašo stranko,

kaj ste pridobili z udeležbo na poslovnem dogodku (z vsemi, ki ste jih na novo spoznali, se obvezno povežite na LinkedInu),

3 stvari, ki jih cenite pri svojem nadrejenem in sodelavcih,

5 razlogov, zakaj imate radi svoje delo,

3 primere e-novic, na katere ste naročeni, da sledite novostim v svoji industriji,

delite vsebine drugih uporabnikov LinkedIna.

 

Na LinkedInu najbolj cenimo vaše osebne poslovne zgodbe, dobre prakse pa tudi napake, iz katerih se lahko vsi nekaj naučimo in pridobimo.

Kako pridobim nove povezave?

Da bodo vaše objave vidne, morate graditi mrežo povezav, torej uporabnikov LinkedIna. Nekaj namigov, kako graditi mrežo:

  • povežite se z svojimi sedanjimi in nekdanjimi sodelavci ter sošolci iz fakultete,
  • povežite se z vsemi, ki jih spoznate na poslovnih dogodkih; bodite proaktivni in ne čakajte, da to storijo oni,
  • sledite priporočilom LinkedIna, ki vam bo v zavihku My Network predlagal ljudi iz vaše branže,
  • uvozite vaše kontakte iz poštnih odjemalcev, kot so Gmail, Yahoo in Outlook,
  • uporabite iskalnik, da poiščite uporabnike in jih povabite v svojo mrežo.

Dobra praksa: vedno pošljite sporočilo po meri za tistega, ki mu boste poslali povabilo za povezavo.

Koliko časa potrebujem za LinkedIn?

Enoznačnega odgovora na to vprašanje ni, lahko pa sledite splošnemu pravilu: več časa kot boste investirali v LinkedIn, več vam bo povrnil, če boste konstantni pri pisanju dobrih vsebin in gradnji svoje mreže.

Primer dobre prakse komunikacije

Zelo pomembno je, da ne stremite zgolj k povečanju števila povezav, ampak zasledujte stopnjo odzivnosti (engagement): 1000 povezav (uporabnikov LinkedIna) malo koristi, če se nobeden ne odzove na vašo objavo. Na LinkedInu je bolje imeti manjšo in aktivno kot velilko pasivno mrežo povezav.

LinkedIn je družbeno omrežje, zato uporabniki najraje vidimo obraze. Vaš obraz. Če pišete vsebine s svojo fotografijo v poslovnem okolju, vam bomo veliko bolj zaupali, kot če nam boste posredovali zgolj besedila.

Ne prodajajte. LinkedIn uporabite kot medij za izobraževanje. Na takšen način si boste zgradili kredibilno osebno znamko.

Imejte v mislih, da je komunikacija na LinkedInu (in drugih družbenih medijih) tek na dolge proge. V enem mesecu se ne bo zgodilo kaj veliko, zato vztrajajte. Pišite svoje vsebine, gradite mrežo povezav ter komentirajte, všečkajte in delite vsebine drugih. Male komunikacijske aktivnosti na LinkedInu se bodo s časom seštele v velike poslovne zgodbe, s katerimi boste dosegli svoje cilje.

 

Gostujoč blog je za našo spletno stran napisala Manca Korelc, svetovalka za komunikacijo na družbenih omrežjih.

Povežite se z Manco na LinkedInu ­­>> https://www.linkedin.com/in/mancakorelc/

Vojna za najbolj dragoceni kapital

Nekateri pravijo, da je posel pač posel in da današnji izrazito globalni konkurenčni časi zahtevajo od podjetij, da naredijo vse, prav vse, za dosego svojih ciljev. In tako tudi trg dela postaja vse bolj neizprosen.

Med podjetji vihra prava mala vojna za najbolj dragocen kapital. Vsi potrebujejo in želijo najboljše kadre na trgu – tako mlade kot že izkušene, najraje pa tiste zaposlene pasivne kandidate, ki bodo takoj predstavljali pravo dodano vrednost. Podjetja iščejo načine, kako bi najlažje, najhitreje in najceneje prišla do njih. In nekatera so očitno našla eno rešitev. Ubrala so novo pot (nov kanal iskanja), o katerem si še pred nekaj leti niso upala niti razmišljati.

 Podjetja sama kot lovci na glave

Nekatera podjetja danes tako na nek način prevzemajo vlogo lovcev na glave, headhunterjev. To predstavlja pravo novost na slovenskem trgu dela. Dogaja se, da bodisi predstavniki samega vodstva podjetij bodisi drugi vodje ali kadroviki neposredno aktivno nagovarjajo zaposlene iz konkurenčnih oz. drugih sorodnih podjetij, da bi se jim pridružili. Je tako ravnanje pravilno ali ne? Kako to lahko vpliva na odnose med podjetji znotraj panoge? In ali lahko s tovrstnimi pristopi spodkopavamo raven profesionalizma in kolegialnosti v managerski stroki?

