Smisel življenja in dela so odnosi

Naši zaposleni v povprečju večino časa delajo dobro. A na sestankih s svojimi vodji se večino časa pogovarjajo o tem, kar je bilo slabo. V slovenski kulturi tako večina ljudi veliko časa dobro dela in se večino časa slabo počuti. Koga motivira tako delo? Kje naj človek v tem najde smisel? Če ne vidimo razloga za neko delo, če ne znamo najti globljega smisla v tem, kar delamo, če ne znamo tega povezat z globljim smislom dela za človeštvo, smo v resnih škripcih.

Smisel življenja, smisel dela – ista ali različna stvar?

Glede na to da je delo pomemben del naših življenj, se nam včasih zdi, da je smisel dela enak smislu življenja. Ampak vendarle bi kot psiholog in tudi kot Aleksander poudaril, da lahko gre za dve različni stvari in da bi bilo dobro, da gre za dve različni stvari. Smisel življenja je nekaj dosti bolj splošnega. Je nekaj, kar je globoko povezano z našim osnovnim bitjem človeka. Delo na drugi strani pa je pomemben del naših življenj, pa vendar delo ni vse. Zato je smisel dela podreden smislu življenja.

Dobro je, da je smisel, ki ga vidimo pri delu, povezan z našim globljim smislom. Iskanje smisla v povezovanju z ljudmi je možno pri razvoju zdravil, pri snovanju stikal, ki bodo milijonom ljudi lajšala prižiganje in ugašanje luči ali pa pri upravljanju velike skupine ljudi. Načini, kako živimo svoj smisel, so lahko zelo različni.

smisel dela in življenja dober partnerski odnos

Najgloblji smisel je skupen vsem: dober intimen partnerski odnos

Če bi velikemu številu ljudi zastavili vprašanje, kaj je njihov smisel življenja, bi bili presenečeni. Prišli bi namreč do nekaterih skupnih imenovalcev, ki pa jih poimenujemo na različne načine. Najdaljša longitudinalna raziskava sreče je pokazala, da je – ne glede na starost, socialno ekonomski status, starost, izobrazbo, raso – čisto na vrhu seznama dejavnikov, ki osmišljajo naše življenje, dober intimen partnerski odnos. Različni ljudje bi to različno poimenovali, ampak smisel življenja je – paradoksalno – nekje izven nas. Je v medosebnem odnosu. Ni niti v tebi, niti v meni, ampak v najinem občutku, da imava dober odnos.

Smisel življenja je – paradoksalno – nekje izven nas. Je v medosebnem odnosu.

Seveda imamo z različnimi ljudmi različno globoke oziroma intimne, profesionalne odnose in če prepoznamo v katerem koli svojem delovanju rezultat, ki prispeva k temu smislu, nas to polni. Od tega, da smo šli v trgovino in smo se nasmehnili prodajalcu, prodajalki, do tega, da nam je otrok stekel v naročje, do tega da smo spoznali človeka svojega življenja, vse to je učinkovito upravljanje medosebnih odnosov. To je prvo velikansko področje. Drugo pa je seveda osmišljanje odnosa do sebe.

Odnos do sebe

Odnos do sebe pomeni imeti rad sebe, se ceniti, spoštovati, se počutiti dobro v svoji koži. Bit v miru sam s sabo. Žal na ta smisel v moderni potrošniški družbi prepogosto pozabljamo, saj nas informacije in tehnologija (predvsem telefoni) prisilijo, da vanje prenesemo vso svojo pozornost vsak prost trenutek. To nam onemogoča, da bi bili v stiku s sabo. Poslušamo podcaste, se izobražujemo, hočemo biti v stiku z ljudmi, hočemo vedeti, kaj se dogaja. Ampak tistega kakovostnega čas na avtobusni postaji, ki je bil včasih namenjen temu, da si bil s sabo, s svojimi mislimi, da si razmišljal o tem, kaj boš počel, česa te je groza, česa se veseliš, v kaj dvomiš, tega časa zase praktično moderen človek nima več. Temu pravim, da živimo izven sebe. In seveda poskušamo potem izven sebe osmišljat napačne stvari: kaj imamo, kaj gledamo, kaj posedujemo in tako naprej. Tukaj ima veliko ljudi resne težave z iskanjem smisla, ki bi ga našli, če bi bili globoko zazrti vase ali v medosebne odnose.

smisel življenja dela odnos do sebe

Žal to, kako blizu smisla odnosa do sebe smo, testiramo samo preko občutka trenutnega ugodja in zadovoljstva. Torej: če sem nekaj naredil, ali sem takoj začutil ugodje? Potrošniška družba nas odvrača od dolgoročnih zadovoljstev. »Imej se dobro tukaj in zdaj, poskrbi zase tukaj in zdaj, uživaj trenutek,…« – dejansko se tako zlorablja koncept biti prisoten v trenutku. Čuječnost je dober primer zlorabe. V osnovi je čuječnost fantastična veščina – ozaveščati trenutno počutje, trenutno razmišljanje, polno doživeti trenutek v vseh čutilih. Zloraba se zgodi, ko se pustimo prepričati, da se moramo v tem trenutku dobro počutiti. Ko verjamemo, da lahko trenutno slabo počutje rešimo s tem, da kupimo to ali ono, da si zagotovimo karkoli že, samo da se bomo dobro počutili. Takšni nakupi so samo »zadetki« za tisti trenutek, nimajo pa nobene zveze z dolgoročnim smislom, s srečo, z zadovoljstvom. Vse to vodi vodi v izgubo duševnega miru.

Lahko ima trpljenje smisel?

Tudi če verjamemo, da pot do radosti in zadovoljstva vodi skozi trpljenje, mora to trpljenje imeti smisel. Ko si prizadevam rešiti nalogo ali izziv s stranko, ko si prizadevam ponovno vzpostaviti dober odnos z otrokom, ko v cilju teh dejanj vidim smisel, potem mi ni težko delati. Potem lahko živim sam s sabo. Na srečo je življenje dovolj kompleksno, da nam ves čas ponuja nove izzive. In če v teh izzivih vidimo smisel, bomo živeli polno življenje. Če pa vidimo prekletstvo in zaroto, nepravičnost sveta do nas, bomo izgubili bitko z iskanjem smisla življenja. In jasno je, kam želi potrošniška družba usmeriti naše razmišljanje.

Smisel in generacije – smo res različni?

Odgovor na to vprašanje najbolje ponazorim s primerjavo. Za približno 7,5 milijard ljudi na svetu za kakovostno prehranjenost potrebuje približno 2000 kalorij na dan. To je povprečje, optimalna količina kalorij, ki naj bi jih dobil posameznik na dan. Kaj pa si mi znotraj teh kalorij zaželimo za obrok in kakšen je naš najljubši način, na katerega bi jedli, pa je odvisno od kulture, od človeka, od priložnosti, od možnosti in tako naprej.

V psihološko antropoloških študijah vidim, da se človeštvo v zadnjih 10 tisoč letih ni bistveno spremenilo. Dejansko so evolucijske prilagoditve, ki smo jih razvili za  uspešno upravljanje medosebnih odnosov, v uporabi še danes. Samo način, kako vzpostavljamo in vzdržujemo dobre medosebne odnose, način, kako pridemo do sebe, je drugačen. Način je odvisen od časa, kultur, generacije in od posameznika. Naloga je vedno ista, le pot je drugačna.

smisel dela življenja generacije

Pogoj za dobro sobivanje: ne sodi

Da lahko v tej svoji različnosti sobivamo, potrebujemo strpnost, medsebojno spoštovanje, sprejemanje, ključna pa je ta, da ne sodimo. Da ne sodimo preko svojega prav. Da se globoko v sebi zavedamo, da moj način ni nujno tvoj način. Da se zavedamo, da moj pogled ni nujno tvoj pogled. Da dopuščamo možnosti in kreiranje prostora, v katerem si ti lahko ti – seveda v skladu z dogovorom družbe, podjetja, para o tem, kaj je cilj. Če ne sodimo in če dopuščamo različne možnosti, lahko veliko bolj kakovostno sobivamo.

Vodenje = osmišljanje ali kakšna je vloga vodje pri osmišljanju dela ekipe?

