V korak z digitalizacijo in spremembami: reskilling in upskilling zaposlenih

Leto 2020 bi lahko poimenovali leto izrednih razmer. Pa ni le koronavirus krivec za takšno ime – World Economic Forum je namreč že januarja letos prižgal »alarm izrednih razmer« tudi na področju razvoja kompetenc: »Svet se sooča z izrednim stanjem na področju usvajanja novih kompetenc. Do 2030 moramo kot družba pri tem pomagati več kot milijardi ljudi.« Se tudi vi (ali vaša organizacija) najdete v tej številki?

Reskilling vs. upskilling

Reskilling ali usvajanje novih kompetenc pomeni usposabljanje na povsem novem področju, večinoma zaradi zastarelosti oziroma nerelevantnosti obstoječih kompetenc zaposlenih, kar se pogosto zgodi zaradi digitalizacije in avtomatizacije delovnih mest. Če želimo zaposlene obdržati v organizaciji, so na mestu izobraževanja in treningi, s pomočjo katerih se bodo prilagodili delu v novih pogojih in z novo opremo.

Amazon je v letu 2019 objavil, da bo namenil 700 milijonov dolarjev razvoju novih kompetenc svojih zaposlenih in jim tako pomagal, da bodo usposobljeni za obvladovanje nalog, ki zahtevajo visoko tehnološko spretnost. Program je eden od največjih programov zadržanja zaposlenih na svetu.

Upskilling ali nadgradnja obstoječih kompetenc je poglabljanje strokovnih, vodstvenih ali mehkih kompetenc, kar zaposlenim omogoča prevzemanje dodatnih (novih) odgovornosti na svoji karierni poti. Upskilling je že nekaj časa zasidran med glavnimi HR trendi, saj predstavlja win-win situacijo za zaposlene in organizacijo: prvi dobijo priložnost za osebni in profesionalni razvoj, organizacija pa gradi visoko usposobljene in tudi bolj zavzete in zveste sodelavce na vseh delovnih mestih.

Katere kompetence razvijati?

Situacija, ki nas je »prisilila« v delo od doma, je pokazala nujnost nadgradnje nekaterih kompetenc. Raziskave na primer kažejo, da je kar 6 od 10 zaposlenih, ki so med karanteno delali od doma, nadgradilo svoje digitalne kompetence, 69% pa si jih želi te kompetence razvijati tudi v času po epidemiji.

Raziskave kažejo, da je kar 6 od 10 zaposlenih, ki so med karanteno delali od doma, nadgradilo svoje digitalne kompetence, 69% pa si jih želi te kompetence razvijati tudi v času po epidemiji.

Katere kompetence je smiselno razvijati, je odvisno od področja dela, ugotavlja raziskava – zaposleni v IT, tehnologiji, financah in pravnih področjih kot najpomembnejše izpostavljajo strokovne kompetence, kot sta na primer analitika in reševanje kompleksnih problemov. Tisti, ki delujejo v socialnih službah, storitvenem sektorju in proizvodnji, kot najpomembnejše prepoznavajo medosebne spretnosti kot so komuniciranje, vodstvene kompetence in prilagodljivost. Zaposleni v medijih in z njimi povezanih industrijah pa na prvo mesto postavljajo kreativnost.

kompetence prihodnosti

Kompetence za iskanje novih kariernih priložnosti

Izredne razmere dobro opišejo tudi marsikatero osebno zgodbo izgube zaposlitve v letošnjem letu. V takšnih okoliščinah je nadgradnja (ali usvajanje novih) kompetenc še posebej pomembna. V Competu v okviru Projekta SPIN pomagamo posameznikom, ki so pred izgubo zaposlitve oziroma tistih, katerih zaposlitev je ogrožena v ukrepe na trgu dela, razviti relevantne kompetence in jih opolnomočiti za lažji in hitrejši prehod na trgu dela v ponovno zaposlitev ali v ohranitev svoje zaposlitve.

V Competu v okviru Projekta SPIN pomagamo posameznikom, ki so pred izgubo zaposlitve oziroma tistih, katerih zaposlitev je ogrožena v ukrepe na trgu dela, razviti relevantne kompetence in jih opolnomočiti za lažji in hitrejši prehod na trgu dela v ponovno zaposlitev ali v ohranitev svoje zaposlitve. 

Podjetja, ki svojim zaposlenim ponudijo upskilling znotraj projekta SPIN, pomagajo krepiti sposobnost prilagoditev na organizacijske in procesne spremembe, podprejo zaposlene pri ohranjanju psihosocialne kondicije ter povečajo njihovo zavzetost in aktivacijo. SPIN ponuja do 100 ur brezplačnih usposabljanj, ki so prilagojena potrebam podjetja. Vključijo se lahko vsi zaposleni, ki morajo zaradi procesov reorganizacije, optimizacije, avtomatizacije in drugih tehnoloških sprememb nadgraditi svoje znanje in se prilagoditi spremembam na delovnem mestu z namenom ohranjanja zaposlitve.

V SPIN se lahko vključijo tudi posamezniki, ki so v odpovednem roku oz. pred iztekom pogodbe.

 

 

 

Sporočilo vsem, ki vodite na daljavo

Ali kako ohranjati povezanost in motivacijo ob delu na daljavo/od doma/online.

Tako daleč, tako blizu

Sama nisem vodja. Zato tudi ne bom pisala o tem, kako voditi tim na daljavo na način, da bo dosegal visoke poslovne rezultate, ki morda celo presegajo tiste, ki so bili doseženi preden smo se vsi priklopili na daljavo. Ne le, ker z vodenjem nimam izkušnje, ampak tudi zato, ker verjamem, da so takšni rezultati posledica. Posledica učinkovite komunikacije, samo-motivacije (oz. edine motivacije, ki sploh obstaja), zaupanja, povezanosti in pripadnosti.

Sem pa zaposlena in sem sodelavka, zato pišem o tem, kar je del mojega sveta. V nadaljevanju sledi pismo zaposlenega tebi, mojemu vodji (Opomba avtorice: V primeru, da ste sami vodja, predlagam, da si predstavljate, da sledi izpoved enega izmed  vaših zaposlenih. Dejanske podobnosti pa so res zgolj samo naključne…in zelo dobrodošle, ker imate očitno enega res »fejst« sodelavca.).

Dragi vodja!

Kaj potrebujem?

Seveda je, da lahko opravljam svoje delo kakovostno, zame pomembno, da imam na voljo vse ključne informacije. To je še posebej pomembno, ko nisva skupaj v pisarni in je prenos slednjih vezan na klice, sporočila ter elektronsko pošto. Vendar pa je poleg posredovanja informacij enako pomembno, na kakšen način te informacije posreduješ. Tvoj motiv, ki se skriva v ozadju, vpliva na strategijo komunikacije, ki jo izbereš za posredovanje informacij.

Tvoj motiv, ki se skriva v ozadju, vpliva na strategijo komunikacije, ki jo izbereš za posredovanje informacij.

Če je na primer tvoj cilj, da bom plesala točno po taktu, ki ga boš narekoval, je velika verjetnost, da boš z menoj komuniciral kot metronom – brez posluha za to, ali razumem ta takt in ali v njem najdem kaj zase. In ker je v igri delo na daljavo, lahko ta takt zanemarim v trenutku, ko zaključiva pogovor. Da mi ni mar za tvoj takt, pa ne boš vedel do trenutka, ko bodo pred teboj rezultati.

Če pa je tvoj motiv želja, da najdeva skupen ritem, boš verjetno izbral odprto komunikacijo, usmerjeno v iskanje skupne rešitve, me poslušal in tudi slišal. Pozabiva na metronom in tako kot veliki rock in punk bandi ustvariva glasbo, ki jo nihče prej še ni slišal. Zame si ti kot bobnar, ključni element naše skupine, zato mi je pomembno, kakšen ritem želiš. A če bo moje kričanje ob tvojem igranju popolnoma mimo, naju bodo najverjetneje vrgli iz odra.

Ko igrava skupaj, sva si tako blizu, da naju ne loči ne epidemija, ne komunikacija preko elektronskih naprav in niti stotine kilometrov med nama.

vodenje na daljavo

Se zanimaš zame?

Občutek imam, da je od časa, ko sva bila vsak dan skupaj v pisarni, minilo že celo stoletje. Takrat si lahko iz mojega vedenja hitro prepoznal, kakšno voljo izbiram, in sva se imela o tem priložnost pogovoriti. Danes pa se kličeva po telefonu, se gledava preko Zooma in si pošiljava kratka sporočila preko elektronske pošte. Vprašanje ”Kako si?” je postalo uvodna floskula najinega pogovora. ”V redu.”, ”Gre, pa ti?”, ”Dobro,” pa zelo nekreativni predlogi odgovorov, ki večinoma niso male bele laži (no, včasih tudi so). Moj cilj je počutiti se dobro in verjamem, da je to tudi tvoj cilj zase. Če v resnici uspešno zasledujeva ta cilj, ali ni to priložnost, da se drug ob drugem kaj naučiva?

Me veseli, da si ok, povej kaj več o tem. Kaj počneš te dni? Kaj te veseli? Najdeš to zase tudi v delu? Imaš idejo, kako bi lahko še bolj užival v delu? Ti lahko pri tem kako pomagam?

Ob zavedanju, da se vodja zanima zame in da mu je moje počutje pomembno, se povečuje verjetnost, da bom tudi v trenutkih, ko mi ne gre vse po maslu, namesto male bele laži izbrala resnico ter povedala, da se srečujem s skisanim mlekom.

Ob zavedanju, da se vodja zanima zame in da mu je moje počutje pomembno, se povečuje verjetnost, da bom tudi v trenutkih, ko mi ne gre vse po maslu, namesto male bele laži izbrala resnico ter povedala, da se srečujem s skisanim mlekom. Prepoznala bom priložnost, da se učim ob moji vodji ter se z njo povezujem tudi v težjih obdobjih.

Mi zaupaš?

Vedno sem motivirana. Vprašanje pa je, kam usmerjam svojo motivacijo. Ob tem, ko izbiraš strategijo iskanja skupnega ter se zanimaš zame, je že veliko večja verjetnost, da bom po zaključku najinega pogovora pripravljena motivacijo usmeriti v kakovostno delo. Ob tem pa me zanima, ali mi tudi zaupaš, da je moje delo na daljavo in od doma tudi dejansko delo. Pojdiva še globje. Ali zaupaš sebi ob meni? Ali si zaupaš, da boš, ne glede na to, kaj dejansko počnem jaz, ti lahko dober vodja? Ali tebe kot vodjo definira to, kar počnem jaz (in ostali v timu), ali to kar počneš ti, iz svoje vloge vodje?