 “Stvari tako postajajo osebne”

Menim, da ta drža ni najbolj elegantna in tudi ne potrebna. V zadnjem času je bilo namreč moč slišati kar precej težkih besed na to temo, in to s strani najvišjih predstavnikov vodstva v Sloveniji. Prišlo je že do zamer. Zaupanje se maje. Da, slovenski prostor je majhen in prav tako majhen je tudi naš managerski krog. Vsi se poznamo in družimo na raznoraznih družabnih in poslovnih dogodkih. In ko se lotevamo novačenja kadrov na ta način, stvari postanejo bistveno bolj osebne. Na drugi strani je konkreten obraz, ki ga poznamo in ki je aktivno »nagovarjal« našega zaposlenega. Zdaj več ne gre za storitev, ki jo izvaja nekdo tretji. »Zdaj gre za tebe, ki neposredno vstopaš na moj teren in zadeva postaja osebna.« To je stavek, ki sem ga slišala pred kratkim, ki mi je dal misliti ter me prav tako spodbudil k pisanju pričujočega bloga.

Kje so meje?

Prav je, da o teh stvareh spregovorimo tudi na glas. Izmenjajmo si mnenja in poglede. Nenazadnje v tako majhni in prečudoviti deželi ne bi smeli sami sebi postavljati ovir in preprek, ki bi nas ovirale pri profesionalni drži in delovanju. Sem pristaš iskanja kadrov na podlagi priporočil in prav je, da vse več podjetij širi krog zaposlenih na ta način. Ko pridemo v stik z osebami, za katere menimo, da bi lahko bili za našo družbo izjemna dodana vrednost, je prav, da ta korak naredimo in jim ponudimo izziv. Ne vidim pa podjetja kot takega v vlogi pravega headhunterja, ki bi aktivno, preko različnih kanalov in z različnimi orodji, neposredno sam nagovarjal zaposlene iz konkurenčnih podjetij. Iskreno tudi ne vem, v kaj vse lahko tako delovanje vodi in kaj vse lahko povzroči. Pa ne mislim na zakonske okvire, dotikam se področja kolegialnosti, etičnih načel in spoštovanja kot takega. Sploh ko imamo v mislih specifiko in majhnost našega trga. Vsi se srečujemo na raznih združenjih, zbornicah, konferencah. Vprašajmo se, kakšen bo občutek, če se bo ta trend še poglabljal? Kako bomo kolega iz panoge, potem ko smo sami novačili njegove ljudi, pogledali v oči?

Naša geografska “majhnost” je včasih tudi velika ovira

Majhnost slovenskega trga močno vpliva že na nas, zaposlitvene agencije. Še posebej na tiste, ki imamo ekskluzivnost pri iskanju, ko lahko delamo le z določenimi podjetji znotraj panoge. Tudi mi smo včasih deležni kritik in pripomb znancev, prijateljev lastnikov ali managerjev družb, s katerimi se dobro poznamo, a iz takih ali drugačnih razlogov ne sodelujemo. Pravijo, da ni prav, da novačimo ravno njihove zaposlene, ker smo vendarle prijatelji. Toda četudi gre vselej za neprijeten občutek, je naša vest mirna, ker vemo, da ravnamo v skladu z našim poslanstvom in našo odgovornostjo. Naše delo je privabljanje in iskanje kadrov, ki bodo lahko predstavljali pravi fit za naše partnerje. Če bi se na slovenskem trgu pri iskanju omejili le na tista podjetja, katerih managerjev ali lastnikov ne poznamo in nismo prijatelji, potem bi lahko takoj zaprli naša vrata. Dejstvo.

Namenoma sem potegnila vzporednico tematike bloga z našo osnovno dejavnostjo. Ko se dotikamo ljudi, so stvari vedno bistveno bolj zapletene, kompleksne in občutljive. Prav je, da gremo po vsem našem početju in delovanju zvečer mirno spat z vedenjem, da ne delamo nič narobe, da opravljamo le svoje delo.

Drama pred razgovorom

Govoriti o sebi ni lahko. V vsakdanjem življenju to pravzaprav redko počnemo. Pogovarjamo se o tem, kar se je zgodilo, kaj bi se moralo zgoditi, pa se ni, radi delimo svoja prepričanja in sodbe, zelo radi pa tudi kaj rečemo o drugih ljudeh. Ni nenavadno, da nam je težko govoriti o sebi in se izpostavljati, kako smo boljši od drugih. Imamo pregovor, ki nam prepoveduje samohvalo: »Dobra roba se sama hvali.« Nekaterim je zato samohvala ali samo govoriti o sebi prav odvratno početje.