Vloga vodje pri osmišljanju je ključna. Danes so faze delovnih procesov tako specifične, da jih opravljajo ljudje z različnimi poklici in ozadji. In v tem procesu dostikrat nismo sposobni videti sveta drugega človeka. Najprej je tu nekdo, ki razvija produkt, potem nekdo, ki ga potem tehnično dodela, pa nekdo, ki ga trži in nekdo, ki ga prodaja, ter nekdo, ki ga servisira… Vsi ti ljudje sodelujejo na poti enega samega izdelka. Ta pot je v različnih fazah tako zelo različna, da lahko, če sodim druge ljudi pri njihovem delu, pridem do točke, ko imam občutek, da samo jaz delam. Vodja, ki je sposoben vsem vpletenim ljudem osmislit življenjsko pot izdelka ali storitve, ki vsem pokaže njihovo mesto na tej poti, je vrhunski vodja. Da ljudje razumejo svojo vlogo v procesu, ki je del celotnega cikla. Nič boljši, nič slabši, ampak integrativni del procesa.

Naši ljudje ne izgorevajo, ker veliko delajo. Ljudje izgorevajo, ker ne vidijo smisla v tem, kar delajo. Ker se ne morejo poenotit z nalogo, ki jo imajo. Ker se ne poistovetijo z vedenjem, ki ga opravljajo in ki je zahtevno. Smiseln cilj je tisti cilj, ki je dosegljiv in pri katerem vemo, kako pomembna je naša vloga za njegovo doseganje.

 

 

Kateri so top karierni premiki v Sloveniji? Kaj se dogaja na področju iskanja talentov? Kako učinkovito voditi, sodelovati in komunicirati? Kako graditi dobre odnose in razvijati kompetence? Kako ponotranjiti agilni način razmišljanja? Prijavite se na Competo e-novice in bodite v stiku z aktualnim HR dogajanjem.

Zaposlili ste tujca. Kaj pa njegov (tuji) partner?

Že več mesecev neuspešno iščete osebo za pomembno funkcijo v podjetju, a na slovenskem trgu nikakor ne najdete ustreznega kandidata. Poizkusili ste že vse mogoče, a videti je, da takega človeka v Sloveniji preprosto ni. Začnete se ozirati preko slovenskih meja, kjer se naenkrat odpre večji bazen, nemalokrat tudi višja finančna pričakovanja. Pa vendar vam uspe najti točno tako osebo, kot jo iščete in jo s ponudbo prepričati, da se preseli v Slovenijo.

Morda je ta oseba tujec, ki ga mami umirjenost in zelenost slovenskega okolja. Morda Slovenec, ki se je v tujino pred leti preselil z željo po širini, novih znanjih in boljših kariernih priložnostnih in se želi sedaj vrniti in pridobljeno znanje unovčiti v domovini.

Ta kandidat nekega dne pride domov in svojemu partnerju začne vzhičeno razlagati o odlični priložnosti, ki se mu je ponudila. Partner zavzeto in navdušeno posluša, se veseli zanj… Dokler ne izve, da gre za priložnost v tuji državi. Morda celo drugi celini. Sledi rahel šok. Misel na selitev se zazdi zastrašujoča in v tistem trenutku partner ostane brez besed. Kaj to pomeni zanj? Tukaj se počuti dobro, je strokovnjak na svojem področju in ima dobro službo ter socialno omrežje. Sedaj pa bo moral vse pustiti, da bosta s partnerjem lahko ostala skupaj. Morda ni prvič, da je partner dobil ponudbo v tujini in je bil on tisti, ki se je moral prilagoditi. Kaj pa njegova kariera?

zaposlitev tujca

Selitev in nova kariera

Ko se oseba prvič sooči z iskanjem zaposlitve v tuji državi, se pojavi nemalo vprašanj. Kje bo sploh priložnost zame? Kako velik je trg? Kakšna podjetja obstajajo? Kakšna je njihova kultura? Ali imam na svojem področju dela sploh priložnost za redno zaposlitev kot tujec? Ali moram spremeniti področje dela, da bi se lahko ustrezno prilagodil situaciji? Kako in kje začeti navezovati stike? Bom moral ostati doma, odpreti svoje podjetje?

Nekdo ob tem nima večjih težav in se brez večjih težav znajde, drugemu se bo ob iskanju odgovorov na ta vprašanja hitro zazdi, da  je naloga enostavno prezahtevna in preveč kompleksna, da bi se z njo lahko uspešno soočil. Z občutkom nemoči njegovo nezadovoljstvo narašča, odnos med partnerjema se začne krhati. Namesto aktivnega pristopa obupa in se vda v situacijo. Pojavi se dvom, ali je bila odločitev za selitev v tujino res prava.

zaposlovanje tujcev my career in slovenia

Izzivi pri iskanju dela v tuji državi

Nadaljevanje kariere v tuji državi je proces, ki vključuje raznolike vidike – od spoznavanja kulture države in specifik tamkajšnjega trga dela, grajenja socialne mreže, kar lahko od posameznika zahteva ogromno časa. Zato je ključno, da ima oseba na voljo nekoga, ki mu lahko ponudi informacije iz prve roke, ga usmeri v razmišljanju in k pravim priložnostim.

Podjetje Outfit7, ki v svojo ekipo v Sloveniji povabi na leto več deset tujcev, je uspešnost njihovih partnerjev pri vključevanja na slovenski trg dela zaznalo kot ključno za popolno integracijo novozaposlenega v slovensko okolje in njihovo zadovoljstvo z delom v podjetju. Zato so partnerjem tujih zaposlenih ponudili možnost vključitve v program »My Career in Slovenia«, ki naslavlja vse izzive iskanja zaposlitve v novem okolju:

  • spoznavanje slovenske kulture in specifik trga dela (kje kot tujec najti priložnosti za delo v Sloveniji, kakšno je povpraševanje),
  • personal branding in mreženje (na kakšen način se predstaviti potencialnim delodajalcem, na kaj biti pozoren in kako ter kje kot tujec navezati nove stike),
  • priprava na zaposlitveni razgovor (kaj so najpogostejša vprašanja, ki jih lahko pričakujemo in kako se nanje dobro pripraviti)
  • aktivno iskanje priložnosti (strategije iskanja zaposlitve, akcijski načrt, povezovanje s potencialnimi delodajalci in informacije o tem, kako odpreti lastno podjetje).

Program partnerje zaposlenih, ki so se preselili v Slovenijo, opolnomoči z informacijami o stanju na trgu dela, jim pomaga prepoznati prave priložnosti glede na njihovo področje dela in želje ter jih spodbudi k postavitvi kariernih ciljev, aktivnemu iskanju priložnosti in grajenju socialne mreže.

Podpora psihologa in svetovalca za iskanje in selekcijo

Posameznik, ki se je znašel v Sloveniji brez predhodne zaposlitve, se s celostno podporo psihologa in svetovalca na področju iskanja in selekcije hitreje umesti v slovensko okolje, prepozna prave priložnosti glede na svoje izkušnje, znanja in področje dela, se poveže s potencialnimi delodajalci oz. začne s samostojno aktivnostjo. Svetovalci v programu ga spodbujamo k proaktivnosti in zasledovanju mednarodne kariere, zato na selitev lažje gleda kot na priložnost in ne kot na situacijo, ki se ji ne more izogniti.

»Coming to Slovenia as a spouse of an already employed expatriate, I jumped into cold water. Thanks to the sustainable support of the Competo programme “My career in Slovenia”, I was quickly able to build my own business. As a freelancing content writer, I got lots of valuable information and rapidly expanded my local network.« Nadine Balazs, freelance content writer

Selitev je več kot novo stanovanje in urejanje dokumentacije

Pri zaposlovanju tujcev podjetja načeloma nudijo podporo pri urejanju dokumentacije, nemalokrat tudi pri iskanju namestitve. Selitev v tujo državo pa je veliko več kot le to. Pustiti svoje dosedanje življenje, bližnje in kariero in se podati v tujo državo neznanih priložnosti je tudi za najbolj pogumne in samozavestne lahko strašljivo. Podjetje, ki se zaveda, da zadovoljstvo in aktivnost partnerja vpliva tudi na dolgoročno zadovoljstvo zaposlenega, pa lahko z vključitvijo v karierni program za tujce kot je »My Career in Slovenia« poskrbi za uspešno sodelovanje.