Seveda brez tima, ki bi ga vodil, ne moreš biti vodja. Nismo pa mi sami tisti, ki določamo, kakšen vodja si. Slednje je izključno v tvoji moči. In če zaupaš sebi kot vodji, boš dal priložnost tudi nam, čeprav včasih kakšno več. Vendar pa, ker ob nas zaupaš sebi, zaupaš tudi v to, da imamo potencial delati dobro, še posebej, če imaš z nami že takšne pretekle izkušnje.

Ker ob nas zaupaš sebi, zaupaš tudi v to, da imamo potencial delati dobro, še posebej, če imaš z nami že takšne pretekle izkušnje.

Jaz verjamem, da bomo našli tudi v takšni obliki dela na daljavo, od doma in preko spleta, rešitev, kako delati dobro in predvsem ostati povezani. Ker ne glede na to, kako daleč smo, vedno smo si lahko zelo blizu.

 

Kateri so top karierni premiki v Sloveniji? Kaj se dogaja na področju iskanja talentov? Kako učinkovito voditi, sodelovati in komunicirati? Kako graditi dobre odnose in razvijati kompetence? Kako ponotranjiti agilni način razmišljanja? Prijavite se na Competo e-novice in bodite v stiku z aktualnim HR dogajanjem.

Priročnik: Kako izboljšati proces (virtualnega) zaposlovanja

Kdaj je pravi čas za iskanje top kadrov? Vedno. Gradnja in ohranjanje dobrih odnosov s potencialnimi kandidati je investicija na dolgi rok.

Tudi trenutni čas negotovosti bo enkrat mimo. Vse, kar danes počnemo, predvsem način, kako to počnemo, ima toliko močnejši čustveni naboj in bo vplival na našo znamko delodajalca v bodoče. Pomembno je, da ves čas ohranjamo in gojimo dobre odnosov z vsemi kandidati, ki se v teh neugodnih časih obračajo na nas. Četudi nimamo nobenih priložnosti zanje, ostanimo topli, komunicirajmo in jim bodimo na voljo.

Ostati prva izbira za zaposlene in postati magnet za talente ni stvar krize, je stvar odločitve.     

Priročnik za delodajalce, ki želijo ustvariti vrhunske zaposlitvene izkušnje na daljavo ali v živo

Za vas smo pripravili priročnik, ki vam bo v pomoč pri ustvarjanju odličnih zaposlitvenih izkušenj – tako virtualnih kot tistih v živo.

Vsebina:

  1. ZAKAJ JE ZAPOSLOVANJE V ČASU NEGOTOVOSTI SMISELNO
    1. Prednosti (virtualnega) zaposlovanja v času negotovosti
    2. Ne pozabimo – tudi negotovosti bo enkrat konec
  2. KJE ZAČETI
    1. Skrbna priprava postopka iskanja in izbire kandidatov. 2
  3. ODLIČEN OPIS DELOVNEGA MESTA.
  4. KAKOVOSTEN (VIRTUALNI) RAZGOVOR
    1. Priprava
    2. Intenzivnejša komunikacija s kandidati
    3. Izvajanje razgovora na daljavo
  5. NASVETI ZA ČIM BOLJ POZITIVNO IZKUŠNJO KANDIDATOV PRI VIRTUALNEM ZAPOSLOVANJU
  6. (VIRTUALNO) UVAJALNO OBDOBJE – ONBOARDING
  7. ZA KONEC

 

 

Kateri so top karierni premiki v Sloveniji? Kaj se dogaja na področju iskanja talentov? Kako učinkovito voditi, sodelovati in komunicirati? Kako graditi dobre odnose in razvijati kompetence? Kako ponotranjiti agilni način razmišljanja? Prijavite se na Competo e-novice in bodite v stiku z aktualnim HR dogajanjem.

Ali headhunting zares deluje?

Iskanje in izbor novih sodelavcev predstavlja pomemben izziv vsakemu podjetu. Nekatera podjetja se iskanja in selekcije lotevajo sama, druga za to najemajo zunanje kadrovske strokovnjake, nekatera pa kombinirajo obe možnosti. V primerih, ko gre za iskanje vodstvenega kadra oziroma vrhnjega managementa, v Competu zaznavamo, da podjetja to nalogo večinoma zaupajo strokovnjakom, ki so na tem področju tudi najbolj doma – zunanjim headhunterjem.

Kateri so ključni razlogi, zaradi katerih se podjetja odločajo za najem headhunting storitve? Katere so ključne prednosti zunanjega headhuntinga in kaj vse je potrebno, da skupaj z naročnikom poiščemo in izberemo najbolj primernega kandidata/ko?

Zakaj se podjetja odločajo za najem headhunting agencij?

Headhunting oz. »lov na glave« je oblika rekrutiranja. Uporablja se predvsem za višje pozicije, vodstvena delovna mesta ali ko želimo v svoje vrste privabiti točno določene izkušene ljudi s specifičnimi znanji in izkušnjami, ki jih je na trgu zelo malo. Pri headhuntingu se poslužujemo aktivnega ciljanega nagovarjanja kandidatov. Pri tem v Competu vselej v ospredje postavljamo osebni pristop (tudi virtualna komunikacija ima pri nas močno osebno noto).

Vodstveni kadri in najboljši strokovnjaki na trgu večinoma sodijo med pasivne iskalce kariernih izzivov. To pomeni, da se na splošno ne prijavljajo na razpisane zaposlitvene oglase, četudi so morda ravno prav nezadovoljni oz. že pripravljeni na spremembo na karierni poti.

Vodstveni in strokovni kadri so praviloma pasivni iskalci – na splošno se ne prijavljajo na razpisane zaposlitvene oglase, četudi so morda ravno prav nezadovoljni oz. že pripravljeni na spremembo na karierni poti.

Ko v tovrstnih trenutkih prejmejo klic ali sporočilo headhunterja, se po naših izkušnjah v večini primerov odzovejo. Pripravljeni so na nadaljnjo komunikacijo – izvedeti več o potencialni karierni priložnosti in našem naročniku. Z nekaterimi komunikacije za dani projekt morda ne nadaljujemo, vsekakor pa ohranimo stike za vnaprej. Storitev headhuntinga uporabimo tudi v primerih, ko želenega kandidata s samim oglasom ni mogoče pridobiti, četudi gre morda za nižje pozicije. Naši naročniki to storitev najamejo tudi, v kolikor sicer že poznajo identiteto kandidata, a zaradi različnih razlogov sami do njega ne morejo oz. ne želijo pristopiti. 

kadrovska agencija

Prednost #1: Visoka stopnja diskretnosti

Pogost razlog iskanja vodstvenega kadra je želja po menjavi obstoječe osebe, s katero v podjetju iz takih ali drugačnih razlogov nismo zadovoljni. Ko se znajdemo v tovrstni situaciji, aktivno iskanje z oglasom ni ustrezna rešitev. Prav tako ni primerno, da sami kontaktiramo potencialne kandidate. Ko se soočamo z izzivi zamenjave obstoječih kadrov, najem storitve headhuntinga predstavlja najustreznejšo izbiro.

Ko se soočamo z izzivi zamenjave obstoječih kadrov, najem storitve headhuntinga predstavlja najustreznejšo izbiro. 

Zagotavlja namreč visoko stopnjo diskretnosti. Izkušen headhunterji celoten proces opravimo »potihoma«. Pri komunikaciji s potencialnimi kandidati ohranjamo visoko mero pozornosti. V mnogih primerih v začetni fazi tudi ne razkrijemo imena naročnika. Postopek peljemo v smeri, da naročniku diskretno zagotovimo nabor najbolj primernih kandidatov finalistov. Naša zaveza pa je zagotavljanje diskretnosti v obe smeri – do kandidatov in do naročnikov. Le tovrsten odnos namreč predstavlja jedro za kakovostno opravljeno delo in uspešen projekt.

Prednost #2: Ciljano iskanje in nagovarjanje kandidatov

Prava vrednost našega dela leži v ciljanem iskanju in nagovarjanju kandidatov. Skupaj z naročniki v prvem koraku podrobno definiramo pričakovanja in želje glede kandidatov ter odgovornosti in izzive osebe, ki jo iščemo. Tudi kultura podjetja, vrednote in poslanstvo so pomembni dejavniki, ki jih pri izboru kandidatov upoštevamo. Usklajevanju sledi priprava seznama zanimivih panog in podjetij, kjer bi se lotili iskanja.

Tudi kultura podjetja, vrednote in poslanstvo so pomembni dejavniki, ki jih pri izboru kandidatov upoštevamo.

V drugem koraku z našimi raziskovalci podrobno raziščemo trg in potencialno ciljno skupino kandidatov. Ta način nam omogoča, da dostopamo do pasivnih kandidatov, ki se na oglase za delo ne prijavljajo. Kanali, po katerih iščemo, so zelo različni in prilagojeni specifikam delovnega mesta.

V tretjem koraku sledi neposredno nagovarjanje kandidatov in preverjanje njihovega interesa. S kandidati nato opravimo poglobljen razgovor, v ožjem krogu pa sledijo tudi psihometrčna testiranja. Zanima nas, ali imajo kandidati, vezano na dano delovno mesto, dovolj razvite posamezne kompetence in potenciale. Pri vodstvenih kadrih nas vselej zanima tudi nivo optimizma in čustvene inteligentnosti.

Pri vodstvenih kadrih nas vselej zanima tudi nivo optimizma in čustvene inteligentnosti.

Ena od Competovih posebnosti pri izboru kadrov, ki je tudi plod našega lastnega razvoja, pa že ves čas tvori analiza mikrookolja pri naročniku. Ko izbiramo kandidate nas torej zanima tudi, kako se bodo ujeli z ožjo ekipo novega delodajalca. V ta namen določene vprašalnike izpolnijo tudi najožji sodelavci v podjetju. Psihometrično poročilo, ki ga posredujemo naročniku, zajema tako podatke o psihometričnem profilu kandidata kot tudi o njegovem ujemanju z mikrookoljem v podjetju.

Psihometrično poročilo, ki ga posredujemo naročniku, zajema tako podatke o psihometričnem profilu kandidata kot tudi o njegovem ujemanju z mikrookoljem v podjetju. 

Zadnji korak, odločitev, koga izbrati, pa je v domeni naročnika. Ves čas smo seveda na voljo za svetovanje in pogovor oziroma morebitno usklajevanje, a na koncu odločitev sprejme naročnik.

Prednost #3: Specializiranost in strokovnost svetovalcev

Competovi specializirani svetovalci prihajamo iz različnih panog in področij dela. To nam zagotavlja visoko stopnjo strokovnosti. Prav zato smo lahko odličen sogovornik tako kandidatom kot tudi naročnikom, saj razumemo in govorimo njihov jezik. Imamo podroben vpogled v posamezne panoge, v stanje na trgu dela in v aktualna delovna mesta.