»O meni govorijo dejstva,« mi je nekoč povedala oseba v našem programu kariernih delavnic, kjer ljudem po razhodu z delodajalcem pomagamo kar se da uspešno vstopiti na trg dela. »Ni mi treba nakladati, kako sem oh in sploh. Saj vse piše v cv-ju.«

Takrat sem se spomnila na reklamne oglase za šampone. Vedno znova me zabava marketinška mašinerija, ki si izmišljuje nove delce s posebnimi učinki; zapleteno zveneči delci – SiO2 delci, delci poimenovani po učenjaku – Andersenovi delci, luksuzno zveneči delci – drobni delci diamantov in tekočim kreatinom; naravno zveneče učinkovine – obogateno z arganovim oljem in podobno. »Nihče ne bi kupil šampona, če bi v reklamnem bloku zdrdrali njegove kemijske sestavine,« sem takrat rekla. »Kupimo ga zato, ker nam obljublja nekaj posebnega, neko pravljično izkušnjo. In nič drugače ni na razgovoru za službo.«

Kot da ustvarjanje »pravljičnega vtisa« ne bi bil dovoljšen zalogaj, se pogosto pred razgovorim počutimo, kot bi se v nas odvijal dramatičen boj.

Po eni strani bi radi predstavili dejstva, nenazadnje gre za resno zadevo – razgovor za službo – po drugi strani se zavedamo, da je dobro podmazati jezik, odpeljati prodajni pitch, s tretje strani nam gredo taki ljudje na živce, tisti, ki leporečijo, naredijo pa nič, s četrte strani dvomimo v svoje prodajne veščine, s pete strani si zaposlitve nadvse želimo, lahko bi bila celo sanjska služba, s šeste nismo prepričani, ali izpolnjujemo vse pogoje, z nekje prileti misel, kaj če se osramotim in me čez pet minut vržejo iz sejne sobe … in povejo vsem svojim znancem, kako sem zanič.

V takih trenutkih se počutimo ogrožene. V telesu se sproži stresni odziv. Strah nas je. Telo je pripravljeno na to, da se stepemo ali zbežimo, mi pa moramo uglajeno sedeti v predprostoru in prijazno počakati, da nas povabijo na pogovor. Nekateri svetujejo, naj dihamo počasi, drugi bi rekli, naj razmišljamo pozitivno, sama pa mislim, da nič od tega ni dovolj.

Ko je stresni odziv premočan, se vklopi prvinski del naših možganov in takrat nam razumno razmišljanje ne more več pomagati. Potrebna je dobra predpriprava, da potem dihanje in pozitivno razmišljanje na licu mesta pomagata.

Proces razgovora za zaposlitev na strani kandidata v grobem delim na tri dele – trening, akcija, analiza – in vsak od teh korakov prinaša pomemben prispevek k uspešni predstavitvi.

Trening

Pred pomembno tekmo je treba trenirati; razgovor za delovno mesto si lahko predstavljate kot pomembno tekmo. Potrebna je vsebinska predpriprava, to bi bila za športnika krepitev mišične mase ali vežba tehnike – najpomembnejši del. Športnik je lahko v vrhunski formi, odlično telesno pripravljen, pa mu zmanjka psihološke čvrstosti in podobno se lahko zgodi na razgovoru. Nenazadnje je tu še vizualizacija, tehnika, ki jo športniki pogosto uporabljajo na treningih ali tik pred tekmo, da pripravijo svoje možgane na to, kar jih čaka.

  1. KORAK: Vsebinska priprava. Dobro se je posvetiti podjetju, ki ga želite osvojiti. Poglejte, kdo so, kakšni so, kako komunicirajo navezen, kako se imajo zaposleni in drugo. Tako boste najbolje ocenili, ali bi sami sodili v tako podjetje, in pa tudi, ali bi vam osebno ustrezalo biti del takega okolja. S tem, ko se pozanimate o podjetju, pokažete, da vas podjetje zanima, da vam je mar in da ste naredili vse v svoji moči, da bi lahko nekoč soustvarjali zgodbo podjetja.

Vprašanja na razgovoru predstavljajo drugi del vsebinske predpriprave. Klasična vprašanja brez težav najdete na internetu in zakaj se na bi nanje pripravili že doma? Sklicujte se na konkretne situacije na delovnem mestu, posebno ko govorite o svojih lastnostih.

Spomnite se na televizijske oddaje, ki iščejo talente – če nekdo trdi, da je dober pevec, še nič ne pomeni, dokler tega dejansko ne pokaže. Tako vas tudi golo naštevanje lastnosti kot so pošten, delaven, odgovoren ne bo diferenciralo od drugih.

Na takšen način bi se opisal marsikdo. Kakšna je sploh zanesljiva oseba? Za nekoga je zanesljivost že to, da se vsak dan v službi prikaže ob osmih, ne glede na to, kako potem opravlja svoje delo. Če pa poveste, da ste nek svoj projekt pripeljali do konca, kljub temu da niste imeli dovolj finančnih sredstev, premalo časa in še veliko drugih ovir na poti, bo ta vaša lastnost zasijala v povsem drugačni luči.