Verjamem, da bodo take prakse tudi v Sloveniji vse pogostejše. Zagotovitev podpore tujemu partnerju pri selitvi v Slovenijo pa je lahko tudi eden od ključnih dejavnikov, ki strokovnjaka iz tujine, ki ga želite privabiti v svoj tim, prepriča za selitev v Slovenijo.

 

Kateri so top karierni premiki v Sloveniji? Kaj se dogaja na področju iskanja talentov? Kako učinkovito voditi, sodelovati in komunicirati? Kako graditi dobre odnose in razvijati kompetence? Kako ponotranjiti agilni način razmišljanja? Prijavite se na Competo e-novice in bodite v stiku z aktualnim HR dogajanjem.

Zakaj se bojimo multidisciplinarnosti?

Multidisciplinarnost je beseda, o kateri se veliko govori že zadnjih »n« let. Sploh ni več moderna, saj velja vsesplošno prepričanje, da je v današnjem svetu na nekaterih področjih nujna. Vendar v praksi ugotavljam, da redko zaposlimo multidisciplinarnega sodelavca, razen, če ga dobro poznamo.

Time in ekipe še sestavljamo multidisciplinarno, ko iščemo novega sodelavca pa se preveč podjetij omeji zgolj na specifična področja, ki jih iščejo pri novo zaposlenem. Pa vendar smo vsi imeli sodelavce, ki so bil iznajdljivi na številnih področjih in so znali povezovati. Kajne? Ponavadi so takšni sodelavci zelo cenjeni v obstoječih sistemih, težje pa menjajo zaposlitve.

Šola in multidisciplinarnost vsaka na svojem bregu

Tudi mene so že v otroštvu zanimala številna področja. Nisem vedel, kam bi šel v srednjo šolo, kaj šele kaj bi študiral. Tudi ko so mi svetovali pri testih za usmerjanje, so rekli: »Karkoli izberi, ne boš imel problemov.« Danes bi rekel hvala lepa, vendar se ne bi zadovoljil s takšnim strokovnim mnenjem.

Študijski sistem v mojih časih ni promoviral multidisciplinarnih študijev. Še tiste, ki so bili na voljo, so vsi gledali nekoliko postrani, ker študentje niso bili v ničemer potem zares dobri strokovnjaki. Fakultete so raje usposabljale nepismene strokovnjake brez vsakih veščin vodenja kot vsestranske in zvedave inženirje, ki bi znali svoje delo predstaviti širši javnosti in bi iskali uporabno vrednost znanstvenih raziskav. S stališča fakultet in študija je po mojem mnenju multidisciplinarnost ključen dejavnik pri povezavi znanosti z gospodarstvom, ki se izboljšuje, vendar je pri nas daleč od ravni v drugih državah, kot so na primer ZDA.

multidisciplinarnost je ključna za povezovanje z gospodarstvom

»Butaste« ideje?

Ker je stopnja strokovnosti posameznih področij že na izredno visokem nivoju, jo razen redkih specialistov običajni ljudje težko razumemo. V današnjem svetu je težko najti revolucionarno novo idejo. Moj pogled je, da ima večina novih prebojnih idej v 21. stoletju primes multidisciplinarnosti in je prav to tista siva cona, ki je še nismo dovolj izkoristili in nas lahko pelje na neznana področja.

Bom navedel zelo enostaven primer, ki ga vedno rad ponavljam. Ni vezan na revolucionarne ideje, je pa uporaben v vsakdanjem življenju. Z očetom sva oba elektroinženirja. Nekajkrat letno pripeljeta mama in žena v pogovore kakšno idejo, ki se nama zdi z očetom prav »butasta« in neuresničljiva. Kot tipična inženirja sva ju pogosto kar malo zaničljivo zavrnila. Vendar mi pogosto ta ideja ponoči ni dala miru (verjetno tudi zaradi užaljenosti ženskega dela) in sem jo vrtel po glavi. Veste, kako sem se sam butasto počutil, ko sem zjutraj potiho priznal obema, da bi se nekaj podobnega, kot sta predlagali, vendar dalo uresničiti? Ne na njun način, ampak dovolj blizu, da je postala ideja uporabna. Inženirji smo pogosto ujeti v dogmah, kaj je mogoče narediti in česa ne. In to ne velja samo za inžinirje. Potrebujemo sodelovanje, »butaste« ideje, da nam kravžljajo možgane in nas iz začaranega kroga vržejo v spiralo. To je eden ključnih gonil današnjega razvoja, ki nas dela uspešne. Tako podjetja kot posameznike.

Iščimo multidisciplinarnost tudi v življenjepisih

Zato toplo priporočam, da naslednjič, ko berete življenjepis, razmišljate tudi o multidisciplinarnosti. Kako je nekdo povezoval različna področja. Kako se bo lahko uspešno prilagajal novim dinamičnim razmeram na trgu, ki vas zagotovo čakajo. To, kar je dovolj dobro danes, čez nekaj let ne bo več. Cikli monetizacije in razvoja se obračajo vedno hitreje. Ne iščite samo nekoga, ki ustreza današnjim specifikacijam delovnega mesta, temveč nekoga, ki bo lahko prehajal med področji, osvajal potrebna nova znanja, povezoval ideje in pomagal podjetju slediti spirali in se ne vrteti v krogu. Na koncu koncev je to ceneje, saj je iskanje ter uvajanje novega sodelavca bistveno dražje kot razvoj obstoječih zaposlenih.

 

Kateri so top karierni premiki v Sloveniji? Kaj se dogaja na področju iskanja talentov? Kako učinkovito voditi, sodelovati in komunicirati? Kako graditi dobre odnose in razvijati kompetence? Kako ponotranjiti agilni način razmišljanja? Prijavite se na Competo e-novice in bodite v stiku z aktualnim HR dogajanjem.

Zavzetost zaposlenih: majhni triki za velik učinek

Nezadovoljstvo, slaba klima, rast števila bolniških odsotnosti… Veliki izzivi vsakega kadrovika, ki se na prvi pogled zdijo kot velik zalogaj (beri: ki zahtevajo velike investicije in ogromne projekte). Seveda je prav, če se teh izzivov lotimo na celosten način, a zavzetost zaposlenih lahko izboljšamo tudi če nimamo velikega budgeta in resursov: z malimi triki, ki imajo velik učinek.

Zavzetost zaposlenih in zdrav življenjski slog

Ko nivo bolniških odsotnosti zraste v oranžno ali rdečo cono, je čas za ukrepanje. Barbara Tavčar (body@work) in Katja Milovanovič (Iskra mehanizmi) sta se izziva lotili z vpeljavo telovadbe na delovno mesto. Vsi zaposleni dvakrat na teden po 10 minut v manjših skupinah (po oddelkih) telovadijo pod vodstvom usposobljenih vaditeljev, ki jim po potrebi pokažejo tudi individualne vaje za specifične težave.

»Dvakrat na teden po 10 minut« se res sliši kot zelo majhen trik, a tudi za uspeh takšnega projekta je potrebna dobra priprava. Kaj Barbara Tavčar in Katja Milovanovič prepoznavata kot ključne vsebinske točke, ki jih je potrebno razjasniti pred vpeljavo telovadbe na delovno mesto?

  1. Podpora vodstva. Pomembno je, da vodstvo da vidi povezavo med cilji projekta (manj bolniških odsotnosti, boljše počutje, večja zavzetost) in poslovnimi rezultati (manjši stroški, višja produktivnost).
  2. Telovadba je le del ozaveščanja o zdravem življenjskem slogu. Če projekt pričnemo z delavnicami, kjer se ljudje naučijo prepoznavat vzroke za bolečine in kako si pomagati, je učinek še večji in trajnejši, saj zaposleni ozavestijo, da so sami odgovorni za svoje zdravje ter da so edini, ki lahko na to res vplivajo.
  3. Namen telovadbe na delovnem mestu ni hujšanje – je to, da je nekdo na delovnem mestu bolj učinkovit in uspešen ter posledično bolj zadovoljen sam s sabo.
  4. Da telovadba ne ovira delovnega procesa, se je smiselno organizirati v manjše skupine (npr. 1 oddelek). Tako npr. tudi v proizvodnji ne pride do zastoja.
  5. Za telovadbo potrebujemo neprestano motivacijo. Tudi ko je sistem vpeljan že dlje časa, motivacije rado zmanjka. Zato z usposobljenimi posamezniki ali zunanjimi vaditelji lahko poskrbimo, da se nivo motivacije ohranja. A največji motivator ostaja izboljšano počutje ter tudi uho, ki prisluhne izzivom posameznika.

zavzetos zaposlenih lahko povečamo z majhnimi triki

Kako »prodati« idejo o takšnem projektu vodstvu?