Ker opravljamo obilo spoznavnih pogovorov s kandidati, imamo tudi široko mrežo poznanstev ter zaupanje mnogih posameznikov. Poznamo tiste najboljše v vsaki panogi. Ko nastopi priložnost, znamo kandidate povezati z zanje najbolj primernimi delodajalci. Imamo tudi odličen vpogled v plačni razpon za posamezna delovna mesta. Ko pride do faze pogajanj in usklajevanj, lahko o različnih dejavnikih, vezanih na pogodbo in pogoje, ustrezno svetujemo tako kandidatom kot naročnikom.

Imamo odličen vpogled v plačni razpon za posamezna delovna mesta. Ko pride do faze pogajanj in usklajevanj, lahko o različnih dejavnikih, vezanih na pogodbo in pogoje, ustrezno svetujemo tako kandidatom kot naročnikom.

Suvereno vodimo pogovor o tehničnih specifikah panoge kakor tudi o mehkih veščinah, kompetencah in potencialih kandidatov. Vsi svetovalci znamo tekom pogovora s kandidati ocenjevati tudi relevantnost njihovih kompetenc, vezanih na specifiko dela in delovnega mesta.

Prednost #4: Izognemo se neposrednemu novačenju kadrov v konkurenčnih družbah

Osebno menim, da je najem headhunterja lahko tudi t.i. diplomatska izbira, v kolikor želimo v svoje vrste privabiti točno določeno osebo iz konkurenčnega podjetja. Potrkati na vrata konkurenta in neposredno nagovarjati zaposlene ni najbolj primerna gesta. Z etičnega vidika si najbrž nobeno podjetje ne želi neposredne konfrontacije s kolegom iz konkurenčne družbe na isti ravni.

Z etičnega vidika si najbrž nobeno podjetje ne želi neposredne konfrontacije s kolegom iz konkurenčne družbe na isti ravni.

Slovenski trg je zelo majhen in vsi se tako rekoč poznamo. Headhunting agencija lahko ta del iskanja diskretno opravi sama in podjetja ne spravi v potencialno neprijetno situacijo.

vodilni kader headhunting

Danes kandidat jutri naročnik in vice versa

Biti zaupanja vreden partner je tek na dolge proge. Headhunterji nenehno upravljamo z dvema ciljnima skupinama: delodajalci in kandidati. V Competu obema posvečamo enako mero pozornosti in nikoli ne delamo razlik. V odnosu do obeh so na prvem mestu spoštovanje in zaupanje, diskretnost in transparentnost, predvsem pa gradnja partnerskih odnosov. Le ti se lahko razvijejo le postopoma, ko drug drugega že dovolj dobro spoznamo in razumemo. Prav zato smo pri delu radovedni. Veliko sprašujemo in raziskujemo. Za sogovornika si vzamemo čas in iskreno nam je mar tudi za to, kako se ob nas ljudje počutijo. Pri selekciji kandidatov iščemo »win-win« odnose, kjer bosta zadovoljna tako naročnik kot tudi kandidat.

Supermenov ni, so le bolj ali manj primerni kandidati

Odgovornost in teža našega dela je ogromna. Z jagodnim izborom, predlagano peščico kandidatov finalistov, dejansko posredno soustvarjamo tako zgodbe podjetij kakor tudi kandidatov. Nemalokrat se sama znajdem tudi v vlogi »coacha« ali pa dobrega poslušalca. Uspešni projekti so vselej plod tesnega sodelovanja, transparentnega in na zaupanju temelječa odnosa.

Sama osebno največje priznanje za odlično opravljeni delo dobim vsakič, ko kandidat postane moj naročnik oz. naročnik moj kandidat. Navdihujoči odnosi, ki so plod zadovoljnih naročnikov in kandidatov, so pravzaprav znatno pripomogli k naši rasti ter uspehom in tako je še danes. Pomembno sporočilo, ki ga vsakič znova izpostavim podjetjem, je, da ne iščemo supermanov – iščemo najbolj primerne za delovno mesto in obstoječo ekipo ter seveda tiste, ki so v danem trenutku za vas pripravljeni zamenjati kariero.

Pomembno sporočilo, ki ga vsakič znova izpostavim podjetjem, je, da ne iščemo supermanov – iščemo najbolj primerne za delovno mesto in obstoječo ekipo ter seveda tiste, ki so v danem trenutku za vas pripravljeni zamenjati kariero.

 

Kateri so top karierni premiki v Sloveniji? Kaj se dogaja na področju iskanja talentov? Kako učinkovito voditi, sodelovati in komunicirati? Kako graditi dobre odnose in razvijati kompetence? Kako ponotranjiti agilni način razmišljanja? Prijavite se na Competo e-novice in bodite v stiku z aktualnim HR dogajanjem.

Ljudje v središču organizacije – kaj to zares pomeni?

Danes stavek »Uspeh podjetja je odvisen od vsakega posameznika, ki je del podjetja,« ni več nič posebnega. A kljub temu, da kaj takšnega radi izjavimo, da se radi postavimo za tako trditev, je človek v središču organizacije prepogosto zgolj črka na papirju in ni nekaj, kar dejansko živimo.

Kaj pomeni postaviti ljudi v središče poslovanja?

V na človeka usmerjenem podjetju seveda imamo visoka pričakovanja do vsakega posameznika, a se hkrati zavedamo, da človek ni robot. Da človek ni tekoči trak. Človek ni stroj, ki ga malo podmažemo in potem ure in ure dela na določen način. V na človeka usmerjenem podjetju razumemo človeka v vseh njegovih dimenzijah čustvenega, duhovnega, racionalnega, materialnega in telesnega bitja.

V na človeka usmerjenem podjetju razumemo človeka v vseh njegovih dimenzijah čustvenega, duhovnega, racionalnega, materialnega in telesnega bitja.

Z upoštevanjem vse te raznolikosti lahko razumemo in sprejmemo, da ni vsak človek vsak dan enak, da ni vedno enako popoln in dan za dnem enako sposoben ustvarjati dobre in predvsem enake rezultate.

Ko pri vodenju upoštevamo ta aspekt usmerjenosti na človeka – ko ga sprejmemo danes kot šibkega, jutri kot prestrašenega, pojutrišnjem navdušenega – najdemo bistvo, ki omogoča posamezniku, da v danih okoliščinah da največ od sebe. Njegov prispevek ni linearen. Vodje to spoštujemo, predvsem pa posameznika podpiramo takrat, ko to potrebuje. Sprejemamo različno učinkovitost, različno pripravljenost za zavzeto delo in prilagodimo naša pričakovanja, načine vodenja, usmerjanja in upravljanja, da se prilagodimo trenutnim razmeram.

Kakšno vodenje in sodelovanje zahteva tak pristop?

V na človeka usmerjenem podjetju razumemo, da je za ustvarjanje odnosov nujno potreben čas. Potreben je čas, da se človek varno počuti v svoji enkratnosti in specifiki posameznega trenutka. Čas je hkrati eden najbolj dragocenih in redkih virov. Zato si velikokrat ne vzamemo dovolj časa za negovanje pristnih in poglobljenih medosebnih odnosov. To prepoznamo že v vsakodnevni komunikaciji, ki poteka skorajda v šifrah: “To naredi, do takrat, na ta način, bravo, ne tako, spremeni….”

Velikokrat si ne vzamemo dovolj časa za negovanje pristnih in poglobljenih medosebnih odnosov. To prepoznamo že v vsakodnevni komunikaciji, ki poteka skorajda v šifrah: “To naredi, do takrat, na ta način, bravo, ne tako, spremeni….”

Govorimo zelo digitalno, človek pa je analogno bitje, ki potrebuje za svojo duševno hrano vso paleto odnosa, ki nastane med dvema posameznikoma.

vodenje komunikacija

Če se vodja zaveda vpliva, ki ga ima s svojim vedenjem v medosebnem odnosu, bo dovolj časa namenil temu, da se človek počuti slišan, opažen, sprejet in upoštevan. Dostikrat se sicer naučimo poslušati in slišati! Ne smemo pa pozabiti, da je to le prvi korak do tega, da potem še upoštevamo ljudi. In ravno tu je za danešnjega vodjo izziv. Od njega se pričakuje, da zna združit pričakovanja vseh deležnikov: lastnikov, top managementa, strank in svojih sodelavcev, s katerimi dela, na način, da oblikuje skupnost, v kateri se:

  • vsi počutijo varno,
  • vsi kar se da uspešno dosegajo rezultate.

Tisti trenutek, ko damo prednost bodisi enemu ali drugemu deležniku oziroma, ko postavimo rezultat pred ljudi, se prej ali slej začne neravnovesje. Nič ni narobe, če kratkotrajno porušimo ravnovesje in se popolnoma posvetimo stranki, ker se tako odločimo. Ampak če mi mesece, leta, razmišljamo samo o dobrobiti stranke in pozabimo na dobrobit svojih ljudi, ker iščemo izgovore v stilu: “Saj so dobili plačo! Saj imajo socialno varnost! Saj so dobili regres!” – če pozabimo, da so tudi naši sodelavci ljudje s svojimi občutji, takrat je začetek konca podjetja, ki zase pravi, da je usmerjeno na ljudi.

Nič ni narobe, če kratkotrajno porušimo ravnovesje in se popolnoma posvetimo stranki, ker se tako odločimo. Ampak če mi mesece, leta, razmišljamo samo o dobrobiti stranke in pozabimo na dobrobit svojih ljudi, takrat je začetek konca podjetja, ki zase pravi, da je usmerjeno na ljudi.

Kaj je prvi korak do podjetja, ki daje v ospredje človeka?

Prvi korak v na človeka usmerjenem podjetju je, da se zna vodja zazreti vase in da zna poslušati, slišati in upoštevati sebe. Kadar je vodja sposoben pri sebi prepoznati, kdaj je piker, žaljiv, aroganten, kdaj je prezahteven, kdaj se ne želi pogovarjat, lahko to upošteva in prilagodi svoje vedenje v smeri izboljšanja (in ne slabšanja) odnosov.

Seveda je vodja odgovoren za rezultat, iz katerega se napaja tisti del podjetja, ki skrbi za socialno varnost, plače, razvoj ter napredek. To je zelo pomembna vloga vodje, a razlikovalni dejavnik je način, kako obravnavamo ljudi v zgodbi finančnega uspeha. Ta način povzroči razliko med tem, ali ljudje radi pridejo v službo, ali radi delajo za nas, se veselijo dela za nas, ali pa pridejo le zato, ker morajo in bodo odšli ob prvi naslednji priložnosti.

Način, kako obravnavamo ljudi v zgodbi finančnega uspeha, povzroči razliko med tem, ali ljudje radi pridejo v službo, ali radi delajo za nas, se veselijo dela za nas, ali pa pridejo le zato, ker morajo in bodo odšli ob prvi naslednji priložnosti.