  1. Psihološka priprava. »Kaj je najhuje, kar se lahko zgodi?« in »Če mi spodleti, kaj to pove o meni?« Odgovori na ti vprašanji nosijo potencial za psihološko razbremenitev. Ljudje si radi napovedujemo ogrožajočo prihodnost ali se obremenjujemo na zalogo. Pogosto je naše razmišljanje pretirano in tisto najhujše, kar se lahko zgodi, v resnici ni tako katastrofalno kot se sprva občuti. Poiščite alternative tistim najbolj črnogledim mislim in ne pozabite, to da na razgovoru za službo ne dobite pozitivnega odgovora, še nič ne pove o vas in vaših sposobnostih.
  2. Vizualizacija: Razgovori so lahko poseben izziv, če že dolgo časa niste bili na nobenem. Če imate možnost, koga povprašajte o kakšni sveži izkušnji, sicer si za prvič postavite neko predstavo. Vizualizirajte si, kako se boste pripeljali do podjetja, parkirali avtomobil ali kolo, se javili na recepciji, če bo potrebno, kako boste čakali v predprostoru, kako stisnili roko sogovorniku, kako boste na začetku prebili led, kaj boste povedali o sebi, kaj boste ob zaključku vprašali, ko bodo preverjali, ali vas kaj zanima. Na tak način boste svoje možgane pripravili na dogodek in pustili vtis, da vas ne čaka nič groznega.

Akcija

  1. KORAK. Umiritev in akcija. Če v času tik pred razgovorom ali med samim razgovorom občutite tremo, potem ste podobni 99,9 % ljudem. V tem času je dobro umiriti svoje dihanje, saj s tem umirite celo svoje telo in misli. Ne bo škodilo, če si poveste kakšno spodbudno besedo. Nekaterim pomaga, da si predstavljajo svoj miren kraj ali občutke v tistem kraju ali da popolnoma odmislijo situacijo in razmišljajo o čem tretjem. Kar koli pomaga vam, je dobro. Potem pa pojdite v akcijo z zavedanjem, da ste se dobro pripravili.

Analiza

  1. KORAK. Ko je vsega konec, razmislite, kako vam je šlo. Samo-obtoževanje in kritiziranje, zavijanje v žalost ali obup, ne bo pomagalo, da naslednjič naredite bolje. Poiščite tri situacije v pogovoru, ko vam je šlo dobro, in nekaj predlogov, kaj bi lahko naslednjič naredili drugače. Izkušnjo vzemite kot vajo, kjer se lahko preizkušate in napredujete. V kolikor ne prejmete povabila v naslednji krog, lahko osebo, ki je vodila razgovor, prosite za povratno informacijo.

Iskanje ali menjava službe je eden izmed bolj stresnih dogodkov v življenju. Ta sprememba povleče za seboj veliko drugih in normalno je, da smo bolj vznemirjeni kot običajno.

Na tej poti lahko pričakujemo zavrnitve, a te zavrnitve še nič ne povedo o nas. Še vedno imamo svoje znanje, veščine, pristope, poglede na svet in če ne bomo dobili priložnosti v enem podjetju, na nekem delovnem mestu, morda to ni bila prava priložnost za nas. Bo pa prišla druga, še boljša.

Povzeto po objavi v Dnevniku. 

Ni važno, kdo igro začne – važno je, kdo jo zaključi

V petek smo se HR inovatorji ponovno srečali na podstrešju našega Competa. Tokrat je bil gost »Future of Work« zajtrka nekdo, ki dobro ve, kako sestaviti ekipo, kako v njej delati, kako jo voditi in kaj je ključno, da je ekipa uspešna.

Gregor Cvijič je bivši rokometaš, tudi olimpijec, ki že vrsto let nastopa v vlogi rokometnega trenerja. Zase pravi, da je športnik po duši in že na začetku pogovora je povedal, da bo tokratna vsebina zelo povezana s športom. Je iskren, direkten in jedrnat. Spoštuje Ronalda, čeprav ga ne mara. Spoštuje ga, ker mu je uspelo, kljub temu da prihaja iz malega mesta in revne družine. Vizija, želja in trdo delo so ga pripeljali tako daleč, da je danes verjetno najboljši nogometaš na svetu – ker je bil drzen in si je upal več. Če je želja po uspehu zelo velika, če nekaj zelo rad počneš in na tem delaš, lahko uspeš ne glede na to, od kod prihajaš in iz kakšne družine izhajaš – enako je pri gradnji kariere.

Slovenci bi imeli vse in bi bili vse naenkrat

»Slovenci bi imeli vse in bi bili vse naenkrat, kar nikoli ne gre« je izpostavil Cvijič. Imeli bi uspešno kariero, super družino, s katero bi preživljali večino dneva, bili bi odlični managerji in hkrati bi dobro delovali v timu. Vse ne gre. Tako kot ne morejo biti vsi zvezde v ekipi. Vsi posamezniki morajo biti na svojem področju dobri, eden pa te člane vodi in jo povezuje v odlično, nepremagljivo ekipo.