Izkušnja podjetja Iskra Mehanizmi kaže, da je nivo bolniških odsotnosti po približno letu in pol telovadbe že padel. Videti pa je tudi druge učinke: zaposleni se na telovadbi zabavajo, izkoristijo jo za »mini team building«, za individualni posvet glede vaj, ki jih lahko delajo tudi doma in podobno. Tako zaposleni poročajo o boljšem počutju, posledično pa se je tudi klima v podjetju izboljšala.

Če zgornje pretvorimo v številke: koliko stane človek, ki je na bolniški? Ki je utrujen? Koliko pa tisti, ki je zavzet in učinkovit pri svojem delu?

Bolje diši, bolj smo zavzeti?

Predstavljajte si naslednjo situacijo: pred vami je pomemben sestanek in ko stopite v sejno sobo ste kar malo nervozni. Poleg tega je zrak v sobi slab, vaši sogovorniki pa vsi po malem zehajo in dremajo na stolih. Nič kaj prijetne okoliščine za pomemben sestanek. Zdaj pa si predstavljajte drugačno sceno: sejna soba je prezračena, v njej prijetno subtilno diši po citrusih, vaši poslušalci se ob vstopu v sobo muzajo in nasmihajo nenavadnemu vonju. V kateri situaciji bi raje bili?

Z aromaterapevtko Aljo Zadel smo na FOW zajtrku govorili o tem, kako na učinkovitost pri delu vplivajo vonjave. Eterična olja, ki jih v prostor razširimo s posebnimi difuzorji, imajo zelo različne pozitivne učinke na razpoloženje in produktivnost:

  • Evkaliptus je dober v boju proti virusom, a le v pravih količinah.
  • Črni poper dvigne koncentracijo in zmanjšuje tremo.
  • Citrusni vonji poživljajo, dvigujejo koncentracijo in vnašajo svežino.

Voh je kot čutilo najbližje limbičnemu sistemu v možganih, zato vonjave hitro zaznamo. Eterična olja tako hitro učinkujejo na razpoloženje, uporabljamo pa jih lahko v različne namene: proti anksioznosti, za umirjanje napetosti, za dvig koncentracije in podobno. Potrebujemo le dober difuzor in nasvet strokovnjaka o tem, koliko in kakšna eterična olja uporabiti v različnih situacijah. Eterična olja so namreč visoko koncentrirana in učinkujejo tudi, kadar jih ne zaznamo z vonjem – v možganih pa reakcija vseeno poteka.

Eterična olja že uporabljajo v nekaterih šolah in vrtcih (npr. za umiritev živahnih otrok, za koncentracijo pri pouku,…) pa tudi v domovih za ostarele. V Italiji in Franciji je praksa razširjena tudi v podjetjih. Tudi v Competu smo testirali difuzor in že v 14 dneh opazili ugodne učinke – atmosfera v naši sprejemnici, ki jo vsak dan prečka ogromno ljudi, je bolj sproščena in umirjena. Pomaga pa tudi pri preprečevanju viroz v obdobjih gripe in prehladov.

En sprehod na dan prežene zdravnika stran

Vse gostije našega aprilskega FOW zajtrka prisegajo na en preprost, a učinkovit vsakdanji »hack«: vsaj en sprehod na dan. Dodajo mu trenutke hvaležnosti, umirjanje pred spanjem in miselnost, da nekaj delam ne zato ker moram, ampak želim.

 

 

Kateri so top karierni premiki v Sloveniji? Kaj se dogaja na področju iskanja talentov? Kako učinkovito voditi, sodelovati in komunicirati? Kako graditi dobre odnose in razvijati kompetence? Kako ponotranjiti agilni način razmišljanja? Prijavite se na Competo e-novice in bodite v stiku z aktualnim HR dogajanjem.

Ocenjevalni center kot odskočna deska za razvoj kompetenc zaposlenih

Potenciali, potenciali, potenciali. V slovenskih podjetjih in organizacijah imamo nešteto skritih potencialov. Potencialov, ki bi lahko zasedali vodstvene pozicije. Potencialov, ki bi si lahko znotraj naših podjetij zastavljali visoke cilje in te tudi uspešno zasledovali. Potencialov, ki lahko razvijajo in uresničujejo našo poslovno strategijo. Pa potencialov, ki lahko razvijajo fantastične izdelke ali nudijo storitve najvišjih kakovosti.

Veliko govorimo o teh potencialih, a kdaj lahko z gotovostjo rečemo, da imajo naši zaposleni določen potencial? Ko spremljamo razvitost njihovih kompetenc. Slednje pa lahko učinkovito merimo s pomočjo ocenjevalnih centrov, ki so odskočna deska za razvoj kompetenc zaposlenih.

Zakaj je ocenjevalni center pomemben prvi korak pri razvoju zaposlenih?

Ocenjevalni center je način za ocenjevanje izraženosti kompetenc posameznikov, ki predstavlja celostno storitev prepoznavanja potencialov in merjenja razvitosti učinkovitih vedenj posameznikov. Je metoda, s pomočjo katere lahko prepoznamo potenciale posameznikov in ugotovimo, kako znajo te potenciale uporabiti v vsakodnevnih situacijah. Poteka kot dogodek, kjer udeleženci opravljajo različne interaktivne naloge in praktične izzive, ki simulirajo vsakodnevne situacije na delovnem mestu. Med opravljanjem nalog udeležence sistematično opazuje več usposobljenih ocenjevalcev, nad ocenami vedenja pa bdi strokovna ekipa psihologov. Udeležencem se na ocenjevalni center ni potrebno posebej pripravljati – namen je ugotoviti, kako razvite imajo trenutno kompetence in kako jih lahko v prihodnje še nadgradijo.

5 odgovorov, ki jih dobimo z ocenjevalnim centrom

  1. Kako izražene so določene kompetence pri naših zaposlenih?

  2. Pri katerih kompetencah je največji razkorak med obstoječim in želenim stanjem?

  3. Kakšne potenciale imajo naši zaposleni?

  4. Kako lahko zaposleni svoje potenciale še bolje razvijejo?

  5. Kateri izmed zaposlenih so najbolj primerni za vodje/interne coache/uvrstitev v bazen talentov…?

Kaj ocenjujemo in kako?

Prva informacija, ki jo potrebujemo, je, kdo so udeleženci ocenjevalnega centra in kakšen je cilj našega ocenjevalnega centra: npr. identificiranje bodočih vodij, prepoznavanje timskih vlog, izbor internih coachev … Sledi opredelitev kompetenčnega profila ocenjevanih zaposlenih: npr. kompetenčni profil vodje, internega coacha, mentorja, ključnega kadra, … Pri tem se osredotočamo na mehke kompetence in upoštevamo vizijo podjetja. Želimo si namreč prepoznati kompetence, ki bodo pomembne v prihodnosti, zato je informacija o tem, kaj si želi podjetje doseči in kakšen je namen/cilj ocenjevanja zaposlenih zelo pomembna. Na podlagi »idealnega« kompetenčnega profila načrtujemo praktične naloge, ki nam omogočajo opazovanje in oceno vedenj, značilnih za izbrane kompetence.

Pa začnimo: psihološko testiranje

Temelj kakovostnega ocenjevalnega centra je izvedba psihološkega testiranja. V njem uporabimo sklop standardiziranih osebnostnih vprašalnikov, s pomočjo katerih pridobimo informacije za oblikovanje osebnostnih profilov posameznikov. Nato se ekipa vsevednih psihologov (da te besede tipka del te ekipe je zgolj naključje 🙂 ) poglobi v profile bodočih udeležencev ocenjevalnega centra. Rezultati testiranja nam povedo, kakšen potencial ima posameznik za razvoj izbranih kompetenc.

psihološko testiranje je del ocenjevalnega centra

Dan D: ocenjevalni center

Ocenjevalnemu centru na Competu rečemo tudi razvojno – ocenjevalni dan. Udeleženci cca. 6 – 8 ur (z odmori) rešujejo praktične naloge, ki so oblikovane z namenom spremljanja izraženosti izbranih kompetenc v njihovih vedenjih. Pri izvedbi razvojno – ocenjevalnega dne se aktiviramo vsi »Competki« – vsi smo se usposobili za bodisi ocenjevanje vedenj ali pa igranje vlog v različnih nalogah. Ker nas je opazovalcev več, sta veljavnost in zanesljivost ocen višji. V praksi je ocenjevanje videti tako, da med reševanjem izzivov sistematično opazujemo kandidate in s pomočjo ocenjevalne matrike ocenjujemo prisotnost vedenj, ki so značilna za posamezno kompetenco. Naše »poker face« se ob tem lahko primerjajo z največjimi svetovnimi pokeraši.