To, kar govorim, bi bilo še 20 let nazaj slišano kot čista pravljica. Na (ne)srečo sodobnega časa, v katerem živimo (kjer manjkajo dobri kadri, kjer je treba investirati ogromno časa, denarja, izobraževanja, mentorstva v dobre ljudi) se vedno bolj zavedamo pomena tega, da človek ostane v podjetju. Da vrne v okolje vse bogastvo in potencial, ki ga ima v sebi. Zato smo kot vodje usmerjeni v razmišljanje, kako bi odkrili te njihove zaklade. Posledica odkritja in realizacije potencialov ljudi je vedno zaslužek, denar, a bistven je človek kot tak.

Ravno v časih, ko se borimo za vsak kakovosten kader, si še posebej želimo, da se človek dobro počuti, da pri nas raste in se razvija, da ostane z nami. Nista zgolj korenček in palica razloga da ljudje ostanejo. Razlog je odnos, ki ga imamo s tem človekom. Da ga vidimo kot nekoga, ki je lahko v stiski. Da mu takrat pridemo naproti. Da ga sprejmemo kot takega in mu nudimo varno okolje. To so osnovni pogoji, ki so potrebni za to, da lahko rečemo, da imamo na človeka usmerjeno podjetje.

 

Kateri so top karierni premiki v Sloveniji? Kaj se dogaja na področju iskanja talentov? Kako učinkovito voditi, sodelovati in komunicirati? Kako graditi dobre odnose in razvijati kompetence? Kako ponotranjiti agilni način razmišljanja? Prijavite se na Competo e-novice in bodite v stiku z aktualnim HR dogajanjem.

Odnosi v času razhoda

Razhod s sodelavcem je običajno precej čustveno zahtevno obdobje, ki ima velik vpliv na naš prihodnji odnos. Kadar ozavestimo dinamiko, ki se v tem času dogaja in se na pogovor dobro pripravimo, je verjetnost, da se bomo razšli v dobrem odnosu, veliko večja. Kako to doseči?

Kako posameznik (odpuščeni ali vodja na drugi strani) doživlja razhod?

V primerih razhoda delodajalca in delojemalca prihaja do psihološke bolečine. Gre za zapustitev odnosa. To običajno pomeni, da zapustitev doživljamo kot izgubo. Ljudje izgubo predelujemo z bolečino. To je temeljni razlog težav, ki jih imamo ljudje, ko prekinjamo odnose. Zato je tako težko komunicirati razhajanje, zato je težko prevzeti odgovornost, da razložimo človeku, zakaj se želimo z njim raziti. Bolečina se pojavlja tudi v situaciji, ko se zaposleni sami odločijo za razhod – mogoče tudi ne zaradi slabih izkušenj, ampak samo zato, ker je čas, da naredijo korak v svojem osebnem in poklicnem življenju. Kolikor se po eni strani veselimo novosti in smo v pričakovanju, toliko se na drugi strani ob razhodu soočamo z negotovostjo, morda strahom ali bolečino.

V takšnem trenutku je najpomembneje, da se zavedamo (tako mi kot tudi druga stran), da je to dejanje razhoda ne zgolj racionalno, ampak tudi čustveno.

Torej: če se zavedamo, da imamo morda opravka z negotovo, ranjeno osebo, se lahko na pogovor o razhodu bolje pripravimo in razmišljamo ne le o racionalnih argumentih, temveč tudi o čustvenih posledicah tega, da gremo narazen.

odpuščanje

Kako ohraniti dober odnos v času razhoda?

Ohranjati dobre odnose tudi z ljudmi, s katerimi se razhajamo, je izziv. Nenazadnje so naši sodelavci ljudje, ki imajo izkušnjo dela pri nas, tisti, ki potencialnim novim sodelavcem govorijo o tem, kako so se počutili pri nas in kako smo nenazadnje izpeljali razhod.

Soočenje z izgubo je nekaj, kar je v moderni družbi sicer tabu, ampak je del našega življenja.

Razhodi se dogajajo. So del našega življenja. Soočenje z izgubo je nekaj, kar je v moderni družbi sicer tabu, ampak je del našega življenja. Včasih sicer zaradi čustvene ranjenosti, negotovosti, bolečine, počnemo »neumnosti«. V izogib temu priporočam odkrit pogovor, kakorkoli obrabljeno se to sliši. Ne odkrit pogovor v smislu, da odkrito povemo, kaj si mislimo drug o drugem, ampak da odkrito govorimo o svojih občutkih ob tem, ko smo bili skupaj, ko smo ugotovili, da je čas, da gremo narazen in o občutkih, ko smo sredi razhoda. To je največja garancija, da bomo odnos ohranili tak, kot je in da ga ne bomo poslabšali.

Kako naj vodja sodelavcu preda novico o razhodu?

Izjemno zahtevno je na prijazen spoštljiv način podati novico o razhodu. Sam, ko sem bil v taki situaciji, sem takoj na začetku razgovora ugriznil v kislo jabolko. Mogoče smo na začetku pogovora v stiski, mogoče smo negotovi – priporočam, da to komuniciramo na podoben način: »Poglej, težko mi gre z jezika, ne vem, kje bi začel. Rad bi ti povedal, da gremo narazen.« In potem vdihnemo. Torej hitro, neposredno, kratko, jedrnato, brez pridevnikov, olepševanj – jasno sporočimo novico. Potem vdihnemo in damo tako sebi kot osebi na drugi strani čas, da se novica usede.

Novico o razhodu podamo hitro, neposredno, kratko, jedrnato, brez pridevnikov, olepševanj.

Seveda se bo takoj za tem pojavilo vprašanje »Zakaj moram proč, zakaj ste se tako odločili?« oziroma »Zakaj želiš oditi drugam?«. Tu je treba biti zelo dobro pripravljen. Če smo kot delodajalec sprejeli odločitev, da se poslovimo od človeka, je prav, da mu naštejemo nekaj argumentov, ki so povezani z delom, ki ga je opravljal, s cilji, ki jih (ni) dosegal ali pa , kar je danes še posebej pomembno, tudi z načinom, kako je dosegal te cilje.

Priporočam, da so stavki kratki, jedrnati, da se ne zapletamo, da znamo postavit piko, predvsem pa, da damo čas sogovorniku, da se s posameznimi deli naših argumentov seznani in sooči. Zakaj priporočam, da so stavki kratki? Zato, ker vsak poskus olepševanja pomeni, da imamo še en »izrastek«, na katerega se lahko nekdo obesi – bodisi s protiargumentom, z užaljenostjo ali z občutkom krivičnosti in tako naprej. Torej: pogovori o razhodu naj bodo kratki, jedrnati, argumentirani in racionalni. Kar pa ne pomeni, da ne pokažemo empatije do druge strani! Vsekakor je prav, da pokažemo razumevanje do tega, kako oseba sprejme to novico, kako se počuti ob njej in kako se obnaša. Prav je, da v ta del vključimo ogromno empatije, pozornosti, spoštljivosti, vse s ciljem, da ohranimo dober odnos.

 

Kateri so top karierni premiki v Sloveniji? Kaj se dogaja na področju iskanja talentov? Kako učinkovito voditi, sodelovati in komunicirati? Kako graditi dobre odnose in razvijati kompetence? Kako ponotranjiti agilni način razmišljanja? Prijavite se na Competo e-novice in bodite v stiku z aktualnim HR dogajanjem.

Delo med in po epidemiji v številkah: fokus HR strokovnjakov bo med drugim pomoč odpuščenim in pomoč timu, ki ostaja

Zbrali smo podatke različnih slovenskih in tujih raziskav o trenutnem stanju in napovedih dogajanja na področju dela.

SLOVENIJA

Večina delodajalcev brez sprememb pri zaposlovanju

V času od maja do avgusta večina delodajalcev ne načrtuje zmanjšanja števila zaposlenih – skoraj polovica sodelujočih v Competo raziskavi med HR strokovnjaki pravi, da bodo v tem času celo zaposlovali, odstotek pa je še višji, ko govorimo o letu 2021.

Kljub temu želijo biti HR strokovnjaki pripravljeni na potencialna odpuščanja, saj jih več kot polovica načrtuje pripravo načrta presežnih zaposlenih, velik delež pa tudi pomoč odpuščenim in pomoč timu, ki ostaja.

 

Zaskrbljenost za ohranitev delovnih mest pada

Število zaposlenih, ki jih skrbi za svoje delovno mesto, je od konca maja do začetka junija padlo za 7 % – prej je bilo zaskrbljenih 26 % ljudi, kasneje pa 19 %. Tudi odstotek tistih, ki so trenutno na čakanju, pada (iz 12 % konec maja na 8 % v začetku junija). Vir: Valicon

Še naprej najbolj iskani deficitarni poklici

Epidemija je najbolj prizadela gostinstvo, turizem, promet, trgovino, predelovalne dejavnosti. Največ brezposelnih oseb se je zaposlilo v gradbeništvu, predelovalnih dejavnostih ter trgovini, vzdrževanju in popravilu motornih vozil. V prihodnjega pol leta bodo najpogosteje iskani vojaki, prodajalci, varilci, zidarji in delavci za preprosta dela v predelovalnih dejavnostih.

V letu 2020 naj bi stopnja anketne brezposelnosti po napovedi UMARja porasla na 5,4 % najvišjo rast pa napoveduje IMF, in sicer 9,0 %. V letu 2021 naj bi sledilo zmanjšanje brezposelnosti na raven 5-6 %. Vir: ZRSZ

S pomanjkanjem kandidatov se srečuje manj delodajalcev

S pomanjkanjem ustreznih kandidatov za zaposlitev se je v preteklih šestih mesecih soočala slaba tretjina delodajalcev, v skupini velikih delodajalcev se jih je s tovrstnimi težavami srečevala dobra polovica.

Za prihodnjih 6 mesecev so delodajalci napovedali, da bodo iskali 22.200 delavcev. Delodajalci bodo predvidoma večinoma iskali delavce zaradi nadomeščanj (upokojitve, porodniški dopusti in dopusti za nego in varstvo otrok ipd.), v manjšem obsegu pa tudi za nova delovna mesta. Vir: ZRSZ

Delodajalec kot najbolj zaupanja vreden vir informacij

40 % sodelujočih v raziskavi, ki jo je izvedlo podjetje Mediade, je komunikacijo vodstva med epidemijo ocenilo z odlično oceno. Kar 66 % ljudi je med tri najbolj zaupanja vredne vire informacij glede prihodnosti umestilo formalne informacije delodajalca. Najvišjo povprečno oceno (4,0 na lestvici od 1 do 5) so sodelujoči pripisali posluhu vodje (šefa) za osebne okoliščine posameznika. Vir: Mediade

Leto ali manj za povrnitev poslovanja na raven pred epidemijo

Večina delodajalcev (40,1 %) ocenjuje, da bo za povrnitev poslovanja na raven iz obdobja pred epidemijo potrebno leto ali manj.