Poraz kot vzvod za prebujenje

Če se spomnim naše košarkarske ekipe na Evropskem prvenstvu, se spomnim na kapetana Gorana Dragiča. Vrhunski igralec, zvezda svetovnega kova, ki je skupaj z ostalimi ustvaril nepremagljivo ekipo. Ko so igralci skoraj obupali in ob pavzi na klop odšli s sklonjenimi glavami, jih je Dragič dvignil, povezal in nazaj na parket so šli še močnejši. Dal jim je voljo. Kako? Cvijič pravi, da je poraz lahko tudi vzvod za prebujenje.

To velja pri vseh športih in v vseh timih: če razmišljaš o napaki, ki si jo pravkar naredil, jo boš naredil znova. Napake sicer ne smemo pozabiti, ampak jo moramo pozdraviti. Iz nje se moramo učiti.

Takšna logika je za slovensko »želim-imeti-vse-naenkrat« okolje težko sprejemljiva. Zato se je o napakah potrebno pogovarjati. Če si del ekipe, ki je iskrena, se boš s kolegi lahko pogovarjal tudi o tem, kaj ti ni všeč. V dobri ekipi napake reflektiraš in greš naprej. Pomembno je, da so člani ekipe iskreni med seboj in da so sproščeni. Ali kot pravi Cvijič: »Igralci morajo imeti »poštimano« v glavi, telo bo že naredilo, kar je potrebno.« Zato so teambuildingi in priprave na sezono zelo pomembne. Takrat so člani skupaj 24 ur na dan in takrat se gradi močna ekipa – v pogojih, ki niso vedno idealni, sploh ko z nekom preživljaš cele dneve.

Kaj pa, ko zvezde odhajajo?

Če se nekdo ne vidi v ekipi, se ne čuti kot del ekipe in si želi drugam, ga je bolje spustiti iz rok. Če ostane, bo sicer naredil kar mora, ne bo pa tiste potrebne strasti in želje. Gregor Cvijič pravi, da je edina napaka, ki jo je naredil, izbira kluba na podlagi denarja in ne na podlagi strasti in želje. Seveda od zraka ne gre živeti pa vendar, če ti nekdo ponudi možnost razvoja, osebne rasti, to pretehta denar in tega se mora zavedati vsak delodajalec.

»Konkurenčen finančni paket« je postal higienik.

Tako kot mora za dosego dobrih rezultatov delovati športna ekipa, mora delovati tudi ekipa v katerikoli službi. Vsak je strokovnjak na svojem področju in vsi skupaj sestavljajo ekipo, vedno pa je potreben nekdo, ki to ekipo vleče naprej. Osnova za uspešnost ekipe je, da se sodelavci med seboj dopolnjujejo, se znajo iskreno pogovoriti in imajo enake vrednote.

Kateri “hack” Gregorju Cvijiču olajša vsakdan?

Kakšen je preprost osebni ali poslovni »hack«, ki našemu gostu Gregorju Cvijiču olajša vsakdan? Pravi (in z njim se tudi sama zelo strinjam), da je njegov najpomembnejši »hack« poštenje do sebe. Zjutraj se postavi pred ogledalo in si reče: »Sem pošten in delaven človek in danes bom dal vse od sebe,« ter gre s čisto vestjo v nov dan.

 

 

»Nobeno podjetje, veliko ali majhno, ne more zmagati na dolgi rok brez zavzetih zaposlenih, ki verjamejo v njegovo misijo in razumejo, kako jo bodo dosegli.« Jack Welch

 

Kaj je FOW zajtrk?  

Zajtrk naj bi bil po nekih teorijah najbolj pomemben obrok dneva, spet drugi so zagovorniki izpuščanja hrane zjutraj…. Zdrava hrana je postal v zadnjih letih verjetno eden najbolj kompleksnih pojmov. Podobno kot HR in prihodnost dela. Kot pri vsaki kuhi, je tudi tu potrebno pravo količino kuharjev, tako da bomo število udeležencev omejili na max. 25, kar je še dovolj prijetno in domače na naših »dilah«. Udeleženci so praviloma sodelujoči na Competo HR hekatonih oz. drugi strokovnjaki na povabilo enega od udeležencev. Če pa se vam zdi, da morate nujno sodelovati, nam pošljite sporočilo in nam povejte zakaj.

Kaj je HR hekaton? 

HR hekaton je metoda inoviranja HR praks in procesov, pri kateri sodelujejo talenti različnih podjetij, različnih generacij, z različnimi znanji in izkušnjami. Cilj HR hekatona je na enodnevnem intenzivnem dogodku poiskati čim več inovativnih rešitev za izzive, s katerimi se bodo podjetja srečevala pri kadrovanju v prihodnosti.

Če bi želeli sodelovati na našem naslednjem HR hekatonu 19. septembra 2018, nam pišite na ana.gabrscek@competo.si

“Prestari” za iskanje novih priložnosti?