Rezultat: razvojna analiza za vsakega udeleženca

S pomočjo osebnostnih profilov in ocen vedenj na razvojno – ocenjevalnem dnevu naša ekipa psihologov izdela poglobljeno razvojno analizo. Analiza temelji na oceni psiholoških potencialov in trenutne izraženosti izbranih kompetenc v vedenjih udeležencev. O rezultatih se individualno pogovorimo z vsakim udeležencem, kjer številke in grafe pretvorimo v razumljiv jezik, odgovarjamo na vprašanja in svetujemo, kako razviti določene kompetence. Zadnje dejanje ocenjevalnega centra so združena individualna priporočila ter skupna opažanja. Strnemo jih v 3-5 vsebinskih priporočil glede razvoja skupine kot celote in tem ter formatov razvoja, ki so primerni za posameznike in skupino.

naloge ki simulirajo situacije na delovnem mestu ocenjevalni center

V ocenjevalne centre, ki smo jih izvedli do danes, je bilo vključenih že več kot 350 ljudi. Hkrati z njimi se pri vsakem novem projektu učimo tudi mi – ugotovili smo na primer, da imajo ocenjevalni centri še en »stranski«, a ravno tako pomemben pozitivni učinek ocenjevalnega centra – zabavno in poučno izkušnjo udeležencev. Pri reševanju praktičnih nalog namreč stopijo iz cone udobja in kreativno pristopajo k izzivom. Drzneva si celo reči, da se ob tem zabavajo! Če ne bi bili mi, ocenjevalci, ob opazovanju njihove zabave, tako izurjeni v ohranjanju »poker face«, bi pogosto lahko zasledili nasmeh tudi na naših obrazih.

Na kratko: Po ocenjevalnem centru odhajajo udeleženci domov opremljeni z odgovorom na najpomembnejše vprašanje Štoparskega vodnika po karieri: Kaj in kako?

Soavtorica bloga: Manca Grom

 

Kateri so top karierni premiki v Sloveniji? Kaj se dogaja na področju iskanja talentov? Kako učinkovito voditi, sodelovati in komunicirati? Kako graditi dobre odnose in razvijati kompetence? Kako ponotranjiti agilni način razmišljanja? Prijavite se na Competo e-novice in bodite v stiku z aktualnim HR dogajanjem.

Organizacijske vrednote in kompetence: ZAKAJ in KAKO našega dela

Skoraj vsako podjetje ima na svoji spletni strani in v svojih najpomembnejših aktih zapisane organizacijske vrednote. Prav tako večina podjetij prepoznava, kaj so ključne kompetence zaposlenih na različnih delovnih mestih. Pogosto pa v praksi opažamo izzive glede tega, kako razumemo vrednote in kompetence ter kako jih v praksi uresničujemo.

Kaj so vrednote?

VREDNOTE so ponotranjena in globoko zasidrana življenjska vodila, ki usmerjajo naše interese in vedenje. Opredeljujejo, kaj je za nas dobro, zaželeno, pomembno, za kaj se je potrebno zavzemati, k čemu naj stremimo in kaj je vredno truda. Vrednote so brez cene, neprecenljive – prave vrednote nosijo izreden pomen za našo dobrobit in jih zato hočemo zasledovati. Lahko rečemo, da so prave vrednote generator našega vedenja. Opredeljujejo tako ZAKAJ nekaj počnemo in dajejo našemu vedenju globok smisel. Seveda pa se razlikujemo v tem, kako se vedemo, da bi naše vrednote uresničevali, živeli. To je lepo razvidno, ko opazujemo različne generacije. Mladi niso brez vrednot, pogosto imajo povsem enake vrednote kot starejši, jih pa na drugačen način živijo.

Naše navidezne, ”PR” vrednote

Prepričani smo, da smo za vrednote pripravljeni narediti vse, kar je v naši moči, a pogosto ni tako. Zakaj ne, če naj bi bile vrednote gibalo našega vedenja? Malo za šalo malo zares, obstajajo »PR vrednote«, ki jih izrečemo in jim dajemo določen pomen, ker se to lepo sliši, ker je to družbeno sprejemljivo in nam pomaga, da se v naše družbeno okolje bolje vključimo. Posredno preko zavzemanja za ”PR vrednote” dosežemo odobravanje v družbi. Vendar to običajno niso ključne vrednote, ki bi vplivale na našo motivacijo, na usmerjanje našega vedenja.

Vrednote so včasih samo navidezne

Predstavljate si nekoga, ki govori, da mu je družina najpomembnejša vrednota. Super. Po boljšem opazovanju njegovega početja pa lahko vidite, da z družino preživi najmanj časa in tudi, ko ima priložnost se ukvarjati z otroci, najde druge aktivnosti. Predstavljate si nekoga drugega, ki neprestano govori, kako je skrb za zdravje pomembna, kako je to res najpomembnejša vrednota. Ta oseba je strasten kadilec, ki zelo pogosto uživa v hitri hrani in obilici sladkarij. Nekaj v teh opisi ”ne štima” – besede niso skladne z vedenjem.

Kaj so organizacijske vrednote?

ORGANIZACIJSKE VREDNOTE predstavljajo smer skupnega delovanja – kaj nam je pomembno, neprecenljivo in za kaj se vsi zavzemamo pri delu. Določajo zaželena, pomembna vedenja v organizaciji, skupna prepričanja in načela, ki pripomorejo k boljšemu sodelovanju ter učinkovitejšemu doseganju ciljev. Zaposleni, ki pri delu živijo vrednote podjetja in se zavedajo, zakaj je to zanje dobro, vidijo v delu več smisla.

Organizacijske vrednote so sestavni del organizacijske kulture in se preko vedenja zaposlenih odražajo v organizacijski klimi.

Vsekakor pa se vsaka organizacijska vrednota, ki je zapisana na spletni strani ali v pomembnih aktih organizacije ne prenese v prakso (tudi organizacije imajo ”PR vrednote”). Zato je še kako pomembno prepoznati prave organizacijske vrednote – čemu dajejo organizacija, vodje in zaposleni pomen. Iz tega je pomembno najti skupne imenovalce, in sicer kaj je vsem nam neprecenljivega pri delu. To je šele osnova za definiranje pravih organizacijskih vrednot in vedenj – kako bomo vrednote uresničevali pri delu.

Od tu naprej lahko sledijo aktivnosti, s katerimi organizacija promovira svoje vrednote navznoter, da bi zaposleni na vseh nivojih razumeli, da je vedenje v skladu z vrednotami pomembno in koristno za vsakega posameznika. Pomembno vlogo imajo vodje pri prenosu v redno v prakso, saj s svojim vedenjem dajejo zgled ostalim zaposlenim. Premik k življenju v skladu z vrednotami znotraj organizacij se običajno začne od zgoraj navzdol.

Vodja je zgled vrednot in kompetenc

Kaj so kompetence?

KOMPETENCE so sposobnosti za učinkovito uporabo znanja in drugih zmožnosti: osebnih značilnosti, talentov, osebnih motivov, vzorcev razmišljanja, znanja, veščin, izkušenj in tako tudi vrednot. Posledica kompetenc je individualna sposobnost zaposlenega, da učinkovito in kakovostno opravi določeno delo. Prav za izvedbo kompleksnejših nalog je izrednega pomena, da imamo ustrezne kompetence. Kompetenten človek ve, kaj je treba narediti, ve, kako to narediti in to tudi učinkovito naredi.

Kompetence lahko v grobem razdelimo na:

  • strokovne (»trde«) kompetence, ki so poklicno specifične in jih potrebujemo za opravljanje strokovnih/tehničnih delovnih nalog (npr. znanje tujega jezika, poznavanje računovodskih programov, ipd.),
  • splošne (»mehke«) kompetence, ki so pomembne in potrebne, da se dobro znajdemo in smo učinkoviti na določenem delovnem področju, delovnem mestu in v podjetju nasploh (npr. komunikacija, samoiniciativnost, timsko delo, vodenje, ipd.).