Večina delodajalcev (37,1 %) ocenjuje, da bi se, v primeru ponovitve epidemije in izvajanja podobnih ukrepov kot spomladi, njihovo poslovanje zmanjšalo v manjšem obsegu, medtem ko najpogosteje ocenjujejo, da bi zaposlenost ostala nespremenjena (43,5 %). Vir: ZRSZ

GLOBALNO

99% zaposlenih si želi vsaj enkrat v karieri delati od doma

Študija, ki jo je leta 2019 izvedlo podjetje Buffer, ugotavlja, da si 99 % sodelujočih želi vsaj enkrat v karieri imeti možnost dela na daljavo. Med tistimi, ki so že pred epidemijo delali na daljavo, jih je 84 % delo opravljalo od doma, 8 % v coworking prostorih in 4 % v kavarnah. Vir: Remoters.net

Podatki raziskave Global Workplace Analytics kažejo, da je redno delo od doma (med tistimi, ki niso samozaposleni), od leta 2005 naraslo za 173 %. Vir: Remoters.net

Da so delo na daljavo zaposleni vzeli za svoje, kažejo tudi podatki IBM-ove raziskave, ki ugotavlja, da si več kot 75 % ljudi želi z delom na daljavo vsaj občasno nadaljevati tudi po epidemiji. 54 % si jih želi, da bi delo na daljavo postalo njihov primaren način dela. Vir: IBM

Polovica Evropejcev se sooča s skrajšanim delovnim časom

Več kot četrtina vprašanih v EU v tem trenutku poroča o izgubi zaposlitve bodisi začasno (23 %) bodisi stalno (5 %) , pri čemer so najbolj prizadeti mladi moški. Polovica Evropejcev se pri delu sooča tudi s skrajšanim delovnim časom, zlasti v Romuniji, Italiji, Franciji, na Cipru in v Grčiji. Nordijske države so poročale o najmanj primerih skrajšanega delovnega časa. Vir: Eurofund

Največ novih zaposlitev v sektorju zdravstvo in socialno delo

McKinseyev model predvideva, da bodo največ novih zaposlitev ustvarili naslednji sektorji:

  • zdravstvo in socialno delo (do 4,5 milijona novih zaposlitev),
  • profesionalne, znanstvene in tehnične storitve (2,6 milijona novih zaposlitev) in
  • izobraževanje (2 milijona novih zaposlitev). Vir: McKinsey

Možnost dela od doma narašča z višino dohodka

Možnost dela od doma narašča z višino dohodka. Bogatejše (in prevladujoče severnejše) države kot so Danska, Nizozemska, Norveška, Švedska in Švica beležijo višji delež delovnih mest, ki se lahko izvajajo od doma, medtem ko države Južne Evrope beležijo nižje deleže takšnih delovnih mest. Prevlada delovnih mest, ki zahtevajo malo interakcije 1:1, ni nujno povezana z višino dohodka – pravzaprav je delovnih mest z malo interakcije največ v Srednji Evropi, kar je pripisati visokemu odstotku proizvodnih delovnih mest. Vir: Worldbank

 

Kateri so top karierni premiki v Sloveniji? Kaj se dogaja na področju iskanja talentov? Kako učinkovito voditi, sodelovati in komunicirati? Kako graditi dobre odnose in razvijati kompetence? Kako ponotranjiti agilni način razmišljanja? Prijavite se na Competo e-novice in bodite v stiku z aktualnim HR dogajanjem.

Dobra praksa – Prilagajanje na spremembe v družbi Enertec (Moja Elektrarna)

Peter Kumer, direktor, in Jasna Harih, vodja zaledne službe, Enertec (Moja Elektrarna)

Podjetje Enertec, d.o.o. vstopa na trg z blagovno znamko Moja elektrarna. Prinašamo dovršene in celovite energetske rešitve v kombinaciji izrabe sončne energije. Naš nastanek je odgovor na nov pristop k obravnavi izrabe obnovljivih virov energije. Energetsko neodvisnost želimo približati ljudem in jih navdušiti ter tako dvigniti kakovost življenja. In kakšni smo? Smo mladi, inovativni in okolju prijazni naravnani strokovnjaki iz različnih področij, ki stremimo k odzivnosti, strokovnosti, odgovornosti ter celovitim rešitvam. Smo dovršeni.

Ne tako dolgo nazaj smo pričeli doživljati večje in pripadajoče kompleksne nize preobrazb. Skoraj čez noč je bilo pisanje naše zgodbe preusmerjeno na pot, ki je nismo poznali. Ne, da sprememb kdaj prej ni bilo. Bile so v manjših obsegih, z nižjo stopnjo zahtevnosti in tudi časa za prilagoditve je bilo več. Čeprav si tako kot vsak zdrav posameznik kot organizacija želita razvoja ter rasti, se ob tako velikih mejnikih pojavijo vprašanja, dvomi ter tveganja. Naša ekipa je sestavljena iz posameznikov, ki so s svojo proaktivnostjo močno podkrepljeni in na ta način je drugačna zgodba lahko uspešno pričela svojo pot. Lastno zavedanje vsakega deležnika je odločitev kako naprej peljejo zgolj v eno smer, to je na skupno pot uspešnosti in učinkovitosti na kateri izbiramo pristope, ki bodo organizacijo in vsakega izmed nas popeljali še na višjo raven. In ti posamezniki niso tukaj po sreči, so skrbno izbrani, prav tako smo izbrani tudi mi iz njihove strani.

Vsi znotraj organizacije se dobro poznamo. Ni nas preveč, odnose lahko ohranjamo na osebnem nivoju vsak z vsakim. Vsakodnevno smo močno vpeti v odvisno sodelovanje in veriga vpenja vsak člen v organizaciji. Ta soodvisnost ustvarja dodatno povezanost, zvišuje odgovornost, povečuje čustvene vezi. Če nas kdo vpraša po čem smo prepoznavni iz tega vidika, kaj bi lahko izpostavili, kaj nas dela posebne – je odgovor ravno ta način delovanja. Smo toliko medsebojno prepleteni, da vsaka odsotnost prinaša bistveni primanjkljaj znotraj skupine. Lahko tudi rečemo, da je to »slaba« stran, na drugi strani pa je bistvena prednost saj se na poti skozi vse spremembe, uskladitve, vprašanja, izbire in odločanja posameznik čuti potrebnega in pomembnega za iskanje primernih rešitev in nosi v sebi zanesljivost ter skrb, da nalogo opravi takšno kot jo je oblikovano pred 1 letom, danes na drugačen način. Zaveda se, da nekaj kar je drugače prinaša boljše pogoje zanj, iz medsebojne povezanosti ter soodvisnosti pa izhaja, da je odgovoren do sebe in sodelavcev in posledično aktivno deluje v smeri boljšega jutri. Morebitni del upiranja spremembam izzveni.

Naše podjetje z zavedanjem, da to pričakuje od njegove ekipe že samo po sebi spremembam sledi in jih pozdravlja v največji meri. Veliko vlagamo v izobraževanja, usposabljanja in nadgradnje že osvojenih znanj ter veščin. Na tem področju sodelujemo tudi s Competom, ki nas podpira in usmerja v priložnosti za razvoj. Tako je organizacija lahko pripravljena na nove izzive, zazna spremembe z boljšo priložnostjo za prihodnost in se usmerja v tiste za katere je prepričana, da jo bodo nadgradile. Enako deluje navzven. Na pot izzivov stopa z zaledjem kompetentnih  posameznikov, ki so vanjo že stopili z željo po spremembi. Večkrat slišimo pri pogovorih v fazi spoznavanj, da želijo več, več izzivov, dinamike – kar pa pomeni začetek rešitev novim prilagoditvam.

Svet HR – moč in odgovornost, da spreminjamo prihodnost dela in organizacij

Pogovor z Barbko Rupar, vodjo kadrovske službe Polycom Škofja Loka

Kako v zadnjih dveh letih v družbi skrbite za ohranjanje dobrih odnosov med zaposlenimi? Kakšna je pri tem vaša vloga, vloga vrhnjega vodstva ter ostalih vodij na vseh ravneh organizacije?

V podjetju Polycom Škofja Loka smo leta 2021 sprejeli vizijo 2021–2025, v kateri smo kot enega ključnih ciljev zapisali, da želimo postati najboljši zaposlovalec v panogi komponent na Gorenjskem in Belokranjskem, kjer imamo svoji enoti. Načrtno in na vseh ravneh organizacije se trudimo ustvarjati spodbudno okolje za sodelavce. Že dolga leta je moto podjetja »Blizu ljudem in usmerjeni v prihodnost«, zdaj ga želimo še bolj poudariti. Zavedamo se, da so zaposleni ključni del Polycoma in samo z najboljšim, usposobljenim in motiviranim kadrom lahko uresničujemo strateške cilje in vizijo.

Prepričani smo, da so osnova za takšno klimo v podjetju, ki si jo vsi želimo, usklajena pričakovanja med sodelavci, vodstvom in lastniki. Da smo na pravi poti, kažejo tudi podatki, saj so rezultati merjenj organizacijske klime zelo dobri.

Ključno je, da se vsi zaposleni zavedamo naših ciljev in vrednot. Vodje smo zgled ostalim sodelavcem, zato je ključnega pomena, da se v prvi vrsti mi poistovetimo z našo vizijo in na ta način usmerjamo tudi ostale.

Stremimo k temu, da vsi v podjetju znamo objektivno ocenjevati lastne zmožnosti dela in jih usklajevati z zmožnostmi sodelavcev. Zagovarjamo, da mora vsak delo opravljati odgovorno, vodje morajo zagotavljati, da zaposleni razumejo, kaj se od njih pričakuje. Podjetje pa mora zagotoviti, da je delovno okolje varno (varnost in zdravje pri delu, politika ničelne tolerance do mobinga itn.), spodbudno, da posamezniku omogoča rast in razvoj, da se na delovnem mestu počuti koristno in vidi svoj prispevek pri uspehu podjetja. Zaposlitev mora sodelavcem omogočiti tudi ustrezno kakovostno ter aktivno življenje v prostem času.

Odnose gradimo na odprti komunikaciji, kar velja za vse zaposlene, od vrhnjega vodstva navzdol. Veliko pozornost namenjamo izobraževanjem vodij, da pridobivajo ustrezne kompetence za vodenje. Oblikovali smo transparenten model nagrajevanj zaposlenih, ko vsak vodja na podlagi dosežkov nekega zaposlenega v določenem obdobju lahko predlaga posebno stimulacijo zanj za določeno obdobje. Pravila so znana v naprej, sodelavci na oddelku pa tako točno vedo, kdo in zakaj je deležen stimulacije. Ta sistem preprečuje morebitno slabo voljo med zaposlenimi zaradi stimulacij, predvsem pa je motivacijski element.