Povprečna starost delovno aktivnih oseb v Sloveniji se v zadnjih letih povečuje: v zadnjih petih letih se je precej povečalo število delovno aktivnih, starih 55 let in več, in sicer kar za 68,4 %. Napovedi kažejo, da bomo do leta 2020 med 13 najstarejšimi državami na svetu, leta 2050 pa že med prvimi petimi. Generacije, ki vstopajo na trg dela, so vse manjše, hkrati pa bo že čez pet let vsak četrti starejši od 55 let. Ne glede na stanje in napovedi pa so podjetja presenetljivo slabo pripravljena na prilagajanje starajočim se zaposlenim.

Starejše delovno aktivno prebivalstvo je danes bolj izobraženo, samomotivirano in zdravo kot v preteklosti, pa vendar še vedno težko presegamo globoko zakoreninjene predsodke in stereotipe o tej generaciji. Obdobje po 55. letu v ekonomsko-družbenem smislu ni smatrano kot produktivno, starejši naj bi bili težko prilagodljivi, nezmožni hitrega učenja, reševanja problemov in prilagajanja spremembam. Starostna diskriminacija pa najbolj pride do izraza pri iskanju in zaposlovanju novih sodelavcev. Podjetja na žalost na potencial svojih starejših zaposlenih pomislijo šele, ko se soočijo s pomanjkanjem primernega kadra, ki bi jih lahko nadomestil.

Namesto da bi razmišljala, kako potencial in znanje starejših vključiti na delovnem mestu ter prisluhniti njihovim potrebam, večina delodajalcev na to gleda kot na veliko oviro in grožnjo.

Smo šli z brezbrižnostjo do znanja, izkušenj, veščin in potenciala starejših v delovnih okoljih predaleč?

Starejši zaposleni so prevelik strošek…

Je najpogostejši pomislek delodajalca pri zaposlovanju. Pa je skrb, da bodo desetletja izkušenj in delovne dobe s sabo neizprosno prinesla tudi večje stroške res utemeljena? Ali v vsakem primeru in na vsakem delovnem mestu več odtehta mladostna energija in zagnanost kot preudarnost in dolgoletne izkušnje v zameno za nižje stroške? Kaj pa, ko v mlade potenciale vlagamo ogromno svojega časa, znanja in energije, ti pa po najkasneje dveh letih ugotovijo, da bi si želeli izkušnje pridobivati drugje?

Foto: Warner Bros, iz filma “The Intern”.

Nezmožni pridobivanja novega znanja?

Raziskave kažejo, da delodajalci prenehajo vlagati v razvoj zaposlenih, ko ti pridejo v 40. leta. Sploh verjamemo, da smo se sposobni učiti vse življenje? Ozaveščanje in spodbujanje pomena vseživljenjskega učenja je prioritetna naloga ne le zaposlenih, ampak tudi podjetij in nadrejenih, ki morajo pri tem kar najbolje podpreti svoje zaposlene vseh starostnih skupin ter se zavedati tudi njihovih razlik in potreb. Če so otroški možgani kot spužva, ki brez večjega napora srkajo vse nove informacije iz okolja, si z leti, učenjem in izkušnjami v možganih ustvarjamo vse več kognitivnih struktur, v katere moramo smiselno umestiti vsako novo znanje. Prepričanje, da se v pozni odraslosti težje učimo, torej ne drži, tudi v obdobjih pozne starosti se učimo, le na drugačen način. Odrasli in starejši odrasli bodo tako potrebovali drugačen pristop. Starost kot ovira za učenje in pridobivanje novih veščin v družbi vseživljenjskega učenja ne sme biti izgovor.

»Starost ni ovira. Je omejitev, ki si jo postavimo v svojih mislih.«

J. Joyner-Kersee

Zgolj ujemanje s kulturo ali tudi njena obogatitev?

Pri iskanju novih sodelavcev se poleg izkušenj pogosto osredotočamo predvsem na to, kako se bo oseba ujela v naš tim glede na vrednote in osebnostne lastnosti. Ko izbiramo ljudi, ki se bodo vklopili v naše okolje, pa to velikokrat pomeni, da iščemo ljudi, ki so nam precej podobni. Verjetno se res ne bodo težko vklopili v naše okolje, pa je zgolj vključitev dovolj velika dodana vrednost za optimalno delovanje in uspešnost? Za uspešno sodelovanje je zagotovo pomembno, da si delimo ključne vrednote, so pa pomembne tudi vrednote in motivacija, ki se glede na starostno obdobje in s tem povezane življenjske situacije spreminjajo.