Kako vemo ali ima posameznik določeno kompetenco?

Prisotnost oz. stopnja razvitosti kompetence se kaže le preko učinkovitega vedenja. Ko opredelimo kompetence za določeno delovno področje, je zato pomembno opredeliti vedenja – torej kako se te kompetence konkretno kažejo pri delu, kako se vede »kompetenten zaposleni«. Namreč: brez definiranja ključnih vedenj so kompetence praktično neuporabne, saj ne vemo, kako se odražajo v konkretnem vedenju zaposlenih. In obratno: zaposleni ne vedo, katera vedenja naj trenirajo, da bi lahko razvijali določeno kompetenco.

Vrednote, kompetence in vedenje

Vrednote so smernice za izbiro različnih oblik vedenja – ali bomo z vrednoto skladno vedenje izbrali in ga učinkovito izvedli, pa je odvisno od naših kompetenc.

Zelo poenostavljeno lahko rečemo, da vrednote v organizaciji predstavljajo ”zakaj nekaj počnemo” (dajejo smisel), kompetence pa ”kako počnemo” (predstavljajo sposobnost za učinkovito uresničevanje vrednot, ciljev, nalog …). Poznavanje organizacijskih vrednot spodbuja usklajeno delovanje vseh zaposlenih v enaki smeri. Poznavanje ključnih splošnih in specifičnih kompetenc za posamezna področja dela in delovna mesta pa omogoča razumevanje, kaj zaposleni potrebujejo, da bi lahko uresničili svoje potenciale pri delu in tako učinkovito dosegli skupaj zastavljene cilje.

Tako pri vrednotah kot kompetencah pa je izrednega pomena vedenje – če ni prisotnega ustreznega vedenja, ne moremo govoriti o tem, da posameznik zasleduje določeno vrednoto ali poseduje določeno kompetenco. Šele vedenje pokaže, ali smo zares prenesli tisto, kar je na papirju (ali kar govorimo), v naš sistem prepričanj in v konkretna vedenja. Zato je še kako pomembno opredeliti vedenja, skozi katera cela organizacija živi organizacijske vrednote in vedenja skozi katera zaposleni kažejo, trenirajo in razvijajo svoje kompetence.

Le malo nam koristi to, da imamo cilje in voljo za delo, če nimamo ustreznih kompetenc, da bi cilje dosegli. Tako nam tudi le malo koristijo naše vrednote, če nismo kompetentni pri njihovem izpolnjevanju.

 

Kateri so top karierni premiki v Sloveniji? Kaj se dogaja na področju iskanja talentov? Kako učinkovito voditi, sodelovati in komunicirati? Kako graditi dobre odnose in razvijati kompetence? Kako ponotranjiti agilni način razmišljanja? Prijavite se na Competo e-novice in bodite v stiku z aktualnim HR dogajanjem.

Je možno vpeljati fleksibilen delovni čas brez izgube produktivnosti?

Pred kratkim sem veselo odprla zadnjo LinkedIn-ovo raziskavo o trendih, ki naj bi določali prihodnost dela in spreminjali dinamiko odnosa med delodajalci in zaposlenimi. Kot drugi najmočnejši trend je bil naveden tudi fleksibilen delovni čas, kar me je malo presenetilo. Ni to že skorajda norma?

Trenutno namreč tipkam tale blog na Petkovškovem nabrežju, kjer ležerno stegujem noge na sosednjem stolu, obraz nastavljam sončnim žarkom in vsake toliko časa radovedno dvignem pogled na mimoidoče ljudi. »Oh, tale si pa privošči, ha?«, se vam zagotovo mota po glavi. No, kaj pa, če vam povem, da je sobota? Verjetno bi zdaj razmišljali, kako nespametno je, da delam še med vikendom. Tako in podobno razmišljanje se ob omembi fleksibilnega delavnika pojavlja številnim ljudem, saj nam v resnici ni čisto jasno, ali je to zgolj muha enodnevnica ali pa način dela, kateremu se v prihodnosti enostavno ne bo moč izogniti.

Fleksibilen delovni čas milenijci

Veliki »zakaj« fleksibilnega delavnika

Ko govorimo o fleksibilnem delovnem času, se nanašamo tako na fleksibilnost z vidika lokacije kot tudi časa, ko zaposleni opravlja svoje delo. Sama ga vidim kot zelo logično prilagoditev na spremembe, ki se pojavljajo na področju dela. Globalizacija je prinesla sodelovanje ljudi celo v različnih časovnih pasovih, razvoj tehnologije nam je omogočil, da smo ves čas dosegljivi in hitro odzivni, usklajevanje zasebnega in poklicnega življenja pa vse bolj zamenjuje prepletanje obeh področij.

S tega vidika je ena izmed ključnih kompetenc, ki jo delodajalci vse pogosteje iščejo in razvijajo pri zaposlenih, postala ravno sposobnost hitrega in učinkovitega prilagajanja na spremembe. Če podjetja torej pričakujejo fleksibilnost s strani svojih zaposlenih, zakaj jim je ne bi ponudili tudi sami?

 

Kakšne koristi ima fleksibilen delovni čas?

Skladno z vse pogostejšimi praksami fleksibilnega delovnega časa so številni strokovnjaki začeli preučevati, kako se možnost, da zaposleni lahko soodločajo o tem, kdaj in kje bodo delali, povezuje s produktivnostjo, zadovoljstvom, privabljanjem in ohranjanjem ključnih kadrov, itd. Rezultate različnih raziskav in primerov dobrih praks bi lahko strnili v 3 ključne točke:

 

  • Privlačnost delodajalca: LinkedIn  je pri preučevanju oglasov za razpisana delovna mesta opazil, da je za 78% več oglasov omenjalo, da podjetje omogoča tudi fleksibilen delavnik. Razlog je v tem, da se v zadnjih letih povečuje delež zaposlenih, ki jim je pomembno, da imajo vsaj možnost, da gredo kdaj prej iz službe, delajo od doma ali med službenim časom uredijo določene opravke. Podjetja, ki omogočajo fleksibilen delovni čas, poročajo o nižji fluktuaciji, s tem pa o nižjih stroških iskanja novih kadrov in zadrževanja obstoječih (1). Kot predstavnica milenijske generacije pa lahko potrdim, da večina mojih kolegov (in seveda tudi sama) ob zaposlitvi iščemo prav to.

Delo od doma fleksibilen delovni čas

  • Večja produktivnost in večja uspešnost podjetij: Pod to se zagotovo podpišem tudi sama. Pri prvi službi sem namreč večino časa delala od doma, kar mi je omogočalo, da sem si samostojno razporejala čas. V tem obdobju sem se veliko naučila o lastni učinkovitosti in o tem, kakšne delovne pogoje potrebujem za določene tipe naloge. Hkrati pa sem ob zaupanju, ki mi ga je vodja pokazal z možnostjo, da delam od doma, dobila še večji zagon in delala kvečjemu več kot manj. Enako so potrdile tudi študije, ki so primerjale podjetja s tradicionalnimi in fleksibilnimi delovnimi časi. Zaposleni, ki so imeli možnost fleksibilnega delovnega časa, so poročali o večjem zadovoljstvu in občutku varnosti na delovnem mestu, kar je vplivalo na večjo učinkovitost pri delu in povečani uspešnosti podjetij. Nekatera izmed podjetij poročajo celo o 22% povečanem dobičku – to pa nam kar neposredno odgovori na vprašanje, ali se fleksibilen delavnik splača ali ne, kajne? 🙂

 

  • Nižja raven stresa in večje zadovoljstvo: Zaposleni, ki imajo možnost fleksibilnega delavnika, kažejo nižjo raven bioloških pokazateljev kroničnega stresa pri usklajevanju poklicnega in družinskega/zasebnega življenja (2). Povišana raven stresa namreč lahko pomembno vpliva na osredotočenost, natančnost in učinkovitost zaposlenih, hkrati pa se lahko odraža tudi v povišanem absentizmu (1). V večino preučevanih praksah so zaposleni možnost fleksibilnega delavnika pogosteje koristili za nepričakovane dogodke v zasebnem življenju (npr. bolezen otrok ali bližnjih, popravilo avta, ipd.) kot za redno obliko dela. Ko sem delala od doma sem v resnici zelo pogrešala stike z ljudmi, hitro izmenjavo informacij čez mizo in skupno preigravanje idej. Danes sem 95 % časa v pisarni po lastni izbiri, mi je pa preostalih 5 %, ki jih izkoristim za delo doma ali v kakšnem lokalu v centru, dovolj dragoceno, da mi sploh ni problem dati kakšen procent energije več v moje delo.