Morebitna nesoglasja med sodelavci podjetje tolerira do mere, ko se ta nesoglasja rešujejo, saj je vsak konflikt namenjen vzpostavitvi novega, boljšega ravnotežja. Ne toleriramo pa jih, če se ne rešujejo, kajti s tem uničujemo vzdušje v ekipi.

Cilj vodstva, vodij in kadrovske službe je, da zaposleni zasedajo tista delovna mesta, ki jim omogočajo uresničitev vsega potenciala. To zaposlenim da elan in krepi dobro vzdušje v ekipah. Želje in cilje spremljamo in določamo na podlagi rednih razgovorov.

Vzpostavljamo tudi sistem kariernih načrtov, trenutno še za ključne kadre, postopoma jih bomo razširili na vse zaposlene.

Že dalj časa pa imamo v Polycomu oblikovano matriko znanj in veščin – vsak zaposleni točno ve, katera znanja so potrebna na določenem delovnem mestu, kar je tudi osnova za napredovanja, seveda v skladu s potrebami podjetja. S tem sodelavce motiviramo tudi za izobraževanja in usposabljanja, ki imajo pri nas pomembno mesto, temu namenjamo tudi veliko denarja.

Posebej veliko pozornost namenjamo mladim. Res odličen učinek je imel projekt, v okviru katerega so mladi talenti pod vodstvom mentorjev raziskovali možnosti izboljšav v podjetju, s čimer smo spodbudili njihovo vpletenost v podjetje, povečali pripadnost in tudi večjo medoddelčno povezanost, saj so bile ekipe sestavljene iz posameznikov različnih strok. Projekte, ki so jih pripravili, tudi izvajamo v takšni ali drugačni obliki.

Tudi mentorstvu in na sploh delu z mladimi (in drugimi), ki na novo prihajajo v podjetje, posvečamo veliko pozornost, da je njihova izkušnja ob vstopu na novo delovno mesto čim manj stresna.

 Še nekaj ugodnosti, ki jih nudimo zaposlenim:

 

Danes brez hitrega in učinkovitega prilagajanja na spremembe tudi v delovnih okoljih ne gre. Kako lahko podjetja ustvarjajo in razvijajo kulturo dobrega usklajevanja s spremembami – vaše mnenje?

To lahko dosežejo z jasnimi cilji, z odprto komunikacijo in z medsebojnim spoštovanjem in zaupanjem. Zaposleni morajo biti tudi opolnomočeni in se hkrati te opolnomočenosti tudi zavedati. Samo če zaupajo vase in če vedo, da jim vodje in vodstvo zaupa, so lahko odprti za spremembe. Ob tem pa morajo tudi čutiti podporo nadrejenih, v smislu, da nas napak ni strah, moramo jih pa takoj priznati ter na ta način omejiti škodo, in se iz njih česa naučiti. Takšen pristop odpira tudi vrata inovacijam in izboljšavam. Odprta komunikacija je pri vsem tem ključnega pomena.

Katere korake ste v tej smeri (prilagajanja na spremembe) v vaši organizaciji že naredili in katere morda predvidevate v bližnji prihodnosti?

Trenutno izvajamo 30 strateških projektov, pri katerih smo definirali vodje projektov. Vsi projekti so izdelani po SMART metodi, kar pomeni, da so cilji specifični, merljivi, dosegljivi, realistični in časovno opredeljeni. Definirane imamo tudi člane tima in opredeljena finančna sredstva.

Komunikacija v podjetju poteka na različne načine tako na dnevnih, tedenskih, mesečnih sestankih z vodji, kot kvartalno, ko imamo organizirano srečanje vseh sodelavcev z direktorjem, obveščanje prek mailov, internega časnika Polyanec in neformalnih pogovorov.

Spoštovanje in zaupanje sta vrednoti, brez katerih bi podjetje težko dosegalo takšno rast, kot jo beležimo in na katero smo zelo ponosni.

Na vseh področjih so vedno možne izboljšave in k tem tudi stremimo. Trenutno veliko napora vlagamo tudi v delo z mladimi (še ne zaposlenimi).

Trg dela je danes izjemno dinamičen. Delodajalci se borijo, da bi v svoje vrste privabili najboljše kadre na trgu? Kako se v vaši družbi soočate z izzivi privabljanja ključnih kadrov? Po katerih kadrih imate največ potreb?

Okolje, iz katerega prihaja naše podjetje (Poljanska dolina na Gorenjskem), ima že tradicionalno eno najnižjih stopenj brezposelnosti v državi. Marca 2022 je zavod za zaposlovanje poročal o 2,4-odstotni stopnji v občini Gorenja vas – Poljane, na območju Škofje Loke 3,2-odstotni, v Sloveniji 6,2 odstotni.

K reševanju izziva pomanjkanja delavcev smo se lotili na različne načine. Kratkoročno se udeležujemo različnih sejmov, skrbimo za prisotnost na družbenih omrežjih, posebej na facebooku in linkedinu, aktivni smo v lokalnem okolju. Zavedamo se, da so naši zaposleni največji ambasadorji podjetja, zato nam je pomembno, da njim zagotavljamo spodbudno okolje. Velik pomen ima seveda tudi to, da kadre, ki so že v podjetju, zadržimo. V prvem odgovoru sem že izčrpno predstavila, na kakšne načine. Še dodatno pa je nujno poudariti, da vlagamo veliko napora in investicijskih sredstev v to, da spreminjamo proizvodna delovna mesta – na tem področju imamo trenutno tudi največ potreb po delavcih –, ki postajajo vse bolj zanimiva, manj fizično naporna. Postopoma namreč vključujemo avtonomne vozičke (AMR), kolaborativne robote, avtomatizacije proizvodnih linij pa so v Polycomu že tako in tako stalnica. Zaposleni bodo tako namesto prekladanja izdelkov te naprave upravljali in nadzorovali kakovost izdelkov, povečala se bo dodana vrednost proizvodnih delovnih mest, kar bo vodilo v dvig plač na teh mestih. Ker se delovne naloge zaposlenih spreminjajo, bomo spremenili tudi naziv delovnega mesta. Prepričani smo, da ga bodo zaposleni hitro našli in želimo ga poimenovati na njihov predlog. Naš cilj je, da do leta 2025 nobenemu zaposlenemu v proizvodnji na centralni lokaciji v Dobju ne bo več treba ročno prelagati izdelkov, ampak bo delo opravila digitalna oprema, ki jo bodo upravljali. Za vse to so seveda pomembne digitalne kompetence zaposlenih in na sploh digitalna kultura v podjetju, ki ji posvečamo veliko pozornosti.

Dolgoročno pa izziv pomanjkanja kadrov poskušamo reševati v prvi vrsti z delom z mladimi in skrbjo za njihov razvoj. To pomeni štipendiranje, omogočanje praktičnega dela, že od vzpostavitve vajeništva v Sloveniji, to je od leta 2017, sodelujemo v projektu in ga ocenjujemo kot zelo pozitivno zgodbo, saj v tem vidimo veliko prednost tako za podjetja kot tudi za vajence. Do zdaj smo imeli že pet vajencev. V našem podjetju imajo možnost za pridobitev kadrovske štipendije, prav tako jim lahko ponudimo pomoč pri učenju angleškega jezika in drugih strokovnih predmetih, če imajo pri učenju težave. Vpeti smo tudi v druge oblike povezovanja gospodarstva z izobraževalnimi ustanovami od najnižjih ravni do fakultet (sodelovanje pri pripravi zaključnih nalog, diplomske, magistrske in druge raziskovalne naloge …) sodelujemo v evropskih projektih (Erasmus) in se povezujemo s šolami na Hrvaškem.

Kakšna je danes vloga znamke delodajalca – vaš pogled?

Vloga znamke delodajalca seveda igra zelo pomembno vlogo. Veliko kandidatov, ki pridejo na zaposlitveni intervju, pove, da so se odločili za prijavo zaradi ugleda podjetja, nenehne rasti in vlaganja v razvoj.

Nas pa na tem področju še čaka nekaj dela. V prihodnje imamo namen tudi odpreti novo delovno mesto na področju marketinga – odnosi z javnostmi. Širšo javnost želimo odločneje opozoriti nase, na našo zgodbo, naš način dela, vzdušje v podjetju – čeprav smo v 38 letih obstoja postali veliko podjetje, lastnika na zaposlene gledata kot na širšo družino, kar se tudi občuti. Verjamemo, da so tehnologije, s katerimi se naši zaposleni srečujejo, so še dodatna vaba, ugotavljamo pa, da tudi nova sodobna in pametna proizvodno-poslovna stavba, ki smo jo zgradili pred nekaj leti, privablja kadre.

Ko zaposlujete nove sodelavce, kam usmerjate pozornost? Koliko so pri izboru novih ljudi pomembne kompetence in potenciali in koliko tehnični vidik (znanja in izkušnje kandidatov)?

Odvisno od delovnega mesta. Pri izbiri gre za preplet obojega. Potenciali so seveda ključni za razvoj posameznika. Večina kandidatov želi v določenem času napredovati oz. si pridobiti izkušnje tudi na drugem področju. V zadnjem času opažam, da si ljudje želimo novih izzivov, napredovanj v smislu razvoja, pridobitve dodatnega znanja. Za zaposlitev na delovnem mestu, kjer imamo trenutno potrebo, so znanje in izkušnje zelo pomembne. Nikakor pa ne smemo zanemariti kompetenc.

Kako pomembna je po vašem mnenju kognitivna raznolikost tudi pri samem procesu izbora novih sodelavcev?

Kognitivna raznolikost vedno bolj prihaja v ospredje. Timi, sestavljeni iz članov z različnimi kognitivnimi sposobnosti dosegajo boljše rezultate. V podjetju izvajamo DISK-analizo osebnostnega profila. S tem pridobimo vpogled v posameznikove osebnostne lastnosti, razmišljanje in delovanje. Če imamo izdelan osebnostni profil za celotno ekipo, lažje predvidimo njihovo kompatibilnost.

Ali morda merite izkušnjo kandidatov, s katerimi ste opravili razgovore?

Izkušnje kandidatov z razgovorom ne merimo, smo pa vedno veseli povratne informacije. Nekateri se takoj po razgovoru po elektronski pošti zahvalijo za povabilo na razgovor in tudi podajo mnenje o izkušnji. Tudi kandidati, ki prejmejo negativen odgovor, se zahvalijo za sporočilo, saj se pogosto dogaja, da jim podjetja, pri katerih niso uspešni s kandidaturo, ne sporočijo odločitve.

Kako lahko HRM funkcija postane še bolj strateška? Kdo je najprej za to odgovoren? Gre za proces ali odločitev – vaše izkušnje in pogled?