Starost vsekakor ni kazalnik, kako visoko bo oseba motivirana za delo pri nas, v kolikšni meri bo lojalna, kreativna ali sposobna prilagajanja spremembam. S svojimi  izkušnjami so starejši lahko neprecenljiv vir modrosti, preudarnosti in premišljenosti. Starejši tudi poročajo o manj negativnih čustvih in večjem nadzoru čustev kot mlajši, kar lahko v starostno mešanem timu pozitivno vpliva na odnose in marsikdaj ublaži pretirane reakcije mlajših sodelavcev. Ti atributi bodo pri izbiri novega sodelavca zagotovo boljši kazalniki, ali bo oseba blagodejno vplivala na tim in s tem bogatila obstoječo kulturo kot zgolj letnica rojstva. Kljub splošnim značilnostim, ki jih pripisujemo posamezni generaciji se moramo zavedati, da smo si tudi posamezniki med sabo precej različni, ne glede na starost. Prepričana sem, da vsakdo pozna kakšno osebo, ki bi ji kljub določenim letom lahko pripisali lastnosti, ki jih sicer pripisujemo drugi generaciji.

Foto: Vanity Fair, iz filma “The Intern”.

Potrebe in pričakovanja. Kje si priti naproti?

Če pomislite na začetek svoje karierne poti, bi verjetno lahko ugotovili, da so bile takrat vaše potrebe in pričakovanja drugačna kot so sedaj. Skozi različna obdobja se naše prioritete spreminjajo in prilagajajo našim življenjskih situacijam. Če smo v mladosti iskali izkušnje in znanja in nam ni bilo odveč delati tudi čez delovni čas, da bi se dokazali, v odraslosti začnemo ceniti čas, ki ga lahko namenimo družini, vzgajanju otrok in preostalim obveznostim. Ko otroci ne zahtevajo več toliko naše pozornosti, se velikokrat ponovno posvetimo svoji karieri in dosežkom na tem področju. Če se v prvi polovici življenja osredotočamo predvsem na intenzivno učenje in pridobivanje znanja, pa v drugi polovici iščemo predvsem smisel. Prehod se pogosto odraža v osebnostni krizi, ki je nemalokrat povezano tudi s področjem dela. Če bi se delodajalci zaposlenim v takšni krizi znali približati, bi beležili veliko manjše število demotiviranih zaposlenih, ki ne vidijo več smisla svojega dela. V času pozne odraslosti nam največ pomeni, če lahko svoje znanje in izkušnje osmislimo in jih predamo naprej mlajšim generacijam oz. delamo na področju, kjer lahko vračamo družbi ali pa na področju, ki nas je vedno zanimalo, pa zanj nismo imeli časa.

Kako se približati starejšim zaposlenim?

  • Ozaveščajmo vse zaposlene o pomenu pozitivnega pogleda na starost in spodbujajmo starostno raznolikost,
  • ustvarjajmo priložnosti za mentoriranje mlajših generacij,
  • načrtujmo njihove alternativne karierne poti,
  • ponudimo jim možnost krajšega, bolj fleksibilnega delovnika in zadolžitev ali
  • možnost postopne upokojitve.

Katera leta so najboljša?

Verjetno bi na to vprašanje vsak odgovoril drugače. Vsako starostno obdobje s seboj prinaša določene prednosti, vsako ima tudi svoje slabosti. S prepoznavanjem potencialov posameznih generacijskih skupin v delovnem okolju pa lahko presežemo njihove pomanjkljivosti ter z različnimi aktivnostmi spodbujamo dragocen prenos izkušenj in znanja. V vse smeri. Le tako bomo lahko presegli starostno diskriminacijo, ki je tudi največja ovira za uspešno medgeneracijsko sodelovanje in povezovanje.

 “Staranje je kot plezanje na goro. Višje kot priplezaš, manj sape imaš, a vse lepši razgled.”

I. Bergman

J.K., pojdi na dopust!

Dopust je zame vedno predstavljal nekaj prekrasnega. Neskončno se veselim dneva, ko se odpravimo na morje, v hribe ali na daljše popotovanje. A neskončno se veselim tudi prihoda nazaj. Vedno prerojena, s svežimi mislimi ter pripravljena na nove zmage. Toda ljudje smo različni.

Nekaj dni nazaj me je presenetila izjava kolega J.K. Pravi, da se lahko čez poletje kadarkoli sestaneva, ker on letos ne gre na dopust. Je namreč eden tistih, ki svojo vodstveno funkcijo jemlje »zelo resno«. In ker imajo letos tekom poletja v podjetju toliko novih izzivov ter projektov enostavno čuti odgovornost, da si oddiha ne vzame. Hmm… odgovornost? Ali odgovorni zaposleni danes res ne koristijo dopusta? Ali sem potem sama neodgovorna? In ali se nam dogaja, da so nagrajeni tisti, ki bi za podjetje naredili vse, prav vse, pa četudi na račun lastnega zdravja? Poglejmo.

Če nam dopust dokazano koristi, zakaj ga ne koristimo?

Vse raziskave in analize potrjujejo, da daljši dopust (v pravem pomenu besede) večini ljudem koristi in dobro vpliva na naše psiho-fizično blagostanje. Krajši podaljšani konci tedna ali enodnevni oddihi nam sicer koristijo, nikakor pa niso dovolj, da se regeneriramo in da si napolnimo baterije.