 

Kako biti fleksibilen s fleksibilnostjo?

Fleksibilen delavnik pa na koncu dneva kljub prednostim ni nujno najboljša praksa za vsakogar. So področja dela, kjer je delodajalcem zelo enostavno uvesti fleksibilen delovni čas in prostor, in so tista, kjer bi jim to prineslo več težav kot koristi. Ključno torej je, da delodajalec na podlagi načina dela in potreb zaposlenih oceni, kolikšno mero fleksibilnosti želijo zaposleni, koliko si je lahko privošči in kako konkretno jo bo uvedel.

Predvsem pa je fleksibilen delovni čas lahko uspešen način sodelovanja med delodajalcem in zaposlenim, če temelji na vzajemnem zaupanju in odgovornosti, da se držiš svojega dela dogovora. Tako da za zaključek vržem eno žogico v razmislek – kaj si torej ti kot zaposleni pripravljen dati delodajalcu v zameno za fleksibilen delovni čas?

 

 

 

hr hekaton sodelovanje

Kateri so top karierni premiki v Sloveniji? Kaj se dogaja na področju iskanja talentov? Kako učinkovito voditi, sodelovati in komunicirati? Kako graditi dobre odnose in razvijati kompetence? Kako ponotranjiti agilni način razmišljanja? Prijavite se na Competo e-novice in bodite v stiku z aktualnim HR dogajanjem.

Viri:

  1. Berkery, E., Morley, M., Tiernan, S., Purtill, H. in Parry, E. (2017). On the Uptake of Flexible Working Arrangements and the Association with Human Resource and Organizational Performance Outcomes. European Managment Review, 14 (2), str. 165-183.
  2. Chandola, T., Booker, C. L., Kumari M. in Benzeval M. (2019). Are Flexible Work Arrangements Associated with Lower Levels of Chronic Stress-Related Biomarkers?  A Study of 6025 Employees  in the UK Household Longitudinal Study. Sociology (0), str. 1-21.
  3. LinkedIn raziskava: Global Talent Trends 2019 (pridobljeno na https://news.linkedin.com/2019/January/linkedin-releases-2019-global-talent-trends-report)

 

Kakšne so posebnosti iskanja vodilnih kadrov?

Iskanje vodilnih kadrov ni tako zapleteno kot se morda zdi na prvi pogled. Pomembno je, kje se gibljemo kot podjetje, kje se pojavljamo, kako skrbimo za odnose z vsemi posamezniki, ki pridejo v stik z nami in kakšen je naš profesionalen odnos do kandidatov. 

Zakaj je iskanje vodilnih kadrov drugačno?

Pri iskanju vodilnih kadrov se najpogosteje poslužujemo aktivnega nagovarjanja, ki je bolj targetirano, bolj osebno in tudi bolj informativno. Ljudje, ki zasedajo vodstvene položaje, k menjavi delovnega mesta namreč pristopajo bolj selektivno: ne prijavljajo se »kar vse povprek«, kot to včasih opažamo pri kakšnih drugih pozicijah. Pri izbiri so pozorni na to, v kakšni branži in na katerih trgih podjetje deluje, kako uspešno je in kakšna je njegova vizija ter kakšen izziv znotraj podjetja bi prispeval k njihovemu razvoju kariere. Prosta mesta za vodilne kadre velikokrat niso niti objavljena, včasih pa gre tudi za menjavo in mora zato iskanje potekati zelo diskretno.

Česa si pri delu želijo vodilni kadri?

Predvsem si želijo taki posamezniki zaupanje in svobodo pri delu, jasno vizijo, kam podjetje gre, smer, ki mu pove, kako bo lahko on osebno vplival na dogajanje ter privlačno branžo. Nekateri med njimi uživajo v kaotičnih razmerah, kjer so potrebne reorganizacije ali kjer je potrebno postaviti stvari na glavo. To izvira tudi iz tega, da so v takih razmerah rezultati hitreje vidni (podobno kot pri gradnji hiše: ko je rezultat do zaključene 3. gradbene faze zelo hitro viden, čas in denar se začne odštevati pa od tukaj naprej). Dobri voditelji so odlični ustvarjalci in skrbniki medosebnih odnosov z visoko stopnjo čustvene inteligence.

iskanje vodilnih kadrov in možnosti fleksibilnega dela

Kaj je dobro upoštevati pri iskanju vodilnih kadrov?

 

Diskretnost

Diskretnost je zagotovo na prvem mestu. Svet je čedalje manjši in informacije lahko hitro zaokrožijo, tudi izven slovenskih meja. Diskretna obravnava vseh kandidatov, ne le vodilnih, je ključna za zaupanje pri naročnikih in kandidatih. Je osnovni pogoj, da so se kandidati sploh pripravljeni resno pogovarjati z nami.

Transparentnost celotnega postopka

V celotnem postopku iskanja in selekcije vodilnih kadrov je zelo pomembno, da jih redno obveščamo o postopku in da jim iskreno povemo, kaj in kdaj lahko pričakuje. Čeprav so te informacije včasih  nejasne tudi nam, se trudimo biti iskreni in ostati v kontaktu s kandidati tudi če pride do »komunikacijskega mrka« med nami in našim naročnikom.

iskanje vodilnih kadrov in mehke veščine

Strokovnost svetovalca za iskanje in selekcijo

Strokovnost in kompetentnost osebe, ki opravlja pogovore s kandidati, je pomembna iz dveh razlogov. Prvi je ta, da lahko le strokovno podkovan svetovalec kandidatu ponudi prave odgovore in se z njim suvereno pogovarja tako o mehkih veščinah kot o tehničnih specifikah branže, za katero kandidira. Drugi razlog pa je, da mora biti svetovalec dobro podkovan v prepoznavanju in ocenjevanju relevantnih kompetenc pri kandidatu. Le tako bo lahko prepoznal tako izkušnje in znanja kot tudi (velikokrat še bolj pomembne) potenciale voditeljev, s katerimi opravlja razgovor.

Poštenost in graditev dolgoročnega odnosa

Če želimo kot delodajalec (ali v našem primeru posredniki med kandidati in zaposlovalci) postati privlačni za vodilne kadre, moramo z njimi graditi pošten in dolgoročen odnos na vsaki stični točki. Tudi če se naše srečanje s kandidatom ne konča s ponudbo, je pomembno, da se mu oglasimo s povratno informacijo glede odločitve. To je prvi korak k gradnji zaupanja in dolgoročnega odnosa s kandidati, ki bodo morda naši sodelavci postali kasneje ali pa bomo z njimi sodelovali na kakšen drug način.

Kateri so top karierni premiki v Sloveniji? Kaj se dogaja na področju iskanja talentov? Kako učinkovito voditi, sodelovati in komunicirati? Kako graditi dobre odnose in razvijati kompetence? Kako ponotranjiti agilni način razmišljanja? Prijavite se na Competo e-novice in bodite v stiku z aktualnim HR dogajanjem.

Spremembe v podjetju šele, ko se spremenijo ljudje

Ideje za boljšo prihodnost dela, ki smo jih razvili na 3. Competo HR hekatonu, lahko strnemo v en stavek: Spremembe v podjetju se zgodijo šele takrat, ko se spremenijo ljudje. Kot uči teorija izbire, ki prežema vse Competo vsebine in projekte, pa lahko ljudje spreminjamo samo sami sebe. Stavek bi zato morali spremeniti v tole obliko: Spremembe v podjetju se zgodijo šele takrat, ko se ljudje želijo spremeniti. Kakšno vlogo imajo pri tem projekti, kot je Competo HR hekaton?

Competo HR hekaton – sprememba sebe?

Glavni cilj Competo HR hekatona je na enodnevnem intenzivnem dogodku v mešanih skupinah poiskati čim več inovativnih rešitev za izzive, s katerimi se bodo podjetja srečevala pri kadrovanju v prihodnosti. Vprašanju »Kako do dobrih rešitev?« zato posvečamo veliko časa in skupaj s Perryjem Timmsom dopolnjujemo model štirih sprintov, ki udeležence hekatona vodi od sanj do akcijskega načrta.