HRM je strateška funkcija in tega bi se morali zavedati v vsakem podjetju. Tukaj imam v mislih tako obvladovanje procesov kot upravljanje z vrednotami, skrb za organizacijsko kulturo in klimo v podjetju, prilagodljivost delovnih mest spremembam … Brez optimalnega števila kompetentnih oseb v podjetju podjetje ne bo dosegalo razvoja in želenih rezultatov. V prvi vrsti se mora tega zavedati HRM, pri čemer pa ja ključna podpora vodstva.

Na kakšen način lahko HR direktor/HRBP pomaga zgraditi novodobno organizacijo prihodnosti?

Z aktivnim sodelovanjem pri pripravi strategije podjetja, sledenje viziji in vrednotam podjetja, izobraževanje sodelavcev, skrb za kompetentnost zaposlenih.

Katere so po vašem mnenju ključne veščine in kompetence, ki jih danes potrebuje strateški kadrovski manager?

Zagotovo so to zmožnost prilagajanja in upravljanja s spremembami, pogajalske, organizacijske in vodstvene sposobnosti, komunikativnost, samoiniciativnost, odločnost, spoštljivost ter sposobnost poslušanja in tudi slišanja.

Kako poskrbite za lasten karierni razvoj in napredek?

Na eni strani bi izpostavila razvoj skozi sodelovanje in vodenje strateških projektov podjetja, na drugi strani pa seveda udeležba na različnih seminarjih, konferencah in pridobivanje certifikatov. Sem certificirana svetovalka za promocijo zdravja pri delu, certificirana strokovnjakinja za kadrovsko delo ter certifcirana trenerka za persolog osebnostni profil. Prebiranje strokovne literature, spletnih portalov in podobnih virov pa je tako ali tako del vsakdanjega življenja.

Katera literatura na temo HRM vas trenutno navdušuje? Lahko navedete 2 knjigi, morda podkaste ali bloge iz navedenega področja bi jih priporočili v branje/poslušanje vašim kolegom?

Omenila bi knjigo (R)Evolucija vodenja, avtorja Branka Žunca, ki velja za enega najbolj izkušenih in prepoznavnih poslovnih trenerjev, coachev in svetovalcev v Sloveniji in tudi v tujini. In morda še portal MyHRfuture, ki ponuja številne možnosti pridobivanja znanj in kompetenc s področja HR. Zanimivi so podkasti, ponujajo tečaje in tudi akademijo.

Vaše ključne prioritete za 2022-2023?

Zagotovo imeti prave ljudi na pravih delovnih mestih. Med projekti pa bi izpostavila razvoj kariernih možnosti posameznika, razvoj mladih in štipendistov ter usposabljanje zaposlenih in mentoriranje.

Pogled z vrha – Miha Žerko, predsednik uprave SRC

Miha Žerko, predsednik uprave SRC

Katera nova spoznanja so vam kot voditelju prinesli zadnji dve leti? Kaj so bili za vas v tem obdobju največji izzivi? Kaj si štejete kot največji uspeh?

Glavno spoznanje je, da smo ljudje socialna bitja, ne glede na to koliko introvertirani ali ekstrovertirani smo. Tehnologija nam sicer omogoča tudi kakovostno delo na daljavo, ampak pristen človeški stik je vseeno nujno potrebna sestavina za grajenje kulture in pripadnosti neki skupini. Za uspeh si štejem, da smo v zadnjih dveh letih v skupini SRC uspeli ohraniti dovolj močno povezanost, da nas je večina komaj čakala, da se spet začnemo bolj redno videvati. Kot uspeh si štejem tudi to, da smo uspeli ohraniti dovolj kakovostne odnose s ključnimi strankami, da smo tudi v oteženih razmerah delali naprej brez kakšnih večjih pretresov. Še več, v tem obdobju smo se z nekaterimi pogovarjali celo več in tako prišli do zanimivih novih projektov.

O čem kot prvi človek družbe SRC danes v odnosu do kulture podjetja in zaposlenih največ razmišljate in katera vprašanja si zastavljate?

Kultura podjetja se najbolj zrcali v vrednotah, ki jih v sebi nosijo zaposleni. Seveda se vsa podjetja trudimo poudarjati tiste vrednote, ki trgu sporočajo, da se z nami splača delat, ampak vsak človek je svet zase in težko je najti nabor univerzalnih vrednot s katerimi se bodo vsi v enaki meri strinjali. Osebno bi rad, da v SRCu delajo ljudje, ki se med seboj dobro razumejo, ki radi sodelujejo, vedo kaj od njih pričakujejo stranke in sodelavci in to poskušajo uresničiti. Poleg teh klasičnih, poslovnih vrednot, so mi posebej blizu še sproščenost in optimizem. Res bi rad, da bi nam uspelo ustvariti okolje, kjer ljudje lahko sproščeno in s pozitivnim pogledom na prihodnost ustvarjajo dobre rešitve za naše stranke. Če bi hotel, da nas nekdo opiše, bi si želel, da reče: »Hej, pri vas na SRCu imate pa res prijetno ekipo, ki vedo kaj delajo!.« To je seveda lažje napisat kot doseči, ampak trudimo se, da se gibljemo v tej smeri.

Vse bolj je jasno, da bo prihodnost dela v določeni meri hibridna. Katera znanja in kompetence potrebujejo voditelji, da bodo lahko uspešno vodili hibridne time in, da bodo tudi na daljavo znali ohranjati kulturo povezanosti – vaš pogled?

Hibridni timi bodo ostali in s tem ni nič narobe. Velikokrat imamo sredi dneva kakšne opravke, ki lahko postanejo logistična nočna mora, če ne smemo zapustiti delovnega mesta. Ta dodatna fleksibilnost je zelo koristno orodje pri lažjem obvladovanju dnevnih izzivov življenja, ki niso nujno povezani z delom. Seveda pod pogojem, da je delo na koncu vendarle kakovostno opravljeno. Ta model pa do neke mere terja večjo stopnjo zrelosti. Namreč, za delo na daljavo je zelo pomembno, da so cilji, oziroma naloge zelo natančno opredeljeni, saj je možnost različne interpretacije iste naloge veliko večja, če jo dobimo samo v pisni obliki brez ustnih navodil, ki jih »zastonj« dobimo kadar delamo skupaj v živo.

Za ohranjanje kulture in povezanosti pa se mi zdi, da je fizičen stik nujno potreben. To se je pri nas lepo pokazalo lansko leto, ko se je nekaj ljudi vrnilo na delo v pisarne, nekaj pa jih je še vedno delalo od doma. Med tema dvema skupinama so začele nastajati razlike in tudi nekatera trenja. Tisti, ki so v pisarno hodili vsak dan, so se čutili bolj zaslužne in bolj delavne, kot tisti, ki so še naprej delali od doma. Zato so nekateri odnosi začeli trpeti. Skratka, pri hibridnem načinu dela je težko zagotoviti pogoje, kjer se bodo vsi počutili, da so na istem, oziroma, da se nihče ne bo počutil, da je oškodovan v korist drugega.

Tudi za podjetje je lažje graditi pripadnost in kulturo okoli neke centralne točke, kar so v tem primeru prostori. Če pomislimo s katerimi ljudmi imamo najtesnejše odnose so to sosedje, sorodniki, sošolci in sodelavci. Torej ljudje s katerimi se redno videvamo in redno ohranjamo odnose. Vse te besede imajo predpono so, torej delamo nekaj skupaj. Če sodelavcu odvzamemo predpono so, nam ostane samo delavec in to se mi zdi bi bil končni rezultat, če bi vsi delali cel čas delali samo na daljavo. To je recimo danes platforma Upwork, kjer »delavci« na trgu ponujajo svoje storitve. Vse skupaj poteka zelo transakcijsko: naloga, cena, izvedba, plačilo, gremo naprej. Tu ni prostora za kulturo, so samo naloge in njihova izvedba. Tu se niti naročnik, niti izvajalec ne ukvarjata posebej z dobrobitjo ene in druge strani. Samo da je delo opravljeno in plačano. Ali ima nekdo bolnega otroka, težave s partnerjem, slab dan ali težave z neplačniki je povsem nepomembno. Osebno mi tak transakcijski odnos ne ustreza, niti si ne želim delat v takem podjetju. Zato je treba biti pri hibridnem modelu ekstremno pazljiv, da se ta človeška dimenzija, oziroma, ta “plemenski nagon” skupine, ne izgubi.

Ali v vaši organizaciji omogočate hibridni način dela oz. fleksibilno delo? V kolikor da, na kakšen način ste organizirani?

Hibriden način dela pri nas je že kar nekaj časa ustaljena praksa, v zadnjih dveh letih še toliko bolj. Pri tem smo precej pragmatični, saj en sam način ni primeren za vse. Predlani smo izvedli anketo, da bi videli koliko dni na teden bi si zaposleni želeli delati od doma. Odgovori so bili od 0 do 5, največ pa jih je izbralo 2 dneva. Vsak vodja skupine ima pooblastila, da organizira delo svoje skupine na tak način, da lahko najbolje delajo. Tako da jih poskušamo čim manj obremenjevati z rigidnimi pravili in birokracijo. Bolj pomembno je, da je delo dobro narejeno in da se sproti (dnevno) beleži kdo je doma in kdo v pisarni.

Vaš oče, Ivan Žerko, je leta 1987 ustanovil podjetje SRC. Po dobrih dvajsetih letih je vodenje v 2008 začel postopoma predajati vam. Podjetje ste dokončno prevzeli leta 2010. Kako zahteven je bil ta korak za vas – kakšni so bili občutki in kako ste se sami pripravili na ta velik in pomemben korak?

Ni bilo lahko, ampak danes mi ni žal. Začelo se je z gospodarsko krizo in enega najtežjih obdobij za naše podjetje, tako da časa za pripravo ni bilo. Zaradi tega sem se tudi vrnil iz Londona, kjer sem se trudil z vodenjem lastnega stratupa, ki sem ga na to na hitro zapustil, da sem se lahko popolnoma posvetil SRCu. Verjetno je ta gospodarska kriza ta prehod in prenos z ene generacije na drugo precej pospešila in delno tudi olajšala. Ni bilo časa na dolgo in široko razpredati o tem kako, kaj in kdaj. Bil je čas za akcijo. Šele kasneje je prišel čas za refleksijo.

Kakšen bi bil vaš nasvet voditelju družinskega podjetja, ki je (oz. morda še bo), tako kot vi, postal naslednik v družinskem podjetju?

Mogoče temu ne bi rekel nasveti, ampak bolj lastne izkušnje, preoblečene v nasvete.:)

Najprej se dokaži nekje drugje. Naredi nekaj sam, izven družinskega podjetja, da sam sebi dokažeš, da si sposoben tudi sam ustvarit nekaj dobrega, po možnosti v drugi državi. Ko prevzameš družinsko podjetje, se od tebe veliko pričakuje. Eni navijajo zate, drugi pa ravno nasprotno. In ti drugi ti zelo radi dajo vedet, da če se ne bi rodil v družinsko podjetje, iz tebe ne bi bilo nič in da si tega itak ne zaslužiš. Ravno zato je nujno, da že pred tem sam pri sebi razčistiš česa si sposoben, kaj si zaslužiš in česa ne.