Daljši dopust vpliva na naše dobro počutje – imamo več energije, bolj smo kreativni, bolj smo produktivni in lažje se spopadamo z dnevnimi mikro-stresnimi izzivi. Po dopustu smo tudi bolj pripravljeni pomagati sodelavcem ter na splošno bolj zadovoljni z življenjem.

Dopust dokazano znižuje možnosti za nastanek kardiovaskularnih obolenj, srčnih napadov in možnosti hitre koronarne smrti (pri moških dopust zniža možnosti za srčni napad za 30% in pri ženskah pa za kar 50%). Neverjetno, kajne? Pravzaprav bi si morali vsi, tako zaposleni kot podjetja, prizadevati, da imamo in koristimo čim več dopusta. A slika je žal drugačna.

Dva »močna razloga«, zakaj ne koristiti dopusta

S tem, ko brišemo meje med zasebnim in poslovnim življenjem in s tem, ko smo preko različnih naprav lahko ves čas povezani z delom, so izzivi, kako se popolnoma izklopiti, toliko težji. Zadnja leta med dopustom srečujem ljudi, ki so sicer na dopustu, a zgolj v smislu menjave lokacije. Dela ne izklopijo, prebirajo e-pošto in telefon imajo ves čas ob sebi. Veliko je tudi tistih, ki pravijo, da  absolutno ne morejo kar izginiti za 2-3 tedne iz pisarne, saj bi se jim zmešalo od dela in stresa, ko bi se vrnili nazaj. Ali pa pravijo, da sploh nimajo pogojev, da gredo na dopust, ker v službi ni nikogar, ki bi jih lahko v tem času nadomeščal. In ponovno se lahko vprašamo o tem, za čigavo odgovornost gre?

Pod stresom, na pragu izgorelosti, brez pravega odklopa od dela

Permanentna utrujenost, preobremenjenost, na meji izgorelosti in po možnosti še brez izkoriščenega dopusta. To so danes izzivi številnih delodajalcev zahodnega sveta. Gre za dejstva in podatki so zelo zaskrbljujoči. Če želimo biti odgovoren delodajalec in imeti zadovoljne in učinkovite zaposlene, potem se moramo zazreti vase. Preverimo in poglejmo, kakšno je psiho-fizično stanje naših zaposlenih. Omogočijo jim, da živijo »work-life balance«, a v tistem pravem pomenu te besede – da bodo imeli pogoje za vzdrževanje svoje psiho-fizične kondicije. Le to prinaša tudi njihovo največjo dodano vrednost, produktivnost, kreativnost in sveže ideje. In tisto, kar menim, da je najbolj pomembno ter tudi najbolj učinkovito: če verjamemo v zgoraj našteta dejstva, če želimo delati na dolgi rok, potem moramo kot vodstvo in vodje najprej sami pričeti delovati drugače. Vodja s svojim vzgledom in dejanji nezavedno vpliva na svoje ljudi.

Če sami ne koristimo dopusta ali med dopustom delamo ter pričakujemo od zaposlenih, da so nam med dopustom na razpolago in dosegljivi, potem bodo tudi vsi drugi ukrepi zanemarljivi.

Ko si v začaranem krogu, sam zelo težko najdeš izhod

Zelo pogosto so prav naši talenti in ključnih kadri nadpovprečno predani delu in podjetju. Naredili bi marsikaj in še več, da se dokažejo, da ustvarijo nadpovprečne rezultate, da naredijo razliko,… A mnogokrat so prav oni nahajajo na pragu izgorelosti, česar se ne zavedajo ali pa to zaznajo precej prepozno.

Vrtijo se v začaranem krogu – produktivnost jim pada, zato delajo še več in toliko bolj intenzivno. Na dopust morda celo gredo, a ne pade jim niti na misel, da vmes ne bi delali, odgovarjali na klice in e-pošto. In če imajo to nesrečo, da njihovi vodje tega ne zaznajo oz. se še sami vedejo popolnoma enako, imamo zelo resen problem. Ali veste, da smo prišli že tako daleč, da so nekatera podjetja (v tujini) pričela celo sprejemati ukrepe (finančne nagrade), s katerimi spodbujajo zaposlene, da izkoristijo svoj dopust v celoti in da v tem času absolutno ne delajo?

Odgovornost je na obeh straneh

Kot pri vsaki zadevi, vezani na odnos podjetje-zaposleni, leži tudi tukaj odgovornost na obeh – na nas kot posamezniku in na nas kot delodajalcu. Oba obstajata drug zaradi drugega – sta povezana in so-odvisna. Kot zaposleni in posamezniki nosimo odgovornost, da sprejemamo odločitve in delujemo na način, ki krepi našo psiho-fizično kondicijo. Kot podjetje pa nosimo odgovornost, da ustvarjamo pogoje, ki zaposlenim omogočajo, da vse to dejansko živijo.

In zato J.K., upam, da boš prebral moj blog in se odločil, da vendarle odideš na daljši poletni dopust. Pa ne zato, ker moraš, ampak zato, ker si ga več kot zaslužiš.