Kaj je Competo HR hekaton?

Spremembe v podjetju šele, ko se spremenijo ljudje

A na hekatonu se med registracijo in končno predstavitvijo idej komisiji zgodi še nekaj zelo pomembnega: vsi udeleženci začutimo željo, da bi nekaj spremenili na bolje. Želimo si, da bi delo naredili bolj smiselno. Da bi sodelavcem s svojo rešitvijo olajšali vsakdanje naloge. Da bi jih motivirali, opolnomočili, usposobili in navdušili. Želimo si razviti idejo, ki bo prispevala k boljši prihodnosti. In za to, da bi dosegli ta cilj, smo pripravljeni spremeniti tudi sebe in svoj način dela.

Vse kar potrebujemo, je en dober sunek

Sodelavka Nina je v svojem blogu o Coachingu zapisala, da je kar 95 % naših današnjih misli enakih tistim včeraj. Če izračunam tako čez prst, to pomeni, da imam danes le 5 % možnosti za spremembo, kar ni zelo veliko. Spremembe pač potekajo počasi, a pomembno je, da se začnejo. Kot bo za mojo osebno spremembo pomembna ena sama nova drugačna misel, tako je za spremembo v podjetju pomemben en sam dober sunek.

Competo HR hekaton je zagotovo eden izmed takšnih sunkov: je dogodek, ki udeležence navduši za spremembo, jih naredi za ambasadorje v svojih podjetjih in jim da občutek, da v »revoluciji« niso sami. Na hekatonu spoznamo, da boljša prihodnost dela ni v rokah kadrovske službe, ampak v rokah vseh zaposlenih. Vidimo, da so naše ideje pomembne in da naše mnenje šteje. Čutimo, da lahko probleme bolje rešujemo skupaj in da nas pri tem podpira celotna skupnost »Future of Work«.

Zeleni karton za spremembo

Na letošnjem hekatonu smo prvič preizkusili »zelene kartone«, s katerimi smo želeli spodbuditi implementacijo idej. Zeleni karton lahko član komisije (člani komisije na Competo HR hekatonu so predstavniki najvišjega vodstva sodelujočih podjetij) podeli tisti ideji, ki ga je prepričala do te mere, da jo želi izpeljati v svojem podjetju.

Zelena luč za spremembe

Komisija je podelila kar tri zelene kartone – v dveh podjetjih gre v nadaljnji razvoj platforma za povezovanje različnih organizacijskih kultur, v enem pa koncept za agilno delo na projektih. Ideje oz. spremembe, ki jih te ideje prinašajo, so tako v enem dnevu dobile projektno ekipo, vsebinsko zasnovo in odobritev za testno izvedbo. Malo hitreje kot po navadi, kajne?

Se bo res kaj spremenilo?

Prepričana sem, da se je najpomembnejša sprememba že zgodila – dobili smo sunek, ki nam je odprl pot k nadaljnjim spremembam. Ali ga bomo znali izkoristiti? To pa je drugo vprašanje. Glede na energijo in zagon, ki sem ga čutila na hekatonu, si upam trditi, da se spremembe bodo zgodile. Že če bo vsak udeleženec po hekatonu spremenil le eno majhno stvar pri sebi oziroma pri svojem delu, nam je uspelo: sprožili smo plaz pozitivnih sprememb pri posameznikih. Spremembe v podjetju se konec koncev zgodijo šele, ko se spremenijo ljudje.

 

FOTO GALERIJA s 3. Competo HR hekatona

Kateri so top karierni premiki v Sloveniji? Kaj se dogaja na področju iskanja talentov? Kako učinkovito voditi, sodelovati in komunicirati? Kako graditi dobre odnose in razvijati kompetence? Kako ponotranjiti agilni način razmišljanja? Prijavite se na Competo e-novice in bodite v stiku z aktualnim HR dogajanjem.

Skupnost Future of Work

Po prvem Competo HR Hekatonu smo ustanovili medpodjetniško skupnost »Future of Work«, ki  se srečuje digitalno preko družbenih omrežij in analogno na »FOW zajtrkih«. Skupnost nudi prostor in priložnost za izmenjavo mnenj, izkušenj ter dobrih praks za različne teme s področja dela in sodelovanja.

Cilji skupnosti »Future of Work«

»HR se je znašel na prelomni točki: spoznanje, da organizacijo ustvarjajo njeni ljudje, zahteva prenovo našega pogleda na kadrovanje. Čas je, da stopimo v transformacijsko miselnost, da se aktivno lotimo sprememb, ki bodo ponesle naše ljudi in naš posel v prihodnost.« Perry Timms

Aktivne spremembe na poti prenove kadrovanja se začnejo pri zavedanju, da HR že dolgo ni zgolj administrativna funkcija – je področje, ki zahteva vedno več inovativnosti, vključevanja in povezovanja. Glede tega se večinoma že strinjamo, kako pa je to videti v praksi? Kako začeti s transformacijo HR funkcije? Kako se pri kreativnem ustvarjanju boljših delovnih mest v prihodnosti povezati na medpodjetniškem nivoju in v razmišljanje vključiti vse zaposlene, ne glede na starost, izobrazbo, poklic ali izkušnje? Čas je, da se iskanja odgovorov lotimo skupaj.

Cilji skupnosti “Future of Work” so:

  • Vpeljati povezovalno miselnost v HR ter s tem pospešiti razvoj celotnega kadrovskega področja.
  • Spodbuditi podjetja k povezovanju pri razvoju in implementaciji metod za odkrivanje in razvoj potencialov zaposlenih.
  • Povečati agilnost kadrovskih praks in spodbuditi inovacije znotraj njih.

Skupnost Future of Work se srečuje na FOW zajtrkih

Kdo je lahko član skupnosti in kaj članstvo pomeni?

Član skupnosti je lahko vsak posameznik z afiniteto do ljudi in razvoja organizacij. Na Competu imamo člani prostor za delo v medpodjetniških ekipah s Competo HR hekatona, ki želijo po hekatonu še naprej razvijati ideje in jih tudi implementirati v svojih podjetjih. Svoje znanje in izkušnje delimo z ostalimi, pri čemer smo pozorni na to, da smo konkretni, da delimo tudi spodrsljaje in da ne gre za »promo« prestavitev. Tako ustvarjamo simpatično skupnost, ki odprto komunicira, deli izkušnje in se ima fino.

FOW zajtrk

Zdrava hrana je postal v zadnjih letih verjetno eden najbolj kompleksnih pojmov. Podobno kot HR in prihodnost dela. A ker vemo, da dobre misli ter odnosi dokazano vplivajo ne samo na naš dober dan, temveč imajo bolj dolgoročne učinke, smo v skupnosti »Future of Work« namenili en petek vsaki drugi mesec hrani za možgane oziroma odnose.

Na vsakem zajtrku gostujoči strokovnjaki najprej delijo svoje izkušnje z različnimi kadrovskimi projekti, sledi debata, v kateri vsi udeleženci zelo konkretno razmišljajo o tem, kako ideje prenesti v prakso. Na zajtrkih se skupnost tudi informira o napredku idej s Competo HR hekatona. V medpodjetniškem timu na primer trenutno razvajamo idejo za projekt medpodjetniške izmenjave: »Talent X – veščine, ki jih je vredno deliti«. Projekt bo omogočil izmenjavo zaposlenih z namenom pridobivanja novih znanj, razvoja kompetenc ter deljenja izkušenj in učenja drug od drugega.

FOW zajtrki v 2020

JANUAR 2020

Termin: 24. januar 2020 med 8.30 in 10.00

Tema: Employer branding: preteklost, prihodnost ali sedanjost?

Sogovornici: Nataša Bazjak Cristini (Atlantic Grupa) in Aleksandra Kregar Brus (Competo)

 

Želite postati član FOW skupnosti? Pišite nam!

 

Kateri so top karierni premiki v Sloveniji? Kaj se dogaja na področju iskanja talentov? Kako učinkovito voditi, sodelovati in komunicirati? Kako graditi dobre odnose in razvijati kompetence? Kako ponotranjiti agilni način razmišljanja? Prijavite se na Competo e-novice in bodite v stiku z aktualnim HR dogajanjem.