  • Pri prevzemanju družinskega podjetja se lahko počutiš, kot da si ujet v zlati kletki. Na en način je to podjetje igralo pomembno vlogo v tvojem življenju od malih nog, ti načeloma omogočilo kakovostno življenje, kjer ti ni manjkalo ničesar. A vseeno je to zgodba tvojih staršev in kot mlad človek seveda čutiš odpor do tega, da je del tvoje prihodnosti na nek način že določen. Tudi zato je pomembno, da še pred prevzemom podjetja močno razmisliš ali si pripravljen velik del svojega življenja posvetiti nadaljevanju te zgodbe.
  • Ko prevzameš podjetje, se mora prejšnja generacija umakniti iz procesov odločanja. Poznam kar nekaj primerov družinskih podjetij, ko se je prejšnja generacija po predaji oblasti še vedno vmešavala v odločitve nove generacije in jim s tem še otežila prevzem podjetja. Ta odločitev je verjetno najtežja za tiste, ki predajajo, saj gre podjetje kar naenkrat v roke manj izkušene, manj poznane in znotraj podjetja manj priznane osebe, ki seveda počne tudi napake. Za povrh pa je še tvoje meso in kri. Cel vrtiljak občutkov, ki terja mnogo samodiscipline, da se izpelje do konca.
  • Postavi si svojo ekipo, vendar ohrani vsaj en del stare. To je zopet naporno delo, saj kot začetnik še nimaš dovolj izkušenj, da bi učinkovito ločeval med zavezniki od sovražniki. Jaz sem imel srečo, da mi je nekdo v očetovi stari gardi močno pomagal prevzeti to breme in me precej uspešno ščitil, da nisem delal prehudih napak, ter na koncu uspel zgraditi ekipo, s katero mi je res delati v čast in veselje. Ampak do tega se ne pride čez noč. Ta proces je trajal skoraj desetletje in vmes je bilo storjenih mnogo napak (oziroma se je pridobilo ogromno izkušenj J)
  • Ne zaposluj prijateljev, če jih nisi pripravljen izgubit.
  • Verjemi notranjemu občutku. Če imaš pri neki osebi slab občutek, je to verjetno z razlogom, samo ne poznaš ga še.
  • Ko boš čez nekaj let pogledal nazaj in boste s prejšnjo generacijo ugotovili, da vam je prenos vodenja uspel, bo to eden najtoplejših občutkov, ki bodo družino še bolj povezali.

S katerimi ukrepi in aktivnostmi skrbite za čim bolj učinkovito prilagajanje na spremembe  tako zaposlenih kot tudi same organizacije?

Ker smo IT podjetje, se naš svet neprestano spreminja, kar pomeni, da smo se primorani neprestano učiti. V 35ih letih smo zamenjali že ogromno načinov dela. Šli smo iz malega podjetja v ogromno, nato spet v malo manjše in spet nazaj v rastoče. Pogosto uporabljamo zunanje strokovnjake, ki nam prek delavnic ali tudi s samim sodelovanjem na projektih prenašajo znanje in izkušnje. Uporabljamo tudi coache, imamo SRC Akademijo, razvijamo mentorstvo znotraj podjetja. Skrbimo za dovolj druženj izven strogih delovnih okvirjev. Si pa na tem področju želimo narediti še več in to smo tudi zapisali v našo strategijo za naslednjih 5 let.

V vaši družbe imate veliko različnih IT kadrov. Le ti danes sodijo med deficitarne kadre. Kako poskrbite za njihovo zadržanje in privabljanje?

Zdi se mi, da so človeku, da se dobro počuti pri delodajalcu, pomembne predvsem tri stvari:

  • da se pri delu strokovno razvija (da lahko počne zahtevne stvari, da lahko osvaja nova znanja in da mu/ji je delo na splošno zanimivo in ima smisel),
  • da ima s sodelavci dobre odnose (da skupaj rešujejo zahtevne naloge, se podpirajo in si pomagajo, ter se skupaj tudi tako jokajo kot smejijo),
  • da so za svoje delo primerno plačani (za kar učinkovito skrbi konkurenca)

Trudimo se predvsem s privabljanjem in vzgajanjem mladih kadrov. Sodelujemo s fakultetami, organiziramo delavnice, izobraževanja. Vse to z namenom, da pridemo v stik z mladimi, nadobudnimi ljudmi in jih povabimo, da svojo kariero začnejo pri nas. Vsako leto pri nas dela med 40 in 50 študentov. Večina jih po par letih odide in dobijo dobre službe drugje, tako v Sloveniji kot v tujini. Kakšno četrtino pa le uspemo prepričati, da se nam pridruži za daljši čas. Do novih kadrov prihajamo tudi prek priporočil obstoječih zaposlenih, kar se je ravno tako izkazalo za zelo dobro metodo.

Obdržati pa se jih trudimo s čim bolj intenzivnim delom na treh zgoraj omenjenih področjih. Odgovornost vodstva podjetja je, da nam uspe prepoznati in pripeljati posle, ki so zanimivi, rentabilni in imajo smisel.

Kakšen je pri tem pomen močne znamke delodajalca?

Verjetno je moč znamke podjetja na trgu dela ravno tako pomembna kot na trgu, kjer podjetje deluje. Zakonitosti so enake. Ugled si gradiš desetletja, izgubiš pa ga lahko čez noč. Zato temu posvečamo veliko pozornosti. Sicer je marketinški proračun za trženje naših izdelkov in storitev še vedno višji od tistega za privabljanje kadrov, ampak tudi tu se dogajajo tektonski premiki.

Kako bi si lahko HR v organizacijah pridobila večji strateški pomen? Ga v vaši družbi ima?

Trenutno se dogaja najboljša možna spodbuda za dvig  strateškega pomena kadrovske funkcije v podjetjih. Kronično pomanjkanje zaposlenih nas podjetja dobesedno sili v to, da smo se s kadri začeli ukvarjati strateško (če se dosedaj še nismo). Pri nas smo šli celo tako daleč, da smo vizijo SRCa za naslednjih 5 let definirali izključno čez prizmo zaposlenih. Želimo si postati prva izbira za drzne ITjevce, ki bi radi soustvarjali boljši svet. Vsi ostali cilji izhajajo iz tega. Če nam bo uspelo to doseči, bodo izpolnjeni tudi ostali cilji.

Kako ohranjate psiho-fizično kondicijo – vaš recept za tiste trenutke, ko je energija nekoliko nižja in ko imajo trenutni izzivi podobo neskončnosti?

Pravijo, da je šport najboljši antidepresiv, zato poskušam biti športno aktiven vsaj petkrat na teden. Kombiniram funkcionalno vadbo v centru VigorGround, tečem in kolesarim. Poleti in pozimi pa to kombiniram še s sezonskimi športi. Branje mi ravno tako predstavlja lepo sprostitev. Poslovnih knjig ne berem več tako pogosto, ker se mi zdi, da se zelo ponavljajo, v zadnjem času mi bolj odgovarja leposlovje. Zelo pomembno vlogo pa igrajo tudi moja žena Sara, prijatelji, sodelavci in družina. Res sem hvaležen, da mi je v teh dobrih 40ih letih okoli sebe uspelo zbrati toliko dobrih in zabavnih ljudi. Tako da tudi če imam slab dan, je vedno nekdo na voljo, ki ga uspe popravit:).

Kako poskrbite za osebno in karierno rast? Ste imeli (imate) ob sebi coacha oz. morda več njih?

S coachingom sem prvič prišel v stik že pred več kot 15 leti. In moram reči, da sem takrat osvojil nekaj spoznanj in tehnik, ki so mi od takrat naprej zelo koristile. To je trajalo nekaj časa, nato pa sem recimo da širil svoja obzorja prek učenja francoščine, pridobivanja certifikatov o poznavanju vina in igranja kitare. Med Covidom sem to delno opustil, sem pa zopet začel proces coachinga. Tokrat je ta proces veliko bolj individualen in poglobljen, tako da moram reči, da v tem procesu neznansko uživam. Hkrati pa je tudi zelo zahteven, saj s coachem skupaj odkrivava in se trudiva odpravljat moje največje pomanjkljivosti, strahove in dvome. Lahko bi rekel, da je to neke vrste mentalni dvoboj, kjer na koncu zmagava oba.

Ali si na vrhu resnično »sam«?

Obstajajo (redki) trenutki, ko se res lahko tako počutiš. Če se postavimo v čevlje mlade osebe, ki bo prevzela družinsko podjetje, lahko hitro pride do tega občutka. Kar naenkrat ne veš, kdo so tvoji pravi prijatelji, kdo je na tvoji strani in kdo ni, komu lahko zaupaš, kaj vse pričakujejo drugi od tebe in kaj pričakuješ sam.

Čas slej kot prej pokaže, kdo si želi tvojega prijateljstva in kdo ne. Hkrati tudi sam ugotoviš, kdo si to zasluži in kdo ne. Če imaš srečo, ti uspe najti še dobrega, ljubečega življenjskega sopotnika in nato je vse lažje. Občasno pa seveda še vedno pride do trenutkov, ko imaš občutek, da te le malokdo razume. Ravno pred kratkim se mi je zgodilo nekaj takega in čeprav je oče že 12 let v pokoju, sem bil zelo hvaležen, da sem se o tej temi lahko pogovoril z njim. Ne zato, da bi mi rešil problem, ampak zato, ker je on enkrat že šel čez to in me lahko samo on v popolnosti razume. To je eden tistih bombončkov, ki jih lahko prinese prenos družinskega podjetja na naslednjo generacijo. Verjamem, da imava zaradi tega z očetom bolj poglobljen in topel odnos, kot če se to ne bi zgodilo.

Katere tri poslovne knjige bi priporočili vašim kolegom?

Kot sem že rekel, poslovnih knjig v zadnjem času ne berem več tako pogosto. Ko sem bil ravno v procesu prevzemanja SRCa od očeta, mi je bila izjemno všeč avtobiografija J.Paul Gettyja z naslovom As I See It. Druga knjiga, ki ni poslovna, niti ni nova, pokaže pa kako lahko z dobrimi idejami in strastjo do dela premikamo gore, je The Fountainhead avtorice Ayn Rand. Vseeno lahko zaključim z eno bolj poslovno (ki je bila napisana celo v tem stoletju:)), Radical Markets avtorjev Eric Posner in Glen Weyl. Odpira zelo aktualno temo ali sta kapitalizem in demokracija primerna za nadaljnji razvoj našega sveta in družbe, ter kaj bi lahko bile alternative. Vseeno si ne morem pomagat, da ne bi omenil še ene knjige, ki ravno tako izziva naš pogled na svet. To je Factfulness avtorja Hans Roslinga.